Заняття на тему "Самосвідомість особистості та її образ "Я"

Про матеріал
Матеріал містить інформацію про образ "Я" та "Я-концепція". Компоненти свідомості. Поцес формування свідомості. Самооцінку, самоповагу та рівень її домагань. Механізми психологічного захисту.
Перегляд файлу

ТЕМА: imageта образ Я.

Мета: сформувати уявлення у image образ «Я» та imageпознайомити i3 поняттям самоповага й з механгзмами imageзахисту.

План:

Компоненти image Процес

imageСамоповага та piBeHb й домагань.

                                                                                      як       формуванняimage

1.Tp04)iM0B Ю.Л. Психолойя. - к.,2000.-с.131-134.

imageК.-Х.,2()05.-с.101-104.

4.Немов Р.

image

1

image(в них виявляеться людей i себе само).

Bci форми прояву у своТй cYkYTIHocTi i взаемозв'язку становлять те, що звичайно вважають за «я» imageвиступае як настанова для самого себе, що у c06i три компоненти:

                                                                             imageкомпонент.• уявлення проimage

                                                                             компонент.• самоповага, image себелюбство, самоприниження тощо.

                                                                             image(вольовий) компонент: бажання бути завоювати вподобання, повагу,   та оточуючих, статус або бажання лишитися       ухилитися   та критики, приховати imageтощо.

Процес формування виникае лише в умовах     i         трудовот людини з         людьми.      у своему розвиненому виявляеться лише у      старшого BikY та дорослих людей. Але початок ТТ формування припадае на paHHi дитячи роки.Вже     першого року житгя дитина починае         власного      тих предметами, що знаходяться 330BHi. Початок формування пов'язують з      коли дитина починае     себе з оточення, в П словнику з'являеться займенник «Я»,        чого вона    активне       з i дорослими в    видах          предметно-знаряддевоТ , навчальноТ та трудовоТ у        2,5 - З P0kiB дитина не лише дТ оточуючих, вимагаючи: ”Я сама!”, але i протиставляе себе yciM         ”Це належить MeHi, а не T06i ”. Виховання      у        вироблення у дитини потреби i        i      свот дй' i вчинки та для коригування своеТ        У молодшому за допомогою дорослих         kocTi (пам'ять, мислення), але поки що на piBHi         причин       та невдач (”У мене BCi

”5”, а з математики ”3”, бо я неуважний”). I у юнацькому та складаеться розгорнута система У такому людина вже, як правило, здатна себе як Розвиток е основою становлення розвиток разом i3 розвитком суб!екта, то BiH не припиняегься протягом всього житгя людини.

1 етап:

imageimageжитгя, коли немовля викликаних      предметами). 2 етап:       себе як активного початку. як суб'екту сво?х бажань активно         з предметами, пересуватися у трьох P0kiB життя).

З етап: imageякостей (протягом imageBikY).

4 етап: Вироблення сотально-моральноТ (на !сптець ранньоТ PiBeHb безумовно залежить BikY людини, але й люди, майже за Bik0M', можуть мати piBeHb

в

Одним i3 е        само: себе, власних можливостей, якостей i    серед           людей. залежать й стосунки з оточуючими людьми, й до себе, ставлення до i невдач. Тим самим      впливае на

imageП подальший розвиток. Це свого роду        манометр людини. Вона може ставитись до себе фактично так само, як ставиться до          з повагою або з презирством, з любов'ю або з ненавистю, i HaBiTb з чи без нього. Основою       е        стосунки з людьми в

може бути: високою, середньою i низькою; адекватною ( людина правильно себе) чи неадекватною ( завищеною або заниженою). Формування - процес довготривалий. Важливо пам'ятати, що imageдитини залежить 6aTbkiB. Те як й батьки, передаегься i Тй; Тх стандартами дитина у раньому користуеться для оточуючих. Тому важливо, щоб у дитини батьки формували добре ставлення до i до себе.image

що дитина, яка мае позитивне ставлення до себе, себе щасливою, добре адаптуеться до нових умов, краще долае перешкоди. з негативною imageу знаходити перешкоди.В них високий piBeHb що саме таким властива низька imageсправою, погана

Скласти уявлення про те, як людина себе можна на ocH0Bi спостережень за нею. Про низьку caMoouiHk.y можуть

   висловлювання, (”Я       не зможу цього засвоТти.image

   ситуацй' змагання         хвилюватись? В мене все одно         не вийде.”)

   критичне ставлення до бездарна, Тй лише щастить. ”)

   небажання визнати власну помилку, (”Я у цьому не винна. ”)

   image(”В нет багато image

   так вважаете?”)

   негативне ставлення до людей, (”MeHi здаеться, що мене не люблять”)

   низька imageспроб досягги певних      (”Мене це неimage

   погана imageдо критики, (”Усе проти мене.”)

Лодина з високою     виявляе       щодо своТх          у майбутньому, у вона вважае, що          працюе, висувае реальну мету; з      сприймае похвалу i не реагуе на критику хворобливо, бере на себе ту чи         i охоче висувае HOBi    чи плани. Прагнення до виявляеться у тому випадку, коли людина мае обирати      наступноТ дй, сприяе виникненню двох з одного боку - бажання домагання, а з      - знизити Тх, щоб У випадку piBeHb домагань людина готова до завдань, в pa3i      знижуеться. Формування домагань визначаеться не лише передбаченням        та невдач, але й врахуванням ocH0Bi        досягнень до того, на що людина розраховуе, формуегься самоповага — узагальнене ставлення imageП досягнень

Американський психолог В. Джеймс запропонував формулу самоповаги:

САМОПОВАГА = вимоги(домагання)

Таким чином, самоповага      прямо досягнутих imagei обернено         вимог. Для високого   самоповаги чим вище вимоги, тим   бути досягнення людини.Виходячи з формули, imageщоб зберегги самоповагу,        або докласти максимум зусиль для досягнення          ( що е важким завданням ), або знизити piBeHb вимог i          HaBiTb при самих скромних самоповагу не буде загублено.      що перший шлях матиме        користь для само; людини, так i для оточуючих. самоповаги складае важливу

Високий piBeHb самоповаги створюе в          почутгя комфорту, стимулюе розвиток П вимог; це не         зазнайства, та Людина з високою самоповагою вважае себе не      за у    сили, у        подолання Низький piBeHb самоповаги, навпаки, формуе      приводить до гострого незадоволення собою,провокуе неврози i   що негативно впливае на самопочутгя та лодини. Але незадоволення собою i висока не завжди      про занижену самоповагу. Так, у розвинутих i творчих людей завжди тими якостями,         Тм     i тими, котрими вони     б виникае невдоволення собою, яке спонукае людину      piBeHb вимог, ставити перед собою          завдання, прагнути до самовдосконалення або, за

imageУ.Маслоу, прагнути до


з.

Формування       пов'язане з особливостями формування образу Я, який е утворенням    В. Джеймс розглядав    елементи i духовна у c06i       одяг, MaTip, батька, imageоселю тощо.

визначаеться         людини до людського роду i визнанням цього    людьми.

imageДуховна - об'еднання cTaHiB конкретних духовних якостей людини. Формування образу Я йде у Я (у роки) до Я (в Тснують i сприймання себе, що imageзалежать BikY. Так сьогодення, хоча BiH запитуе про свое минуле (яким я був, коли був маленький?) або фантазуе про майбутне. Юнак вже здатен встановлювати Я в минулому, майбутньому. Тобто Я при BCix можливих 3MiHax у ситуацй, - це Я TieT ж само? людини, яка вчора i яка буде завтра.

Американський психолог Майк Розенберг зазначав, що у наших уявленнях про себе завжди

           1стинне Я (те, яке                 MeHi у даний момент);

                                                     Я (уявлення про   якою я намагаюсь стати);

1деальне Я (уявлення про якою я б могла стати за умови прийняття певних моральних норм);

                                                     Можливе Я (уявлення про imageякою я поступово стаю);

image

4.

У кожноТ е принцип   сприйняття i мислення, рис характеру, установок,       у едине     Цей центр утворюе ядро людськоТ який у         одержав TepMiH

— це     в        чи      Mipi imageсистема уявлень        про самого себе, на ocH0Bi яко; BiH ставиться до самого себе i будуе      з        людьми.     — це образ власного Я, на ocH0Bi якого людина формуе своТ стосунки з     людьми. Понятгя «Явперше почали використовувати у своТх працях представники психологй' (А. Маслоу, К.Роджерс).          людини значною залежить     й Я-концепцй, оточуючий CBiT, уявлення про   людей залежить нашого сприйнятгя, яке        kPi3b призму Я-концепцй. Дуже важливим е формування    Я-концепцД яка визначаеться факторами:

тверда                      в                                  людям;

у власних

до

того чи                               виду

власно?

 

Негативна(песилПстична) Я-концепцгя -

у c06i, негативна

 

                       становки                         ce6e.3MicT

е одним з

 

навчання та виховання.

включае не наше сприйнятгя того, що ми е , але також i те, якими, як ми думаемо, ми були б бути i б бути. У зв'язку з цим психологи форми Я-концепцй — реальну й Понятгя реальна Я30BciM не означае, що ця Головне в — це уявлення про себе, про те, якою «Я» е. Тдеальна ж — це уявлення про своТ бажання («яким би я xoTiB бути»). Таким чином, Я-

imageTi що людина б мати, але не мае. Це «Я», яке людина за все i якого вона прагне. i Яреальним у е серйозним стимулом для пробудження прагнення до самовиховання. Формування Я-концепцй — це тривалий i складний процес, який починаегься з моменту народження дитини i протягом усього життя впливом виховання та житгевого i людьми.

5.

          Стадй формування                                                  самовизнання,

Формування        починаеться з виникнення бажання себе. Ще в роки ми намагалися з'ясувати, чим   на 6aTbkiB, а чим          них та         оточуючих. Спочатку це пов'язано з виробленням образу власного ще одна що викликае хвилювання, -   свого власного     CBiTY. Разом з    власноТ      виникае caM0THocTi, яке,      згодом зменшуеться. Саме на цей (юнацький) Bik припадае i криза самовизначення, коли         з багатьох BapiaHTiB розвитку вибрати той единий, який можна вважати власним. Обравши     шлях у людина переходить до наступного етапу, тобто намагаеться залежить piBeHb й самоповаги.

6. imageзахисту.

Не    забувати про те, що взаемини людини з оточуючими не завжди складаються добре, що       3aMicTb очЖ-уваного   людину спТсае невдача. Для подолання        дискомфорту iCHye особлива регулятивна система, свого роду захисний MexaHi3M який отримав назву        захисту. захист — це система регуляторних MexaHi3MiB, яку imageвикористовуе для усунення       дискомфорту, зведення до MiHiMYMY негативних переживань, пов'язаних i3          або       конфликтами, i збереження образу Я на бажаному чи можливому piBHi за даних умов. До вимагають захист,        TaI<i, що створюють уявну чи реальну загрозу й       i         Збереження образу Я i   досягаеться          i3       джерел переживань або Тх       для попередження починають          коли за певних умов не може досягги поставленоТ мети.     захист надзвичайно важлива для людини, 60 його      е ”охорона” сфери        негативних, травмуючих imageтурбот. Серед форм   захисту - i велика Bipa в себе, коли в нет вже HiXT0 не        i         важкохворого, що BiH одужае, i           i тощо.

захист може бути як усппцним (припинення image так i (виникае Тх того, який саме захисний MexaHi3M буде використаний, його використування, залежить, як image буде сприйнята оточуючими та як вона сама буде до себе ставитись. imageзахисту:

1.       Заперечення — намагання людини не сприймати яке й хвилюе (наприклад, людина «заплющуе на неприемну реальну заперечуе критику на свою адресу з боку iHLI.MX людей, стверджуе, що те, що критикуеться, не iCHye). У деяких випадках таке заперечення певну imageзахисну роль, наприклад, коли людина серйозно хвора, але не приймае, заперечуе цей факт. Тим самим вона знаходить у c06i сили продовжувати боротися за житя. Однак imageзаперечення заважае людям жити та пращовати, image не визнаючи критики на свою адресу, вони й не прагнуть позбутися наявних вад, ki зазнають справедливо? критики.

2.       — уникнення шляхом вилучення i3 imageнеприемноТ ( наприклад, людина швидко забувае image завдала людям). Його висловлювання: ”сховати голову вimage

”впритул не бачу” тощо.

imageЗ. лат. - викидання вперед) — перенесення власних бажань i переживань, в яких людина не хоче c06i через Тх на людей ( наприклад, образивши партнера по

imageнамагаеться перекласти провину на нього, заявляючи, що BiH П спровокував).

imageповернення до нижчих, image форм i задоволення (наприклад, переживаючи першокласник хоче повернутися у дитячий садок).

— псевдорозумне пояснення людиною своТх бажань i imageзумовлене причинами, визнання яких загрожувало б втратою самоповаги ( зокрема, не досягнувши бажаного, людина переконуе себе, що це для нет не важливо).

imageimage— перенесення дй• з недосяжного об'екта на такий, якого можна досягги (наприклад, чиновник, будучи незадоволеним kepiBHW<a, переносить роздратування на image воно 3HiMae напруження i вносить розрядку.

У    описано понад 2()          MixaHi3MiB        захисту, однак однозначноТ   Тх не iCHye.       захисту не е вродженими. fx формування i розвиток залежить    умов житя i виховання в умовах негативних переживань i допомагаючи адаптуватися до наявних умов, позбавляють людину    активно впливати на      i усувати джерело негативних переживань.

Практична робота 1

image

1.   Практические занятия по психологии. Учеб.пособие для студентов пед.ин-тов. под ред. проф.

А.В.Петровского. Сост. Н.Б.Берхин и С.Ф.Спичак.- М.:Просвещение,1972. с. 30-32.

2.   image// За ред.. Ю.Л. image-3-е вид. — К.: image с. 122-134

Завдання 1 Занотувати слова, характеризують 0kpeMi

HepB03HicTb, eHTY3ia3M,

6e3Typ60THicTb,

Завдання 2 Розташувати 2() у колонки. В розташувати слова так, щоб першим було слово, яке виражае котра вам найменше подобаеться в людях, й котра вам подобаеться

У розташувати слова таким чином: на першому слово, що позначае найменше вам притаманну, а на останньому — притаманну вам

Завдання З сбробку даних знайти якостей ( d- H0MepiB звести кожну до другого ступеню ( d2 ) знайти суму (d2+d2+d2+d2+d2 ) отриману суму у формулу Р= 1- (62 d2 : п 3-n)

imageномера якостей в обох колонках приймаються за iXHi ранги. H0MepiB Tiei чи iHIIJOT в кожному випадку дае вирахувати за формулою Р= 1- (62 d2 : п 3-п) де, Е - сума d2 п — число якостей, розглядаються, тому п 3-п - (203 - 20)=7980.

[нтерпретатяimage

Якщо ви отримали результат О до 0, , то у вас неадекватно заниженаimage

image0,1 до 0,29 — адекватно низька

0,3 до 0,69 — адекватно середня

0,7 до 0,89 — адекватно висока

0,9 до 1 — неадекватно завищенаimage

Завдання 4 Скласти програму самовдосконалення, формування позитивно;image

Вправи на, що сприяють формуванню ставлення Щ) себе. виробленню високоТ caM00LIiHUT. позитивнот Я —

image1. Вправи на позитивне мислення визначити 3-5 власних позитивних рис i, концентруючи на них увагу, image про

власного образу Я письмово описати, яким ви себе бачите, та яким, на вашу думку, бачать васimage

з. Слова — самописи imageдобрати З слова, що image реальному Я, i З слова, що характеризуютьimage

я.

Обумовлюються шляхи досягнення.

4. Уявлення CBiTY imageпо-новому виявити себе у ситуацй, що imageневдало.

pdf
Додано
7 жовтня 2021
Переглядів
606
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку