Завдання для перевірки та узагальнення знань з теми " Групи слів за значенням"

Про матеріал
Цим матеріалом можна скористатись при повторенні, узагальненні чи перевірці знань у 10 класі при вивченні теми " Лексикологія. Групи слів за значенням", а також при підготовці учнів до ЗНО.
Перегляд файлу

          Групи слів за значенням. Завдання для перевірки та узагальнення знань для 10 класу

1.Доберіть синонім чи синоніми:

Всесвіт –                                       Пілот -                                      Аргумент-

Відсоток –                                    Кавалерія -                            Орфографія -

Ландшафт -                                  Борошно -                             Лаштунки –

2.Знайдіть помилки у вживанні синонімів, доберіть правильний варіант:

Дорога була захаращена снігом.    Ворог чинив наполегливий опір.    Марійка сиділа на ослінчику і тихенько квилила.

3.Визначіть, кого з видатних  історичних осіб і діячів культури стосуються перифрази:

Дочка Прометея –                                  Перший громадянин Всесвіту -

Орлеанська Діва –                                  Каменяр -

Великий комік –                                      Корифей українського театру –

4.Встановіть відповідність (пароніми ):

1. Тактичний                                            А. Метод

2. Тактовний                                            Б. Транспорт

3. Громадський                                      В. Слон

4. Громадянський                                  Г. Прийом

5. Ефективний                                        Д. Чоловік

6. Ефектний                                             Е. Звичай

7. Азійський                                            Є. Обов’язок

8. Азіатський                                          Ж. Вигляд

5.  Позначте рядок з несинонімічною парою слів:

А. Шпальта – колонка

Б. Поглум – покруч

В. Наріжний – найважливіший

Г.  Пролонгувати – продовжити

6.  Позначте рядок, в якому всі пари слів є антонімами:

А.  День – вечір, сім’я – рід, зима – літо.

Б.  Верх – низ, чорне – біле, ліс – гай.

В.  Вперед – назад, добре – погано, часто – густо.                  Г.  Сум – радість, день – ніч, ранок – вечір.

7.Визначте вид омонімів:

Дорога – дорога, в житі – вжиті,  поле – поле, рукав – рукав, Лев – лев.

8.  Встановіть відповідність між словами – синонімами:

1. Відтінок                          А.  Двірець

2. Сковорода                     Б.  Нюанс

3. Галузь                             В.  Бігун

4. Замок                              Г.  Пательня

5.Горизонт                         Д.  Царина

                                             Е. Поземник

9. Позначте рядок  зі словами – синонімами:

А. Дбати, піклуватися, турбуватися, клопотатися.       В. Горизонт, обрій, небосхил, височина.

Б. Любо, мило, весело, приємно.                                    Г. Слабкий, нечутний, сумирний, добрий.

10. В поданих реченнях визначте групи слів за значенням, вкажіть їх вид ( якщо є ):

1. І на оновленій землі врага не буде, супостата.   А буде син і буде мати, і будуть люди на землі.

2. Дике поле кінь копитом поле, не здолав – упав.

3. Решта байдаків розсипалась без ладу, пливуть – котрий попереду, а котрий десь позаду.

4. Минуло кілька днів, як він не чув і не бачив вовка. З його володінь сіроманець втік.

11. В якому рядку всі слова містять омоніми:

А.  Піщана коса – дівоча коса;  веселі люди – сумні люди.

Б  Плакати від щастя – сміятися від щастя;  написати листа – одержати листа.

В.  Материнська ласка – хижа ласка;  маскарадний бал – високий бал.

Г. Розгорнути книгу – згорнути зошит;  мітити крейдою – мітити в серце.

12. Як називається ця група слів? Введіть їх у речення:

Відчуття – почуття;    показний – показовий;  особовий – особистий.

13. Доберіть фразеологізми – антоніми:

1.Як на долоні.                                             А.  Як свиня на коня.

2. Як камінь під гору котити.                    Б.  Як у тумані.

3. Як бджіл у вулику.                                  В.  Як на пожежу.

4. Як дві краплі води.                                 Г.  Як у кота сліз.

                                                                        Д.  Як Сірку муху з’їсти.

14. Як називаються ці слова? Визначте їх вид:

Балка ( дерев’яний брус );  балка (яр ).                  Шию ( дієслово); шию (іменник ).

Роман (ім’я );  роман ( літературний жанр ).         Замок; замок.

15. Встановіть відповідність між словами – синонімами:

1.Джигун                                А. Доблесний

2. Лащити                               Б. Пестити

3. Звитяжний                         В. Дженджик

4.Картатий                              Г.  Гладити

                                                  Д.  В клітиночку

16. Що спільного між цими реченнями? Знайдіть і випишіть з кожного речення ці слова.

1. Найбільше і найдорожче добро кожного народу – це його мова, ота жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя,  і свої сподівання.

2. Нині щороку в світі знищується приблизно 20 мільйонів гектарів тропічних лісів – справжніх легенів Землі.

3. Слідом за ними з термосами на горбах чвалали ротні старшини, невтомні солдатські годувальники.

17. До поданих фразеологізмів доберіть фразеологізми – синоніми.   З трьома складіть речення.

Посиденьки справляти –

Змотувати вудки –

Тримати язик за зубами –

18. Як називається ця група слів? Введіть іх у речення:

Вистава – виставка;  сніговий – сніжний;  швидкий – швидкісний.

19. В кожному реченні визначте групи слів за значенням.

1.В минуле ми вертаємося в згадці, п’ємо його гірко – солодкий мед.    2. Бідний тоді їсть курку, як сам хворий або курка слаба.     3. У палаці грали в шахи мудрий шах і шахів брат.     4.  Передалася радість журбі, скресла печаль калинова.

20. Визначте вид омонімів:

Мету – мету;   молоді – молоді;   слідкувати – слід кувати;    віз – віз;   коса – коса. Складіть 2 речення зі словами будь – якої пари.

21. В якому рядку всі фразеологізми утворюють синонімічний ряд:

А.Горло дерти, криком кричати, милити шию.

Б. Кривити душею, крутити хвостом, надягати овечу шкуру.                                                                              В.Зуби з’їсти, мов муха в окропі, як білка в колесі.         Г.  Лежати лежнем, брати на сміх, дурня валяти.

22. Визначте речення з контекстуальними синонімами:

      А. Ялинки – не тільки дітям радість, а й символ зеленої природи.

      Б.  Скільки летітиме думка – усе не буде межі, тільки нова і нова глибінь всесвіту.

      В.  Кожне слово складається зі змісту і мелодії.

      Г.  А хлопчик мій ходить іще не може – синок мій любий, щастячко моє.

23. Вкажіть рядок, у якому всі пари слів – пароніми. Введіть ці слова у речення:

       А.  Веселий – щасливий;  швидкий – повільний.

       Б.  Музичний – музикальний;  робочий – робітничий.

       В.  Бити байдики – точити ляси;  ревма ревіти – заливатися сміхом.

       Г.   Ефект – дефект;  далекий – захмарний.

24.  Визначте речення, у якому використано перифразу:

      А.  Над бистротечним Дніпром западав вечір.

      Б.  І диво дивнеє сталось: з ним заговорила совість.

      В.  Он хмари повільно бредуть одна за одною над обрієм, схожі на білих лебедів.

      Г.  І вкриє мудрість голову сріблом.

     Д.  Як навесні світиться садок од цвіту, так тепер він починає світитися своїми плодами.

25.  В кожному реченні визначте групи слів за значенням:

      А. Ой ви, ручки, ви спрацьовані,                          Б.  Прощай, прощай чужа мені людино!

           А за що ж ви тут поховані?                                     Ще не було ріднішого, як ти.

           Ой ви, ручки, ви змозолені,                             В.  Дарма часу ти не гай: через поле, ліс і гай,                             

           А за що ж ви ще й поколені?                                 Де упав осінній лист, віднеси на пошту лист.

26.  Встановіть відповідність :                                    Г.   На язику медок, а на серці льодок.            

        1. Синоніми                            А.  Прут, прут

        2.  Антоніми                           Б.  Плай, ватра

        3.  Діалектизми                     В.  Взяти ноги в руки

        4.  Фразеологізм                   Г.  Безкраїй, безмежний

        5. Омофони                            Д.  Реготати, ревіти               Е.  Пролісок, бузок

27. До синонімічного ряду доберіть антонім:

     Звільнити, відпустити -                          Хитрий, лукавий -                   Благородний, великодушний –

     Блищати, сіяти, горіти -                         Зберігати, економити -

28.  Вкажіть речення з контекстуальними антонімами:

 А.  На чорній землі білий хліб родить.

  Б.  Книжки не прочитав – розуму не додалося.

  В.  Багато рук будувало й захищало собор, а ще більше замахувалось на нього.

 Г.  Сорочку мати вишила мені червоними і чорними нитками.    Д. Згода дім будує, а незгода – руйнує

29.  Доберіть синонімічні ряди до слів; з трьома словами складіть речення:

     Винаходити -                 Працьовитий -               Заздалегідь –

30.  Вкажіть речення, в якому вжито антитезу:

      А.  Я входжу в ліс – трава стає навшпиньки, кошлатий морок лапу подає.

      Б.  Пан гуляв у себе в замку – у ярмі стогнали люди.

      В.  Нарешті, запалили свічку, та вітер одразу її погасив.

      Г.  Вітер дихне – пшениці ворухнуться розкішні, вусом шелесне ячмінь.

     Д.  Остання хвиля покотилася на берег, але вона була вже безсилою.

31.  Встановіть відповідність:

      1.  Ефектний – ефективний                                                          А. Фразеологізми - синоніми

      2.  Під носом – за тридев’ять земель                                        Б.  Пароніми

      3.  Три (дієслово) – три (числівник)                                           В.  Фразеологізми - антоніми

      4.  Запас біди не чинить – з прибутку голова не болить      Г.  Омографи

      5.  Петрів батіг – петрів батіг                                                       Д.  Омоформи               Е.  Омофони

32.  Визначте рядок з фразеологізмами – синонімами:

      А.  Нестися високо;  бути на сьомому небі.                В. Зловитися на гачок;  під самим носом.

      Б. Копилити губ;  гнути кирпу.                                      Г.  Сушити зуби;  покласти зуби на полицю.

                                                                                                     Д.  Покласти на обидві лопатки;  брати гору.

33. До якої групи належать ці слова;   введіть їх у речення:

Вихований – виховний;  виклик – заклик;  громадський – громадянський.

34.  В кожному реченні визначте групи слів за значенням:

 1. Невідомо, не раховано, скільки люду там поховано,  3.Поезії ясне світло,з тобою жить, тебе любить          

     Невідомо, не помічено, скільки вбито й покалічено.    Понад сто років ти світило і будеш вічно жить

 2.  Думи мої, думи мої, квіти мої діти.  Виростав вас, доглядав вас. Де ж мені вас діти.

4. Вбогі дівки заміж йдуть, а багаті плачуть.

35.  Як називаються ці слова? Визначте їх види, зі словами однієї пари складіть речення:

Мороз ( прізвище) – мороз ( явище природи);  обід – обід;   бурі (іменник)  - бурі (прикметник);

склад – склад.

36.   Доберіть до поданих фразеологізмів один фразеологізм – синонім і фразеологізм – антонім:

     Ні пари з уст –                                              Жити на широку ногу -

     Бігти стрімголов -    

37.   Усі слова є синонімами у рядку:

     А.  Дружно, злагоджено, синхронно, одностайно.

     Б.  Екскурсовод, гід, провідник, помічник.

     В.  Загарбати, заграбастання, захопити, підкорити.

     Г.  Грунтовний, глибокий, повний, вичерпний.            Д.  Навзнак, горілиць, голічерева, натщесерце.

38.  Слова  уранці – у ранці;  віла ( мавка ) і вілла ( будинок ) :

          А.  Пароніми                                 Г. Омографи

         Б. Власне омоніми                       Д. Омоформи

         В. Омофони

39.  Антонім до фразеологізму « як мокре горить » є в рядку:

      А.  Як стрінуся з хорошим чоловіком, то в мене аж душа радіє.

      Б. У неспокійного діда завжди знайдеться якась робота, усе він знає, усе аж кипить в руках.

      В. Настуся вчилася вдома поволі, не хапаючись, як мерзле горить.

      Г.  У мене так часто пропадає вечір, що аж жаль бере.

40.  Антонім до фразеологізму « знімати стружку » є в рядку:

      А.  Хоч з бідного багатий останню сорочку зніме, ніхто не посміє заступитися.

      Б.  За цю статтю тобі голову знімуть.

      В.  Раби і підніжки всякої влади кадять фіміам земським начальникам.

      Г.  Підв’яжи язика, жінко, бо не зносити тобі голови!

 41. Продовжіть синонімічний ряд. Складіть одне речення зі всіма словами якогось ряду:

     Красивий – гарний, …

     Плакати - …

     Акуратний - …

    Паркан - …

42.  Синоніми є у рядку:

       А.  Холодна вода – гаряча пора.

       Б.  Йти в магазин – піти до школи.

       В.  Сидіти на дивані – лежати на траві.

       Г.  Моя Батьківщина – моя Вітчизна.

43.  Встановіть відповідність між фразеологічними антонімами:

       1.  Зуби з’їсти                                    А. Надягати машкару

       2.  Зривати личину                          Б.  Кинути якір

       3.  Знятися з місця                           В.  Молоко на губах не обсохло

       4.  З одного тіста книш                   Г. як по маслу

       5.  З горем пополам                       Д. Не з нашої парафії                 Е. Макітра не в порядку

44.  Встановіть  відповідність  між  фразеологічними синонімами:

     1.  Гнути спину                                                        А.  З дощу та під ринву

    2. Гусь свині не товариш                                       Б. Іти на комара з дрючком

    3.  З вогню та в полум’я                                         В. Ламати хребет

    4. З гармати по горобцях стріляти                      Г.  З копита вскач

    5. З місця в кар’єр                                                  Д.  Кінь волові не рівня               Е.  Хоч греблю гати

45.  До якої групи належать ці слова?  Введіть їх у речення:

Економічне – економне;  стан – становище; організаційний – організований.

46.  В кожному реченні визначте групи слів за значенням:

        А.  Світ реагує тільки на орлиний клекіт і зовсім не хоче зважати на  голубине воркотання.

        Б.  У таксі спитала такса: « То яка в вас нині такса? »

        В.  Ну й охочий брат мій Ігор до усяких жвавих ігор.

         Г.  Скажи мені правду, мій добрий козаче.

              Що діяти серцю, коли заболить?

              Як серце застогне і гірко заплаче,

              Як дуже без щастя воно защемить?

47.  Доберіть перифрази до слів:

      Лікарі –                           ЗМІ ( засоби масової інформації ) -         Інтернет -                 очі -

     Художники -                   собака -                                                           ліс -                           верблюд -              

 

 

docx
До підручника
Українська мова (профільний рівень) 10 клас (Плющ М.Я. та ін.)
Додано
22 жовтня 2020
Переглядів
3126
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку