Тести від «На Урок»: Організація дистанційної роботи під час карантину

Заняття для старшокласникiв "Два свiти"

Про матеріал
формувати усвідомлення учасниками себе в системі сімейних взаємин, спілкування і діяльності; вчити психологічних основ спілкування в родині, закріплення нових поведінкових моделей; формувати навички пошуку ефективних шляхів вирішення міжособистісних конфліктів. Розвивати вміння позитивного ставлення до себе, до людей протилежної статі, розуміти і вербалізувати свої почуття; розвивати вміння вирішувати міжособистісні конфлікти, взаємодіяти з протилежною статтю, придбати навички більш щирого, глибокого і вільного спілкування. Виховувати самоповагу, навички самопізнання, самовизначення, самовдосконалення; виховувати ввічливість, етичні почуття, тактовність, повагу один до одного
Перегляд файлу

ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ  ШКОЛА І – ІІІ СТУПЕНІВ № 12 М. БЕРДИЧЕВА

ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

код  ЄДРПОУ 22057226, вул. Одеська, 45, м. Бердичів, Житомирська область, 13302,

тел. (04143) 31430, 31518,  e-mail: [email protected]net

 

 

 

 

Година спілкування із старшокласниками

(з елементами тренінгу)

 

 

Тема: «Два світи: особливості взаємостосунків чоловіка та жінки»

 

 

 

 

Мета: формувати усвідомлення учасниками себе в системі сімейних взаємин, спілкування і діяльності; вчити психологічних основ спілкування в родині, закріплення нових поведінкових моделей; формувати навички пошуку ефективних шляхів вирішення міжособистісних конфліктів. Розвивати вміння позитивного ставлення до себе, до людей протилежної статі, розуміти і вербалізувати свої почуття; розвивати вміння вирішувати міжособистісні конфлікти, взаємодіяти з протилежною статтю, придбати навички більш щирого, глибокого і вільного спілкування. Виховувати самоповагу, навички самопізнання, самовизначення, самовдосконалення;  виховувати ввічливість, етичні почуття, тактовність, повагу один до одного.

 

 

 

 

 

 

Підготувала:

практичний психолог ЗОШ №12

Рибак Інна Василівна

 

 

 

 

 

 

2019р.

 

Структура заняття:

 

№ з/п

Частина

Технічний засіб

Ресурсне забезпечення

Час

І

Введення в атмосферу заняття, мотивація.

1.1. Притча «Про подружжя»

 

3 хв.

1.2. Повідомлення теми

 

2 хв.

1.3. Вправа «Очікування»

Ватман, маркери, папірці з липучками

10 хв.

ІІ

Основна частина. Розкриття теми заняття.

2.1. Інформаційне повідомлення «Одна людина не може бути островом, що існує сам по собі»

 

2 хв.

2.2. Вправа «Людські якості»

Ватман, картки із завданням

15хв.

2.3. Вправа «Два світи»

Листи ватману, маркери, картки з завданнями

20 хв.

2.4. Релаксхвилинка «Коло»

 

5 хв.

2.5.  Вправа «Зустріч двох світів»

Маркери, аркуші паперу

15 хв.

ІІІ

Заключна частина.

3.1. Рефлексія учасників тренінгу. Релакстехніка «Крапля на склі». Обговорення набутого досвіду.

Ватман, маркери, папірці з липучками

15 хв.

 

 

І. Мотивація

  1. Притча «Про подружжя»

На краю поля стояли Любов і Розлука і милувалися молодою парою.

Розлука говорить Любові:

  •       Споримо, я їх розлучу?

Любов відповідає:

  •       Стривай, дай я зроблю до них всього один підхід, а потім ти можеш підходити до них стільки, скільки захочеш - і тоді ми побачимо, чи зможеш ти їх розлучити.

Розлука погодилася.

Любов підійшла до молодої пари, доторкнулась до них, заглянула в їхні очі і побачила, як між ними пробігла іскра...

Любов відійшла і каже:

  •       Тепер твоя черга.

Розлука відповіла:

  •       Ні, зараз я нічого не можу зробити - зараз їх серця наповнені любов'ю. Я прийду до них пізніше.

Минув час. Розлука заглянула в будинок і побачила молоду матір з немовлям, батька. Розлука сподівалася, що любов вже пройшла і тому з надією переступила поріг їхнього будинку. Але, заглянувши в їхні очі, вона побачила Подяку.

Розлука повернулась і сказала:

  •       Я прийду до них пізніше.

Минув час, Розлука знову з'явилася до них - у будинку шуміли діти, з роботи прийшов втомлений чоловік, мати заспокоювала дітей. Розлука сподівалася, що вже тепер-то вона точно зможе їх розлучити - адже за цей час і Любов і Подяка вже давно повинні були вивітритися з їх сердець. Але, заглянувши в їхні очі, вона побачила Повагу і Розуміння.

  •       Я загляну пізніше, - сказала Розлука.

Минув час. Знову прийшла в їхній дім Розлука. Дивиться вона - діти вже дорослі, сивий батько пояснює щось своїм дітям, дружина щось готує на кухні. Глянула в їхні очі і розчаровано зітхнула: вона побачила в них Довіру.

  •       Я прийду пізніше, - сказала Розлука і вийшла.

Минув ще час. Заглядає знову Розлука в будинок, дивиться, а там бігають онуки, біля каміна сидить, похнюпившись, старенька жінка. Розлука дивиться і думає про себе:

  •       Ну от, схоже, мій час настав.

  Хотіла вона було зазирнути старенькій в очі, але та встала і вийшла з дому. Розлука пішла за нею. Незабаром прийшла старенька на цвинтар і сіла біля могили. Це була могила її чоловіка.

  •       Схоже, я запізнилася, - подумала Розлука, - час зробив за мене мою роботу.

І Розлука заглянула в заплакані очі старенької. А в них вона побачила
Пам'ять - Пам'ять про Любов, Подяку, Повагу, Розуміння і Довіру


1.2. Повідомлення теми

Усі люди мають однакову природу, проте кожен представник роду людського неповторний. Чоловіки й жінки відрізняються один від одного, що обумовлено їх статевою приналежністю. Проте кожен чоловік несе в собі елемент жіночості, а кожна жінка має в своєму характері сильні якості. Не будь цього представники різних статей ніколи б не змогли зрозуміти один одного, прийти до згоди у взаємовідносинах. Кожна людина це своєрідний світ із своїм характером, вподобаннями, думками, бажаннями. І коли ці світи, особливо чоловік і жінка, об’єднуються створюється новий всесвіт в якому затишшя межує із розмаїттям стихій людських характерів, вражень, емоцій.

Сьогоднішнє заняття присвячене такій актуальній тематиці і  несе таку назву «Два світи: особливості взаємостосунків чоловіка та жінки.».

 

  1. Вправа «Очікування»

Мета: створення позитивної атмосфери, налаштування на роботу.

На ватмані зображене дерево, яке схематично символізує життя, добробут, сім’ю. Для того, щоб дерево гарно росло, як усьому живому йому потрібна вода. На столах липучки із зображенням краплинок, саме на них Вам потрібно написати свої очікування від сьогоднішнього заняття, а потім озвучити.

Презентація робіт учасниками тренінгу.

 

2.1. Інформаційне повідомлення «Одна людина не може бути островом, що існує сам по собі»

«Жодна людина не може бути островом, що існує сам по собі». Коли людина знає, що вона потрібна комусь, її люблять, цінують, поважають – вона відчуває себе щасливою. Ви в такому прекрасному віці, коли майбутнє бачиться яскравим, прекрасним, тривожно-радісним, і найголовніше, Ви очікуєте зустріти (можливо вже зустріли) ту єдину людину з якою поєднаєте своє життя, створите сім’ю. Кожен з Вас має право на подружнє щастя, та ніколи не забувайте, що усе починається із тебе самого, ніколи не переробляйте іншу людину, у сім’ї усе повинно бути взаємним – це один із головних елементів сімейного благополуччя.

 

2.2. Вправа «Людські якості»

Мета: формування адекватного образу чоловіка і жінки; підвищення рівня знань про особливості, сильні і слабкі сторони протилежної статі.

Вправа виконується у групах: група хлопців та група дівчат.

Групи одночасно мають вибрати картки із якостями, що характеризують людину певної статі:

  •            хлопці вибирають якості, які на їхню думку, більше характеризують жінок;
  •            дівчата якості, які на їхню думку, більше характеризують чоловіків.

Під час презентації роботи (зчитування якостей) групи мають відповісти на запитання: Чи помітили вони якості, що підходять чоловікам і жінкам. Кожна група чіпляє на ватман характеристики відповідно категоріям.

 

Людські якості

Суто чоловічі якості

Спільні якості

Суто жіночі якості

 

Питання для обговорення:

- Хто з Вас вважає, що людині протилежної статі краще?

- Чи знайшли ви для себе риси, які хотіли б розвивати в собі?

Запам’ятайте дівчата й хлопці, що кожен цінує в людях протилежної статі.

 

 

2.3. Вправа «Два світи»

Мета: формування щирого відношення до себе, до людей протилежної статі, більш точно розуміти і вербалізувати свої почуття, взаємодіяти з протилежною статтю, придбати навички більш щирого, глибокого і вільного спілкування з протилежною статтю.

Вправа виконується в  підгрупах (хлопці та дівчата). Психолог  повідомляє, що сьогодні кожна група має дивовижну можливість побудувати свій фантастичний світ – «світ мужності» і «світ жіночності». У кожному з цих світів існують люди тільки однієї статі, тобто чоловічої або жіночої. Мешканці кожного «світу» живуть автономно, лише знаючи про існування іншого.  Мешканці кожного світу мають по  три унікальні здібності.

 

Світ мужності

Світ жіночності

Доступність будь-якого знання

Здатність вічно підтримувати сімейне вогнище

Невичерпна сила

Вміння створювати із пустоти  життєво необхідне

Вічна свобода у всьому

Ніколи нев’януча краса

 

Учасникам пропонується створити модель свого світу, враховуючи вказані здібності та власні  побажання. Впродовж 15 хвилин кожна підгрупа працює над створенням колажу на тему «Світ мужності» і «Світ жіночості».

Коли колажі готові, учасники кожної групи презентують модель свого світу, розповідають про те, як відбувається в нім життя, що в ньому є цінного.

Після презентації робіт відбувається обговорення. Учасники діляться враженнями про те, що нового вони дізналися про світ протилежної статі, наскільки цікаво було створювати модель свого світу тощо.

 

 

 

2.4. Релаксхвилинка «Коло»

Мета: зниження психоемоційної напруги.

- У сім’ї однією із умов благополуччя є вміння слухати один одного, вміння почути іншого, зрозуміти один одного.

Учасники роблять коло в порядку: хлопчик, дівчинка, тримаючись за руки.

Завдання: не розриваючи рук потрібно повернутись на 180 градусів, тобто стати спиною до центру кола. (Вправа виконується стільки разів поки усі не повернуться назовні – вправа полягає  в тому,  щоб усім стало весело).

 

  1. Вправа «Зустріч двох світів»

Мета: формування вмінь вирішувати міжособистісні конфлікти, налагодження стосунків між юнаками та дівчатами; закріпити нові форми поведінки, зокрема ті, котрі будуть сприяти адекватній адаптації і функціонуванню в майбутньому сімейному житті.

Все у світі будується на взаємовідносинах, серед яких  найскладнішими є стосунки між чоловіками та жінками. За своїм змістом вони можуть бути найрізноманітнішими, проявлятися в різних формах. У попередній вправі учасники групи побудували свій світ і дізналися про існування світу протилежної статі. Зараз кожній групі належить вирішити, як вони будуватимуть взаємовідносини із представниками іншого світу. Учасники мають можливість обрати лише один із трьох  варіантів розвиту стосунків: Також можуть прийняти рішення нічого не змінювати у своєму житті і не контактувати з представниками іншого світу.

 

І. Бачити представників іншого світу, не маючи можливості контактувати з ними

Відмовитись від однієї із здібностей

(аргументувати свій вибір)

ІІ. Зустрічатися на загальних святах

Відмовитись від двох здібностей

(аргументувати свій вибір)

ІІІ. Злитися в єдиний світ

Відмовитись від усіх  здібностей замінивши на нові

(аргументувати свій вибір)

 

Групи приймають рішення обговорюючи в своїх групах та потім мають домовитись із групою протилежної статі. Після аргументації вибору проводиться обговорення. Учасники діляться своїми враженнями, почуттями, що виникали під час виконання вправи. Психологу важливо звернути увагу студентів на тому, що придбали представники кожного світу, прийнявши те чи інше рішення.

Висновок: Розкриттю чоловічих якостей і талантів сприяє жінка, яка знаходиться поряд. При цьому чоловік творить начальний імпульс, розкриваючи в жінці кохання. У таких сім’ях – кохання у відносинах розкривається все повніше, хата наповнюється яскравими фарбами і позитивною творчою енергією – це простір любові. Діти почувають себе легко і природно. Спостерігаючи за радістю батьків, вони випромінюють щастя. Успіх тут є не результат запитів, а наслідок добрих, шанобливих, наповнених любові стосунків один до одного. Чоловік  - це той, хто не озирається на інших, не повторюється, йде своїм шляхом, прокладаючи цей шлях, саме для цього він живе на Землі. Девіз чоловіка: «Ніколи цього не робив, але зможу!»

 

3.1. Рефлексія учасників тренінгу.

Релакстехніка «Крапля на склі».

(Запропонувати усім учасникам сісти зручно та закрити очі, щоб візуалізувати розповідь)

Уявіть, що Ви стоїте біля вікна. Барабанить дощ і його краплі збігають по склу… Якісь стрімко спадають  донизу, інші, ніби пробують зачепитись і зупинити падіння, якийсь час пливуть по гладенькій прозорій поверхні, лишаючи по собі тоненькі доріжки, і в решті решт, також губляться за периметром вікна.

По небу пливуть сірі хмарі, за суцільною пеленою яких – ви знаєте це точно – чисте голубе небо і яскраве тепле сонечко. Точнісінько так, коли за самим важким робочим тижнем, є острівок вихідних, які можна зробити яскравими і теплими навіть холодною зимою, так само як в потоці життєвих проблем обов’язково є події, наповнені особливим теплом, світлом, коли кожна мить наповнена відчуттям щастя, а вага повсякденних турбот стає зовсім невагомою…

І ось в такий сірий день інколи по-особливому хочеться відчути цю невагомість і опинитись там, за пеленою сірих хмар. І у цю мить, ви відчуваєте, що можете літати. Відчуваєте, що невидимі крила вже несуть вас у вись… свист вітру та пружність повітря, прохолода і свіжість… Відчуття вільного польоту, незалежності і сили, які долають потоки крапель і краплинок. Десь далеко внизу, залишились люди, дерева, будинки… і здається…ще зовсім трішки і ось воно чисте небо і теплі промінчики сонця, ось вона мрія… І раптом ви помічаєте, що зливаєтесь із потоками спрямованими вниз крапельок, перетворюєтесь на одну з них. Неочікуваний поворот, чи просто втома… і вас тягне назад - до низу… Стараючись втриматися, ви робите спроби якось впливати на ситуацію і … вам вдається зачепитись за чиєсь вікно. За склом горить світло, і хтось стоїть біля вікна. Може і хочеться кричати, кликати на допомогу, хочеться уваги і підтримки і є надія, що ця людина допоможе. Вона ж бачить безмовну краплину, що котиться вниз по склу… І ви знову у вільному польоті у низ.

… Опинившись на землі, серед мокрих і липких грудочок ґрунту, холодних камінчиків і шматочків кори, і оглянувшись навколо, ви помічаєте скрізь безліч най різноманітних по кольору і формі насінин і насіннячок.  До деяких із них котяться краплинки води і вони оживають, випускають росточки і спрямовуються вгору. І скоро там вгорі з’являться чудові квіти чи могутні дерева. І ви також можете виростити своє дерево життя чи квітку своєї мрії. Потрібно тільки визначити якою буде ваша рослинка і вибрати відповідне насіннячко. І неважливо, яким буде кольором, розміром, головне, щоб цей вибір був зроблений серцем, зроблений вами для себе.

…І в цей момент, коли ви приблизились до своєї насінинки, поєднавшись із нею, стає неважливо – знайшли ви це насіння поряд із собою, чи в собі… і виявилось, що воно завжди було вашою частинкою… і відчуваючи небувалий прилив сил, натхнення… і легкості, ви спрямовуєтесь вверх… оновленим, свіжим, сильним паростком свого творіння, чи творіння і відродження самого себе. Крізь товщу перешкод, пробиваючись  до сонця, ви помічаєте, що навколо сонячні промені грають в перлинах води на листі… І нехай на Землі не буде такого ж творіння, як ваша рослинка, як немає точнісінько такої ж людини, як і ви… Як єдина і неповторна цінність цього світу… І не важливо, що вам вдалось виростити – маленьку унікальну фіалку чи могутнє дерево… це ваше творіння, може бути дотиком мрії.

Відчуваючи, як розпускає гілочки й бутони ваша рослинка, ви відчуваєте нові сили, нові можливості, і головне, знаєте, що несподіванки, падіння і помилки можуть дати велику силу, досвід та натхнення на шляху до мрії. І зберігши  ці відчуття сили, свіжості, нових можливостей і нових знань, ви піднімаєтесь над своїм творінням все вище і вище і… знов переноситесь у кімнату із вікном. Знов по склу котяться краплинки. У кожної свій шлях і ви знаєте, як його можна пройти, ви розумієте те, що їм ще тільки доведеться зрозуміти. І може вам захочеться їм щось сказати, падаючим донизу крапелькам, щось побажати, про щось нагадати… Зробіть це… І я не знаю що означала для вас ця мандрівка. Що це було мандрівка у свій внутрішній світ, де також буває різноманітна погода, де є краплинки, які дають силу і зернятка, із яких можна  виростити нові здібності, нового себе. Чи просто розповідь,… фільм про один із варіантів творіння долі.

А зараз, запам’ятавши усе те, чому ви, можливо, навчились, зрозуміли, усе те, що здивувало, чи показалось важливим, повертайтесь сюди до нашої зали.

 

Обговорення набутого досвіду.

Для того, щоб підвести підсумки учасники записують на аркушах-липучках (у вигляді листочків), чого вони навчились, що зрозуміли, що пригодиться в майбутньому із почутого на занятті. Якщо є якісь побажання до заняття чи вони мали надію щось інше дізнатись мають записати на аркушах-липучках у вигляді хмаринки. Кожен  учасник озвучує свою роботу та приклеює на ватмані (на намальованому дереві).

 

 


СПИСОК ВикористанОЇ  літератур
И:

 

  1. Азарова Е. А. Проблема гендерних стереотипів в моральній свідомості: дис. канд. філ. наук. / Е. А. Азарова. - М., 2000.
  2. Антонов О.І. Соціологія сім’ї / А.І. Антонов, В.М. Медков. – М.: ИНФРА-М, 2005.
  3. Бандурка A.M., Друзь В.А. Конфликтология. – Х., 2006.
  4. Ворожейкин И.Е., Захаров Д.К. Конфликтология. – М., 2000.
  5. Голод С.И. Личная жизнь: любовь, отношение полов. – М., 2000.
  6. Еремеева В.Д., Хризман Т.П. Девочки и мальчики – два разных мира. – СПб.: Тускарора, 2001.
  7. Збереження та зміцнення репродуктивного здоров’я підлітків та молоді: потенціал громади: Методичні матеріали до тренінгу / За заг. ред. Г.М. Лактіонової. К.: Науковий світ, 2004.
  8. Кісарчук З.Г. Психологічна допомога сім’ї: Навчальний посібник у 3-х книгах / З.Г. Кісарчук, О.І. Єрмусевич. К.: Главник, 2006. 128 с. – Кн. 1.
  9. Ковальов С. В. Підготовка старшокласників до сімейного життя/ С. В. Ковальов. - М.: Просвітництво, 1991.
  10. Кон И.С. Психология ранней юности / И.С. Кон. – М.: Политиздат, 1989. – 120 с.
  11. Конфліктологія: Навч. посіб. / За заг. ред. В.М. Петюха, Л.В. Торгової. – К.: КНЕУ, 2005.
  12. Мачуська І. Міжособистісне спілкування підлітків / І. Мачуська // Шкільний світ. – 2007. – № 17. – С. 1–11.
  13. Некрасов А. Семья. Энциклопедия счастливой жизни. – М.: Издательство АСТ, 2010.
  14. Обозов М. М. Як назвати наші відносини. – М.: Образ, 2001.
  15. Психологічна допомога сім’ї / Упор. Т. Гончаренко. К.: Шкільний світ, 2005. 128 с.
  16. Психологічний словник / за ред. В.І. Войтка,  К., 1982.
  17. Силяева Е.Г. Психология семейных отношений с основами семейного консультирования: Учебное пособие / Е.Г. Силяева. – М.: Академия, 2002. 
  18. Франкл В. «Человек в поисках смысла» – М.., 1990г;
  19. Фридан Б. Загадка женственности. – М.: Прогресс, 2004.
  20. Фромм Э. Искусство любить. Исследование природы любви. = The Art of Loving. An Enquiry into the Nature of Love (1956) / Перевод Чернышевой Л.А. – М.: Педагогика, 1996.
  21. Шнейдер Л. Б. Основи сімейної психології: Учб. посібник для вузів: 2-ге вид./Л. Б. Шнейдер. - М.: Ділова книга, 2006.
doc
Додав(-ла)
Рибак Iнна
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
18 лютого
Переглядів
52
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку