Завдання - цікавинки при вивченні синонімів.

Про матеріал
Розробка містить завдання на повторення та закріплення знань про синоніми. Має за мету сформувати уявлення учнів про лексико-стилістичні синоніми та їх види; збагачувати словниковий запас; розвивати культуру мовлення.
Перегляд файлу

 

 

 

 

СИНОНІМИ

(Завдання-цікавинки)

 

             

                   Учитель-методист:Діденко Н.І.

 

 

 

 Вправа 1 

    Назвати слова, які не мають синонімів.

    Дитячий лікар Галина Олексіївна Коваленко — добре знана людина в місті Києві. Двадцять років працює вона в тій самій лікарні, куди прибула за призначенням після закінчення інституту. Тут Галина Олексіївна збагачувалася практичним досвідом, удосконалювала себе як спеціаліст. Останнім часом вона зацікавилася методикою мануальної терапії. (З газети)

Вправа 2

    Назвати слова, до яких можна дібрати синоніми.

    Чесність, дерево, пісня, Дніпро, метелиця, солдат, висота, кордон, інститут.
    Доберіть синоніми до названих слів.

Вправа 3

    Дібрати синоніми до слів:
    розвиток (зростання, поступ, розквіт, процвітання);
    поліпшення (покращення, удосконалення);
    мужність (відвага, хоробрість, сміливість, безстрашність);
    чесність (сумлінність).

Вправа 4

    Прочитайте. Доберіть синонім до застарілого слова «страж».
    Степи розорють орачі
                         умільці-трактористи,
    лани засіють сівачі добірним
                                  зерном чистим.
    І агроном досвідчений,
                                         дбайливий,
    як невсипущий вірний страж,
                         догляне хлібні ниви.
    А комбайнер збере врожай,
                       хоч там і дощ, і спека.
    І аж тоді наш коровай спече
                                   нарешті пекар.

Вправа 5

    Прочитайте ряди синонімів. Випишіть слова, які ви чули, читали або так говорять у вас.

  1. Стежка, доріжка, хідник, пішачка, плай, слід, суголовка, пішохідна.
  2. Соняшник, сояшник, посонячник, сонях, місячник.
  3. Стерня, стер, стерниця, стернище, стерен, пожня.
  4. Метелиця, хурделиця, хуга, завірюха.

Вправа 6

    З поданих слів випишіть окремо кожний синонімічній ряд.

    Кордон, крик, завірюха, висота, межа, вигук, хуртовина, підвищення, галас, перешкода, хуга, хурделиця, метелиця, горб, ґвалт, лемент, віхола, вись.

 

Вправа 7

    До іменників жіночого роду дібрати синоніми чоловічого або середнього роду.

    Огорожа — паркан, частокіл, тин, пліт;
    провина  — проступок, злочин;
    робота — заняття, діло, труд.

Вправа 8

    До наведених слів дібрати синоніми, визначити рід.

   Кашне (шарф), інтерв’ю (співбесіда), леді (жінка), аероплан (літак), нетто (чиста вага).

Вправа 9

    Перепишіть речення. На місці крапок поставте потрібні за змістом слова  синоніми. Визначте їх рід.

    Кожної п’ятниці у нашій школі відбувається … драматичного гуртка.  …в майстерні захопило всіх учнів старших класів… на шкільній навчальній дослідній  ділянці йшла дуже жваво й цікаво.
    Слова для довідок: робота, заняття, праця, діло.

Вправа 10

    З поданих синонімів доберіть відповідний до контексту.
    Для лижних прогулянок добре мати спеціальний (наряд, одяг).
    Над осінніми полями кружляють (табуни, отари, зграї, череди) галок і граків.
    Коли лисиця ворушила хвостом, він грав проти сонця рудими (іскорками, блискавицями).

Вправа 11

    Подані іменники згрупуйте в синонімічні ряди. Усно складіть речення. Поясніть, які з цих іменників вживаються в однині і множині, а які тільки в одному якомусь числі.

    Суперечка, дорога, сумлінність, путь, сперечання, шлях, біль, справедливість, мордування, лайка, страждання, совісність, змагання, скорбота, тортура, спір, катування.

Вправа 12

    До поданих іменників доберіть синоніми. Визначте відміну і групу іменників.

   Буря (ураган, тайфун, шторм); дорога (шлях, путь); фантазія (вимисел, уява); армія (воїнство, військо); апатія (в’ялість, байдужість).

 

 

Вправа 13

    До іменників I відміни доберіть синоніми тієї ж відміни і з’ясуйте належність їх до тієї чи іншої групи.  

    Темрява (темнота, тьма, пітьма); яма (западина, вибоїна, улоговина); жара (спека, духота); художник (митець, живописець); товариш (друг, приятель).

Вправа 14

    З поданих речень виберіть синоніми. Запишіть їх. Поясніть правопис відмінкових закінчень іменників.

    Товариш його людина літ під сорок насамперед бив у вічі буйним рудим волоссям на голові, довшими розкуйовдженими вусищами. Семен ніяк не міг скласти докупи літер, а дванадцятилітнього вчителя брала нетерплячка і він скуб учня за чуприну, крутив вуха. Андрій з жахом дивився на Ґудзя. У мовчанці згоди, що затулила вуста, ляк родив підлість. Звірячий страх гнав по хаті (М.Коцюбинський).

    Учні виписують такі слова: волосся, чуприна, ляк, страх, жах.

Вправа 15

    Чи не можна підібрати синоніми до іменників з не?

    Не піде в непам’ять лихоліття страшенної гітлерівської навали в мирні оселі і мирний труд. Несподіваність запитання вразила поета. Кожна країна СНД відстоює честь, свободу і незалежність. Настала осінь. Почалася негода.

    Слова для довідок: забуття, раптовість, самостійність, стійкість, сльота.

 

docx
Додано
13 березня 2021
Переглядів
6058
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку