Застосування різних способів розкладання многочлена на множники

Про матеріал
Матеріал можна використати під час закріплення тем, що потребують застосування формул скороченого множення, для самостійної роботи учнів, а також для дітей з особливими освітніми потребами.
Перегляд файлу

УРОК № 37

ТЕМА: Застосування різних способів розкладання многочлена на множники.

Мета: Формувати навички розкладання многочленів на множники за допомогою кількох способів.

Тип уроку: систематизація та узагальнення знань.

Хід уроку

І. Перевірка домашнього завдання. Наявність домашнього завдання в зошитах учнів повідомляють чергові.

ІІ. Повторення вивченого матеріалу.

  • Що таке многочлен ?
  • Що означає розкласти многочлен на множники ?
  • Які є способи розкладу многочлена на множники ?
  • В чому суть винесення спільного множника за дужки ?
  • В чому суть способу групування ?
  • Які вам відомі формули скороченого множення ?

         Для чого застосовують розклад многочлена на множники ?

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку:

1)    Узагальнити й систематизувати знання й уміння щодо застосування кожного з вивчених трьох способів розкладання многочленів на множники, опановувати способи щодо комплексного застосування цих способів під час розкладання многочленів на множники;

2)    Сформулювати певний алгоритм дій у ході розвязування такого виду завдань;

3)    Виробляти стійкі навички застосування різних способів розкладання многочленів на множники та розвязування відповідних завдань.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Приклад 1:

3k5t3 – 24k3t4 + 48kt5

  

Розв'язання:
Розглянемо коефіцієнти 3, 24 і 48.

Усі вони діляться на 3. Це найбільший спільний дільник, і його можна винести за дужки.

 

K5,k3 та k  діляться на k , тому за дужки можна винести k.

 

T3,t4 та t5 діляться на t3, тому за дужки можна винести t3.

 

Отже, за дужки можна винести 3kt3:

3k5t3 – 24k3t4 + 48kt5=3kt3(k4 – 8k2t + 16t2)=3kt3(k2 – 4t)2


У дужках використали формулу скороченого множення (квадрат різниці).

Застосували два способи:
- винесення спільного множники за дужки;
- використання формули скороченого множення — квадрат різниці.
 

Завдання. Розкласти многочлен на множники:

Приклад 2:

c2 – a2 – 2ab – b2.

  

Розв'язання:
c2 – a2 – 2ab – b2=c2 – (a2 + 2ab + b2)=c2 – (a+b)2=(c-(a+b))(c+(a+b))=(c-a-b)(c+a+b).

 

Застосували два способи:
- спосіб групування;
- використання формул скороченого множення: квадрат суми та різниця квадратів.


Завдання. Розкласти многочлен на множники:

Приклад 3:

a3 – 5a2 + 10a - 8.

 

Розв'язання:

a3 – 5a2+10a – 8=(a3 – 8)+(-5a2+10a)=(a3 – 8)+(-5a2+10a)=(a3 – 23)+(-5a2)(а-2)=(a – 2)(a2 + 2a + 4 – 5a)=(a – 2)(a2 – 3a + 4)

 

Застосували три способи:
- спосіб групування;
- винесення спільного множника за дужки;
- використання формули скороченого множення — різниця кубів.

Можна скласти алгоритм розв’язування таких вправ:

  1. Винести спільний множник за дужки.
  2. Перевірити, чи можна застосувати формули скороченого множення.
  3. Використати метод групування.

 

Розв’язування вправ.

№ 709 з поясненням учителя.

№№ 711, 713 – з коментуванням.

№ 715 – самостійно.

V. Підсумок уроку

На уроці ми переконалися, що для розкладання деяких многочленів на

множники потрібно використати кілька способів. А чи будь –який многочлен

можна розкласти на множники?

1. В якому випадку вказано правильне розкладання многочлена https://fizmat.7mile.net/algebra-7/52-zastosuvanya-formuli-ckorochenogo-mnojenya.files/image144.png на множники:

1) https://fizmat.7mile.net/algebra-7/52-zastosuvanya-formuli-ckorochenogo-mnojenya.files/image145.png; 2) https://fizmat.7mile.net/algebra-7/52-zastosuvanya-formuli-ckorochenogo-mnojenya.files/image146.png; 3) https://fizmat.7mile.net/algebra-7/52-zastosuvanya-formuli-ckorochenogo-mnojenya.files/image147.png; 4) https://fizmat.7mile.net/algebra-7/52-zastosuvanya-formuli-ckorochenogo-mnojenya.files/image148.png?

2. Відновіть логічний ланцюжок (розставте вирази 1 — 4 у порядку, що відповідає складеному на уроці алгоритму):

1) https://fizmat.7mile.net/algebra-7/52-zastosuvanya-formuli-ckorochenogo-mnojenya.files/image149.png; 2) https://fizmat.7mile.net/algebra-7/52-zastosuvanya-formuli-ckorochenogo-mnojenya.files/image150.png;

3) https://fizmat.7mile.net/algebra-7/52-zastosuvanya-formuli-ckorochenogo-mnojenya.files/image151.png; 4) https://fizmat.7mile.net/algebra-7/52-zastosuvanya-formuli-ckorochenogo-mnojenya.files/image152.png.

Який крок ви б додали до утвореного ланцюжка?

 

VІ.Домашнє завдання.

Використовуючи теорію та практичні навички, здобуті на уроці, виконайте завдання.

№№ 710, 714.
 

 

docx
Додав(-ла)
Merezhana Olena
Додано
15 січня
Переглядів
279
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку