Будова слова
Вправа 1.
Доберіть за заданими морфемними схемами слова – професіоналізми у початковій формі. Складіть із них одне речення, у разі потреби змінюючи їх і використовуючи службові слова. Порядок слів довільний.
^ □ – прикметник
^ o - іменник
^ ти - дієслово
□ - іменник
Вправа 2.
Спишіть слова, вставляючи пропущені літери, позначте префікс:
пр.крашати, .хвалити, .формувати, пр.красити, пр.стиж, пр.гощати, бе.стружковий, бе.формений, ро.жарений, роз.печений, бе.печний.
Вправа 3.
Прочитайте текст, виділені слова розберіть за будовою.
Білки (протеїни) — потрібні для побудови і відновлення клітин, що відмирають, утворення ферментів, вітамінів, гормонів та імунних тіл. Білки є найбільш цінною і абсолютно незамінною частиною харчування. Наші м'язи, шкіра, волосся, нігті складаються, головним чином, із них. Білки містяться у горіхах, рибі, м'ясі, яйцях, молоці і деяких овочах. У білках є 8 незамінних амінокислот, які не виробляються в організмі, і тому повинні надходити до організму з їжею. Живильна цінність білків залежить від їхнього амінокислотного складу. Дорослій людині необхідно не менш 100 г білка на день. Значно вищою є потреба дитини в білку протягом першого року життя — малюк повинен одержувати понад 5 г білка на кілограм маси тіла в день, у віці 2-3 років — 4 г, в 3-5 років — 3,7 г, в 5-7 років — 3,5 г. Ідеальний набір білкових речовин знаходиться в материнському молоці, ось чому рекомендується вигодовувати дитину грудним молоком не менше 9 місяців.
Вправа 4.
Прочитайте поезію М. Рильського. Зі словом хліб утворіть нові слова.
Про хліб
- Не кидайся хлібом, він святий! –
В суворості ласкавій,
Бувало, каже дід старий
Малечі кучерявій.
-Не грайся хлібом, то ж бо гріх!
- Іще до немовляти,
Щасливий стримуючи сміх,
Бувало, каже мати.
Бо красен труд, хоч рясен піт,
Бо жита дух медовий,
Життя несе у людський світ,
І людські ріднить мови.
Максим Рильський
Вправа 5.
Визначте рядок, у якому всі слова мають нульове закінчення.
А) молоко, мед, каша;
Б) тісто, огірок, сіль;
В) печиво, цукор, картопля;
Г) хліб, ніж, кухар.
Вправа 6.
Укажіть рядок, у якому всі слова складаються лише з кореня і закінчення.
А) стіл, м'ясо, яблучний;
Б) кондитер, печиво, сіль;
В) ніж, молоко, білий;
Г) кава, чай, рибина.
Вправа 7.
Доберіть до поданих слів по 3–4 спільнокореневі.
Молоко, сіль, цукор, мед, яблуко, вода, кухар.
Вправа 8.
Зробіть морфемний розбір поданих слів.
Літечко, яблучний, солити, присмак, холодно, тихесенько, по-українськи, почервонів, вимитий, подвоїти, міжсезонний, хлібниця, мисник, картопляр.
Вправа 9.
За допомогою яких морфем утворились нові слова? Поясніть.
Пекти → пекар → пекарський; білий → білок → білковий → білковина.
Вправа 10.
Доберіть до поданих слів спільнокореневі.
Картопля, сіль, теплий, сад, пекти, осінь, мак, гість.