Дане заняття відповідає діючій програмі факультативного курсу з математики для 7 класу Бевз В. Г, Бурда М. І., Прокопенко Н. С. «За лаштунками шкільної математики». Воно містить теоретичний матеріал, що відображає тему, приклади завдань з розв'язками та вправи для самостійного виконання.
Враховуючи інтереси та нахили учнів, їхню підготовленість, вчитель може доповнювати зміст заняття додатковим матеріалом, змінювати та удосконалювати методику проведення.
Заняття № 28 «Коло дев’яти точок. Пряма Ейлера»
Дане заняття відповідає діючій програмі факультативного курсу з математики для 7 класу Бевз В. Г, Бурда М. І., Прокопенко Н. С. «За лаштунками шкільної математики». Воно містить теоретичний матеріал, що відображає тему, приклади завдань з розв'язками та вправи для самостійного виконання.
Враховуючи інтереси та нахили учнів, їхню підготовленість, вчитель може доповнювати зміст заняття додатковим матеріалом, змінювати та удосконалювати методику проведення.
Заняття 28
Коло дев’яти точок. Пряма Ейлера
Теорема. У трикутнику точка перетину медіан, ортоцентр і центр описаного кола лежать на одній прямій.
В 1765 році Ейлер довів, що в будь-якому трикутнику ортоцентр, барицентр і центр описаного кола лежать на одній прямій. В 20-х роках 19ст. французькі математики Ж.Понселе, Ш. Бріаншон та інші встановили незалежно один одного слідуючу теорему:
ТЕОРЕМА.
У трикутнику основи медіан, основи висот і точки, які поділяють навпіл відрізки, що сполучають вершини трикутника з ортоцентром, лежать на одному колі.
Це коло є колом дев’яти точок і називається «колом Ейлера», «колом Фейєрбаха», Фейєрбах встановив, що центр цього кола лежить на «прямій Ейлера».
Коло дев’яти точок — це коло, яке можна побудувати для будь-якого трикутника. Так називається воно через те, що воно проходить через дев’ять важливих точок, шість з яких лежать на самому трикутнику (за винятком тупокутних трикутників). Ці точки:
-середина кожної сторони трикутника
-основа кожної висоти
-середини відрізків, що сполучають вершини трикутника з ортоцентром
Розв'язування задач і вправ.
Розв'язання.
1) (за властивістю рівнобедреного трикутника).
2) (за властивістю зовнішнього кута трикутника).
3) (за означенням дотичної).
4) (за властивістю гострих кутів прямокутного трикутника).
Розв'язання.
Оскільки , то навколо чотирикутника АН3НН2 можна описати коло.
Тоді як вписані, що спираються на одну дугу. Аналогічно доводимо, що .
Але , тому що вони доповнюють кут АВС до 900. Звідси . Так само доводимо, що і .
Розв'язання.
Продовжимо медіану АМ на відстань, що дорівнює її довжині.
. Отже, точки С, К, В, Д лежать на одному колі. Тоді (як кути, що спираються на дугу СД), але . Звідси .
Розв'язання.
Навколо трикутника АВС опишемо коло і продовжимо бісектрису СД трикутника до перетину з колом у точці Е.
Нехай ВС=а, АС=в, АД=т, ВД=п, СД=у, ДЕ=х.
За умовою , крім того, як вписані кути, що спираються на одну дугу. Отже, трикутники АСЕ і ВСД подібні, і справедлива рівність звідки
у2=ав-ух.Хорди АВ і СЕ перетинаються в точці Д. Тому виконується рівність ух=тп. Отже, у2=ав-тп.
Завдання для самостійного розв’язування.
Використана література