Завдання з української мови, спрямовані на вдосконалення
культури усного та писемного мовлення учнів 10 класу
Мета: визначати роль мови й мовлення в суспільстві; навчити свідомо й вільно оперувати своїм мовленням залежно від мовленнєвої ситуації; розвивати вміння долати перешкоди у мовній комунікації, не допускати помилок як у писемному, так і в усному мовленні; формувати культуру мовлення учнів, виховувати повагу до краси та багатства рідної мови.
...Українське слово. Ти частка тих,
хто вже давно померли,
їх кров живуща, їх жага нетлінна,
безсмертне і величне, як Говерла,
багате і дзвінке, як Україна.
Закоханим – ти лагідна, як мати,
а недругам – як постріл із гармати.
Беру тебе, скарб, в пісенній вроді
З джерел, що не міліють у народі.
Д. Луценко
Мова – запорука існування народу. Захищаючи рідну мову, ти захищаєш свій народ, його гідність, його право на існування, право на майбутнє. Розмовляй рідною мовою скрізь, де її розуміють, з усіма, хто її розуміє. Не поступайся своїми мовними правами заради вигоди, привілеїв, лукавої похвали – це зрада свого народу.
Мова – скарбниця духовних надбань нації, досвіду співжиття, праці і творчості багатьох поколінь. У її глибинах – філософський роздум, витончений естетичний смак, поетичне чуття, сила надзвичайної чутливості, найтонших переливів людських почуттів і явищ природи.
Ну, що б, здавалося, слова...
Слова та голос – більш нічого.
А серце б’ється – ожива,
Як їх почує! ( Т. Шевченко )
Слово, чому ти не твердая криця,
Що серед бою так ясно іскриться?
Чом ти не гострий, безжалісний меч,
Той, що здійма вражі голови з плеч?
( Л. Українка )
Діалект, а ми його надишем
Міццю Духа і огнем любові,
І нестерпний слід його запишем
Самостійно між культурні мови.
( І. Франко )
Мова – це не просто засіб спілкування, а щось більш значуще. Мова – це всі глибинні пласти духовного життя народу, його історична пам’ять, найцінніше надбання віків, мова – це ще й музика, мелодика, барви, буття, сучасна художня, інтелектуальна і мислительна діяльність народу.
( О. Гончар )
Для гри виготовляється кілька наборів карток (по 15), на яких записується п’ять слів з наголошеним першим складом, п’ять слів з наголошеним другим, і п’ять – з третім. Кожна команда одержує 15 таких карток і три картки – вказівки з написами:
Виграє той, хто першим розкладе свої картки (до гри вони змішані) у три колонки відповідно до карток – вказівок).
НАБОРИ КАРТОК ДЛЯ ГРИ
1
атом адже аргумент
батьківський айва астроном
бешкет ампер соломинка
статуя байдуже чотирнадцять
простий виходячи магазин
2
столяр горілиць документ
циган громадський двоскладовий
олень гуляш інструмент
тенор гуртожиток кілометр
дрова дочка множина
3
вершник жаданий агрономія
відгомін жадоба безпредметний
вірші жалити безпринципний
вчення живопис бюлетень
Гамлет завдання бюрократія
До поданих фразеологізмів доберіть слова – синоніми й заповніть клітки кросворда. Правильно виконавши завдання, прочитайте ім’я однієї з героїнь повісті Івана Нечуя – Левицького.
1 |
м |
о |
в |
ч |
а |
т |
и |
|||||||||||||||||||
2 |
п |
о |
г |
р |
о |
з |
а |
|
||||||||||||||||||
3 |
н |
о |
р |
о |
в |
и |
с |
т |
а |
|||||||||||||||||
|
4 |
н |
е |
п |
р |
и |
я |
з |
н |
о |
||||||||||||||||
5 |
в |
т |
о |
м |
и |
т |
и |
с |
я |
|
||||||||||||||||
Мотря – героїня повісті „Кайдашева сім’я” І. Нечуя – Левицького.
*Чорний Іван, дерев’яний каптан: де носом проведе, там помітку кладе.
( Олівець )
*Утрьох ідуть братці верхом на конячці.
( Пальці і олівець )
*Малий коник із чорного озерця воду бере та біле поле поливає.
( Перо, чорнило, папір )
*Біле поле, мудрий на нім оре.
( Папір, писання )
*Бачити – не бачить, чути – не чує.
Мовчки говорить, добре мудрує.
( Книжка )
*Що в світі найшвидше?
( Думка )
*Хто найдальше бачить?
( Розум )
*Білий кінь по чорному полю залиша білий слід за собою.
З кінця в кінець скаче, мовчки щось усім каже.
( Перо, чорнило, папір )
*А відгадайте – но, що я таке?
Всі хочуть, як народиться дитина,
щоб я було красиве і дзвінке,
бо носить все життя мене людина.
( Ім’я )
Знайдіть зайвий вислів серед синонімічного ряду фразеологізмів.
Вона нічого не коштує, але створює багато. Вона збагачує тих, хто її одержує. Вона триває одну мить, але пам’ять про неї часто зберігається назавжди.
Проте її не можна ні купити, ні випросити, ні позичити, ні вкрасти, бо вона становить собою таку цінність, яка не принесе ні найменшої користі, якщо тільки не буде віддана від чистого серця ( Ф. Глетчер ).
Лінгвістичний ключ.
1.Прочитайте речення.
Чудово відпочили в лісі. Він не може стриматись. Око озерця блакитне. Осінь тихо надійшла. Ушістьох маємо виконати. Сад неначе молоком облитий. Омолодився дуб навесні.
2.У першому слові кожного з речень підкреслити другу від початку букву. З цих букв прочитаєте відгадку.
Для цієї гри ведучий повинен мати аркуш паперу із завданням, а гравці – набори карток, на яких написані слова – відповіді. Набори карток відрізняються один від одного кольором і кладуться в окремі конверти. Одержавши конверти, гравці виймають з них картки і розкладають перед собою на столі . Ведучий читає зі свого аркуша завдання, наприклад: „Знайдіть слово з префіксом на означення приєднання”. Усі учасники гри відшуковують картки з відповідними словами і кладуть на столі перед ведучим. Гравець, який помилився, одержує картку назад. Виграє той, хто першим викладе свої картки.
Зразки завдань і карток для гри
ПРАВОПИС ПРЕФІКСІВ ПРЕ - , ПРИ –
ЗАВДАННЯ ДЛЯ ВЕДУЧОГО СЛОВА – ВІДПОВІДІ ДЛЯ ГРАВЦІВ
1.Знайдіть слова з префіксами придбати /причепити / прибудувати /
на означення приєднання. прив’язати / пригвинтити /пригнути /
пристебнути / пришити
2.Знайдіть слова з префіксами прибережний / приміський / придорож-
на означення близькості. ний / пришкільний / привокзальний /при-
морський / присадибний
3.Знайдіть слова з префіксами пригасити / прилягти / присолений /
на означення неповної дії присісти / прив’ялий / приспати / при-
старкуватий / причиняти
4.Знайдіть слова з префіксами прегарний / предобрий / предовгий /
на означення збільшеної якості престарий / прехороший / прекрасний /
премудрий / предовгий
До поданих фразеологізмів доберіть слова – синоніми і впишіть їх у клітинки таблиці, орієнтуючись на початкові букви цих слів.
1 |
П |
|
|
|
|
|
|
||||
2 |
Б |
|
|
|
|
|
|
|
|||
3 |
Н |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
4 |
О |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
П |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
В і д п о в і д і. 1.Плакати. 2.Бліднути. 3.Наляканий. 4.Одружитися. 5.Переживання.
Дієслово, а не в’яжеться з рухом
Дієслово і не в’яжеться з рухом.
Його змісту не знать просто сором:
як без префікса – сприймається слухом,
а як з префіксом – сприймається зором. ( Д. Білоус)
Яке це слово? (Казати, показати)
Назва річки
До країни знань ішов мандрівник
І зустрів цікаві складники:
Поєднались префікс і числівник
І зробились назвою ріки. (Д. Білоус)
Яка це назва? (Прип’ять)
Трішечки напруги
Нумо трішечки напруги,
Ось вам і подробиці:
Перше тут – предмет, а друге –
Що з предметом робиться.
Як би речення словами
Не були заклечані,
Досить легко ми їх з вами
Визначимо в реченні. (Д.Білоус)
Хто вони? (Підмет і присудок)
Підприємство і затока
Двоскладове наше слово,
підприємство промислове,
а знак м’якшення додай –
буде вже частина річки
чи затока невеличка.
Що за слово? Відгадай.
Власне, два тут слова
(з різним наголосом навіть).
Хочеш – підкажу тобі я:
це – (завод і заводь).
До фразеологізмів лівої колонки доберіть правильні тлумачення з правої. Відповіді запишіть парами чисел.
1. Роззявити рота. 1.Раптово безслідно зникнути.
2. Хвалити Бога. 2.Втратити здатність діяти обдумано.
3. Провалитися крізь землю. 3.Виражати недоброзичливість.
4. Біс би його брав. 4.Вираження задоволення, заспокоєння.
5. Без діла. 5.Слухати дуже уважно, захоплено.
6. Згорнувши руки. 6.Весь час думати про щось.
7. Не виходить з думки. 7.Вільний, незайнятий.
8. Запасти в думку. 8.Вразити, приголомшити.
9. Холодом дихати. 9.Обурення, досада з приводу чогось.
10. Оббивати пороги. 10.Нічого не роблячи.
11. Лягти на душу. 11.Справити глибоке враження
12. Часто бувати у когось. 12. Загубити розум.
В і д п о в і д і: 1-5, 2-4, 3-1, 4-9, 5-7, 6-10, 7-6, 8-11, 9-3, 10-12, 11-8, 12-2.
У мові своїй народ протягом багатьох тисячоліть склав свої думки і свої почуття. Природа людини та історія народу, відображаючись у душі людини, виявлялися в слові. Людина зникала, але слово, нею створене, залишалося безсмертною й невичерпною скарбницею народної мови; тому кожне слово мови, кожна її форма, кожний вислів є результат думки й почуття людини, через які відбилися в слові природа країни та історія народу. Наслідуючи слово від предків наших, ми не тільки наслідуємо засоби передавати наші думки й почуття. Від усього життя народу це єдиний живий залишок на землі, і ми – спадкоємці цих живих багатств, у яких склалися всі результати духовного життя народу. Тож бережімо рідну мову, плекаймо кожне слово, будьмо гідними людьми своєї України.