«Соціально-комунікативний розвиток особистості
учнів 7,8,9 класів»
Матвієнко Валерія Володимирівна
Соціальний педагог КЗ «Борівський ліцей ім.С.Закори»
Зміївської міської ради Чугуївського району Харківської обл.
Пояснювальна записка
Для становлення людської особистості дуже важливо,що в спілкуванні складаються критерії,за якими оцінюються вчинки,засвоюються морально-етичні норми та правила прийнятої поведінки. Таким чином,колектив сприяє формуванню моральної особистості. Крім того,характер відносин у колективі істотно впливає і на навчальну діяльність.
Проблема соціально-комунікативного розвитку існує в більшості класних колективів. На даний час педагогів найбільше турбують такі проблеми:
-низька соціальна активність учнів у різних видах діяльності;
-ізоляція та відторгнення частини учнів у класному колективі;
-наявність зони і «групи ризику»;
-негативні стосунки між окремими учнями,мікрогрупами;
-слабка інтеграція класного колективу
Ці та інші проблеми можна розв’язати лише цілеспрямованою корекційно-виховною роботою.У пропонованих цільових програмах педагог створює зону найближчого соціального розвитку кожної особистості,організовуючи діяльність учнів через потребу самопізнання й самореалізації особистості,допомагає створити в класі атмосферу довіри,взаємодопомоги,відкритого і доброзичливого спілкування дітей одне з одним і вчителем,полегшуючи тим самим навчально-виховний процес.
Одним із засобів вирішення даної проблеми є подолання конфліктів між однокласниками. Для цього потрібно створити об’єктивні умови у колективі,щоб кожна дитина мала розвивати в собі як загальнолюдські якості,так і якості справжнього товариша. Позитивні результати дає спільна діяльність,вона має важливе значення як для всього колективу,так і для більшості його членів,а також переживання учасниками успіху цієї діяльності. Якщо колектив має спільну мету,то,безумовно,у колективі буде встановлений сприятливий мікроклімат,де кожна дитина почуватиме себе комфортно. Природно,у підлітка зникнуть підстави для невдоволення собою,іншими(однокласниками,учителями),школою,для девіантної поведінки. Встановлення такого морального комфорту у підлітковому колективі-одне з основних завдань учителя.
Програма «Я- особистість»
розроблена для учнів 7,8,9 класів і складається з 4 занять тривалістю 1 година один раз на тиждень з групою 15-20 чоловік.
Програма «Я- особистість» сприяє вихованню особистості,орієнтованої на загальнолюдські цінності, здатної до самосвідомості, самоактуалізації, самореалізації.
Мета:реалізація соціально-комунікативного потенціалу особистості учня
Завдання:
-забезпечити засвоєння змістовної сторони загальнолюдських культурно-національних цінностей у сфері спілкування;
-формувати дружний згуртований колектив у атмосфері захищеності й довіри індивідуального виховання,виховання у колективі,самовиховання;
-сприяти появі в учнів позитивного самоусвідомлення через пізнання власного «Я»;
-допомогти ствердитись учням як особистості через індивідуальне самовдосконалення та колективні форми творчої діяльності.
Час проведення занять: 45 хвилин
Кількість занять:4
Форма проведення:рухливі ігри,самодіагностика
№ з/п |
Заняття |
Вправа |
Час проведення |
1. |
«Початок роботи»
|
Знайомство. Гра «Моя унікальність » |
5 хвилин |
Гра «Що в імені моєму» |
20 хвилин |
||
Гра «Ідеальна людина» |
15 хвилин |
||
Релаксація |
5 хвилин |
||
2. |
«Особлива людина дня» |
Вправа «Унісон» |
5 хвилин |
Творча праця «Виготовлення плакату» |
35 хвилин |
||
Релаксація |
5 хвилин |
||
3. |
«Хто Я? З якою метою я прийшов у цей світ?» |
Вправа «Вгору по веселці» |
5 хвилин |
Творча праця «Мій життєвий шлях» |
15 хвилин |
||
Метод незакінченого речення |
5 хвилин |
||
«Зазирни в своє майбутнє» |
15 хвилин |
||
Релаксація |
5 хвилин |
||
4. |
«Дружба-це» |
Вправа «Коло» на тему: «Мій друг» |
15 хвилин |
Метод незакінченого речення |
5 хвилин |
||
Творча праця «Добре дерево» |
10 хвилин |
||
Рольова гра «Таємний друг» |
10 хвилин |
||
Обговорення |
5 хвилин |
Заняття № 1« Початок роботи»
Мета:прийняти правила роботи в класі,сприяти формуванню зацікавленості дітей у заняттях та атмосфери захищеності й взаємної довіри
Обладнання: аркуш паперу,кольорові олівці
Вправа 1.Знайомство «Моя унікальність »( 5 хвилин)
Хід вправи:Учні закінчують на картках речення:
1.Мене звуть
2.Мій вік
3.Мій зріст
4.Моя вага
5.Колір мого волосся
6.Колір моїх очей
7.Моє улюблене заняття
Вправа 2. «Що в імені моєму»(20 хвилин)
Хід вправи: Учні розшифровують своє ім’я якостями характеру,початкова буква яких-буква імені
Вправа 3. «Ідеальна людина»(15 хвилин)
Хід вправи:Учні малюють форму яблука і форму людини словами,які означають ідеальні якості того й іншого
Релаксація.Обговорення (5 хвилин)
-Чи дізналися щось нове?
-Який момент заняття найбільше запам’ятався?
-Яким був настрій?
Вправа «Посмішка по колу». Учні ,взявшись за руки,посміхаються по черзі одне одному
Заняття № 2 «Особлива людина дня»
Мета:сприяти появі в учнів позитивного самоусвідомлення,формувати навички доброзичливого спілкування.
Обладнання:ватман,кольорові олівці,фломастери
Вправа 1.«Унісон»(5 хвилин)
Хід вправи:учні стають в коло і починають співати якусь ноту
(звук «у»),прислухаючись до сусідів,пробують вибудувати унісон.
Вправа 2 Творча вправа «Виготовлення плакату»(35 хвилин)
Хід вправи: Учні разом малюють плакат і вивішують у класі.
Тема: Любов. Пробачення
Вправа 3 «Струм»(5 хвилин)
Хід вправи:Учні в колі беруться за руки,заплющують очі. Ведучий передає «струм»,потискуючи правою рукою ліву руку сусіда. Сигнал передається якомога швидше і має повернутися у ліву руку ведучого. Намагатися досягти передачі,коли ведучи майже одночасно передає й приймає сигнал.
Релаксація.Обговорення
-Чи дізналися щось нове?
-Який момент заняття найбільше запам’ятався?
-Яким був настрій?
Заняття № 3«Хто Я? З якою метою я прийшов у цей світ?»
Мета:сприяти розвитку в учнів позитивного самоусвідомлення і самооцінки;
сприяти підвищенню рівня довіри між учнями
Обладнання:аркуші паперу,фломастери
Вправа 1. «Вгору по веселці»(5 хвилин)
Хід вправи: Учні стають в коло,заплющують очі,глибоко вдихають,уявляючи,як забираються угору по веселці. Видихнувши, з’їджають з неї,як з гірки. Повторити 3-4 рази
Вправа 2.«Мій життєвий шлях»(15 хвилин)
Хід вправи:Учні схематично зображують свій життєвий шлях,використовуючи символи,зображуючи основні події свого життя:
Народження,дитячий садок,школа,переїзд тощо.
Вправа 3 Метод незакінченого речення(5 хвилин)
Хід вправи: Учні на аркушах паперу закінчують фразу
«У мене все складалося б краще,якби…»
Вправа 4 «Зазирни в своє майбутнє»(15 хвилин)
Хід вправи: Учні малюють блюдце,по якому котиться чарівне яблучко.
А на блюдці вони малюють себе дорослими на теми:
Моє майбутнє життя. Моя професія. Якою людиною я буду
Обговорення (5 хвилин)
-Чи дізналися щось нове?
-Який момент заняття найбільше запам’ятався?
-Яким був настрій?
Заняття № 4« Дружба це-…»
Мета:сприяти організації гуманістичних взаємовідносин серед усіх учнів, створення атмосфери емоційного співпереживання через систему колективної,індивідуальної діяльності.
Обладнання:аркуші паперу,фломастери
Вправа 1 «Коло» на тему: «Мій друг» (15 хвилин) |
Хід вправи:Учні по колу розповідають про те,кого ми називаємо другом?
Що означає бути хорошим другом?Розповідають про свого друга
Вправа 2 Метод незакінченого речення(5 хвилин)
Хід вправи:Учні на аркушах паперу закінчують фразу
«Справжній друг той,хто…».
Вправа 3 «Добре дерево»(10 хвилин)
Хід вправи:Учні малюють будь-яке фруктове дерево й кожен плід підписують,наприклад :любов,турбота,мир,радість тощо.
Рольова гра 4« Таємний друг»(10 хвилин)
Хід гри:Учні пишуть на маленьких аркушах паперу своє ім’я. Аркуші кладуться в коробку,перемішуються й потім кожен учень дістає аркуш. Людина,ім’я якої написано на цьому аркуші- «таємний друг».
Можна таємно дарувати маленькі подарунки,таємно піклуватися про цю людину. Через 1-3 дні підбити підсумок гри. Учні сидять у колі. Кожен намагається вгадати,хто був його таємним другом.
Обговорення (5 хвилин)
-Чи дізналися щось нове?
-Який момент заняття найбільше запам’ятався?
-Яким був настрій?
Список використаної літератури
1.Киричук В.О.,Романова Л.М. Система роботи класного керівника з учнівським колективом на засадах психолого-педагогічного проектування особистісного розвитку(Текст) Ранок,2002
2.Киричук В.О.,Уліцька О.М.Рекомендації до навчально-методичного посібника «Система роботи класного керівника з учнівським колективом» на засадах психолого-педагогічного проектування особистісного розвитку
(Текст).-Миколаїв: Степ-Інфо,2003