Заняття № 7-8 на тему: «Конгруенції та їх властивості. Класи чисел та мала теорема Ферма»

Про матеріал

Дане заняття відповідає діючій програмі факультативного курсу з математики для 7 класу Бевз В. Г, Бурда М. І., Прокопенко Н. С. «За лаштунками шкільної математики». Воно містить теоретичний матеріал, що відображає тему, приклади завдань з розв'язками та вправи для самостійного виконання.

Враховуючи інтереси та нахили учнів, їхню підготовленість, вчитель може доповнювати зміст заняття додатковим матеріалом, змінювати та удосконалювати методику проведення.

Перегляд файлу

Заняття № 7-8 на тему: «Конгруенції та їх властивості. Класи чисел та мала теорема Ферма»  до програми факультативного курсу з математики для 7 класу Бевз В. Г, Бурда М. І., Прокопенко Н. С. «За лаштунками шкільної математики».

 

Дане заняття відповідає діючій програмі факультативного курсу з математики для 7 класу Бевз В. Г, Бурда М. І., Прокопенко Н. С. «За лаштунками шкільної математики». Воно містить теоретичний матеріал, що відображає тему, приклади завдань з розв’язками та вправи для самостійного виконання.

Враховуючи інтереси та нахили учнів, їхню підготовленість, вчитель може доповнювати зміст заняття додатковим матеріалом, змінювати та удосконалювати методику проведення.

 

Тема 1. Подільність і прості числа

Заняття 7 – 8

Конгруенції та їх властивості. Класи чисел та мала теорема Ферма

Означення1. Числа і b  називаються конгруентними за модулем , де - натуральне число, якщо їх різниця ділиться на . Записується , якщо .

Означення 2. Цілі числа називаються конгруентними за модулем, якщо при діленні на мають однакові остачі. Записується , де і - цілі числа, - остача від ділення, .

Якщо числa і   при діленні на мають однакові остачі, то їх різниця ділиться на і навпаки.

Властивості конгруенції:

  1. Рефлективність: (ціле число конгруентне само собі).
  2. Симетричність: , то .
  3. Транзитивність: то .
  4. Конгруенції за одним модулем можна додавати:

Наслідки:

  1. члени конгруенції можна переносити з однієї частини в іншу, змінивши знак на протилежний: .
  2. до будь-якої частини конгруенції можна додати одне  і те ж число, кратне модулю : то .
  3. конгруенції за одним і тим же модулем можна почленно  перемножити:

і , то .

  1. oбидві частини конгруенції можна підносити до одного і того ж степеня з натуральним показником: , то .
  2. oбидві частини конгруенції можна  помножити на те саме ціле число: .
  3. oбидві частини конгруенції можна  поділити на їх спільний дільник, якщо він взаємно-простий з модулем (: .
  4. oбидві  частини конгруенції і модуль можна  поділити на їх спільний дільник.

Розв'язування задач і вправ.

  •             Назвати натуральні числа, менші 100, конгруентні з числом:

а) за модулем 20;            б) за модулем 25.

Розв'язання.

а) ,

бо ,

бо ,

бо ,

бо .

Відповідь: 24, 44, 64, 84.

  •             Знайти модулі, за якими числа 43  і  16  - конгруентні.

Розв'язання.

43-16=27, а 27 ділиться на 3, 9, 27.

Відповідь: 3, 9, 27.

Класи чисел і мала теорема Ферма.

При розв’язуванні більш складних задач на подільність чисел на, треба розбити множину цілих чисел на класів в залежності від остач, які одержуємо при діленні на .

Наприклад, т=4.Які можуть бути остачі при діленні на 4? r=0,1,2,3. Тому всі числа розіб’ємо на чотири класи:

Нульовий – остача 0;  перший – остача 3; другий – остача 2; третій – остача 1.

З цього випливає, що:

1) кожен з утворених класів має безліч чисел;

2) усі числа будь-якого одного класу конгруентні між собою за даним модулем;

3) будь-які числа з різних класів не конгруентні.

Мала теорема Ферма:

Яке б не було число і просте , то або .

Наприклад, 5-а):5,  20-а):20.

Користуючись малою теоремою Ферма , можна доводити подільність на складені числа.

Розв'язування задач і вправ.

  •             Довести, що 5-а):30,  а-  ціле число.

Доведення.

  1. За малою теоремою Ферма 5-а):5;
  2. Потрібно довести, що ця різниця ділиться і на 2, і на 3. Оскільки

5-а)=а(а4-1)=а(а2-1)(а2+1)=а(а-1)(а+1)(а2+1), маємо три послідовних цілих числа, тому добуток їх ділиться на 2 і ділиться на 3.

  1. Числа 2,3,5 попарно взаємно-прості, отже, 5-а):30.
  •             Знайдіть остачу від ділення 20122013 на 3. Розглянемо конгруенцію 2012, тоді 20122013, 20122013. Отже, остача від ділення дорівнює 2.
  •             Остача від ділення трицифрового числа n= на деяке одноцифрове число дорівнює 8, знайдіть число n.

Оскільки остача від ділення 8, тоді розглянемо конгруенцію за модулем 9: n, тоді

2·100+10b+b,

200+11b,

11b,

11b,

11b,

11b,

b.

Отже, шукане число b=,  n=233.

  •             Доведіть, що 15n + 23n – 30  кратне 7.

Оскільки 15, 23,тоді 15n + 23n,

15n + 23n,  15n + 23n.

Завдання для самостійного розв’язування.

  1. Відновіть запис:

34,  4,  -1,

, -2, *.

  1. Знайдіть остачу від ділення 292013 на 4;      52014  на 3.
  2. Остача від ділення трицифрового числа n= на деяке одноцифрове число дорівнює 8, знайдіть число n.
  3. Доведіть, що 62n + 3n+2 +3n кратне 11.

 

Використана література

  1. Адлер А. Теорія геометричних побудов, Переклад з німецької Г. М. Фіхтенгольца. Видання третє. Л., Навчпедвид, 1940—232 с.
  2. Бевз Г. П. Геометрія трикутника. — Київ: Генеза, 2005. — 120 с. ISBN 966-504-431-1
  3. Бевз Г. П., Бевз В. Г., Владімірова Н. Г. Геометрія: Підручник для 7-9 кл. — Київ: Вежа, 2004. — 309 с. ISBN 966-7091-66-Х
  4. Воронець О. М. Геометрія циркуля, Популярна бібліотека з математики під загальною редакцією Л. О. Люстерника, М.- Л., ОНТІ, 1934 — 40 с.
  5. Кушнір І. А. Трикутник і тетраедр в задачах: кн. для вчителя / І. А. Кушнір. — К. : Радянська школа, 1991. — 208 с.
  6. Манін Ю. І., Про розв'язність задач на побудову за допомогою циркуля та лінійки, Енциклопедія елементарної математики книга четверта (геометрія), М., Фізматвид, 1963. — 568с.
  7. Петерсен Ю. Методи і теорії розв'язку геометричних задач на побудову, Москва, типографія Э.Ліснера та Ю.Романа, 1892 — VIII + 114с.
  8. Прасолов В. В.. Три класичні задачі на побудову. Подвоєння куба, трисекція кута, квадратура кола. М.: Наука, 1992. 80 с. Серія <Популярні лекції з математики>, випуск 62.
  9. Щетников А. І. Як було знайдено де-які розв'язки трьох класичних задач древності? Математична освіта, № 4 (48), 2008, с. 3-15.
  10. Слива Н. В.Математика 7клас. Факультативний курс http://www.fak-matematika_7_klas_sliva_n.v.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гулякіна Людмила Миколаївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Додано
26 липня 2018
Переглядів
12262
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку