Закріплення вивченого про суфікс. Творення нових слів за допомогою суфіксів

Про матеріал
поглибити знання учнів про будову слова, продовжити знайомство морфологічною частиною слова – суфіксом; розвивати вміння впізнавати суфікси в усній і писемній мові та влучно їх добирати відповідно до мовленнєвих ситуацій; формувати соціальну компетентність, уміння співпрацювати в групах, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати людські чесноти, вміння творити добро.
Перегляд файлу

Тема: Закріплення і узагальнення знань про « ІМЕННИК » як    частину     мови.

 Мета: розширити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови;   перевірити знання, вміння, навички  учнів знаходити іменники серед інших слів,   визначати рід, число іменника; активізувати словниковий  запас учнів;   розвивати образне мислення, чуття мови,  творчі здібності; виховувати самостійність, цілеспрямованість, любов до природи рідного краю.

 Обладнання: малюнки птахів, прислів’я, картки із завданнями, дидактиний матеріал, мультимедійна презентація.

 

                                               Хід  уроку

 

І. Організація  учнів до уроку

 

  1. Привітання дітей.

 

2. Аутотренінг ( які ми на уроці).

   У – уважні, 

   Р – розумні, 

   О – оперативні,

   К – кмітливі.

    Отже, девіз уроку : 

Не просто слухати, а ...(чути),

Не просто дивитись, а … (бачити),

Не просто відповідати, а … (міркувати),

Дружно і плідно …(працювати).

 

ІІ. Оголошення теми, завдань уроку

 

   Тема нашого уроку „Узагальнення знань про іменник”. Наше завдання

 узагальнити знання про іменник, одержані на попередніх уроках.   

 

1. Робота в парах. Гра «Склади план уроку»

   Прочитайте прислів’я (на аркушах):

  •   Хто багато робить, той і багато вміє.
  •   Зробив діло – гуляй сміло.
  •   Добрий початок – половина роботи.

- Пронумеруйте прислів’я в такому порядку, щоб відтворити послідовність дій нашого уроку. 

(Правильні відповіді )

2. Хто багато робить, той і багато вміє.

3. Зробив діло – гуляй сміло.

1. Добрий початок – половина роботи.

- Молодці. У нас добрий початок і я сподіваюсь, що ми з вами виконаємо багато цікавих завдань.

 

2. Мотивація навчання учнів

 

Метод  « Очікування» 

- Яким же ви уявляєте цей урок ? Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

  •   Продовжте « Я очікую…»

- Давайте зробимо рекламу нашого уроку.

Урок буде: цікавим,  творчим,   науковим,   розвивальним.

Я теж хочу висловити свої очікування щодо уроку. Ви маєте:

  •   закріпити свої знання і вміння з теми «Іменник»;
  •   правильно і чітко висловлювати свої думки;
  •   дотримуватися культури писемного мовлення;
  •   переконати мене, що ви любите і знаєте рідну мову.

 

3. Метод « Кубування»

PP-S22_Cubic_blue.jpg

(Завдання записані на кожній грані куба)

     Що таке іменник?

     Які є іменники?

     За чим змінюються іменники?

     Який рід мають іменники?

     Як визначити до якого роду належить іменник?

     Яке число мають іменники?

   4. Каліграфічна хвилинка

   - Розгорніть зошити, запишіть дату і вид роботи. Зверніть увагу на завдання для каліграфічного письма  

Зз  зз  зи зм  ма  им    

- Яке слово можна утворити з цих буквосполучень ? ( зима )    

    - А що означає слово зима ? ( прийшло воно до нас з індоєвропейської мови і означає «холодна, неприємна пора» ) 

     - Які слова-іменники  у вас постають в уяві, коли чуєте слово «зима»? 

 

    5.  Метод « Асоціативний кущ» 

 

                                Сніг      лід       іній    бурулька 

            сніжинка                      З И М А                лижі       санки    

                                   сніговик                       мороз     

    - Який гарний снігопад зимових слів ви влаштували!

а) Проблемна ситуація. 

    - Яку літеру треба писати у слові з..ма? Доведіть.(букву и, перевірне слово - зими).

    - Доберіть спільнокореневі слова до слова зима. (Зимонька, зимовий, зимувати).

- Розберіть за будовою слово зимонька.

 б) Зима заморозила речення про себе і воно розірвалося на окремі слова, спробуйте   їх скласти і прочитати.   

юмоиЗ  ньдеок,  кя  вмаріко  оснок.

 - Запишіть утворене речення .

в) Коментоване письмо

Зимою деньок, як комарів носок.   

- Назвіть слова, що означають назви предметів.

 

ІІІ. Закріплення основних умінь і навичок

 

1. Вибірковий диктант.  

- Послухайте вірш і зловіть «зимові » іменники, запам’ятайте їх.

 

                      ЗИМОВИЙ РАНОК
Якось вранці на поріг
Випав білий-білий сніг.
Біла стала вся земля,
Річка, луг, ліси й поля.

Засвистіла завірюха,
Морозець щипа за вуха.
Діти кажуть «Все дарма!
Це ж чудово! Це ж зима!     Г. Шевчук

- Запишіть їх.  Які слова ви виписали? (взаємоперевірка)  

- Чим цікаві виписані іменники ? ( пов’язані з зимовою порою ) 

 

2. Метод «Дискусія»   (робота в малих групах)

 - А зараз проведемо дискусію по питанню «Зима - найкраща пора року ? » 

( Дискусія – публічне обговорення спірного питання )

І група – стверджує, 

ІІ група – заперечує,

ІІІ група – переконує.

( Діти утворюють групи, обговорюють питання та по черзі в мікрофон висловлюють свої міркування .)

 

4. Гра «Посели в будиночок слова» 

 https://lh5.googleusercontent.com/kBqv88vngLgsywb1dgvRezcPy9SW2EYxep41hnbdVsrKqXp97wT7kAmD20OPzMARcxPPYjWBOt0SqnZspSo1YjWp4t9XAqiXAcvhpCzRkdRpKDERk3r_Z33Pwousm9xmnImSjpGLl8Y5OT-Dhttps://lh4.googleusercontent.com/XtiKa5cZsU5y7aMqHi9sSKcTuZXv3tpGrNEPDPESbXyLeETlo6n91CM7iRMKs_jMXG_7sesherps1kS77Q2YLNVOKZy7XTGuDU1IlRgR3S1YchcfSRGJ-TZOsryTx_JoF-Nhhdxtv0smnJadhttps://lh4.googleusercontent.com/rLbNT3rrmJl1LX-R1PCSk_a4HBRG5SDYe0y8czyToQu9aHIdQzN2qUCukEDFfxwLpUuSQVDy6-ZXQqKS8f4L3XJ_Etch0sInKEx733-NxhLRcoXXUXqtzcCV3VTgSpKf36yIm4q0YpGwuzuU

На дошці прикріплені 3 будиночки з підписом:

-         В яких будиночках вони живуть?

Назви міст і сіл; прізвища, імена,по-батькові; назви річок.

( Одеса, Франко, Мукша,  Абрикосівка, Київ, Марина, Дніпро, , Петрович, Тиса, Степан, Львів, Іванівна, Поділля). 

 

C:\Users\007\Desktop\фізра.jpg Фізкультхвилинка   

 

 

Трішки ми попрацювали, 

Сили наші підупали. 

Треба нам би відпочити – 

Свої сили відновити.                   

 

 

5. Зорово – слуховий диктант 

Прочитайте текст : 

 

      Надворі лютий. Усе навколо біле. А яке гарне деревце горобини ! Червоногруді снігурі обсипали його і ласують ягідками . Ці птахи -  наші гості. 

     Разом з ними прилітають шишкарі, омелюхи.

     Діти, поставте годівнички і підгодовуйте пташок взимку!

 

- Що ми можемо зробити, щоб полегшити життя птахів узимку ?

 (виготовити годівнички ) 

  •   Хто з вас вдома виготовив годівнички і підгодовує пташок ? 
  •   А за це вони вам віддячать навесні. 
  •   Яка пташка із згаданих у диктанті прилетіла до нашої годівнички ? 

 

       Картинки по запросу малюнок пташки шишкар

 

- Послухайте ще раз диктант і запишіть слова істоти  і  неістоти. (Перевірка)

Висновок :  іменники можуть бути назвами істот та неістот.

 

6. Робота в парах.     

  -  Прочитайте вірш. Випишіть іменники, які вжиті в множині в стовпчик.  

  - Записані іменники змініть так, щоб вони були вжиті в однині і запишіть  поряд. 

 

Одяглися люди в шуби,

Натопили жарко груби.

Білки гріються в дуплі,

Миші – в норах у землі

       1 пара - працює біля дошки. Діти звіряють з правильно виконаною роботою біля дошки.       

   Висновок:  іменники можуть вживатися в однині і в множині .

 

    7. Гра «Хто більше знає ?» 

 

   За 2 хвилин до поданих загальних назв дібрати іменники – власні назви. 

      Місто ……         річка ……          письменник …..           кличка …..

Висновок: іменники можуть мати як власні так і загальні назви.

      

   IV. Підсумок уроку

 

   Метод  «Мікрофон»

- Чи справдилися ваші очікування від уроку?

- Діти, мої очікування щодо вашої роботи справдились: ви працювали дружно, злагоджено, впевнено відповідали на мої запитання.     

- Які ваші враження від уроку ? 

 

V. Домашнє завдання

 

- Виберіть завдання, яке вам було б цікаво виконати вдома:

* складіть кросворд із "зимових слів" іменників, у якому ключовим буде слово іменник.

* виписати з читанки п'ять прислів'їв із іменниками, іменники підкреслити.

* скласти казку про іменник та його роль у мовленні.












 

 

docx
Додав(-ла)
Ткачук Ірина
Додано
6 січня
Переглядів
237
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку