Засідання "Чайного клубу"

Про матеріал
Сценарій позаурочного заходу з географії для учнів 9 класу у рамках вивчення теми "Вторинний сектор господарства. Харчова промисловість" з метою поглиблення споживчих знань.
Перегляд файлу

 

Якщо вам холодно, чай вас зігріє,

якщо вам жарко - чай освіжить,

якщо засмучені - втішить,

 якщо збентежені - заспокоїть

(Вільям Гладстон)

 

Мета заходу: підвищення обізнаності шкільної молоді в питаннях реалізації прав споживачів, формування навиків орієнтації на сучасному ринку товарів і послуг, виховання грамотної споживчої поведінки та культури.

 Завдання заходу: ознайомитись з історією виникнення й особливостями чаю, його впливом на здоров’я людини; оцінити місткість місцевого ринку чаю (с. Слобода Конотопського району  Сумської області); розвивати споживчий пізнавальний інтерес; провести анкетування серед місцевого населення з приводу вивчення попиту на чай; дослідити чайний продукт шляхом застосування критеріїв тестування; ознайомити старшокласників Слобідського ліцею з результатами дослідження шляхом засідання чайного клубу.

 

 Говорити про чай восени – саме час. Як і багато інших цей напій теж залежить від принципу сезонності, і з настанням морозів спостерігається сплеск продажу.

 Чай поступово позбувається статусу простого напою. З’являються споживачі, для яких це – якщо не святе, то дороге задоволення, на яке не шкода ні грошей, ні часу. До того ж пити якісний чай стає модно: уміння розбиратися в сортах свідчить як про турботу про здоров’я, так і про соціальний статусі про інтелектуальний рівень. Доторкнутися до найбагатшої чайної культури – це не тільки насолода для органів смаку, а й користь для розуму.

 Спробуємо й ми сьогодні доторкнутися до чайної культури  з позиції українського споживача.

 

 На своїй батьківщині, в Китаї. Чай відомий з незапам’ятних часів, його історія нараховує чотири з половиною тисячі років. Про чай багато написано книг. Наприклад, у своїй книзі про чай Окакура Какуза пише: «Спочатку чай був ліками, потім став напоєм. З VІІ століття в Китаї – це привід для розваги. А в XV столітті в Японії народжується релігія естетизму – чаїзм. Чаїзм – це культ прекрасного серед повсякденності».

 

 До середини XIX століття Китай був єдиним постачальником чаю в світі. Секрети вирощування й переробки чаю суворо охоронялись. Стверджують, що чайне насіння було викрадене в Китаї якимось англійцем і з того часу Британська Індія стає конкурентом Китаю. На Цейлоні (нині Шрі – Ланка) чаєводство  розвинулось після масової загибелі плантацій кави. Нині чай вирощують в 30 країнах світу. Найбільші виробники: Індія, Китай, Шрі – Ланка, Індонезія, Пакистан, Японія, Малайзія, Бірма, Таїланд, Терція.

 

 На відміну від вибагливих кавових дерев, чайні рослини ростуть і в умовах нашої країни. Вперше чайний кущ з’явився у 1817 році у Нікітському ботанічному саду в Криму.

 Для вдалого вирощування чаю потрібно вологе повітря, але вода під корінь чайного куща може погубити його. Урожай збирають цілий рік, або сезонно. З куща збирають найніжніші верхівки – ФЛЕШИ ( це 3 перших листочки й брунька на верхівці). Тільки вони йдуть для виробництва чаю. Не дивлячись на різноманіття сортів, всі вони виготовляються з одного й того ж чайного листочка. Обробка включає в себе зав’ялювання, ферментацію, сушку й сортування. Найважливішим процесом є ферментація. Для покращання смакових якостей змішують різні сорти. Цим процесом керує. Дегустатор – ТИТЕСТЕР.

 

 Існують 4 основних типи обробленого чаю – чорний, зелений, червоний, жовтий. Знавцями чаю ціниться квітковий чай, який отримують із спеціально оброблених     верхівочних бруньок, вкритих легким сріблястим пухом. Якщо ці бруньки злегка прив’ялити у затінку, а потім висушити на сонці, можна отримати дуже дорогий імператорський чай. Такий чай виготовляють лише вручну.

 

 Ви прослухали невелику історичну довідку та процедуру вирощування і обробки чаю. А зараз давайте звернемо увагу на чайну продукцію, яку ми зібрали. За якими критеріями ви будете робити вибір як споживач?

 

ЧАЙ

Асортимент

Ціна

Марка

Країна – постачальник

Якість

Упаковка

 

 Давайте послухаємо коментарі наших експертів. Вони охарактеризують чайний ринок з цих позицій.

 

 Ціна. Порівнюючи ріст споживчих цін й цін на чай можна зробити висновок про те, що з 1990 року ціна на чай зросла на 425%. У нинішньому сезоні продовжує звужуватися ніша відносно дешевого чаю і збільшується продаж дорогої продукції.

 

 Країни – постачальники. Як і раніше основною країною – імпортером чаю в Україну залишається Шрі – Ланка ( це 60 – 65% продажу). Частка індійського чаю на українському ринку невелика – близько 10% загального обсягу. Також на нашому ринку присутній чай з Японії, Грузії, Китаю, Індонезії. А от чай із США, Німеччини, Голландії, Данії – або реекспорт азійського чаю, або підробка. Тому приваблива пачка з написом «Найкращий чай з Америки» має вас насторожити.

 

 Марка. Основний склад учасників чайного ринку не змінився. У лідерах такі марко володарі чаю – «Принцеси», «Травневий чай», «Батик», «Ахмад», «Дилема», «Лептон», «Мономах», «Бесіда», «Брук – Бонд». Єдиний на цей момент чай, що росте й фасується в Україні – «Карпатський чай». Чайний ринок залучає до себе все нових і нових учасників.

Багато споживачів стверджує, що якість чаю на першому етапі існування на ринку вища, ніж надалі. Це дійсно так, і це пов’язано з наявністю підробок.

 

 Якість чаю. Відповідно до світових стандартів, розроблено й діє 10 – бальна шкала оцінювання якості чаю. Відповідно до цієї шкали, кращими сортами чаю наш споживач не розпещений.

 

Якість

Оцінка, бали

Світове маркування

 

Вітчизняне маркування, гатунок

Низька

1 – 2

DOST

3 – й

Нижче від середнього

2,25 –3,0

FANING

2 – й

Середня

3,25 – 4,0

2 -й

Гарна середня

4,25 – 5,0

BOP

1 - й

Гарна

4,75 – 5,0

BOP

Вищий

Вище від гарної

5,25 – 6.0

PS

Екстра

Найвища

6,25 – 8,0

P

Екстра

Унікум

10,0

OP

Букет

 

Однак чай, якості «букет» настільки рідкісний, що його навряд чи пробували коли – небудь і королі. А от азербайджанський і грузинський чай, якість якого не оцінюється вище 3 – х балів, на світовому ринку не котирується.

 

 Упаковка. За нинішнього розмаїття торговельних марок і всіляких видів чаю споживачеві дуже важко зорієнтуватись у виборі. Безумовно, він насамперед звертає увагу на знайому або улюблену марку. Наступний критерій вибору – упаковка. На ній  повинно бути виразне тиснення картинки, віконце, де видно сам продукт, пакет з фольги, поліетиленова плівка поверх упаковки – усе це є підтвердженням якості продукції. Елітним варіантом упаковки є жерстяна банка, яка як правило прикрашена вигадливим східним орнаментом, або коробочки з елітних порід дерев. Цей чай найдорожчий  і тому його зазвичай купують як подарунок.

 Індивідуальний чайний пакетик з ярличком для заварювання в чашці – це зручно й швидко. Таке виробництво зростає стрімкими темпами. Невідомо – чи надовго, але в країнах з консервативними традиціями чаювання, таких як Англія, Голландія, нині 80% чаю пакетованого. А от співвідношення між вартістю чорного пакетованого чаю і паперу в ціні становить 17 – 83%!

 

 Асортимент. На українському ринку перевага належить класичному чорному чаю. Однак останнім часом помітно зріс інтерес до зеленого чаю… Очевидно – це турбота про своє здоров’я. Також зростає потреба до ароматизованих чаїв: чай з бергамотом, женьшенем, м’ятою, лимоном… говорячи про червоний чай, часто мають на увазі «карка де». Але це не зовсім так. Червоний чай – ООЛОНГ одержують із зрілих листочків, які спочатку розкладають на сонці на 30 – 60 хвилин. Потім вручну розминають листочки до побуріння або почервоніння. Тому цей чай найдорожчий. Червні й жовті чаї випускають лише в Китаї й Тайвані. Унікальний ефект на самопочуття має зелений чай з медом.

 

 Чайний огляд закінчений. У якості релаксації пропонуємо вам східний танець у виконанні наших членів гуртка. (звучить музика, дівчата виконують танець).

 

 Культура чаювання – модна тема поряд з фен – шуєм і йогою. Інтерес до чайних церемоній зростає і в Україні.

        

          Отож починаємо нашу практичну частину. Почнемо з упаковки і закінчимо готовим напоєм.

 

  1. Вивчення упаковки. ( учні об’єднані у дві команди, якім роздані упаковки для вивчення ).

 

Текст на упаковці повинен містити такі відомості:

  • найменування продукту;
  • найменування, місцезнаходження (адреса виробника, пакувальника, експортера, імпортера, найменування країни й місця походження;
  • склад продукту;
  • спосіб готування;товарний сорт;
  • термін зберігання або придатності;
  • позначення нормативного документа, відповідно до якого виготовлений і може бути ідентифікований продукт;
  • маса нетто ( без упаковки);
  • дата виготовлення або упакування;
  • товарний знак виробника, якщо він є;
  • інформація про сертифікацію.

 

Давайте перевіримо інформацію про країну виробника за штрих – кодом. Для цього виконаємо такі дії:

  1. додати цифри, що стоять на парних місцях і помножити на 3.
  2. додати цифри, що стоять на непарних місцях, крім останньої ( тринадцятої).
  3. додати ті числа, що отримали в першій і другій дії.
  4. у числі, яке отримали відкиньте десятки.
  5. від 10 відніміть те що отримали в четвертій дії. Якщо ви отримали цифру, що співпадає з останньою цифрою штрих – коду, то цей продукт дійсно вироблений у країні, що вказана на упаковці.

 

  1. Виявлення характерних рис чайної заварки.

Зверніть увагу на такі аспекти:

  • на дні упаковки не повинно бути потертих, дроблених листків, чай не повинен бути злежаним і потьмянілим;
  • можливе підфарбування чаю барвниками. Щоб перевірити, змішайте сухий чай з холодною водою. Якщо барвник є, він зафарбує холодну воду;
  • Високоякісні чаї легше й у більшій мірі утворюють піну під час заварювання. Поява наприкінці заварювання жовто – коричневої піни свідчить про правильне заварювання і якість чаю;
  • Насичений колір заварки – ознака високої якості. Мутність свідчить про низькосортність чаю;
  • Для підвищення екстрактивності чаю у воду додають соду. Тому якщо ви замовили чай у кафе то маєте можливість перевірити чи немає там соди. Для цього візьміть трохи оцтової кислоти і добавте у чай. Якщо побачили ефект шипіння – у чаю міститься сода;
  • Опустіть у свіже заварений чай скибочку лимону: якщо колір змінюється на очах, ви купили підробку;
  • Змішайте одну частину заварки з двома частинами спирту. Якщо суміш стала мутною, значить у заварку додані небажані рослинні компоненти.

 

Основним способом визначення якості чаю є органолептичний, тобто дегустація на смак і запах.

 

Отож починаємо заварювати чай. Як правильно це зробити розкажуть наші юні господині.

 1. Для заварювання чаю ніколи не беруть жорстку воду і тому ми принесли воду з колодязя, у якому м’яка вода. Для кожної заварки потрібна свіжа вода, із перекип’яченої доброго чаю не вийде.

 2. Є три стадії кипіння води. Заварювати чай потрібно на другій стадії, при кипінні «білим ключем». Найкраще це робити в самоварі. Спочатку він співає, потім шумить і нарешті бурлить. Тільки-но самовар зашумів – час заварювати чай.

 3. Заварювати чай необхідно у фарфоровому або фаянсовому посуді. Попередньо його ополіскують кип’ятком, насухо витирають спеціальним полотенцем.

 4.У чайник засипають порцію чаю і відразу заливають кип’ятком. Лише крутий кип’яток примушує чайні листочки віддати всі аромати.

 5. Заливши кип’яток, чайник закривають кришкою й отвір накривають льняною серветкою ( через неї водні пари виходять, а ефірні зберігаються).

 6. Настоюють чай 3 – 5 хвилин ( це якщо чорний, як у нас). Зелений чай настоюють 5 – 8 хвилин, а квітковий – всього 1,5 – 2 хвилини.

 

3.Оцінювання смаку чаю.

Для цього необхідно дотримуватись трьох правил:

  1. чай не повинен бути дуже гарячим, оскільки висока температура знижує смакові якості;
  2. чай потрібно потримати якийсь час у роті. Річ у тім, що різні ділянки язика фіксують певні смакові відтінки, і якщо ковтати чай дуже швидко, не вдається оцінити всю смакову гаму;
  3. Щоб краще відчути смак чаю, необхідно чергувати ковток чаю і чистої води. Гарний чай найкраще пити не з солодощами, а з чимось кислим або солоним. У якісного чаю смак виражений у терпкості, іноді гіркоті. І, до речі, заварку ні в якому разі не можна використовувати повторно: втрачається аромат, а напій набуває запаху продуктів розкладу, що утворюються під час кипіння.

 

 Першу чашку чаю за китайською традицією виливають назад у чайник, щоб піна, яка утворилась, змішалась з усією заваркою.

 Краще всього заварювати відразу чай необхідної концентрації, як в Азії, але у нашій країні прийнято добавляти воду до готової заварки. Норми заварки чаю такі: в Індії – 44, 5 г на 1 літр води, в Китаї та Англії – 25 – 30 грам на 1 літр води, а у нас – чайну ложку на стакан води плюс ще одна чайна ложка на всю масу води ( це близько 20 грам на літр).

 

А зараз наші офіціантки запропонують всім продегустувати один із чаїв, який є у нашій сьогоднішній колекції. Приємного апетиту і насолоджуйтесь чайною церемонією! ( звучить східна музика і демонструються слайди на екран, періодично з’являються поради, дівчата пригощають всіх солодощами ).

 

 Поради для демонстрації на екран:

  1. Щоденні 2 чашки зеленого чаю й 1 апельсин захистять від радіації, що виходить віл екранів ваших комп’ютерів. Такого висновку дійшли китайські вчені.
  2. Заварюючи чорний чай, індійці додають у нього кілька штук гвоздики. Вони запевняють, що пряний аромат сприяє зміцненню пам’яті.
  3. Чорний чай захистить від карієсу, навіть якщо ви не можете прожити без цукерок і дня.
  4. Ранок добре почати з чашки міцного чорного чаю з бергамотом. Це значно поліпшить ваш настрій.
  5. Чай нормалізує обмін речовин в організмі.
  6. Кріпкий охолоджений чай використовують для промивання очей під час запалення.
  7. Чай високої концентрації може викликати у людини безсоння., а зменшення концентрації може перетворити чай у снодійне.

 

      Рефлексивний етап (Аналіз результатів).

 Кожна людина є споживачем життєвих благ. В основі «купити чи не купити» лежить поінформованість споживача про насиченість ринку різноманітними благами та про самі блага.

 Даний захід дав нам можливість поглибити свої знання, як споживача, у виборі конкретного продукту. Проведені дослідження були цікавими і корисними не лише для нас, а й для товаришів, учителів, батьків, жителів села, яких ми опитували, адже  допомогли у формуванні навиків орієнтації на сучасному ринку товарів.

 

 

 

Список використаної літератури

 

  1. Кузнецов А.П. Чайное хозяйство Шри – Ланки // Хрестоматия по экономической географии зарубежных стран. – М.: Просвещение, 1985. – 271 с.
  2. Македонська С. Чай на українському ринку // Краєзнавство. Географія. Туризм. – 2009. – №6.
  3. Сладкова А.Н. Плоды Земли. – М.: Мир, 1979. – 270 с.
  4. Пучеров Н.Н. Кофе и чай // Все о кофе. – К.:  Наукова думка, 1988.– 104с.

 

 

 

 

doc
Додано
8 січня 2023
Переглядів
451
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку