Учень: Рибалко Ярослав, 4-А клас
Діагноз: Двостороння хронічна нейросенсорна туговухість
АД – IV ст. туговухості AS – III гр. глухоти
Голос – N
Мова – виразна
Тема: Автоматизація звука [ш] в словах в різних позиціях. Диференціація звуків [с] – [ц]. Робота з текстом «Звірі в лісі».
Мета: закріпити навички правильної вимови звука [ш] в різних позиціях на матеріалі слів, речень; закріпити правильну артикуляцію звуків [с] і [ц], вміння розрізняти звуки [с] - [ц] в словах та реченнях. Вправляти в діленні слів на склади, вдосконалювати вміння визначати наголос у словах. Формувати вміння сприймати на слух та слухозорово мовленнєвий матеріал (слова, текст); вміння відповідати на запитання за змістом почутого.
Розвивати психічні процеси, дрібну моторику, мовленнєве дихання, навичку самоконтроля за своєю вимовою. Збагачувати словниковий запас.
Виховувати інтерес до занять з розвитку слухового сприймання та формування вимови, бажання правильно та виразно розмовляти.
Обладнання: комп’ютер, таблички.
Хід заняття.
а) «Напечемо млинців».
(Торкатися поверхні столу спочатку обома руками, потім по черзі тильною стороною кісті руки та долонею).
Напече нам мама їх гаряченьких та смачних.
б) «Стіл».
(Ліву руку стиснути у кулак – це «ніжка столу», зверху накрити «ніжку» випрямленою долонею правої руки – це «кришка столу». Міняти руки.)
А долонька буде кришка,
Поміняли ручки враз,
Буде інший стіл у нас.
в) Нейрогра.
(Ліва рука зібрана в кулак, відігнутий лише великий палець; права рука – вказівний та великий палець створюють круг, інші пальці випрямлені, та навпаки.)
а) «Задуй свічку» (вдох через ніс, пауза 1-2 с, видих довгий з промовлянням «пф» через рот. Дути можна на пальці рук.)
б) «Літак» (класти по 1 шматочку вати на долоню, по черзі сдувати їх.)
в) «Усі мовчать» (вдох через ніс, видих довгий через рот з промовлянням «ц», доторкнувшись пальцем до губ.)
3. Артикуляційні вправи.
а) «Млинці» (відкрити рот, покласти широкий язик на розслаблену нижню губу, утримувати на рахунок до 5. Повторити 3 р.)
б) «Чашечка» (відкрити рот, покласти язик на розслаблену нижню губу, загорнути вгору краї язика у формі чашки, утримувати на рахунок до 5. Повторити 3 р.)
в) «Гойдалка» (відкрити рот і гострим кінчиком язика почергово тягнутися до носа вгору, та до підборіддя вниз. На рахунок 1-2).
г) «Маляр» ( відкрити рот, «побілити» язиком піднебіння, виконуючи повільні рухи від верхніх зубів у глиб рота і назад. На рахунок 1-2).
III. Повідомлення теми заняття. Розвиток фонематичного слуху.
На слайді малюнки, в назвах яких є звук [ш]. Вчитель називає слова, учень визначає, який звук є спільним для всіх слів.
IV.Автоматизація звука [Ш]
(На слайді профіль артикуляції звука [ш]).
Давай повторимо: при вимовлянні звука [ш] губи витягнуті вперед, зуби або зімкнені, або зближені на відстані 1 мм. Язик має форму «чашечки», повітря видихається сильним теплим струменем: ш-ш-ш-ш-ш-ш-ш.
а) слайд з малюнками ШАПКА ШУБА ШАРФ ( учень читає, ділить слово на склади, визначає наголошений склад та місце знаходження звука [ш]).
б) слайд з малюнками ДУШ КІВШ КОМИШ.
в) слайд з малюнками ВИШНЯ КАША МАШИНА.
Завдання «Закінчи речення»
а) слайд № 1
МАША ОДЯГЛА ТЕПЛУ … . (шубу, кашу, мишу).
б) слайд № 2
МАМА ВИШИЛА КРАСИВУ … . (ромашку, вишиванку, шафу).
в) слайд № 3
НА ГОЛОВІ У ВЕРШНИКА … . (груша, мішок, шолом). (Учень читає та доповнює речення).
V. Диференціація звуків [с – ц].
1. Правильна артикуляція звуків [с], [ц].
(На слайді профілі артикуляції звуків [с], [ц]).
- А зараз пригадаємо, як правильно промовляти звуки [с], [ц]. Давай порівняємо: коли ми вимовляємо звук [с] спинка язика вигнута та утворює рівчачок, по якому проходить струмінь повітря: с-с-с-с-с; а коли ми вимовляємо звук [ц] спинка змикається з альвеолами та поштовхом повітря розмикається: ц-ц-ц-ц-ц.
2.Диференціація звуків [с – ц] у словах.
- Давай уважно прочитаємо слова та вставимо загублений звук: [с] або [ц].
(Слайди: ШПРИ.., О..А, ..ОВА, ..УКЕРКА, ..ОН..Е, КОЛЕ..О)
3.Читання скоромовки.
СОНЯ СМАЖИЛА МЛИНЦІ,
ОСЬ І ТІСТО НА РУЦІ.
ЯК З РОБОТИ ПРИЙДЕ ТАТО –
ХАЙ ВІН З’ЇСТЬ МЛИНЦІВ БАГАТО.
(Спочатку читає вчитель, потім учень 2 р., з прискоренням).
VI. Розвиток слухового сприймання. Робота з текстом «Звірі в лісі».
Восени звірі дбають про тепло у своєму житлі. Білка своє дупло вистеляє мохом. Їжак своє кубельце вистеляє сухим листям та засинає на всю зиму. Ведмідь також готує собі барліг та впадає в сплячку. Лисиця і вовк свої нори вистеляють мохом та шерстю. Лисиці полюють на мишей, зайців. Вовки нападають на лосів, оленів, диких кабанів. Зайці не будують житла, взимку вони гризуть гілочки кущів та кору дерев.
Мох – рослина, без коріння та квітів, що росте на деревах і камінні.
Дупло – це порожнина у стовбурі дерева.
Кубельце – це заглиблення в землі, часто під коренями дерев.
VII. Підсумки заняття.