Сценарій – основа фільму
(заняття з розділу кіномистецтва)
«Не кажіть те, що ви показуєте» цитата з книги Сіда Філда
«Сценарій. Основи сценарної майстерності»
1.Літературний та режисерський сценарій
2.Функції сценарію в документальному фільмі
3. Взаємодія дикторського тексту та відеоряду
4. Розкадровка
Літературний та режисерський сценарій
Будемо знімати кіно! З чого починати? Щоб уже перші зйомки були цілеспрямованими і осмисленими, треба виконати дуже важливу підготовчу роботу – написати сценарій. Літературний сценарій – це закінчений кінодраматургічний твір. Він повинен містити повний, послідовний і конкретний опис сюжету, що складається з розроблених сцен і епізодів, діалогів і розкривати образи героїв. Він повинен відповідати специфічним і виробничим вимогам фільмовиробництва, де з урахуванням зорових і звукових образів дається опис епізодів фільму з діалогом акторів. Фактично, те що раніше називалося літературним сценарієм - це і є кіносценарій в сьогоднішньому розумінні. Літературний сценарій завжди складається з блоків:
1. Експозиція - опис місця і часу дії, знайомство з головними героями.
2. Зав'язка - початок дії, прояв вчинків героїв. Зародження конфлікту між ними, між героєм і суспільством, між героєм і природою і т.д.
3. Розвиток дії - в повній мірі розкриваються всі події, в яких беруть участь персонажі, через їх вчинки ясніше проявляються риси характеру і взаємини, напруга зростає, посилюється драматизм ситуації.
4. Кульмінація - найбільш напружений і хвилюючий момент. Відбувається «пробудження» героя, усвідомлення істинної суті подій або якийсь несподіваний поворот, який кардинально змінює ставлення до раннє побаченого.
5. Розв'язка - підсумок події конфлікту, пояснення причин, що породили його.
Розкидайте епізоди відповідно до цього плану і особливо ретельно продумайте, що потенційно може стати кульмінацією і фіналом. У сценарії і документального, і ігрового фільмів конфлікт завжди повинен бути персоніфікований і виражений в образах конкретних людей.
Режисерський сценарій - це безпосередній результат поглибленого вивчення режисером літературної основи майбутнього фільму. Це якби запис фільму, який народився в творчій уяві режисера в результаті аналізу літературного сценарію і вивчення всіх пов'язаних з його темою образів і матеріалів. Режисерський сценарій формулює у всіх деталях розвиток сюжету і визначає монтажно-ритмічний лад і особливості образотворчого рішення. Режисерський сценарій є ретельним і глибоко продуманим планом всієї творчої та виробничої роботи постановочного колективу. Режисерський сценарій повинен був відповідати формі, встановленій «Довідником з виробництва художніх фільмів», ця форма містила сім розділів:
1)порядковий номер кадру;
2) позначення знімальних об'єктів;
3)розбивка на плани (кадри);
4)метраж кадру і характер звукозапису;
5)зміст кадру; 6)звукова частина кадру;7)примітки і додаткові відомості.
Функції сценарію в документальному фільмі
Сценарій є найбільш логічним і доцільним шляхом створення документального фільму. Основні його функції полягають в наступному:
1.Сценарій є організаційним і структурним інструментом, довідником і керівництвом, необхідним для всіх учасників фільму.
2.Сценарій несе ідею фільму всім, зацікавленим в його виробництві, формулюючи її просто, чітко і образно. У сценарії вказана тема фільму і розвиток його дій.
3.Сценарій необхідний як режисерові, так і оператору. У ньому міститься вся важлива для оператора інформація про настрої, дії і окремих аспектів зйомки.
4.Сценарій стане керівництвом для режисера монтажу, розкривши передбачувану структуру фільму і послідовність епізодів.
Перший варіант сценарію документального фільму може існувати в двох форматах: на рівні ідей і на рівні дикторського тексту. У першому випадку перераховуються ідеї, закладені в відеоряд. У другому випадку складається попередній варіант дикторського тексту, який можливо буде змінений в процесі створення фільму. Вибір формату визначається обставинами і характером фільму. Не завжди є можливість написати дикторський текст на стадії заявки. При роботі над фільмом, дія якого знаходиться в розвитку, можна лише визначити над завдання, перерахувати основні ідеї, а текст написати пізніше.
Взаємодія дикторського тексту та відеоряду
Донести ідею, розвинути тему, користуючись лише виразними засобами камери, часто буває неможливо. Тому найважливішим компонентом документальних фільмів стає слово. Екранне слово, вимовлене в кадрі або за кадром, оживає, набуваючи багатство фарб людської мови. Воно персоніфіковане, наділене рисами самого образу, який живе на екрані, чи це людина, предмет, процес - будь-яке явище дійсності. Зв'язок слова і зображення на телеекрані є складним. Між дикторським текстом та відеорядом можливі три види відносин:перший вид, в якому домінує відеоряд, текст – вторинний, він пояснює, коментує дію зображення. В цій ситуації первинна за важливістю інформація відеоряду увага концентрується на предметі зображення; другий варіант взаємодії, коли первинний у відеосюжеті текст, а відеоряд виступає певною мірою абстрагованою ілюстрацією;третій варіант - аудіотекст дублює зображення.
Сценарій документального фільму дуже відрізняється від результату, завжди можливі зміни. Реальні зйомки можуть змусити багато чого змінити. Навіть детальний план не може запобігти всім несподіванки. Вам доведеться вирізати, перемонтувати епізоди. Але в будь-якому випадку, ви будете вносити свої зміни, без руйнування основної структури і задуму фільму, які виклали в режисерському сценарії.
Розкадровка
Уникнути непорозумінь під час знімання допоможе розкадрування – сценарій у вигляді послідовності малюнків. Його можна зробити вручну чи за допомогою комп’ютерних програм. У результаті має вийти своєрідний комікс, який зображує ключові кадри фільму. Наприклад, розкадрування до мультиплікаційного фільму «Пригоди колобка»