Дане заняття відповідає діючій програмі факультативного курсу з математики для 7 класу Бевз В. Г, Бурда М. І., Прокопенко Н. С. «За лаштунками шкільної математики». Воно містить теоретичний матеріал, що відображає тему, приклади завдань з розв'язками та вправи для самостійного виконання.
Враховуючи інтереси та нахили учнів, їхню підготовленість, вчитель може доповнювати зміст заняття додатковим матеріалом, змінювати та удосконалювати методику проведення.
Заняття № 29 «Побудова за допомогою циркуля та лінійки»
Дане заняття відповідає діючій програмі факультативного курсу з математики для 7 класу Бевз В. Г, Бурда М. І., Прокопенко Н. С. «За лаштунками шкільної математики». Воно містить теоретичний матеріал, що відображає тему, приклади завдань з розв'язками та вправи для самостійного виконання.
Враховуючи інтереси та нахили учнів, їхню підготовленість, вчитель може доповнювати зміст заняття додатковим матеріалом, змінювати та удосконалювати методику проведення.
Заняття 29
Побудова за допомогою циркуля та лінійки
Побудова за допомогою циркуля та лінійки — розділ евклідової геометрії, відомий ще з античних часів.
В задачах на побудову можливі такі операції:
При цьому циркуль та лінійка вважаються ідеальними інструментами, зокрема:
Лінійка не має поділок і має тільки одну сторону нескінченної довжини;
Циркуль може мати який завгодно великий радіус.
Задача. За допомогою циркуля та лінійки поділити даний відрізок AB на дві рівні частини. Один з розв'язків показано на малюнку:
Циркулем будуємо коло з центром в точці A радіусу AB.
Будуємо коло з центром в точці B радіусу AB.
Знаходимо точки перетину P та Q двох побудованих кіл.
Лінійкою проводимо відрізок, з'єднуючий точки P та Q.
Знаходимо точку перетину AB та PQ. Це — шукана середина відрізка AB.
Античним геометрам були відомі методи побудови деяких правильних n-кутників.
Гаус у 1796 р. показав можливість побудови правильних n-кутників при , де — різні прості числа Ферма. У 1836 р. П. Ванцель довів, що інших правильних багатокутників, які можна побудувати циркулем та лінійкою, не існує.
Побудови за допомогою одного циркуля. За теоремою Мора — Маскероні за допомогою одного циркуля можна побудувати будь-яку фігуру, яку можна побудувати циркулем та лінійкою. При цьому пряма вважається побудованою, якщо на ній задано дві точки.
Побудови за допомогою однієї лінійки. Легко помітити, що за допомогою однієї лінійки можна реалізувати тільки проективно-інваріантні побудови. Зокрема, неможливо навіть розбити відрізок на дві рівні частини або знайти центр намальованого кола. Але за наявності на площині заздалегідь проведеного кола з позначеним центром за допомогою лінійки можна провести ті ж побудови, що і циркулем та лінійкою (теорема Понселе - Штейнера (англ.)), 1833.
Цікаво, що візерунок на прапорі Ірану описується як побудова за допомогою циркуля та лінійки
Розвязування задач та вправ.
Розв'язання
Побудуємо прямокутний трикутник АН2В з катетом ВН2 = hb і гострим кутом А. Дістанемо сторону АВ. Потім будуємо прямокутний трикутник АСНг з гострим кутом А і катетом СН3 = hc. Дістанемо сторону АС. Трикутник ABC — шуканий.
Розв'язання
Припустимо, що трикутник ABC побудовано, B=3A. Проведемо з точки В до прямої АС відрізок BE такий, що ABE = BAC. Тоді трикутник ВСЕ буде рівнобедреним, тому АЕ = ВЕ. Трикутник ВСЕ також рівнобедрений, оскільки BEC = CBE = 2 BAC, тому ВС = СЕ = а. Отже, АЕ = ЕВ = b–а, оскільки АС = b.
У трикутнику ВСЕ СВ = СЕ – а, ЕВ = b – а, тому його можна побудувати, користуючись циркулем і лінійкою. Після цього на продовженні сторони СЕ відкладемо відрізок ЕА = b – а. Трикутник ABC — шуканий.
Розв'язання
Візьмемо пряму АВ за вісь симетрії і побудуємо коло, симетричне даному. Його центр — точка перетину кіл з центрами в точках А і В та радіусами відповідно АО і ВО. Перетин цього кола з даним — шукані точки С і D.
Завдання для самостійного розв’язування.
Використана література