Ознайомити вихованців з технікою вітража в образотворчому мистецтві, навчити виконувати імітацію вітража. Розвивати образне мислення, уяву, фантазію, вміння передавати радісний настрій у малюнках на теми казок
Заняття – казка.
Створення композиції у техніці вітража «Люблять добру казку люди»
Мета. Ознайомити вихованців з технікою вітража в образотворчому мистецтві, навчити виконувати імітацію вітража. Розвивати образне мислення, уяву, фантазію, вміння передавати радісний настрій у малюнках на теми казок. Прищеплювати любов до народної творчості, мистецтва. Виховувати естетичні почуття.
Обладнання. Таблиці, малюнки, фотографії із зображенням вітража, зразки дитячих композицій, ілюстрації до українських народних казок, репродукція картини В.М. Васнецова “Іван-царевич на Сірому вовкові”.
Хід заняття
I. Організаційна частина. Повідомлення теми і завдань заняття.
II. Робота над темою .
Сьогодні я Казку сюди запросила,
Щоб бачити Казку і слухать гуртом.
А Казка в дорозі десь там загубилась —
Давайте її погукаєм разом.
Діти. Каз-ко! Каз-ко! Каз-ко! (Входить дівчинка).
Казка. Добрий день, діти! Впевнена, що ви всі давно знайомі зі мною. Я приходжу до вас перед сном, щоб ви спали спокійно, щоб у сні на вашому обличчі не зникала усмішка, щоб сон ваш був чарівним.
А щоб переконатись у тому, чи знаєте ви казки, розв’яжемо кросворд. У виділених клітинках, що по вертикалі, ви прочитаєте слово, яке означає техніку, у якій ви будете сьогодні працювати на занятті.
1. Розгадування кросворда.
Як звали ніжну, тендітну дівчинку, яка мала лише дюйм зросту?
З якої казки цей фрагмент?
І тягнуть всі:
Мишка — за кицю,
Кицюня — хвостик у Сірка,
Сірко — онуччину спідницю,
А та — бабуні фартуха.
Бабуня держить чоловіка,
Піт виступає на чолі,
Дід тягне ріпку, цупить, смика …
І ріпку витягли з землі!
Коріннячко у жовтій глині,
Така блискуча і гладка …
Всі впали і лежать на спині,
Проте ніхто не наріка.
Сусіди вибігли із хати,
Ото вже галасу було!
Дідусь усіх став пригощати,
Наїлося усе село!
3. Ім’я сміливого героя з української народної казки.
4. Безтурботний дерев’яний хлопчик, який не слухався свого батька.
5. Ім’я дівчинки, яка загубила кришталевий черевичок.
6. Хто прийшов в гості до лисички?
Відповіді. 1. Дюймовочка. 2. Ріпка. 3. Котигорошко. 4. Буратіно. 5. Попелюшка. 6. Журавель.
У виділених клітинках — слово “вітраж”.
2. Повідомлення теми і завдань заняття.
Перегляд ілюстрацій, малюнків до казок, репродукції картини
ВМ. Васнецова “Іван-царевич на Сірому Вовкові” (з коментарем учителя).
Віктор Михайлович Васнецов “Іван-царевич на Сірому Вовкові”.
Художник вибрав драматичний момент: Іван-царевич і Олена Прекрасна мчать на Сірому вовкові через лісові хащі, позаду залишились переслідувачі, попереду — невідомість, розлука.
Стомлена дорогою королівна схилила свою голову на груди Івана-царевича. Вся її фігура говорить про покору долі, а погляд Івана-царевича, рух руки, навпаки, виражають сміливість, рішучість, бажання захис¬тити Олену Прекрасну. Художник неначе порівнює молодих людей з тендітними деревами дикої яблуньки, обсипаної ніжними квітами.
На землю спускаються сутінки, туман повзе між віттям стовбурів дерев-велетнів. Темні фарби пейзажу виражають хвилювання, тривогу, відчуття небезпеки. Художникові вдалося викликати співпереживання, співчуття глядача.
3. Продовження бесіди.
— Вітраж (з французької — “засклене вікно”) — твір декоративного мистецтва з кольорового чи безбарвного скла або іншого прозорого матеріалу.
Мистецтво вітража потребує великої праці, точності виконання. Щоб виготовити вітраж, треба вибрати тему, дібрати кольори, продумати форму тону тощо. Вітражі можна побачити у вестибюлях, кінотеатрах, церквах, громадських і навчальних закладах. Вони належать до монументально-декоративного мистецтва і призначені для прикрашання.
Щоб зробити імітацію вітража, потрібно спочатку намалювати персонаж до улюбленої казки, потім поділити готовий малюнок різними лініями. По закінченні — розфарбувати фарбами або олівцями (див. мал.).
4. Словникова робота.
Вітраж — сюжетна декоративна чи орнаментальна композиція з кольорового скла чи іншого матеріалу, що пропускає світло.
Монументальне мистецтво — вид образотворчого мистецтва, що охоплює архітектурні та скульптурні монументи, настінні розписи, мозаїку тощо.
5. Практична діяльність виїхованців
Виконуємо роботу в казковому стилі.
III. Підсумок заняття.
1. Перегляд робіт.
2. Демонстрування найкращих композицій.