Заняття гуртка "Туристсько-краєзнавчі можливості рідного краю. Охорона навколишнього середовища. Заповідники, заказники як форма збереження окремих ділянок незайманої природи""

Про матеріал
Мета заняття: ознайомити гуртківців з туристсько-краєзнавчими можливостями рідного краю, навчити розрізняти заповідники від заказників, розвивати фантазію, спонукати до активності мислення, виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища, любов до рідного краю.
Перегляд файлу

Центр дитячої та юнацької творчості

Краснопільської селищної ради

 

Розгорнутий конспект відкритого заняття

 гуртка «Історики - краєзнавці»

 

 

Підготувала керівник гуртка

«Історики – краєзнавці» ЦДЮТ

Янкова Оксана Леонідівна

 

 

 

 

 

 

Краснопілля


 

 


Тема заняття : «Туристсько-краєзнавчі можливості рідного краю. Охорона навколишнього середовища. Заповідники, заказники як форма збереження окремих ділянок незайманої природи».

 Мета заняття: ознайомити гуртківців з туристсько-краєзнавчими можливостями рідного краю, навчити розрізняти заповідники від заказників, розвивати фантазію, спонукати до активності мислення, виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища, любов до рідного краю.

 Обладнання : книги, фотокартки, малюнки, схеми, папір, олівці.

 Використана література:

  1. Давидов А., Кузнєцов Г. «Знай, люби, бережи», «Веселка», 1979.
  2. «Заповідні скарби Сумщини» - під ред. Т.А. Андрієнко – Суми, 2001.
  3. Леонтьєва Г.Г. «Географія рідного краю. 5 клас», Суми, 1995.
  4. Пархоменко В. «Серед рідної природи», К. 1972.
  5. Смирнова З.С. «Чи потовщає Червона книга?», К. 1989.

     Тип заняття: стандартне, теоретичне.

 Методи і прийоми: розповідь, бесіда, показ.

План заняття:

І Організаційний момент:

1. Відмітка відсутніх.      

  2. Повідомлення теми і мети заняття.

ІІ. Розкриття теми заняття:

  1. Що таке «рідний край»?
  2. Туристсько-краєзнавчі можливості рідного краю.
  3. Краєзнавча вікторина.
  4. Заповідники і заказники як форма збереження окремих ділянок незайманої природи.
  5. Червона книга України.
  6. Гра «Звірі, риби, птахи».
  7. Правила поведінки на природі.
  8. Малюнок «Мій улюблений куточок рідного краю».

ІІІ. Підведення підсумків заняття.

Хід заняття:

І. Організаційний момент.

 1. Відмітка відсутніх.

 2. Повідомлення теми і мети заняття.

ІІ. Розкриття теми заняття.

1. Слово вчителя:

                           Небесна синь, глибини моря,

                           Землі безкрая далечінь –

                           Це рідні й близькі серцю кожного простори

                           Вкраїни - неньки, матінки - землі.

 На сьогоднішньому занятті ми поговоримо про туристсько-краєзнавчі  можливості рідного краю. А спочатку згадаємо, що ж таке «Рідний край»?

 Діти відповідають: Рідний край – це частина нашої планети, де ми живемо, де жили наші діди, яку ми вивчаємо, яка для нас стала дорогою на все життя.

 Вчитель: Діти, ми з вами будемо вивчати не тільки наше селище, а й увесь Краснопільський район. Давайте, кожен з вас скаже, що він знає про наш район, його географічне положення. Рельєф, природні ресурси.

 Відповіді дітей: Краснопільський район знаходиться у південно-східній частині Сумської області (показують на карті). Утворений 1923 року, Площа – 1,3 тис км2 . Населення – приблизно 33 тисячі чоловік. У районі 59 населених пункти. Поверхня – хвиляста рівнина. Є поклади торфу і вогнетривких глин. Річки – Псел з притоками Сироватка та Пожня (притока Ворскли). Грунти опідзолені та чорноземні. Район розташований у лісостеповій зоні.

 Вчитель: А тепер давайте з вами розглянемо екскурсійні об’єкти: історичні, архітектурні та інші пам’ятні місця Краснопільщині.

 (бесіда – обговорення книги Л.Д. Дідоренка «Храми Краснопільщині»)

 Запитання до дітей: Які ви знаєте  археологічні пам’ятки, які відкриті на території нашого району?  (Наприклад: біля с. В.Бобрик, в урочищі Горналь виявлено останки слов’янських городищ (VIIX ст.,  XIXXIII ст.). В 30-ті роки ХХ ст. директор Сумського краєзнавчого музею Н.Х. Онацький на річці Прикіл біля с. В.Прикіл відкопав кістки мамонта.).

 Вчитель: Великий науковий інтерес має вивчення залишків козацьких могил, валів, курганів, яких багато на території  нашого району (голубові могили біля с. Лісне Ряснянської сільради).

 Дуже цікаво вивчати архітектурні пам’ятники – це будівлі, яким більше 100 років. Серед них і наш Центр дитячої та юнацької творчості, залізничний вокзал …

          3. Краєзнавча вікторина ( додаток 1)

 Ви вже добре знаєте, що в нас є  і пам’ятки природи. Незаймані куточки природи, які існували 400-500 років, тому зараз збереглися лише у вигляді невеликих ділянок. Зберегти їх для майбутніх поколінь – завдання нашого часу.

4. Отже, діти, ми з вами підійшли до розгляду другого питання нашого заняття: Охорона навколишнього середовища. Заповідники і заказники як форма збереження окремих ділянок незайманої природи.

 У нашій області охороняється у первинній чистоті багато ділянок лісу, боліт, дещо менше – степу. Там забороняється будівництво, оранка, вирубування дерев (крім хворих), корчування чагарників, сівба культурних рослин. Не можна полювати на птахів і звірів, не можна з коренем виривати трави, збирати рідкісні рослини. Такий комплекс заходів з охорони ділянки називається заповіданням, а сама ділянка – заповідником. Крім заповідників, де забороняється будь-яка діяльність людини, є ще заказники, де дозволяється, наприклад, заготовляти сіно, враховуючи вищезгадані заборони. Всі ці заходи допомагають зберегти рослинний і тваринний світ таким, яким він був на всій території нашої Сумщини ще 400 років тому. У нас створено 11 заказників і один заповідник республіканського державного значення, 45 заказників місцевого значення. Всього взято під охорону більше 170 цінних пам’ятників природи.

 Запитання до дітей: Яких ви знаєте тварин, птахів та рослини, що підлягають охороні? (підлягають охороні такі рідкісні тварини і птахи як: хохуля, видра, бобер, лісовий тхір, сірий журавель, чорний лелека, дрофа, глухар, тетерев. З рослин:  лунарія оживаюча, папороть «страусове перо», та ін ( вчитель демонструє фотокартки та малюнки).

  Перерва.

5. Запитання до дітей: Згадайте, що ви знаєте про Червону книгу?

 Червона книга – особлива книга, у якій записані всі рослини і тварини, які колись були широко розповсюджені на Україні, а сьогодні знаходяться на межі зникнення або зникли зовсім. Так. Майже повністю зник водяний горіх, пірчаста ковила тощо. З метою охорони рідкісних і зникаючих видів, створений і затверджений список рослин Сумщини, які підлягають охороні, Він включає 35 назв.

6. Гра «Звірі. Риби, птахи».

Вчитель: А зараз я назву заповідники і заказники, які розташовані на території Краснопільського району:

  1. Миропільський заказник ( на території Миропільської та Запсільської сільрад),
  2. Олександрійський заказник (на території Миропільської сільради),
  3. Дернівський заказник ( на території Бранцівської та Хмелівської сільрад),
  4. Захаревська дача –заповідне урочище (Сироватське лісництво).
  5. Глибнянське заповідне урочище (Велико-Сироватське лісництво).
  6. Ділянка лісу під Краснопілля – заповідне урочище (Краснопільське лісництво)
  7. Ділянка лісу – 1 – заповідне урочище (Краснопільське лісництво)
  8. Ділянка лісу – 2 – заповідне урочище (Краснопільське лісництво)
  9. Великобобрицький парк – пам’ятник садово-паркового мистецтва (с. В.Бобрик

  Заказники, залежно від того, яку роль  вони виконують розподіляються на ландшафтні (де підлягає збереженню весь природний комплекс), лісові, ботанічні, орнітологічні і гідрологічні. Наприклад, на р.Сулі 2 гідрологічних заказники - Біловодський і Андріяшевсько - Гудимівський республіканського значення і 2 гідрологічних заказники  (В-Сульський і Недригайлівський) місцевого значення.

Унікальна пам’ятка природи - заповідник «Михайлівська цілина», де зберігся маленький куточок споконвіку не ораної цілини. Тут росте 525 видів рослин!

7. Кожен з вас, діти може допомогти великій справі охорони природи навіть своєю правильною поведінкою в ній. Давайте з вами разом сформулюємо декілька правил, які повинні знати і виконувати кожна культурна людина. (додаток 2).

8. вчитель: А зараз візьміть папір та олівці і спробуйте намалювати улюблений куточок рідного краю.

Конкурс на кращу загадку на природоохоронну тематику.

ІІІ. Підведення підсумків.

На сьогоднішньому занятті ми ознайомилися із поняттями «заповідник» і «заказник», з туристсько-краєзнавчими можливостями рідного краю, усвідомили, що потрібно оберігати природу, любити свій край.

 

Рекомендації, щодо проведення аналогічних занять:

Такі заняття потрібно ретельно продумувати, щоб не перевантажувати дітей інформацією. Доцільно підшукати цікаві творчі завдання і запитання. До цього заняття діти повинні самостійно ознайомитися з Червоною книгою України, знайти цікаві загадки про природу.

 

 

Відомості про керівника гуртка:

Янкова Оксана Леонідівна, 1970 р.н., освіта вища: Сумський державний педагогічний університет ім. А.С. Макаренка.

 

 

 

 

Додаток 1

Краєзнавча вікторина.

  1. З якого року існує сучасний Краснопільський район? ( 1956)
  2. Кількість населення нашого району? (близько 33 тисяч).
  3. Скільки населених пунктів входить до складу нашого району? ( 59).
  4. Рік заснування Краснопілля? (1640).
  5. Де на території Краснопільського району проходив шлях партизанського з’єднання генерала М.І. Наумова під час степового рейду у роки ВВВ? (через Самотоївку).
  6. З якими областями Росії межує Краснопільський район ? (Бєлгородська, Курська).
  7. З якою метою збудоване Краснопілля? (яв фортеця, з метою оборони).
  8. Скільки у нас в районі Героїв Радянського Союзу і Кавалерів Ордена Слави?   (20 Героїв і 5 Кавалерів).
  9. Скільки Храмів було на території Краснопільського району до 1917 року? (35).
  10.  З якими районами області межує Краснопільський район? (Сумський, Тростянецький, Великописарівський).

      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Правила поведінки на природі.

 

  1. Вогнище намагайтеся розпалити на місці колишнього. Якщо такого немає, обережно зніміть дерен і покладіть його окремо. Після використання вогнище обов’язково залийте водою і покладіть дерен.
  2. Не рвіть оберемками квіти!
  3. Не кричіть голосно, не вмикайте на всю потужність магнітофон - це све чужі звуки, несприятливі для природи.
  4. Не періть синтетичними миючими засобами у річці, озері, ставку. Майте для цього шматок звичайного господарського мила. Поверхневі води у нашій області м’які і чудово все виперуть.
  5. Не можна нівечити  дерева. Зламати легко - виростити важко, На вогнище зберіть сухий хмиз, він добре горить.
  6. Не споживайте незнайомі вам ягоди і гриби - можна легко отруїтись. Якщо побачили незнайомий гриб,  не пхніть його ногою - нехай росте. комусь та знадобиться.
  7. Не заглядайте у гнізда, не беріть до рук пташенят - після цього їх може покинути мати і вони загинуть. Не ловіть жаб, змій, не псуйте мурашники! Пам’ятайте, у

  1. природи нічого зайвого не буває!

  1. Не залишайте після себе сміття! Залізні банки з-під консерви киньте у вогнище, нехай вони обгорять, а потім сплющіть  їх і прикопайте. Скляні банки і пляшки необхідно забрати з собою, ні в якому разі не розбивати їх.
  2. Коли ви знаходитесь у лісі, на річці, в полі - ви у гостях у рослин, птахів і звірів. які там живуть. Залишайтеся завжди людиною в найпрекраснішому розуміння цього слова!

 

 


 

doc
Додано
28 жовтня 2019
Переглядів
614
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку