Заняття "Не втомлюймось жити"

Про матеріал
Метою заняття ознайомити учнів з основними положеннями Конвенції про права дитини. Виховувати людяність, почуття чуйності, доброти.
Перегляд файлу

Заняття «Не втомлюймось жити»

Мета: Ознайомити учнів з основними положеннями Конвенції про права дитини. Виховувати людяність, почуття чуйності, доброти.

Обладнання: Конвенція про права дитини; Конституція України; газетні та журнальні статті; вислови відомих людей.

«Сьогодні діти завтра народ»

                                     В. Сухомлинський

«Кожна дитина мас право на увагу, на ласку, на похвалу»

                                                                           Є. Аркін

«Діти живі квіти землі»

                                  М. Горький

Ведуча.

Я родом звідти, де співають села,

Де танцями розгойдані мости.

Скажу я гордо, що я маю право

На цій землі і жити, і рости.

Тут жайвір в полі служить охоронцем,

Природа рідна смуток розбива.

Тут у Кавраї під привітним сонцем

Лелека у дворі гніздо звива.

А вересень покличе у дорогу

Знання, як скарб до серця притулю.

І на лінійці урочисто в школі

Право навчатись з дітьми розділю.

А брати участь в конкурсах, змаганнях

Не все мені наснаги додає.

І я скажу відверто без вагання:

Щаслива тим, що таке право є.

Шкільні роки летять, немов лелеки,

Дитинство забираючи з собою,

А моя юність вже й не так далеко

Три роки, ну а там подать рукою.

Тому я щиро всім в житті бажаю

Зростати гідно справжніми людьми.

Бо всі ми українці маєм право

На цій землі і жити, і рости.

                                    В. Чижова

Ведуча.

Дитина — найцінніший скарб. Пройде не одне тисячоліття, поки людство зрозуміє цю істину, і пройде не одне тисячоліття, поки людство, нарешті, прийме закони, які оберігатимуть дитину — найбільше наша багатство.

Права дитини — це певні можливості, які треба дітям (до 18 років) для того, щоб жити і дорослішати.

Діти мають особливе право на піклування та допомогу з боку держави. Але, на жаль, життя, здоров'я, навчання, щастя дітей усього світу недостатньо захищені.

Сьогодні 250 млн. дітей живе за рахунок важкої праці, жебрацтва, пограбувань. 30 млн. дітей у світі не можуть навчатися. Кожен рік від хвороб помирає 5 млн. дітей. Поширюється торгівля дітьми. Використовують дітей, від яких відмовилися батьки, для пересадки органів. В Україні три чверті дітей — діти з хронічними хворобами, з'явився новий тип дітей —«діти вулиці».

На основі Конвенції Україна у 1991 році прийняла Закон України про охорону дитинства. У кожній державі є один найголовніший закон — Конституція. Ось чому кожен народ хоче мати хорошу  Конституцію. Бо від Конституції залежить щастя й доля нашого народу. Кожний громадянин повинен добре знати Конституцію своєї держави, розуміти її, виконувати і боронити,  Конвенція має 54 статті, написаних на 6 мовах. ООН має комітет з прав дитини, йому кожна держава звітує про заходи, які вжиті згідно з Конвенцією. Він же досліджує, як у країнах дотримуються права.

Ведуча.

Права дитини згідно з Конвенцією:

1.Всі діти рівні у правах.

2.Всі діти мають право на любов та піклування з боку батьків та держави.

3.Право на навчання.

4.Право на медичне обслуговування.

5.Право на гру.

6. Право на відпочинок.

7.Право на інформацію.

8.Право висловити власну думку (якщо це не загрожує безпеці держави або не порушує прав інших людей).

9. Дитина не повинна бути примушена до тяжкої праці.

10.Дитина не повинна бути скривджена та зневажена.

11 .Дитина не повинна бути жертвою насильства та війни.

12.Право на якісне харчування.

13.Діти, позбавлені сім'ї, охороняються та опікуються державою.

14.Право на ім'я.

15.Право на приватне життя.

16.Право на спілкування.

Ведуча.

Щось бентежить мою душу

І у серце загляда.

Ніби щось зробити мушу,

Але що — душа не зна.

А проте сказати хочу,

Взявши ручку і папір,

Я про день ясний, погожий

І про водоспад із гір.

Об'єднаєм всі зусилля

І мерщій до річки, в луг.

Маєм право на дозвілля,

А воно найкращий друг.

І не гаючи хвилини,

Одягнувшись я скоріш,

Рано вранці по стежині

За здоров 'ям біжу в ліс.

А пташки на соснах «браво»

Виграють привітний спів.

На здоров 'я маю право

Це найкраще із скарбів.

А втомившись, я присяду

В затінку і на пеньку,

А гілки берези ззаду

Пісню заведуть таку:

«Любий, друже, подивися,

Навкруги яка краса,

До травинки нахилися,

Подивись на небеса.

А метелика впіймаю,

Помилуюсь, відпущу.

На довкілля право маю,

На природу, на красу.

А коли у небі зорі

Затанцюють вальс Бостон,

В мене право залишиться                                                                                          

На міцний дитячий сон.

                               В. Чижова

(Звучить пісня «Дорога спадщина»).

Учень.  Право на власну думку

Ти маєш право вільно виражати свої погляди, право на участь у прийнятті рішень. При вирішенні будь-яких питань, що стосуються тебе, твоїм поглядам має приділятися належна увага.

Учениця.  Право на охорону здоров'я

Ти маєш право на життя та охорону здоров'я, на медичну допомогу. Пам'ятай! Від твого ставлення до здоров'я залежиш не тільки ти сам, а твоя позиція впливає на твоїх друзів, знайомих, батьків та твоїх майбутніх дітей. Подбай про це.

Учень. Право на освіту

Ти маєш право на безкоштовну освіту. Держава зобов'язана забезпечити доступність вищої освіти для всіх на підставі здібностей. Право користуватися бібліотеками, спортзалами, обладнанням школи.

Учениця. Право на гру

Унікальне право, яке мають тільки діти. Ти маєш право брати участь в іграх, заходах, що відповідають твоєму віку, змаганнях.

Учень. Право на ім'я

Ти маєш право на ім'я. В перші дні твого життя, батьки подарували тобі ім'я. І від тебе, від твоїх вчинків, від твоїх справ залежить яким буде твоє ім'я: добрим, гучним, чи, навпаки, десь непомітно для всіх розтане в розмаїтті інших імен.

 

Учениця. Право на приватне життя

Ти, як особистість, маєш право на приватне життя.

Учень. Право на спілкування

Ти, як повноцінна частина суспільства, маєш право на спілкування з будь-ким і стосовно будь-якого питання.

Учениця. Право на відпочинок

Ти маєш право на відпочинок у будь-який час і в будь-якому місці. Але пам'ятай, що твій відпочинок не повинен заважати діяльності інших людей.

Учень. Право на інформацію

Ти,  як  майбутній  член дорослого  суспільства, маєш право на інформацію будь-якого виду, для формування особистої думки з певних питань.

Ведуча.

Дитинство моє, ніби парусник в морі,

За вітром пливе, і його не спинить.

Дитинство моє, ніби вранішні зорі

Так швидко зникають у небі за мить.

Дитинство моє, наче вітер у лузі

Сміється, радіє, лоскоче траву.

І кожну травинку пригорне в окрузі,

А з нею надію і думку мою.

Дитинство моє, моє ти по праву

Щасливе, веселе, як сонячний день.

Ти кожній дитині даруєш забаву,

Лишаєш усім колискових пісень.

Дитинство моє, я босоніж топтала

Зелені стежиноньки із споришу,

З тобою дружила і все пізнавала,

І знову до тебе на зустріч спішу.

Дитинство моє, ти у мене єдине,

А я твоє вірне і щире дитя.

Хоча моя юність вже піснею лине,

Але в тебе право на вічне життя.

Живи в фотографіях, спогадах, мріях,

В малюнках, у іграх, в дитячих піснях.

Без тебе я жити, повір, не зумію

Вертайся до мене будь-ласка у снах.

Дитинство моє, ти у мене єдине,

А я твоє вірне і щире дитя.

Тож хай для тебе кожної днини

Буде право на вічне життя.

                          В.  Чижова

(Звучить пісня «Дитинство моє»).

Існує багато інших прав, які ти маєш знати й реалізовувати щодня. Але пам'ятай: твоє право не повинне порушувати права інших.

Від народження ти маєш певні права, які гарантовані й захищаються державою.

З віком у тебе з'являються обов'язки та відповідальність. Існують закони, які визначають твої обов'язки. І ти маєш їх знати.

Незнання закону не звільняє тебе від відповідальності за твої вчинки, дії або бездіяльність.

Інтуїційні завдання

1.         Який документ затвердила у 1989 році ООН про права дітей?

а)         Декларація прав дитини;

б)         Конвенція прав дитини;

в)         Закон України про охорону дитинства.

2.          Який документ прийняла Україна про права дитинну 1991 році?

а)         Декларацію прав людини;

б)         Конвенцію прав дитини;

в)         Закон України про охорону дитинства.

3.          Як називається Основний закон України, де записані всі права і обов'язки?

 

а)          Декларація прав дитини;

б)         Конвенція прав дитини;

в)         Конституція України,

4.          Це те, що ти повинен робити, щоб бути корисним собі та іншим:

а)          обов'язок;

б)         право.

5.          Назви, що є аморальним з перелічених тверджень?

а)          заздрити успіхам товариша;

б)         не дозволяти кривдити себе та інших;

в)          не  поважати  товариша,  якщо  його  думка відрізняється від твоєї.

6.          Назви, що є правильним з перелічених тверджень:

а)          користуватись результатом праці інших;

б)         співчувати людині, коли з нею трапилась біда;

в)         радіти, коли в товариша радість;

г)          давати обіцянки і не виконувати їх.

7.          Що з перелічених тверджень є правом?

а)          вільно висловлювати думку;

б)         користуватись бібліотекою;

в)         дотримуватись моральних норм поведінки.

8.          Чи порушив закон Буратіно у казці О. Толстого «Золотий ключик» небажанням вчитись?

а)          ні;

б)         так;

в)         це його справа.

9.          Яке  право  порушив Іван-царевич у  казці «Царівна жаба»?

а)          вільно висловлювати думку;

б)         на власність особистих речей;

в)         на навчання.

10.        Хто у  казці  «Колобок» учинив  найнебезпечніший злочин?

а)          Вовк;

б)         Лисиця;

в)         Ведмідь.

11.        У казці Андерсена «Дюймовочка» який злочин вчинили окремі персонажі проти Дюймовочки?

а)          вбивство;

б)         розбій;

в)     викрадення.

12.        Які правопорушення скоїла Лисичка у казці «Котик і півник»?

а)          хуліганство;

б)         вбивство.

Ведуча.

А я прийду, прийду у божий храм І

 добротою храм душі відкрию.

Життя — любов, любов — це є життя

І відокремити добро від зла зумію.

Я вірю, вірю в силу доброти,

Добро завжди сильніш було від злого,

Не варто в серці зло лихе нести.

Ми маєм право жити і без нього.

Благаю всіх — тримайтесь, щоб не впасти,

Піднятись буде набагато важче.

Чи бути добрим ? — то є наша справа

І бути добрими ми маєм право.

Тож пам 'ятаєм — час настав для дій

І наше право забирать не смій.

Нас не дамо зламати й підкорити,

На світі треба гідно вік прожити.

Якщо ти злий, зміни своє життя,

Не будь байдужим і сумним, і гордим,

Прийди у храм душі, а звідтіля

Ти вийдеш ніжний, лагідний і добрий.

                                                      В. Чижова

На превеликий жаль, у нашому житті багато такого, що заважає почуватися щасливими. Та, на мою думку, ніякі кризи і труднощі, не можуть позбавити нас тих втіх, якими багата людина: родинної любові, ніжності, вірної дружби, співчуття, віри, надії, сподівання. Що б не було з нами і навколо нас, завжди залишається вічне, неперевершене диво — кохання, література і поезія, хороша музика, прекрасна будь-якої пори року природа і маленьке створіння у цьому чудовому мальовничому, інколи жорстокому світі — дитина.

Немає події в дитячому житті, мимо якої ви, дорослі, мали б право пройти байдуже. І кожну з них ви можете використати для виховання у дитини позитивних якостей.

Дитина — це вічна музика і слухати її потрібно вміти.

Дитинство — найважливіший період у житті людини. Саме в цей час вона формується фізично, психічно, інтелектуально, здобуваючи й отримуючи необхідні знання, уміння й навички.

Саме тому міжнародна Організація Об'єднаних Націй працює над тим, щоб створити дітям найкращі умови життя для всебічного розвитку.

Наслідком цієї праці став документ надзвичайної ваги — Конвенція про права дитини.

Театралізовані заставки про права дітей.

Іванко. Сестрице Оленко, я пити хочу!

Оленка. Потерпи, братику, дійдемо додому, там і нап'єшся.

Іванко. Сестрице Оленко, я вип'ю водиці з копитця.

Оленка. Не пий, братику, бо телятком станеш.

Іванко. Оленко, я нап'юся води.

Оленка. Не пий, братику, козеням станеш.

Іванко. Що ти мені постійно: «Не пий, не пий». Я вже дорослий, 14 років маю. Сам знаю, що мені робити.

Оленка. Ні, Іванку, ти ще дитина.

Іванко. А от і не дитина.

Оленка. А я кажу, що дитина.

Ведуча. Допоможемо вирішити суперечку за допомогою Конвенції ООН про права дитини. Згідно з цим документом, дитиною вважається кожна людська істота віком до 18 років

(Частина І, стаття 1)

Іванко. Оленко, ти прикинь, а мене з уроку вигнали.

Оленка. Що ти міг такого накоїти на уроці.

Іванко. Послухай, за що мене вигнали...

Наш учитель допитувався: «Що було задано?» А я й відповів: «Іване Івановичу, навіщо запитуєте? Забули, чи що?» А він мене з класу і виставив.

Оленка. Та ж ти нагрубив учителеві.

Іванко. Але, однак, учитель не мав права мене з класу виганяти.

Ведуча. Не проста ситуація. З одного боку, учень висловив свою думку, а з іншого — думка учня образила вчителя. Хто ж тут учинив неправильно?

(Частина І, стаття 13)

Донька. Привіт, мамочко, я так зголодніла після уроків. Що в нас є попоїсти?

Мати. Ходімо на кухню. Слухай, а я не знала, що ти зустрічаєшся з Васею.

Донька. А ти як здогадалася? Невже ти прочитала мого листа?

Мати. Так, а що тут такого?

Донька. Ти ж не мала на це права.

Мати. Я — твоя мати. І маю право знати все про твоє особисте життя.

Донька. Ні! Моїх листів ти не маєш права читати!

Мати. Я не маю права читати? Ану, мерщій до своєї кімнати!

Ведуча. Шановні, розв'яжіть цю суперечку. Хто має рацію в даній ситуації?

Про що йдеться з цього приводу у Конвенції ООН?

(Частина І, стаття 16)

Учень. Що ж нам загадали? Українська мова — твір. Алгебра — розв'язати 10 задач. Всесвітня література — прочитати твір.

Іноземець. Ти що, усе це збираєшся вчити?

Учень. Аякже!

Іноземець. Послухай, приїжджай до мене у СІЛА, вивчатимеш лише те, що тобі до вподоби, і те, що тобі найбільше стане у пригоді в майбутньому.

Учень. Але я ще неповнолітній. Я не зможу до тебе приїхати.

Іноземець. Чому?

Ведуча. А справді, чи має право дитина до 18 років поїхати навчатися за кордон?

(Частина І, стаття 28,29)

1-а дівчинка. Дивися, що у мене є.

2-а дівчинка. А що це?

1-а дівчинка. Це — статут новоствореної організації «Білі бантики».

2-а дівчинка. А хто її створив?

1-а дівчинка. Ми, група дівчат нашої школи.

2-а дівчинка. Мабуть, не можна дітям самим без дорослих створювати свої організації.

1-а дівчинка. Можна. Про це в Конвенції про права дитини йдеться.

Ведуча. Чи мають право діти утворювати свої організації?

(Частина І, стаття 15)

Іванко. Слухай, зараз контрольна з алгебри. Давай прогуляємо.

Учень. Давай.

Міліціонер. Хлопці, зупиніться. Щойно пограбували неподалік школи крамницю. Здається, ви до цього причетні. Пройдемо зі мною у відділення.

Іванко. Ми не підемо, ви не маєте права нас затримувати,

Міліціонер. Я повторюю, пройдімо. У відділенні я вам розтлумачу ваші права й обов'язки.

Ведуча. Дитина шкільного віку має бути на уроках під час навчального процесу, якщо немає канікул. Якщо таке сталося, і вас затримали правоохоронні органи, на який саме захист ви маєте право?

(Частина І, стаття 40)

Мати. І куди це ти, доню, збираєшся?

Донька. На дискотеку, до школи.

Мати. А уроки вже зробила?

Донька. Які уроки, мамо? Завтра ж субота. І крім того я маю право на відпочинок.

Ведуча. Яка стаття Конвенції говорить про право на відпочинок?

(Частина І, стаття 31)

Які основні права зафіксовані в Конвенції ООН про права дитини?

(На життя, на любов і піклування, на достатнє харчування, на охорону здоров'я, на свободу думки, совісті і релігії, на відпочинок і дозвілля, на освіту)

Ведуча. Великий педагог В.О. Сухомлинський казав: «Сьогодні діти — завтра народ!» Звичайно, діти — майбутнє нашої країни, і від вашого фізичного розвитку, знань, вмінь залежатиме, якою буде наша Україна. «Діти — живі квіти землі» — писав Горький. І як кожній квітці потрібні певні погодні умови для повного розвитку, так і дітям потрібно створити необхідні умови для їх нормального життя. Тож не втомлюймось жити, цінуймо кожну мить.

Не втомлюймось жити —

Життя таке прекрасне,

І кожному лиш раз воно дано.

Біжить струмком,

Летить щоденно птахом,

Міняється, мов кадри у кіно.

Бува, обпалить до сльози печаллю.

Бува, спитає: «Бути, а чи ні?»

Та все мине, і далечінь безкрая

Знов посміхнеться лагідно мені.

День прозорий почина розмову,

І душа у спогадах горить.

Прагну жити,

Хочу чути мову,

Хочу в небо пташкою злетіть.

Хочу крикнуть, щоб усі почули,

Що життя — така коротка мить.

І якщо на мить цю маєм право -

Значить, треба вірити і жить.

Не усі стежини нам відомі,

Та по ним потрібно пильно йти,

І на всі питання незнайомі

Намагатись відповідь знайти.

Ми право маєм дихати повітрям,

Спостерігати за хвостом комет,

І милуватись піснею веселки,

І зустрічати з вирію лелек.

Стрічати сонце й промені ловити,

І брати в руки крапельки роси,

І подумки до квітки говорити:

«Яке це щастя — жити і рости!»

Ми маєм право працювать досхочу,

Виконувати справу по душі.

А чи зірки ловити в сяйвах ночі,

чи слухати від місяця казки.

Яке це щастя вранці прокидатись

І чути ніжний голос солов 'я.

Росинкою сріблястою вмиватись,

І всім кричати — «Це моя Земля!»

І маєм право жайворонка чути,

І бачити у небі журавлів.

Тому завжди пишатися я буду,

Що маю право жить на цій землі.

І тут мені, усе до болю миле,

В гаю, в степу, над річкою, будь-де.

Співа, щебече, квітне, навіть мріє,

Дитяче, щире серденько моє.

У погляді на небо синє-синє,

Чи на вечірній росяний розмай,

Душа моя, мов пісня солов'їна,

Немов квітучий, загадковий рай.

У синім небі голуби літають,

І наші душі зігрівають знов.                                                                                       

І хоч літа назад не повертають -

Та кожний має право на любов.

Струснімо з себе сірий порох втоми,

Не варто душу бідами ятрить.

Ми маєм право жити в ріднім домі,

Ми маєм право — вірить і любить.

Ми можем самі вибирати друзів,

І підставляти їм плече своє,

Збиратись за столом в тісному крузі,

На дружбу, спілкування право є.

Ми маєм право — всі ходити в школу.

І здобувати там скарби-знання.

Мабуть, за право жити — в нас нічого

У світі .найдорожчого нема.

                                            В. Чижова

 

У житті є багато різних ситуацій, в яких опиняється та чи інша людина. Тому треба бути розсудливим, розумним, не квапитись із рішеннями і висновками. Наша виховна година підходить до кінця. Не знаю, чи були всі щирими, відвертими, чи почерпнули для себе щось корисне? Та хочу, щоб ви зрозуміли, що людина повинна жити прекрасним, повним надій і сподівань життям. Де б ви не були, ким би ви не стали повинні знати свої права та обов'язки і бути Людиною.

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
1 лютого 2021
Переглядів
454
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку