Спілкування – це міжособистісний, або груповий процес, який полягає в обміні певними результатами психічної діяльності між людьми – засвоєння інформації, думок, суджень, оцінок, почуттів і настанов. Спілкування є однією з основних ланок у великому ланцюгу психологічному розвитку людини. Якщо ця ланка випадає – розвиток іде в іншому напрямку. Цей факт доведено науковими дослідженнями.
Не всім учням легко мати друзів. Наскільки ваша дитина вміє спілкуватися в колективі впливає на її самопочуття, настрій, успішність. На статус у колективі впливає вміння учня спілкуватися з однолітками. А навички спілкування закладаються батьками. Тепле сімейне спілкування забезпечує повноцінний гармонійний розвиток особистості підлітка.
«Активне слухання» - це активна дія, яка дає змогу почути, зрозуміти і відповісти співрозмовнику та передбачає використання міміки і жестів, уточнень, узагальнень, перефразувань. Отже, необхідно не тільки красиво та ввічливо розмовляти з дитиною, але й ще бути гарним слухачем. Тоді Вам легко буде спілкуватися з дитиною.
Більшість конфліктів виникають через/з використанням «Ти – висловлювань». («Ти – нікчемна людина і ні на що не здатна…», «Ти – мене ніколи не слухаєш…», «Ти – завжди погано поводишся…»). Подібні висловлювання змушують людину відчути себе так, наче на неї нападають. І тому дитина захищається: негативною поведінкою, відмовою від активності, зниженням самооцінки, агресією. Я – ТИ висловлювання
1.Важливо об’єктивно описати подію або ситуацію, яка призвела до проблеми, без суб’єктивних чи емоційних висловлювань та оцінок. Тобто йдеться про опис того, що відбулося, а не наше тлумачення подій: «Коли на мене кричать… », «Коли я йду на роботу…». Отже, уникайте вашого тлумачення подій.
2.Люди не завжди усвідомлюють, як впливають на нас їхні вчинки. Вони можуть не здогадуватися, що в їхніх діях нас образило. Тому можна описати свої відчуття від їхньої поведінки, або те, що в наслідок цього вам хочеться зробити. При цьому потрібно не звинувачувати інших за свою емоційну реакцію, а зосередити увагу саме на обговоренні проблеми і взяти відповідальність за свою реакцію: «Я втомлююся…», «Я стаю незадоволеною…», «Мені боляче…». Отже, головне на цьому етапі – не шукайте винуватців.
3. Потрібно повідомити про бажану поведінку чи бажану дію. Але цю третю складову варто залишити якомога більше відкритою до нових варіантів рішень дитиною. Бо коли ми говоримо їм, що вони повинні щось зробити, діти часто чинять опір . Адже у такій пропозиції не існує свободи вибору, до якого особливо чутливі молодь і Ви. Тому потрібно пропонувати кілька шляхів, в тому числі шляхи, де потрібно змінюватися саме нам.
Об'єднаємося в пари за однаковими кольорами долоньок. Потрібно разом перефразувати дану ситуацію через “Я – висловлювання”. Потім один із батьків говорить через “Ти – висловлювання”, а інший – через “Я – висловлювання”. ситуація: З прогулянки дитина повернулися додому пізніше, ніж дозволили Ви. Мати ледь дочекавшись повернення дитини починає кричати: «Ти безсовісна і нікчемна дитина!!! Я о котрій говорила тобі повернутися??? Мені не можна хвилюватися, тобі байдуже до мого здоров’я, ти просто егоїст(егоїстка)…»
Отже, Я-висловлювання - це повідомлення про свої почуття у зв'язку з ситуацією від першої особи. Спробуйте замінити такі фрази як «Ти виводиш мене з рівноваги», «Ти огидно поводишся» на «Я злюся, коли не бачу ніякої реакції на свої слова». Ви можете помітити, що в цій фразі немає обвинувачення дитини. Ви просто кажете про себе й свої почуття. Отже, ви не стримуєте своїх почуттів, не накопичуєте їх, щоб, зрештою, вони не вирвалися через крик або сльози. Дитина бачить урок, як можна виявити почуття. І вона, як і будь-яка інша людина, швидше буде готова вас почути, оскільки Я-висловлювання не роблять її винною й поганою.
Шановні батьки, пам'ятайте! • Якщо дитину постійно критикують - вона вчиться ненавидіти. • Якщо дитину висміюють - він стає замкнутим. • Якщо дитину хвалять - вона вчиться бути вдячним. • Якщо дитину підтримують - вона вчиться цінувати себе. • Якщо дитина зростає в докір - він буде жити з постійним "комплексом провини". • Якщо дитина зростає в терпимості - вона вчиться розуміти інших. • Якщо дитина зростає в чесності - вона вчиться бути справедливим. • Якщо дитина зростає в безпеці - вона вчиться довіряти людям. • Якщо дитина росте у ворожнечі - вона вчиться бути агресивною. • Якщо дитина зростає в розумінні і доброзичливості, вона вчиться знаходити любов у світі і бути щасливим
Оцініть наскільки здійснились ваші очікування? Якщо інформація корисна, цікава, хочете “забрати її з собою”, то прикріпіть до валізи. Якщо невпевнені, що очікування справдилися повністю і інформацію потрібно доопрацювати – до м'ясорубки. Якщо ваші очікування не збулися, інформація не цікава – у смітник. (батьки переклеюють і коментують листки-очікування з дерева очікування)