Центр дитячої та юнацької творчості
Краснопільської селищної ради
Розгорнутий конспект відкритого заняття
гуртка «Історики - краєзнавці»
Підготувала керівник гуртка
«Історики – краєзнавці» ЦДЮТ
Янкова Оксана Леонідівна
Краснопілля
Тема заняття : «Туристсько-краєзнавчі можливості рідного краю. Охорона навколишнього середовища. Заповідники, заказники як форма збереження окремих ділянок незайманої природи».
Мета заняття: ознайомити гуртківців з туристсько-краєзнавчими можливостями рідного краю, навчити розрізняти заповідники від заказників, розвивати фантазію, спонукати до активності мислення, виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища, любов до рідного краю.
Обладнання : книги, фотокартки, малюнки, схеми, папір, олівці.
Використана література:
Тип заняття: стандартне, теоретичне.
Методи і прийоми: розповідь, бесіда, показ.
План заняття:
І Організаційний момент:
1. Відмітка відсутніх.
2. Повідомлення теми і мети заняття.
ІІ. Розкриття теми заняття:
ІІІ. Підведення підсумків заняття.
Хід заняття:
І. Організаційний момент.
1. Відмітка відсутніх.
2. Повідомлення теми і мети заняття.
ІІ. Розкриття теми заняття.
1. Слово вчителя:
Небесна синь, глибини моря,
Землі безкрая далечінь –
Це рідні й близькі серцю кожного простори
Вкраїни - неньки, матінки - землі.
На сьогоднішньому занятті ми поговоримо про туристсько-краєзнавчі можливості рідного краю. А спочатку згадаємо, що ж таке «Рідний край»?
Діти відповідають: Рідний край – це частина нашої планети, де ми живемо, де жили наші діди, яку ми вивчаємо, яка для нас стала дорогою на все життя.
Вчитель: Діти, ми з вами будемо вивчати не тільки наше селище, а й увесь Краснопільський район. Давайте, кожен з вас скаже, що він знає про наш район, його географічне положення. Рельєф, природні ресурси.
Відповіді дітей: Краснопільський район знаходиться у південно-східній частині Сумської області (показують на карті). Утворений 1923 року, Площа – 1,3 тис км2 . Населення – приблизно 33 тисячі чоловік. У районі 59 населених пункти. Поверхня – хвиляста рівнина. Є поклади торфу і вогнетривких глин. Річки – Псел з притоками Сироватка та Пожня (притока Ворскли). Грунти опідзолені та чорноземні. Район розташований у лісостеповій зоні.
Вчитель: А тепер давайте з вами розглянемо екскурсійні об’єкти: історичні, архітектурні та інші пам’ятні місця Краснопільщині.
(бесіда – обговорення книги Л.Д. Дідоренка «Храми Краснопільщині»)
Запитання до дітей: Які ви знаєте археологічні пам’ятки, які відкриті на території нашого району? (Наприклад: біля с. В.Бобрик, в урочищі Горналь виявлено останки слов’янських городищ (VII – X ст., XIX – XIII ст.). В 30-ті роки ХХ ст. директор Сумського краєзнавчого музею Н.Х. Онацький на річці Прикіл біля с. В.Прикіл відкопав кістки мамонта.).
Вчитель: Великий науковий інтерес має вивчення залишків козацьких могил, валів, курганів, яких багато на території нашого району (голубові могили біля с. Лісне Ряснянської сільради).
Дуже цікаво вивчати архітектурні пам’ятники – це будівлі, яким більше 100 років. Серед них і наш Центр дитячої та юнацької творчості, залізничний вокзал …
3. Краєзнавча вікторина ( додаток 1)
Ви вже добре знаєте, що в нас є і пам’ятки природи. Незаймані куточки природи, які існували 400-500 років, тому зараз збереглися лише у вигляді невеликих ділянок. Зберегти їх для майбутніх поколінь – завдання нашого часу.
4. Отже, діти, ми з вами підійшли до розгляду другого питання нашого заняття: Охорона навколишнього середовища. Заповідники і заказники як форма збереження окремих ділянок незайманої природи.
У нашій області охороняється у первинній чистоті багато ділянок лісу, боліт, дещо менше – степу. Там забороняється будівництво, оранка, вирубування дерев (крім хворих), корчування чагарників, сівба культурних рослин. Не можна полювати на птахів і звірів, не можна з коренем виривати трави, збирати рідкісні рослини. Такий комплекс заходів з охорони ділянки називається заповіданням, а сама ділянка – заповідником. Крім заповідників, де забороняється будь-яка діяльність людини, є ще заказники, де дозволяється, наприклад, заготовляти сіно, враховуючи вищезгадані заборони. Всі ці заходи допомагають зберегти рослинний і тваринний світ таким, яким він був на всій території нашої Сумщини ще 400 років тому. У нас створено 11 заказників і один заповідник республіканського державного значення, 45 заказників місцевого значення. Всього взято під охорону більше 170 цінних пам’ятників природи.
Запитання до дітей: Яких ви знаєте тварин, птахів та рослини, що підлягають охороні? (підлягають охороні такі рідкісні тварини і птахи як: хохуля, видра, бобер, лісовий тхір, сірий журавель, чорний лелека, дрофа, глухар, тетерев. З рослин: лунарія оживаюча, папороть «страусове перо», та ін ( вчитель демонструє фотокартки та малюнки).
Перерва.
5. Запитання до дітей: Згадайте, що ви знаєте про Червону книгу?
Червона книга – особлива книга, у якій записані всі рослини і тварини, які колись були широко розповсюджені на Україні, а сьогодні знаходяться на межі зникнення або зникли зовсім. Так. Майже повністю зник водяний горіх, пірчаста ковила тощо. З метою охорони рідкісних і зникаючих видів, створений і затверджений список рослин Сумщини, які підлягають охороні, Він включає 35 назв.
6. Гра «Звірі. Риби, птахи».
Вчитель: А зараз я назву заповідники і заказники, які розташовані на території Краснопільського району:
Заказники, залежно від того, яку роль вони виконують розподіляються на ландшафтні (де підлягає збереженню весь природний комплекс), лісові, ботанічні, орнітологічні і гідрологічні. Наприклад, на р.Сулі 2 гідрологічних заказники - Біловодський і Андріяшевсько - Гудимівський республіканського значення і 2 гідрологічних заказники (В-Сульський і Недригайлівський) місцевого значення.
Унікальна пам’ятка природи - заповідник «Михайлівська цілина», де зберігся маленький куточок споконвіку не ораної цілини. Тут росте 525 видів рослин!
7. Кожен з вас, діти може допомогти великій справі охорони природи навіть своєю правильною поведінкою в ній. Давайте з вами разом сформулюємо декілька правил, які повинні знати і виконувати кожна культурна людина. (додаток 2).
8. вчитель: А зараз візьміть папір та олівці і спробуйте намалювати улюблений куточок рідного краю.
Конкурс на кращу загадку на природоохоронну тематику.
ІІІ. Підведення підсумків.
На сьогоднішньому занятті ми ознайомилися із поняттями «заповідник» і «заказник», з туристсько-краєзнавчими можливостями рідного краю, усвідомили, що потрібно оберігати природу, любити свій край.
Рекомендації, щодо проведення аналогічних занять:
Такі заняття потрібно ретельно продумувати, щоб не перевантажувати дітей інформацією. Доцільно підшукати цікаві творчі завдання і запитання. До цього заняття діти повинні самостійно ознайомитися з Червоною книгою України, знайти цікаві загадки про природу.
Відомості про керівника гуртка:
Янкова Оксана Леонідівна, 1970 р.н., освіта вища: Сумський державний педагогічний університет ім. А.С. Макаренка.
Додаток 1
Краєзнавча вікторина.
Додаток 2
Правила поведінки на природі.