Складні речення з сурядним зв'язком
Експрес-тест
____________________________________________________________________
Правописний практикум
— Прочитайте речення. Знайдіть складні речення, підкресліть у них граматичні основи.
Сполучники складносурядного речення
Групи сполучників |
Значення |
Приклади |
Єднальні: і, та (у значенні і), й, ні...ні |
Явища, що відбуваються одночасно чи послідовно |
Місяць зійшов над морем, і скелі ближчими стати (М. Коцюбинський). |
Протиставні: а, але, та (у значенні азе), проте, зате, однак |
Одне явище протиставляється іншому |
Розумний розсудить, а дурний засудить (Нар. творчість). |
Розділові: або, чи, хоч, то... то, чи...чи, хоч...хоч, не то...не то |
Явища, які чергуються, чи одне явище викликає інше |
То пронесеться над болотом чайка, то промайне бистрий чибіс і грудкою впаде в ситу землю (А. Шиян). |
Робота з текстом
— Прочитайте текст. Укажіть цифрою 1 - складні речення зі сполучниковим зв’язком, цифрою 2 - прості речення, частини яких поєднані зв’язком сурядності та підрядності. Визначте засоби зв’язку.
Жили собі старі-престарі дід та баба. Пішов якось дід у степ на полювання. Дивиться старий: викопана в степу глибока криниця. Захотілося йому умитися. Тільки торкнулася вода його зморшкуватого виду, і відразу чудо сталося. Змило водою старість із діда, і став він двадцятилітнім парубком. Дід послав бабу, щоб вона теж умилася та помолоділа.
Дід чекав-чекав, а баби все нема. Пішов він тоді до криниці, і там нема. Безлюдно навколо, і тільки дівчинка якась неподалік цяцьками бавиться. В усьому треба міру знати.
Синтаксичний тренінг
— Спишіть речення, розставляючи, де потрібно, розділові знаки. Поясніть їх уживання.
Моделювання-дослідження
І. Продовжте речення. Визначте смислові відношення в утворених складносурядних реченнях. Накресліть схеми складносурядних речень.
Надворі світило сонце і...______________________________________________
___________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
ІІ. Кожну пару простих речень замініть складним. Якими засобами здійснюється зв’язок простих речень у складному? Поясніть правопис виділених слів.
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________