Робота являє собою розробку тренінгу для учнів 8-11 класів на тему «Сучасне рабство", мета якого: знайомити учнів з проблемами сучасного рабства; вчити обирати правильну стратегію поведінки при спробах завербувати молодь на роботу за кордон; виховувати почуття власної гідності.
У розробці використані методи, прийоми роботи практичного психолога.
Губа Наталія Вадимівна, практичний психолог Миколаївської ЗОШ І-ІІІ ступенів Зачепилівської районної ради Харківської області
Тренінг для дівчат-підлітків
«Сучасне рабство»
Мета: знайомити учнів з проблемами сучасного рабства; вчити обирати правильну стратегію поведінки при спробах завербувати дівчат на роботу за кордон; виховувати почуття власної гідності.
Обладнання: ватман, стікери, маркери, музичний супровід, ароматичні олії.
Хід заняття
Знайомство
Психолог. Ми зібралися сьогодні з вами поспілкуватися. Спокійна музика, запахи аромаолій допоможуть вам зібратися з думками й обговорити проблему нашого тренінгу «Сучасне рабство».
Ми є група. Ви є учасниками цього тренінгу, а я – тренер.
А зараз я починаю речення, ваше завдання – продовжити його:
«Мене звати…».
«Мені подобається бути дівчиною, тому що…».
Психолог : Отже, сьогодні ми зібралися обговорити проблему сучасного рабства.
Як ви знаєте, зараз багато дівчат, жінок їдуть за кордон у пошуках роботи. Але у більшості випадків вони опиняються не на тій роботі, яку їм обіцяли, а потрапляють у рабство – матеріальне, фізичне чи сексуальне.
Відомо, що жінки частіше за чоловіків стають жертвами торгівлі. Для того, щоб не потрапити у цю пастку, і проводиться цей тренінг.
Психолог. Основними елементами торгівлі людьми є:
І це все є злочин. А складником злочину торгівлі людьми є торгівля жінками.
У міжнародних документах про торгівлю людьми країни поділяють на 3 типи:
Країнами, куди вивозять укра_м._я_н жінок на світові ринки інтимного бізнесу, є: Греція, Кіпр, Італія, Іспанія, Угорщина, Чехія, Німеччина, Об’єднані Арабські Емірати, Сирія, Китай, Нідерланди, Канада, Японія.
Ось бачите, ці країни мають як позитивні сторони (відпочинок, гарна місцевість, тепло), так і негативні (торгівля людьми).
Психолог. З якою метою, на вашу думку, проводиться торгівля жінками, і за допомогою яких шляхів жінки опиняються за кордоном?( Учні записують на аркушах свою думку і прикріплюють на ватман).
Як ви бачите, на ватмані вже є і мої відповіді. Цікаво, чи співпадуть вони з вашими?
Можливі варіанти відповідей:
- примусовий шлюб;
- примусова праця;
- робота офіціантки;
- насильницьке використання у промисловому або сільськогосподарському секторі;
- народження дитини примусово або на замовлення
Мета: визначити позитивні і негативні фактори виїзду громадян за кордон.
Завдання: визначити
1-й групі – позитивні фактори виїзду за кордон;
2-й групі – негативні фактори виїзду за кордон.
Можливі відповіді:
Позитивні:
Негативні:
Висновок: фактори виїзду за кордон є як позитивні, так і не_м._я_ні.
Психолог показує одній учасниці малюнок, а вона за допомогою міміки і жестів повинна передати його суть наступній і так до кінця. Остання учасниця повинна сказати, що було зображено на малюнку.
Психолог. Ви бачите, у нас є га_м._я, вона імпровізована, порожня, і я пропоную за допомогою олівця зобразити, що необхідно знати українським громадянам, які збираються працювати, навчатися або вступиш у шлюб, щоб попередити торгівлю людьми:
Дівчата об’єднуються у 2 групи, кожній групі надасться картка з історіями дівчат, що опинилися у рабстві (дав. Додаток).
ІІІ. Підбиття підсумків заняття
Учасницям пропонується продовжити речення: «Сьогодні я зрозуміла…» або «Мені було корисно…».
Мета: психологічний вихід за межі тренінгу.
Учасницям потрібно намалювати свою участь у цьому тренінгу у вигляді лабіринту.
(Малюнки лабіринтів прикріплюються на ватман.)
Додаток
Історія Марини
Я народилася в Україні. Батька я ніколи не знала. Мама померла, коли мені було 3 роки. Мене виховувала бабуся. Я навчалася в школі і багато працювала у колгоспі та вдома по господарству.
Коли я закінчила 9 класів, не могла продовжувати навчання, тому що для цього необхідно було їздити у районний центр.
Якось улітку я зі своїми подружками прийшла у клуб на танці. Там було багато молоді, серед них були незнайомі хлопці, що приїхали з Києва.
До мене підійшов Гена (хлопець із нашої школи), він сказав, що один із приїжджих хоче зі мною поговорити. Його звали Ростиком. Він провів мене додому і розповів про те, що я могла б отримувати непогані гроші у Німеччині, виконуючи роботу служниці. У нас було дуже важко з грошима. Бабусі не вистачало навіть на ліки.
Ростик з’явився у селі після Різдва й одразу запропонував мені їхати до Німеччини на роботу. Знайомий сказав, що зі мною поїде одна жінка, яка також хоче працювати у Німеччині. Він здавався мені надійною людиною, якій можна довіряти, тому я вирішила поїхати.
Ростик спитав у мене, чи є закордонний паспорт. Я його ще не отримала. Ростик сказав, що зробить сам. Ми поїхали машиною. З нами їхала жінка, але у дорозі вона якось непомітно зникла.
Хлопці привезли мене у якийсь будинок і сказали, що господар чекає мене всередині. Мене зустрів немолодий чоловік, який одразу мені не сподобався. Він поговорив зі мною і завів у якусь кімнату. Я нічого не розуміла і не знала що робити. Принесли мені їжу, розпитали про моїх родичів. І спитали, чи знаю я про те, що тепер повинна розважати чоловіків у ліжку. Я почала плакати.
Пройшло 2 тижні. Мене нікуди не пускали, було страшно.
Одного разу жінка спитала, скільки мені років. Вона не повірила, що мені було 16. Я знаю, що виглядаю старшою.
Наступного ранку знову прийшла та сама жінка. Вона сказала, що їй мене шкода, і дала гроші, сказала, куди бігти.
Ось так я і втекла.
Історія Соломії
Родом я з невеличкого гірського села на Прикарпатті. Виховувалась у багатодітній родині – крім мене у матері було ще 5 дітей. Батько працював нелегально на лісопилці, втратив руку. З цього часу в нашій сім’ї почалися негаразди. Тато, відчуваючи себе тягарем, частенько заглядав у чарку і зривав свій гнів на нас. Мама тягла 6 неповнолітніх людей на собі. Інколи мені здавалося, що я ,як найстарша, маю їй допомагати. Але як? Роботи не було, тимчасові підробітки у заможного сусіда не давали впевненості у завтрашньому дні. Їхати, як мої однокласниці, у великі міста – страшно, та й грошей навіть на квиток до якогось Донецька чи Києва не було. А тут якраз подруга Галина розповіла, що зовсім недавно приїхала її сестра з Туреччини, навезла купу подарунків всій рідні, ще й на авто вистачило. Доглядала вона стареньку бабусю, за що від її сина отримувала гарну зарплату, на свята подарунки, а крім того мала вдосталь вільного часу. Тож тепер Надія, відвідавши рідних, збиралася назад, ще й Галину кликала з собою. Мимоволі в мене вирвалося: «А можна і мені з вами?...» Поки ми йшли до Надії, я уявляла, як мама отримає від мене грошовий перевод, а потім ще і ще. Як зрадіє і зможе сестричкам до школи все необхідне купити, батько пити перестане…
Через 2 тижні ми поїхали за кордон, але не звичайним пасажирським транспортом, а в трейлері, який перевозив ліс, в спеціально об лаштованій схованці. Надія заспокоювала : «Не переживай, я завжди так їжджу. Це нормально». Врешті-решт ми прибули до Стамбулу, де нас зустрів молодик на _м.’я Мехмет і запропонував нам роботу, Надія пішла до своєї бабці, а ми пішли за ним. Ми мали працювати офіціантками в невеличкій кав’ярні. Власник був дуже суворим, забрав наші документи для оформлення. Через кілька днів до нас нахабно почали чіплятися відвідувачі. Коли ми поскаржилися хазяїну, він цинічно сказав: «Гроші вам даремно платити не буду. Виконуйте будь-які примхи моїх гостей, бо поб’ю». Дійсно нас часто били, знущалися, примушували вдовольняти їхні сексуальні фантазії в обладнаних кімнатках . Зарплати не платили, документів не віддавали. Ми не мали ніякого виходу, бо навіть покинути межі закладу не могли. Невідомо, як би склалося наше життя, коли б не Надія. Її здивувало те, що за півроку ми її не навідали. Разом з сином хазяйки вона нас розшукала. Багато сил і грошей їй коштувало нас викупити.
Повернувшись додому , я не хотіла більше нікуди їхати. Нехай краще тимчасові заробітки, але вдома.