Матеріал можна використати при вивченні розділу з географії "План і карта", а також на заняттях усіх гуртків туристичного напряму в розділі "Топографія"
Заняття 3. Тема. Масштаб карт Вправи з читання карт спортивного орієнтування. Вимірювання відстаней на карті та на місцевості. Практична робота.Робота з курвиметром, візирною лінійкою (2 год).
Мета навчальна: систематизувати знання учнів з теми «Масштаб карти»; вчити читати карти спортивного орієнтування та вимірювати відстані на карті та на місцевості; закріпити навички і вміння вимірювати відстані за допомогою масштабу; розвивальна: розвивати логічне мислення, уміння висловлювати власну точку зору; сприяти розвитку творчих здібностей; виховна: виховувати пізнавальний інтерес до туризму.
Тип заняття: засвоєння нових знань, умінь і навичок.
Обладнання: перфокартки, кольорові карти різних видів та масштабів, лінійка, годинник зі стрілками, курвіметр.
Хід заняття
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Топодиктант «Морський бій» – перевірка засвоєння умовних знаків. Учні отримують заготовлені перфокартки - розграфки, вчитель читає завдання, називаючи квадрат, а учні заповнюють квадрат зображенням умовного знаку (подібно до гри «морський бій»)
А Б В Г Д
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
2
3
4
3А- мішаний ліс, 2Б- рідколісся, 2В-листяний ліс, 4А-озеро та болото, 4Д-річка із вказаним напрямом течії, 2Г-вітряний млин, 1Б-стежка та криниця, 1Д-залізнична станція, 3Б-одиноке дерево, 4В-хвойний ліс, 3В-яр, 3Д-чагарники, 1В-фруктовий сад, 3Г-піски, 4Б-кам’яний кар’єр, 2Д-обрив, 2А-шосе і телеграфна лінія, 1Г-дерев’яний міст, 4Г-електростанція.
2. Аналіз маршруту «Чий маршрут крутіший?»
Подивіться на плани туристичних маршрутів. Через які природні об’єкти проходили діти? Який з маршрутів вибрали б ви? Чому?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Девіз нашого заняття – слова відомого географа Миколи Миколайовича Баранського говориться: «Карта є «альфа і омега» (тобто - початок і кінець) географії. Від карти будь-яке географічне дослідження виходить і до карти приходить, з карти починається і картою закінчується».
Таким чином слід ознайомитися з тим, як зображується наша планета на картах, навчитися розуміти і читати географічну карту.
Без перебільшення можна сказати, що топографічна карта є необхідним атрибутом мандрівника і найвірнішим путівником. Вона розповість, якими стежками треба йти, де можна зустріти ліси, річки, мости, де доведеться йти вгору чи згори, де краще зробити привал. Щоб «витягнути» всі ці відомості з карти, необхідно спершу зрозуміти принцип її побудови і навчитись її читати.
ІІІ Основна частина.Вивчення нового матеріалу.
Топографічна карта - це мініатюрне зображення місцевості, зроблене ніби з висоти пташиного польоту. Частина птахів літає високо, частина - нижче. З великої висоти розмір зображуваної території буде більшим, але менш детальним, а з меншої — навпаки. Тому й карта може бути більш чи менш детальною.
- Від чого це залежить?
- Що показує масштаб?
- Які ви знаєте види масштабів? Яким із них ми користуємося частіше?
Масштаб - основний показник карти. Читати карту, не знаючи масштабу, неможливо. Масштаб карти - це відношення довжини лінії на карті до довжини лінії на місцевості.
Є наступні види масштабу: числовий, іменований та лінійний. Масштаб, записаний у формі дробового числа, називають числовим. 1 : 100000- числовий масштаб, він показує, що зображення на карті зменшено в 100000 разів (в 1 см -1 км), тобто 1см на карті відповідає1 км на місцевості.
Іменованим масштаб називають тому, що біля кожного числа записана назва одиниці вимірювання. Наприклад: в 1 см - 2 км. Його також вказують на всіх картах.
Лінійний масштаб являє собою пряму лінію, поділену на рівні частини, зазвичай сантиметри. Поділки відповідають відстані на місцевості. Першу поділку зліва від нуля ділять на дрібніші частини для одержання точних результатів вимірювань. При цьому використовують циркуль.
Лінійний масштаб дає можливість без додаткових розрахунків визначити віддаль на плані чи карті.Використовуючи масштаб можна не тільки нанести на план чи карту віддаль між певними пунктами, але і виміряти віддаль між ними. Віддаль по прямій лінії вимірюють циркулем, масштабною лінійкою або просто смужкою паперу.
Наприклад: на карті масштабу 1 : 5000 000 ( 1см - 50 км) віддаль між Львовом і Києвом по прямій 11 см. Слід помножити число см на величину числового масштабу (11 х 50 км = 550 км). Якщо віддаль між пунктами ламана лінія, то довжину її визначають за сумою окремих відрізків.
Більш точно довжину звивистої лінії визначають за сумою окремих відрізків, ще точніше довжину звивистої лінії визначають спеціальним приладом – курвіметром.
Усі карти залежно від масштабу умовно поділяють на групи:а) дрібномасштабні (1:1000000-1:50000000) використовують для загального вивчення місцевості;
б) середньомасштабні (1 : 500000 - 1 : 200000) використовують при плануванні будівництва, проведенні геологічних пошукових робіт;
в) великомасштабні (1:100000 - 1:10000) відіграють важливу роль у будівництві доріг, пошуку корисних копалин, у військовій справі, під час туристських походів, у змаганнях зі спортивного орієнтування, сільському господарстві тощо. Такі масштаби мають плани місцевості (1 : 5 000 і більше), топографічні карти (1:5 000 до 1 : 200000), карти спортивного орієнтування (1:10000 до 1 : 20000). Такі карти досить детально зображають порівняно невеликі території.
Використовуючи масштаб можна не тільки нанести на план чи карту віддаль між певними пунктами, але і виміряти віддаль між ними. Віддаль по прямій лінії вимірюють циркулем, масштабною лінійкою або просто смужкою паперу.
Мал.6 Масштаб і його види
2. Фізкультхвилинка Гра «Потягти канат»
Стати прямо, руки нарізно, підняти руки вгору (вдихнути повітря), робити такі рухи ніби тримаєшся за канат і тягнеш його, трохи згинаючи коліна (видихати повітря), до рахунку 7-8. (виконувати 3 рази)
Вправа 1. Ми основні знаки з поясненням замальовуємо в зошиті, а для подальшого вивчення, я використовую малюнки. Зображення героїв мультфільмів, виконані за допомогою умовних знаків, роблять процес вивчення умовних знаків цікавим. Діти отримують завдання знайти на малюнках знайомі умовні знаки або нові, незнайомі. Діти повинні намалювати в зошиті свій малюнок, використовуючи умовні знаки.
Вправа 2. Позначити червоним кольором круті схили, а синім-найбільш пологі.
4. Завдання на удосконалення технічної підготовки
1. Прочитай масштаб: 1 см – 200 м; 1 см – 5 км; 1 см – 1000 м; 1 см – 25 км.
2.Запиши масштаб: одному сантиметру на плані відповідає 100м на місцевості; одному сантиметру на плані відповідає 25 км на місцевості.
3. Який масштаб більший:А) 1 см – 100 м чи 1 см – 300 м;
Б) 1см – 5 км чи 1 см – 3 км;В) 1 см – 60 км чи1 см – 30 км.
4. Яким масштаб менший:А) 1 см – 150 м чи 1 см – 15 м;
Б) 1см – 10 км чи 1 см – 2 км;В) 1 см – 100 км чи 1 см – 10 км.
5. Який масштаб плану, якщо відстань 100м від школи до магазину становить на ньому; а) 20 см; б) 10 см; в) 5 см.
5. Вимірювання відстаней по карті
Вимірювання по карті (схемі) відстаней полягає в тому, що спочатку вимірюють довжину відрізків (ліній) лінійкою, смужкою паперу, циркулем на карті (схемі), а потім, користуючись масштабом карти, визначають, якій відстані вони відповідають на місцевості.
Для вимірювання відстаней зручно користуватися курвиметром, особливо при вимірювання кривих ліній. Фактична точність вимірювання прямих ліній по карті коливається в межах 0,5-1 мм в масштабі карти.
Відстані, довжина маршруту вздовж доріг, стежок, річок чи струмків на карті виходять дещо меншими, ніж у дійсності, так як викреслювання цих об’єктів узагальнене, причому узагальнення тим більші, чим менше масштаб карти. Тому в результати вимірювання довжини маршруту по карті необхідно вводити поправку.
6. Вимірювання відстані на місцевості
Практичне завдання: Визначення відстані кроками.Чи всі наші кроки при ходьбі мають однакову довжину? Ні.
Івсе ж виміряти відстань кроками можна. Для цього потрібно визначити середню довжину кроку.
Перший спосіб:а) виміряйте на місцевості відстань 10 м;
б) пройдіть цю відстань, рахуючи кроки;
в) поділіть 10 м на кількість кроків (х);
10 м = 1000 см1000 см : х = середня довжина кроку.
Другий спосіб:Визначити середню довжину кроку можна за формулою:Р : 4 + 37, де Р — ваш зріст у сантиметрах.
Порахувавши кроки при ході і помноживши їх кількість на середню довжину кроку, ви легко обчислите, яку відстань пройшли.
Практичні завдання: 1. Визначення ширини річки за допомогою травинки
Станьте на березі річки близько до води.Виберіть на протилежному березі річки два орієнтири, які знаходяться на невеликій відстані один від одного.Зірвіть травинку.Візьміть травинку за обидва кінці.Витягніть руки з травинкою вперед.Дивіться на травинку, примруживши око.
Просувайте травинку в пальцях доти, поки ніготь однієї руки не зійдеться з першим орієнтиром на протилежному боці річки, а ніготь другої руки - з другим орієнтиром.Натисніть нігтями на травинку, щоб на ній залишились позначки. Складіть її навпіл так, щоб з’єднались зроблені вами позначки.
Тримаючи складену травинку біля позначок у витягнутій руці, відходьте назад доти, поки не побачите, що складена травинка знову закрила проміжок між вибраними вами орієнтирами.Відстань від того місця, де ви зупинились, до берега буде дорівнювати ширині річки.
Ігровий момент. Вихованцям пропонується розіграти ляльковий спектакль «Перевезення».
Задача. До берегу річки вийшли два рибаки. Їм необхідно переправитися на протилежний берег. Поблизу, в маленькому човні плавають два хлопчики. Скласти алгоритм перевезення рибаками на протилежний берег.
Виберіть на протилежному березі орієнтир (А) і станьте навпроти нього. Позначте місце, де стоїте (В). Пройдіть вздовж берега 20 кроків (або будь-яку кількість), рухаючись під прямим кутом до лінії (АВ), і позначте місце зупинки (С). Пройдіть далі ту саму кількість кроків і в тому ж самому напрямі (позначте місце зупинки (Д)).Поверніться і рухайтесь під прямим кутом до того напряму, який йшли перед цим (ВД). Дивіться на вибраний вами орієнтир. Коли побачите, що орієнтир і відмітка (С) знаходитимуться один навпроти одного, зупиніться (Е). Відстань від того місця, де ви стоїте, до позначки (Д) дорівнюватиме ширині річки (АВ=ДЕ).
ІV. Закріплення нових знань і умінь вихованців.
Прийом «Відстрочена відгадка»
Одну із загадок картографів ви розгадали під час минулого заняття. Це спосіб зображення об'єктів за допомогою умовних знаків. Тепер настав час зайнятися розгадкою ще однієї головоломки. В який спосіб картографам удається на невеликому аркуші паперу зобразити відстані в десятки, сотні, тисячі кілометрів? Погляньте на карту півкуль. Якщо вірити її назві, тут помістилась уся наша планета, площа якої дорівнює понад 510 млн кв.км. Крім того, картографи стверджують, що, розгадавши їх другу загадку, ви зможете точно визначати відстань між двома населеними пунктами, не переміщаючись з одного в другий! А поєднавши разом ці дві розгадки, ви зможете не лише вміло користуватися планами місцевості, але й навіть самостійно їх складати.
ІV. Підсумок заняття: прийом «Біг асоціацій »
Хід: вихованці поділяються на 2 групи. Наставник ставить запитання: «Які слова приходять на розум, коли я говорю слово «масштаб»?
Кожна група відповідає. Потім діти розмовляють. В обговоренні йде пошук цікавих, приємних не тільки ігрових, але і навчальних моментів у понятті «масштаб».
Додаток
Дидактичний матеріал
1. Перевести з числового масштабу віменований:
№з/п |
Числовий масштаб |
Іменований масштаб |
1. |
1:250000 |
|
2. |
1:1500 |
|
3. |
1:2500000 |
|
4. |
1:250 |
|
5. |
1:150000000 |
|
6. |
1:75000 |
|
7. |
1:500000 |
|
8. |
1:5000 |
|
2. Відкласти відрізки у масштабі 1: 500, які на місцевості відповідають:а) 25м; б) 10м; в) 2,5м
3. Встанови відповідність між масштабами:
а) в 1 см 500 м; а) 1:50000000;
б) в 1 см 500 км; б) 1:5000;
в) в 1 см 50 км; в) 1:50000;
г) в 1 см 50 м; г) 1:5000000;
д) в 1 см 5 км; д) 1:500000.
4. Заповнити таблицю:
Варіант І
№п\п |
Відстань на місцевості |
Відстань на карті |
Масштаб карти |
1. |
200 м |
|
1 : 10 000 |
2. |
100 м |
|
1 : 250 00 |
3. |
3 км |
|
1 : 50000 |
4. |
170 м |
|
1 : 10000 |
Варіант ІІ
№п\п |
Відстань на місцевості |
Відстань на карті |
Масштаб карти |
1. |
15 м |
|
1 : 1 0000 |
2. |
50м |
|
1:1000 |
3. |
210м |
|
1:30000 |
4. |
350м |
|
1:50000 |
Варіант ІІІ
№п\п |
Відстань на місцевості |
Відстань на карті |
Масштаб карти |
1. |
6 км |
|
1 : 15 0000 |
2. |
130м |
|
1:1000 |
3. |
160м |
|
1:10000 |
4. |
270м |
|
1:10000 |
Варіант ІV
№п\п |
Відстань на місцевості |
Відстань на карті |
Масштаб карти |
1. |
210 м |
|
1 : 30 000 |
2. |
180м |
|
1:6000 |
3. |
120м |
|
1:3000 |
4. |
2 км |
|
1:50000 |
5. Розв'язати задачі.
а) На карті масштабом 1:20000 відстань між пунктами А і Б становить 15 см. Якою вона буде на карті масштабом 1:100000?
б) На карті масштабом 1:40000 відстань між пунктами А і Б становить 15см. Якою вона буде на карті масштабом 1:150000?
в) На карті масштабом 1:320000 відстань між пунктами А і Б становить 15см. Якою вона буде на карті масштабом 1:4500000?
1