ТЕМА: та образ Я.
Мета: сформувати уявлення у образ «Я» та познайомити i3 поняттям самоповага й з механгзмами захисту.
План:
Компоненти Процес
Самоповага та piBeHb й домагань.
як формування
1.Tp04)iM0B Ю.Л. Психолойя. - к.,2000.-с.131-134.
К.-Х.,2()05.-с.101-104.
4.Немов Р.
1
(в них виявляеться людей i себе само).
Bci форми прояву у своТй cYkYTIHocTi i взаемозв'язку становлять те, що звичайно вважають за «я» виступае як настанова для самого себе, що у c06i три компоненти:
• компонент.• уявлення про
• компонент.• самоповага, себелюбство, самоприниження тощо.
• (вольовий) компонент: бажання бути завоювати вподобання, повагу, та оточуючих, статус або бажання лишитися ухилитися та критики, приховати тощо.
Процес формування виникае лише в умовах i трудовот людини з людьми. у своему розвиненому виявляеться лише у старшого BikY та дорослих людей. Але початок ТТ формування припадае на paHHi дитячи роки.Вже першого року житгя дитина починае власного тих предметами, що знаходяться 330BHi. Початок формування пов'язують з коли дитина починае себе з оточення, в П словнику з'являеться займенник «Я», чого вона активне з i дорослими в видах предметно-знаряддевоТ , навчальноТ та трудовоТ у 2,5 - З P0kiB дитина не лише дТ оточуючих, вимагаючи: ”Я сама!”, але i протиставляе себе yciM ”Це належить MeHi, а не T06i ”. Виховання у вироблення у дитини потреби i i свот дй' i вчинки та для коригування своеТ У молодшому за допомогою дорослих kocTi (пам'ять, мислення), але поки що на piBHi причин та невдач (”У мене BCi
”5”, а з математики ”3”, бо я неуважний”). I у юнацькому та складаеться розгорнута система У такому людина вже, як правило, здатна себе як Розвиток е основою становлення розвиток разом i3 розвитком суб!екта, то BiH не припиняегься протягом всього житгя людини.
1 етап:
житгя, коли немовля викликаних предметами). 2 етап: себе як активного початку. як суб'екту сво?х бажань активно з предметами, пересуватися у трьох P0kiB життя).
З етап: якостей (протягом BikY).
4 етап: Вироблення сотально-моральноТ (на !сптець ранньоТ PiBeHb безумовно залежить BikY людини, але й люди, майже за Bik0M', можуть мати piBeHb
в
Одним i3 е само: себе, власних можливостей, якостей i серед людей. залежать й стосунки з оточуючими людьми, й до себе, ставлення до i невдач. Тим самим впливае на
П подальший розвиток. Це свого роду манометр людини. Вона може ставитись до себе фактично так само, як ставиться до з повагою або з презирством, з любов'ю або з ненавистю, i HaBiTb з чи без нього. Основою е стосунки з людьми в
може бути: високою, середньою i низькою; адекватною ( людина правильно себе) чи неадекватною ( завищеною або заниженою). Формування - процес довготривалий. Важливо пам'ятати, що дитини залежить 6aTbkiB. Те як й батьки, передаегься i Тй; Тх стандартами дитина у раньому користуеться для оточуючих. Тому важливо, щоб у дитини батьки формували добре ставлення до i до себе.
що дитина, яка мае позитивне ставлення до себе, себе щасливою, добре адаптуеться до нових умов, краще долае перешкоди. з негативною у знаходити перешкоди.В них високий piBeHb що саме таким властива низька справою, погана
Скласти уявлення про те, як людина себе можна на ocH0Bi спостережень за нею. Про низьку caMoouiHk.y можуть
• висловлювання, (”Я не зможу цього засвоТти.
• ситуацй' змагання хвилюватись? В мене все одно не вийде.”)
• критичне ставлення до бездарна, Тй лише щастить. ”)
• небажання визнати власну помилку, (”Я у цьому не винна. ”)
• (”В нет багато
• так вважаете?”)
• негативне ставлення до людей, (”MeHi здаеться, що мене не люблять”)
• низька спроб досягги певних (”Мене це не
• погана до критики, (”Усе проти мене.”)
Лодина з високою виявляе щодо своТх у майбутньому, у вона вважае, що працюе, висувае реальну мету; з сприймае похвалу i не реагуе на критику хворобливо, бере на себе ту чи i охоче висувае HOBi чи плани. Прагнення до виявляеться у тому випадку, коли людина мае обирати наступноТ дй, сприяе виникненню двох з одного боку - бажання домагання, а з - знизити Тх, щоб У випадку piBeHb домагань людина готова до завдань, в pa3i знижуеться. Формування домагань визначаеться не лише передбаченням та невдач, але й врахуванням ocH0Bi досягнень до того, на що людина розраховуе, формуегься самоповага — узагальнене ставлення П досягнень
Американський психолог В. Джеймс запропонував формулу самоповаги:
САМОПОВАГА = вимоги(домагання)
Таким чином, самоповага прямо досягнутих i обернено вимог. Для високого самоповаги чим вище вимоги, тим бути досягнення людини.Виходячи з формули, щоб зберегги самоповагу, або докласти максимум зусиль для досягнення ( що е важким завданням ), або знизити piBeHb вимог i HaBiTb при самих скромних самоповагу не буде загублено. що перший шлях матиме користь для само; людини, так i для оточуючих. самоповаги складае важливу
Високий piBeHb самоповаги створюе в почутгя комфорту, стимулюе розвиток П вимог; це не зазнайства, та Людина з високою самоповагою вважае себе не за у сили, у подолання Низький piBeHb самоповаги, навпаки, формуе приводить до гострого незадоволення собою,провокуе неврози i що негативно впливае на самопочутгя та лодини. Але незадоволення собою i висока не завжди про занижену самоповагу. Так, у розвинутих i творчих людей завжди тими якостями, Тм i тими, котрими вони б виникае невдоволення собою, яке спонукае людину piBeHb вимог, ставити перед собою завдання, прагнути до самовдосконалення або, за
У.Маслоу, прагнути до
з.
Формування пов'язане з особливостями формування образу Я, який е утворенням В. Джеймс розглядав елементи i духовна у c06i одяг, MaTip, батька, оселю тощо.
визначаеться людини до людського роду i визнанням цього людьми.
Духовна - об'еднання cTaHiB конкретних духовних якостей людини. Формування образу Я йде у Я (у роки) до Я (в Тснують i сприймання себе, що залежать BikY. Так сьогодення, хоча BiH запитуе про свое минуле (яким я був, коли був маленький?) або фантазуе про майбутне. Юнак вже здатен встановлювати Я в минулому, майбутньому. Тобто Я при BCix можливих 3MiHax у ситуацй, - це Я TieT ж само? людини, яка вчора i яка буде завтра.
Американський психолог Майк Розенберг зазначав, що у наших уявленнях про себе завжди
1стинне Я (те, яке MeHi у даний момент);
• Я (уявлення про якою я намагаюсь стати);
1деальне Я (уявлення про якою я б могла стати за умови прийняття певних моральних норм);
• Можливе Я (уявлення про якою я поступово стаю);
4.
У кожноТ е принцип сприйняття i мислення, рис характеру, установок, у едине Цей центр утворюе ядро людськоТ який у одержав TepMiH
— це в чи Mipi система уявлень про самого себе, на ocH0Bi яко; BiH ставиться до самого себе i будуе з людьми. — це образ власного Я, на ocH0Bi якого людина формуе своТ стосунки з людьми. Понятгя «Явперше почали використовувати у своТх працях представники психологй' (А. Маслоу, К.Роджерс). людини значною залежить й Я-концепцй, оточуючий CBiT, уявлення про людей залежить нашого сприйнятгя, яке kPi3b призму Я-концепцй. Дуже важливим е формування Я-концепцД яка визначаеться факторами:
тверда в людям; |
у власних |
до |
того чи виду |
власно? |
|
Негативна(песилПстична) Я-концепцгя - |
у c06i, негативна |
|
становки ce6e.3MicT |
е одним з |
|
навчання та виховання.
включае не наше сприйнятгя того, що ми е , але також i те, якими, як ми думаемо, ми були б бути i б бути. У зв'язку з цим психологи форми Я-концепцй — реальну й Понятгя реальна Я30BciM не означае, що ця Головне в — це уявлення про себе, про те, якою «Я» е. Тдеальна ж — це уявлення про своТ бажання («яким би я xoTiB бути»). Таким чином, Я-
Ti що людина б мати, але не мае. Це «Я», яке людина за все i якого вона прагне. i Яреальним у е серйозним стимулом для пробудження прагнення до самовиховання. Формування Я-концепцй — це тривалий i складний процес, який починаегься з моменту народження дитини i протягом усього життя впливом виховання та житгевого i людьми.
5.
Стадй формування самовизнання,
Формування починаеться з виникнення бажання себе. Ще в роки ми намагалися з'ясувати, чим на 6aTbkiB, а чим них та оточуючих. Спочатку це пов'язано з виробленням образу власного ще одна що викликае хвилювання, - свого власного CBiTY. Разом з власноТ виникае caM0THocTi, яке, згодом зменшуеться. Саме на цей (юнацький) Bik припадае i криза самовизначення, коли з багатьох BapiaHTiB розвитку вибрати той единий, який можна вважати власним. Обравши шлях у людина переходить до наступного етапу, тобто намагаеться залежить piBeHb й самоповаги.
6. захисту.
Не забувати про те, що взаемини людини з оточуючими не завжди складаються добре, що 3aMicTb очЖ-уваного людину спТсае невдача. Для подолання дискомфорту iCHye особлива регулятивна система, свого роду захисний MexaHi3M який отримав назву захисту. захист — це система регуляторних MexaHi3MiB, яку використовуе для усунення дискомфорту, зведення до MiHiMYMY негативних переживань, пов'язаних i3 або конфликтами, i збереження образу Я на бажаному чи можливому piBHi за даних умов. До вимагають захист, TaI<i, що створюють уявну чи реальну загрозу й i Збереження образу Я i досягаеться i3 джерел переживань або Тх для попередження починають коли за певних умов не може досягги поставленоТ мети. захист надзвичайно важлива для людини, 60 його е ”охорона” сфери негативних, травмуючих турбот. Серед форм захисту - i велика Bipa в себе, коли в нет вже HiXT0 не i важкохворого, що BiH одужае, i i тощо.
захист може бути як усппцним (припинення так i (виникае Тх того, який саме захисний MexaHi3M буде використаний, його використування, залежить, як буде сприйнята оточуючими та як вона сама буде до себе ставитись. захисту:
1. Заперечення — намагання людини не сприймати яке й хвилюе (наприклад, людина «заплющуе на неприемну реальну заперечуе критику на свою адресу з боку iHLI.MX людей, стверджуе, що те, що критикуеться, не iCHye). У деяких випадках таке заперечення певну захисну роль, наприклад, коли людина серйозно хвора, але не приймае, заперечуе цей факт. Тим самим вона знаходить у c06i сили продовжувати боротися за житя. Однак заперечення заважае людям жити та пращовати, не визнаючи критики на свою адресу, вони й не прагнуть позбутися наявних вад, ki зазнають справедливо? критики.
2. — уникнення шляхом вилучення i3 неприемноТ ( наприклад, людина швидко забувае завдала людям). Його висловлювання: ”сховати голову в
”впритул не бачу” тощо.
З. лат. - викидання вперед) — перенесення власних бажань i переживань, в яких людина не хоче c06i через Тх на людей ( наприклад, образивши партнера по
намагаеться перекласти провину на нього, заявляючи, що BiH П спровокував).
повернення до нижчих, форм i задоволення (наприклад, переживаючи першокласник хоче повернутися у дитячий садок).
— псевдорозумне пояснення людиною своТх бажань i зумовлене причинами, визнання яких загрожувало б втратою самоповаги ( зокрема, не досягнувши бажаного, людина переконуе себе, що це для нет не важливо).
— перенесення дй• з недосяжного об'екта на такий, якого можна досягги (наприклад, чиновник, будучи незадоволеним kepiBHW<a, переносить роздратування на воно 3HiMae напруження i вносить розрядку.
У описано понад 2() MixaHi3MiB захисту, однак однозначноТ Тх не iCHye. захисту не е вродженими. fx формування i розвиток залежить умов житя i виховання в умовах негативних переживань i допомагаючи адаптуватися до наявних умов, позбавляють людину активно впливати на i усувати джерело негативних переживань.
Практична робота 1
1. Практические занятия по психологии. Учеб.пособие для студентов пед.ин-тов. под ред. проф.
А.В.Петровского. Сост. Н.Б.Берхин и С.Ф.Спичак.- М.:Просвещение,1972. с. 30-32.
2. // За ред.. Ю.Л. -3-е вид. — К.: с. 122-134
Завдання 1 Занотувати слова, характеризують 0kpeMi
HepB03HicTb, eHTY3ia3M,
6e3Typ60THicTb,
Завдання 2 Розташувати 2() у колонки. В розташувати слова так, щоб першим було слово, яке виражае котра вам найменше подобаеться в людях, й котра вам подобаеться
У розташувати слова таким чином: на першому слово, що позначае найменше вам притаманну, а на останньому — притаманну вам
Завдання З сбробку даних знайти якостей ( d- H0MepiB звести кожну до другого ступеню ( d2 ) знайти суму (d2+d2+d2+d2+d2 ) отриману суму у формулу Р= 1- (62 d2 : п 3-n)
номера якостей в обох колонках приймаються за iXHi ранги. H0MepiB Tiei чи iHIIJOT в кожному випадку дае вирахувати за формулою Р= 1- (62 d2 : п 3-п) де, Е - сума d2 п — число якостей, розглядаються, тому п 3-п - (203 - 20)=7980.
[нтерпретатя
Якщо ви отримали результат О до 0, , то у вас неадекватно занижена
0,1 до 0,29 — адекватно низька
0,3 до 0,69 — адекватно середня
0,7 до 0,89 — адекватно висока
0,9 до 1 — неадекватно завищена
Завдання 4 Скласти програму самовдосконалення, формування позитивно;
Вправи на, що сприяють формуванню ставлення Щ) себе. виробленню високоТ caM00LIiHUT. позитивнот Я —
1. Вправи на позитивне мислення визначити 3-5 власних позитивних рис i, концентруючи на них увагу, про
власного образу Я письмово описати, яким ви себе бачите, та яким, на вашу думку, бачать вас
з. Слова — самописи добрати З слова, що реальному Я, i З слова, що характеризують
я.
Обумовлюються шляхи досягнення.
4. Уявлення CBiTY по-новому виявити себе у ситуацй, що невдало.