Якщо вам холодно, чай вас зігріє,
якщо вам жарко - чай освіжить,
якщо засмучені - втішить,
якщо збентежені - заспокоїть
(Вільям Гладстон)
Мета заходу: підвищення обізнаності шкільної молоді в питаннях реалізації прав споживачів, формування навиків орієнтації на сучасному ринку товарів і послуг, виховання грамотної споживчої поведінки та культури.
Завдання заходу: ознайомитись з історією виникнення й особливостями чаю, його впливом на здоров’я людини; оцінити місткість місцевого ринку чаю (с. Слобода Конотопського району Сумської області); розвивати споживчий пізнавальний інтерес; провести анкетування серед місцевого населення з приводу вивчення попиту на чай; дослідити чайний продукт шляхом застосування критеріїв тестування; ознайомити старшокласників Слобідського ліцею з результатами дослідження шляхом засідання чайного клубу.
Говорити про чай восени – саме час. Як і багато інших цей напій теж залежить від принципу сезонності, і з настанням морозів спостерігається сплеск продажу.
Чай поступово позбувається статусу простого напою. З’являються споживачі, для яких це – якщо не святе, то дороге задоволення, на яке не шкода ні грошей, ні часу. До того ж пити якісний чай стає модно: уміння розбиратися в сортах свідчить як про турботу про здоров’я, так і про соціальний статусі про інтелектуальний рівень. Доторкнутися до найбагатшої чайної культури – це не тільки насолода для органів смаку, а й користь для розуму.
Спробуємо й ми сьогодні доторкнутися до чайної культури з позиції українського споживача.
На своїй батьківщині, в Китаї. Чай відомий з незапам’ятних часів, його історія нараховує чотири з половиною тисячі років. Про чай багато написано книг. Наприклад, у своїй книзі про чай Окакура Какуза пише: «Спочатку чай був ліками, потім став напоєм. З VІІ століття в Китаї – це привід для розваги. А в XV столітті в Японії народжується релігія естетизму – чаїзм. Чаїзм – це культ прекрасного серед повсякденності».
До середини XIX століття Китай був єдиним постачальником чаю в світі. Секрети вирощування й переробки чаю суворо охоронялись. Стверджують, що чайне насіння було викрадене в Китаї якимось англійцем і з того часу Британська Індія стає конкурентом Китаю. На Цейлоні (нині Шрі – Ланка) чаєводство розвинулось після масової загибелі плантацій кави. Нині чай вирощують в 30 країнах світу. Найбільші виробники: Індія, Китай, Шрі – Ланка, Індонезія, Пакистан, Японія, Малайзія, Бірма, Таїланд, Терція.
На відміну від вибагливих кавових дерев, чайні рослини ростуть і в умовах нашої країни. Вперше чайний кущ з’явився у 1817 році у Нікітському ботанічному саду в Криму.
Для вдалого вирощування чаю потрібно вологе повітря, але вода під корінь чайного куща може погубити його. Урожай збирають цілий рік, або сезонно. З куща збирають найніжніші верхівки – ФЛЕШИ ( це 3 перших листочки й брунька на верхівці). Тільки вони йдуть для виробництва чаю. Не дивлячись на різноманіття сортів, всі вони виготовляються з одного й того ж чайного листочка. Обробка включає в себе зав’ялювання, ферментацію, сушку й сортування. Найважливішим процесом є ферментація. Для покращання смакових якостей змішують різні сорти. Цим процесом керує. Дегустатор – ТИТЕСТЕР.
Існують 4 основних типи обробленого чаю – чорний, зелений, червоний, жовтий. Знавцями чаю ціниться квітковий чай, який отримують із спеціально оброблених верхівочних бруньок, вкритих легким сріблястим пухом. Якщо ці бруньки злегка прив’ялити у затінку, а потім висушити на сонці, можна отримати дуже дорогий імператорський чай. Такий чай виготовляють лише вручну.
Ви прослухали невелику історичну довідку та процедуру вирощування і обробки чаю. А зараз давайте звернемо увагу на чайну продукцію, яку ми зібрали. За якими критеріями ви будете робити вибір як споживач?
ЧАЙ
Асортимент
Ціна
Марка
Країна – постачальник
Якість
Упаковка
Давайте послухаємо коментарі наших експертів. Вони охарактеризують чайний ринок з цих позицій.
Ціна. Порівнюючи ріст споживчих цін й цін на чай можна зробити висновок про те, що з 1990 року ціна на чай зросла на 425%. У нинішньому сезоні продовжує звужуватися ніша відносно дешевого чаю і збільшується продаж дорогої продукції.
Країни – постачальники. Як і раніше основною країною – імпортером чаю в Україну залишається Шрі – Ланка ( це 60 – 65% продажу). Частка індійського чаю на українському ринку невелика – близько 10% загального обсягу. Також на нашому ринку присутній чай з Японії, Грузії, Китаю, Індонезії. А от чай із США, Німеччини, Голландії, Данії – або реекспорт азійського чаю, або підробка. Тому приваблива пачка з написом «Найкращий чай з Америки» має вас насторожити.
Марка. Основний склад учасників чайного ринку не змінився. У лідерах такі марко володарі чаю – «Принцеси», «Травневий чай», «Батик», «Ахмад», «Дилема», «Лептон», «Мономах», «Бесіда», «Брук – Бонд». Єдиний на цей момент чай, що росте й фасується в Україні – «Карпатський чай». Чайний ринок залучає до себе все нових і нових учасників.
Багато споживачів стверджує, що якість чаю на першому етапі існування на ринку вища, ніж надалі. Це дійсно так, і це пов’язано з наявністю підробок.
Якість чаю. Відповідно до світових стандартів, розроблено й діє 10 – бальна шкала оцінювання якості чаю. Відповідно до цієї шкали, кращими сортами чаю наш споживач не розпещений.
Якість |
Оцінка, бали |
Світове маркування
|
Вітчизняне маркування, гатунок |
Низька |
1 – 2 |
DOST |
3 – й |
Нижче від середнього |
2,25 –3,0 |
FANING |
2 – й |
Середня |
3,25 – 4,0 |
– |
2 -й |
Гарна середня |
4,25 – 5,0 |
BOP |
1 - й |
Гарна |
4,75 – 5,0 |
BOP |
Вищий |
Вище від гарної |
5,25 – 6.0 |
PS |
Екстра |
Найвища |
6,25 – 8,0 |
P |
Екстра |
Унікум |
10,0 |
OP |
Букет |
Однак чай, якості «букет» настільки рідкісний, що його навряд чи пробували коли – небудь і королі. А от азербайджанський і грузинський чай, якість якого не оцінюється вище 3 – х балів, на світовому ринку не котирується.
Упаковка. За нинішнього розмаїття торговельних марок і всіляких видів чаю споживачеві дуже важко зорієнтуватись у виборі. Безумовно, він насамперед звертає увагу на знайому або улюблену марку. Наступний критерій вибору – упаковка. На ній повинно бути виразне тиснення картинки, віконце, де видно сам продукт, пакет з фольги, поліетиленова плівка поверх упаковки – усе це є підтвердженням якості продукції. Елітним варіантом упаковки є жерстяна банка, яка як правило прикрашена вигадливим східним орнаментом, або коробочки з елітних порід дерев. Цей чай найдорожчий і тому його зазвичай купують як подарунок.
Індивідуальний чайний пакетик з ярличком для заварювання в чашці – це зручно й швидко. Таке виробництво зростає стрімкими темпами. Невідомо – чи надовго, але в країнах з консервативними традиціями чаювання, таких як Англія, Голландія, нині 80% чаю пакетованого. А от співвідношення між вартістю чорного пакетованого чаю і паперу в ціні становить 17 – 83%!
Асортимент. На українському ринку перевага належить класичному чорному чаю. Однак останнім часом помітно зріс інтерес до зеленого чаю… Очевидно – це турбота про своє здоров’я. Також зростає потреба до ароматизованих чаїв: чай з бергамотом, женьшенем, м’ятою, лимоном… говорячи про червоний чай, часто мають на увазі «карка де». Але це не зовсім так. Червоний чай – ООЛОНГ одержують із зрілих листочків, які спочатку розкладають на сонці на 30 – 60 хвилин. Потім вручну розминають листочки до побуріння або почервоніння. Тому цей чай найдорожчий. Червні й жовті чаї випускають лише в Китаї й Тайвані. Унікальний ефект на самопочуття має зелений чай з медом.
Чайний огляд закінчений. У якості релаксації пропонуємо вам східний танець у виконанні наших членів гуртка. (звучить музика, дівчата виконують танець).
Культура чаювання – модна тема поряд з фен – шуєм і йогою. Інтерес до чайних церемоній зростає і в Україні.
Отож починаємо нашу практичну частину. Почнемо з упаковки і закінчимо готовим напоєм.
Текст на упаковці повинен містити такі відомості:
Давайте перевіримо інформацію про країну виробника за штрих – кодом. Для цього виконаємо такі дії:
Зверніть увагу на такі аспекти:
Основним способом визначення якості чаю є органолептичний, тобто дегустація на смак і запах.
Отож починаємо заварювати чай. Як правильно це зробити розкажуть наші юні господині.
1. Для заварювання чаю ніколи не беруть жорстку воду і тому ми принесли воду з колодязя, у якому м’яка вода. Для кожної заварки потрібна свіжа вода, із перекип’яченої доброго чаю не вийде.
2. Є три стадії кипіння води. Заварювати чай потрібно на другій стадії, при кипінні «білим ключем». Найкраще це робити в самоварі. Спочатку він співає, потім шумить і нарешті бурлить. Тільки-но самовар зашумів – час заварювати чай.
3. Заварювати чай необхідно у фарфоровому або фаянсовому посуді. Попередньо його ополіскують кип’ятком, насухо витирають спеціальним полотенцем.
4.У чайник засипають порцію чаю і відразу заливають кип’ятком. Лише крутий кип’яток примушує чайні листочки віддати всі аромати.
5. Заливши кип’яток, чайник закривають кришкою й отвір накривають льняною серветкою ( через неї водні пари виходять, а ефірні зберігаються).
6. Настоюють чай 3 – 5 хвилин ( це якщо чорний, як у нас). Зелений чай настоюють 5 – 8 хвилин, а квітковий – всього 1,5 – 2 хвилини.
3.Оцінювання смаку чаю.
Для цього необхідно дотримуватись трьох правил:
Першу чашку чаю за китайською традицією виливають назад у чайник, щоб піна, яка утворилась, змішалась з усією заваркою.
Краще всього заварювати відразу чай необхідної концентрації, як в Азії, але у нашій країні прийнято добавляти воду до готової заварки. Норми заварки чаю такі: в Індії – 44, 5 г на 1 літр води, в Китаї та Англії – 25 – 30 грам на 1 літр води, а у нас – чайну ложку на стакан води плюс ще одна чайна ложка на всю масу води ( це близько 20 грам на літр).
А зараз наші офіціантки запропонують всім продегустувати один із чаїв, який є у нашій сьогоднішній колекції. Приємного апетиту і насолоджуйтесь чайною церемонією! ( звучить східна музика і демонструються слайди на екран, періодично з’являються поради, дівчата пригощають всіх солодощами ).
Поради для демонстрації на екран:
Рефлексивний етап (Аналіз результатів).
Кожна людина є споживачем життєвих благ. В основі «купити чи не купити» лежить поінформованість споживача про насиченість ринку різноманітними благами та про самі блага.
Даний захід дав нам можливість поглибити свої знання, як споживача, у виборі конкретного продукту. Проведені дослідження були цікавими і корисними не лише для нас, а й для товаришів, учителів, батьків, жителів села, яких ми опитували, адже допомогли у формуванні навиків орієнтації на сучасному ринку товарів.
Список використаної літератури