Навчально – методична карта заняття
Предмет : математика
Тема заняття: формули зведення
Тривалість заняття: 2 год
Тип заняття: комбінований
Група: І курс, «Лікувальна справа», «Сестринська справа»
І. Актуальність теми:
Тригонометричні функції необхідні для опису різних періодичних процесів. Людину постійно супроводжують явища та процеси, які періодично повторюються:
- схід та захід Сонця; - зміна фази Місяця;- зміна пір року; розташування зірок на небі;
- затемнення і рух планет; биття серця; (кардіограма); цикл життєдіяльності організму;
- наповнюваність міського транспорту; морські приливи і відливи і т. д.
Для всіх цих процесів одне спільне – вони періодичні, і описують їх тригонометричні функції.
ІІ. Навчальні цілі заняття:
Студент повинен:
Знати:
Вміти:
ІІІ. Цілі розвитку особистості (виховні):
ІV. Міждисциплінарна інтеграція:
Забезпечуючі дисципліни:
Інформатика, фізика.
V.Зміст теми заняття
Зміст теми заняття:
№ п/п |
Основні етапи заняття, їх функції та зміст |
Навчальні цілі в рівнях засвоєння |
Методи контролю і навчання |
Матеріали методичного забезпечення (контролю, наочності, інструктивні) |
Розподіл часу у хв. |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
І. Підготовчий етап |
|||||
1
|
Організаційний момент |
|
Перевірка присутніх, відмітка у журналі |
|
2 хв. |
2. |
Постановка цілей заняття |
|
Ознайомлення з планом заняття |
Методичні матеріали |
2-3 хв. |
ІІ. Перевірка раніше засвоєних знань |
|||||
3. |
|
α=ІІ |
Індивідуальне та фронтальне опитування, тестовий контроль |
Проблемні питання, тести |
10-15хв. |
ІІІ. Основний етап. Вивчення нового матеріалу |
|||||
4. |
1. Формули зведення тригонометричних функцій
|
α= ІІ
|
Роз’яснення актуальності теми, що вивчається та актуалізація опорних знань студентів Лекція з елементами пояснення розв’язування задач |
Методичні матеріали лекції, таблиці, слайди
Таблиці, підручники, задачі |
40-45хв. |
ІV.Закріплення (узагальнення) навчального матеріалу |
|||||
5.
|
Використання формул зведення для розв’язування тригонометричних функцій
|
α=ІІ, ІІІ
|
Розв’язування задач під керівництвом та контролем викладача, самостійна робота (з корекцієй дій) |
Функції |
15-20 хв. |
V. Заключний етап |
|||||
6. |
Підведення підсумків заняття |
|
Узагальнення, обговорення та виставляння оцінок |
|
2-3 хв. |
7. |
Домашнє завдання |
|
Постановка та роз’яснення домашнього завдання |
Методичні рекомендації до самостійної роботи студентів, список рекомендованої літератури |
|
VІ.Зміст заняття
Сприймання і усвідомлення формул зведення.
Тригонометричні функції чисел виду ± α, π ± α; ± α, 2π ± α можуть бути виражені через функції кута α за допомогою формул, які називаються формулами зведення.
Користуючись формулами тригонометричних функцій суми (різниці) двох чисел, можна довести формули зведення:
для синуса
, , , , , . |
для косинуса
, , , , , . |
для тангенса і котангенса
, , , . |
Формули зведення запам'ятовувати необов'язково. Для того щоб записати будь-яку з них, можна користуватися таким правилом:
1) В правій частині формули ставиться той знак, який має ліва частина при умові 0 < α < .
2) Якщо в лівій частині формули кут дорівнює ± α, ± α, то синус замінюється на косинус, тангенс — на котангенс і навпаки. Якщо кут дорівнює π ± α, то заміна не виконується.
Розглянемо приклади.
Приклад 1. Виразимо tg(π – α) через тригонометричну функцію кута α. Якщо вважати, що α — кут І чверті, то π – α буде кутом II чверті. У II чверті тангенс від'ємний, отже, у правій частині рівності слід поставити знак «мінус». Для кута π – α назва функції «тангенс» зберігається. Тому.
tg (π – α) = - tg α.
За допомогою формул зведення знаходження значень тригонометричних функцій будь-якого числа можна звести до знаходження значень тригонометричних функцій чисел від 0 до .
Приклад 2. Знайдемо значення sіn .
Маємо: .
Виконання вправ______________________________
1. Приведіть до тригонометричних функцій числа а:
а); б); в) сtg (π – α); г) tg (π + α); д) sіn (π + α); є).
Відповідь: а) соs α; б) - sіn α; в) - ctgα; г) tg α; д) - sіn α; є) сtg α.
2. Знайдіть:
а) sіn ; б) соs ; в) tg ; г) sіn .
Відповідь: а) ; б) - ; в) - ; г) .
3. Спростіть:
а) ; б) .
Відповідь: а) 1. б) –1.
4. Доведіть, що
а) , б) .
VІІ. ЛІТЕРАТУРА