Тема: овочі, город.
Мета: збагачення уявлень дітей про овочі, місце їх вирощування, суттєві ознаки. Уточнення і розширення словника за темою «Овочі» - огірок, помідор, морква, буряк, ріпа, редиска, кабачок; рвати, носити, зрізати; круглий, довгий, зелений, червоний, жовтий. Удосконалення граматичної будови мовлення(утворення множини іменників).
Активізація мовленнєвої діяльності дітей. Розвиток діалогічного мовлення, дихання, мислення, конструктивного праксиса, дрібної, загальної та артикуляційної моторики.
Формування позитивної установки на участь в занятті, доброзичливих відношень, навичок співпраці.
Обладнання: натуральні овочі (цілі і розрізані на частини), іграшковий грузовик, конверти з цілими і розрізними предметними картинками із зображенням овочів, опорні схеми для опису, письмове завдання за кількістю дітей, контейнер із простими олівцями.
Попередня робота. Екскурсія з батьками на ринок або до магазину
«Овочі – фрукти», на город, розглядання овочів, розучування вправи «Урожай».
Хід заняття
1. Організаційний момент (Формування позитивної установки дітей на участь у занятті. Повідомлення теми завдання. Розвиток діалогічного мовлення). Вчитель-логопед ввозить великий іграшковий грузовик з овочами. Діти зустрічають його, сидячи півколом на килимі. Логопед читає вірш :
На городі урожай,
Що захочеш, те збирай:
Огірки і помідори,
І морквицю, і салат,
Цибулини і перчини,
І капусти цілий ряд.
- Діти, подивіться, що привіз нам грузовик?
- Овочі.
- Звідки їх привезли?
- З городу.
- Де ростуть овочі? (На городі, на грядках, в теплиці, у парнику)
- Правильно. Сьогодні ми з вами будемо розглядати овочі і говорити про них.
тактильних відчуттів).
Вчитель-логопед дістає із грузовика овочі по одному, пропонує дітям потрогати їх і розглянути, задає запитання. Використовую опорні схеми для опису.
- Що це? (Морква).
- Яка вона? ( Вона довга, оранжева, гладенька.)
- Де вона росте? (На городі, на грядці).
глибокого вдиху). Логопед прибирає овочі у вантажівку та накриває її тканиною так, щоб вона не відволікала увагу дітей, дістає блюдо з нарізаними овочами.
- Ми розглянули овочі, а тепер давайте їх понюхаємо. Спочатку понюхаємо шматочки огірка. Погляньте, як нюхаю їх я. Логопед показує, як робиться глибокий вдих через ніс: плавно, повільно, без підйому плечей. Діти по черзі нюхають шматочки огірка. Потім логопед та діти по черзі нюхають цибулю, часник, кріп і запам’ятовують запахи.
- А тепер давайте перевіримо, чи запам’ятали ви, як пахнуть овочі. Логопед зав’язує очі по черзі дітям і пропонує нюхати овочі, слідкуючи за тим, щоб вони робили вдих вірно, без підйому плечей. Діти по черзі нюхають овочі і називають їх.
- Які ви молодці! Впізнали всі овочі за запахом!
Логопед прибирає блюдо з овочами і запрошує дітей до столу. Діти сідають на свої місця, логопед роздає дітям завдання.
- Ви розглянули та понюхали овочі, запам’ятали, як вони виглядають та пахнуть.
Погляньте, що намальовано у зошиті? (Помідор, огірок – контури)
- Послухайте вірш про помідор та огірок, а потім починайте штрихувати за зразком або обводять по контуру та розфарбовують помідор і огірок
Ось красунчик-помідор –
Він над грядкою висить.
Круглий та товстенький,
Щічки червоненькі.
Ось зелений огірок,
Довговусий молодик.
Він від холоду тремтить
Весь у пуп’янках лежить.
Вчитель-логопед оцінює виконання завдання кожною дитиною.
Розширення та уточнення дієслівного словника по темі "Овочі"). Логопед запрошує дітей стати на килимок та виконує вправи разом з ними, виразно та емоційно вимовляючи текст вірша:
На город ми підемо, Йдуть по колу, узявшись за руки.
Та врожай ми зберемо.
Моркви натягаємо "Тягають": виконують нахили
Та картоплі накопаємо. "Копають": виконують рухи руками,
імітуючи працю з лопатою.
Зріжемо усю капусту, "Зрізають": однією рукою тримаючи
уявну голівку капусти, а другою з
уявленим ножем, підрізають
знизу капусту
Круглу, соковиту і смачну. Малюють у повітрі коло три рази.
Щавлика нарвемо трішки "Рвуть": присідають і виконують, імітуючі хватальні рухи обома руками.
І вернемось по доріжці Йдуть по колу, узявшись за руки.
Логопед запрошує дітей на килимок, роздає їм конверти.
- Дістаньте з конвертів цілі картинки. Погляньте, які чудові
овочі на картинках. Назвіть їх.
- Тепер дістаньте такі ж, але розрізані на частини картинки. Візьміть їх,
спробуйте зібрати, щоб овочі стали цілими.
Діти виконують завдання. Логопед допомагає. В залежності від особливостей дітей картинки можуть бути розрізані на 3-4 частини, мати горизонтальний і вертикальний розріз.
7. Підсумок заняття (Оцінка праці дітей).
Логопед просить дітей прибрати картинки у конверти, а потім пропонує їм розповісти, чим вони займались, що їм сподобалось. Оцінюється діяльність кожної дитини.