Завдання і вправи з української мови професійно зорієнтовані(кухар, кондитер). Тема "Лексикологія. Фразеологія".

Про матеріал
Завдання і вправи з української мови для здобувачів освіти, що навчаються на кухарів і кондитерів, професійно зорієнтовані з розділу "Лексикологія. Фразеологія". Доцільно використовувати на уроках мови з теми "Професійна лексика".
Перегляд файлу

Лексикологія.  Фразеологія

Вправа 1.

Скласти словник (15-20 слів) «Професіоналізми в мові кухаря».

 

Вправа 2.

Вибірковий диктант: у першу колонку записати власне українські слова, у другу – запозичені.

Млинці, варення, бутерброд, вінегрет, шніцель, кисіль, окрошка, пиріг, пельмені, равіолі, бефстроганов, суші, курник, кваша, лемішка, ромштекс, лангет, антрекот, печення, гуляш.

 

Вправа 3.

Розкрити лексичне значення слів. З трьома словами (на вибір) скласти складнопідрядні речення, визначити вид підрядних речень.

           Ескалоп, штрудель, бульйон, пармезан, антрекот.

 

Вправа 4.

Вибрати правильний варіант слововживання.

Припинивши нагрівати    Переставши нагрівати

Постачати товар      Поставляти товар

Готувати згідно рецепту    Готувати згідно з рецептом

Додати сир      Додати творог

Подати перше блюдо     Подати першу страву

Угамувати спрагу     Утамувати спрагу

Без жодних підстав     Без всяких підстав

 

Вправа 5.

Знайдіть зайві слова в кожному рядку, пояснити чому вони зайві.

А. Краби, креветки, кальмари, мідії, пшоно.

Б. Кріп, чабер, борщ, селера, петрушка.

В. Лангет, сметана, антрекот, ромштекс, гуляш.

Г. Капусник, борщ, розсольник, холодець, солянка.

 

Вправа 6.

«Впізнай слово»

А. Ступінь, густини, рідина, паста.

Б. Закусочні бутерброди малого розміру.

В. Певний режим харчування.

Г. Кругла котлета із січеного м`яса.

Д. Невеличка конічна каструлька з довгою ручкою для приготування кави.

Е. Відвар м`яса, риби, грибів, овочів.

Є. Сорт гострого сиру.

Ж. Рідка приправа, підливка до їжі.

З. Дорожні бутерброди.

І. Варіння у невеликій кількості рідини.

К. Соус з високим вмістом жиру.

Л. Електроприлад для приготування гарячих бутербродів

(майонез, консистенція, дієта, канапки, биток, бульйон, джезва, ростер, рокфор, сендвічі, соус, припускання).

Вправа 7.

Укажіть групи слів – синонимів.

А. Ароматний, запашний, запашистий, духм`яний.

Б. Збити, спушити, розчинити, розтрощити.

В. Їсти, споживати, уминати, поглинати.

Г. Заправити, смажити, присолити, запекти.

 

Вправа 8.

Відредагуйте подані речення.

1. Представники підприємств заключили договір про поставку овочів та фруктів. 2. У засіданні приймали участь представники різних підприємств громадського харчування. 3. По слідуючому питанню виступить завідувачий їдальнею. 4. Не дивлячись на несприятливі погодні умови, відвідувачів у їдальні було багато. 5. Перевірка стану охорони праці на підприємствах громадського харчування триватиме на протязі двох тижнів. 6. На сніданок кухар приготував страви з творогу. 7. Згідно діючого законодавства у цьому році ваш заклад має пройти чергову атестацію. 8. Кухар звільнився по власному бажанню ще два місяці назад.

 

Вправа 9.

Виберіть з довідки фразеологічні синоніми до слів:

Їсти, харчі, переборщити, голодний, працювати.

Довідка: тягне за живіт, кидати на зуб, взяти через край, шматок хліба, гріти чуба, перегнути палку, за обидві щоки уминати, аж за печінки тягне, хліб-сіль, уплітати на весь рот, передати куті меду, мозолити руки, хліб насущний, росинки в роті не мати, набивати мозолі.

Вправа 10.

           Виділіть речення, у ких ужито фразеологічні звороти, поясніть їх зміст.

А. Словом перець люди називали чомусь дуже неоднакові речі.
Б. Перцем звуть і злющі – презлющі червоні перчини.
В. Прийдеться ще декому й перцю дати.
Г. Я люблю, щоб дівчина мала серце з перцем.

 

Вправа 11.

           Укажіть рядок,  у якому всі слова запозичені:

А. Ескалоп, узвар, кваша, фрикадельки.
Б. Печеня, есенція, меланж, сирівець.
В. Лангет, ромштекс, антрекот, шніцель.
Г. Кольрабі, естрагон, галушки, кутя.

            З трьома словами іншомовного походження скласти складні речення, підкреслити в них граматичну основу, побудувати їх схему.

Вправа 12.

            Назвіть слова за їх описом.

  1. Котлета з вареної товченої картоплі з начинкою.
  2. Змішаний напій.
  3. Міцний концентрований нежирний бульйон з м’ясом.
  4. М’ясна страва із яловичини, витримана у спеціальному маринаді.
  5. Спосіб приготування овочів, риби, запанірованих і обсмажених у киплячому рослинному маслі.
  6. Качина або гусяча збільшена печінка спеціально відгодованих птахів.

(Картопляник, коктейль, консоме, стейк, темпура, фуа – гра).

 

Вправа 13.

            Виправите помилки в словосполученнях.

Прийняти участь, прийняти заходи, проводити боротьбу, у самий найближчий час, згідно наказу, півтора кілограмів, самий досвічений кухар, два салата, нові салфетки, смачні блюда.

Вправа 14.

            Виконати переклад стійких виразів.

Без ущерба, вводить в убыток, вовлечь в работу, в целях предотвращения, из-за неосторожности, быть на всё способным, по непригодности, повар по специальности, повар по призванию.

Вправа 15.

Які слова називаються професійними. Перекажіть даний текст. Розкрийте лексичне значення виділених слів.

Французи вважають кулінарію творчістю, а кухарів – поетами у своїй справі. У житті французів значення кухні дуже велике. На їх думку кулінар заслуговує доброго слова, якщо використовує готову рецептуру лише як основу, в яку він повинен принести що-небудь від своєї особистої майстерності. Сказати про кого-небудь, що він гурман, значить зробити найвищий комплімент.

Французи намагаються обідати в умовах тиші і спокою, вважають за краще самим вибирати улюблені справи із широкого асортименту меню, задовільняючись при цьому невеликими порціями кожної страви.

Мистецтво добре готувати прийшло в країну з Італії, разом з Марією Медічі, яка привезла в Париж першокласних кухарів. З тих часів і починається гастрономічна освіта французів. Своєї вершини  вона досягла при Людовикові XIV і Людовикові XV. У ті часи французькі кухарі були в пошані, кожне з їх бажань беззаперечно виконувалось.

Вплив французької кухні на кулінарію всіх країн не потребує доведення. Слова «омлет», «антрекот», «котлета», «бульйон», «меню», не говорячи вже про сотні кулінарних термінів, дали світу саме французи.

 

Вправа 16.

Доберіть синонімічні слова  до поданих фразеологізмів:

І дурень каші наварить, каші не звариш, із жиру казиться, їсти очима, з одного тіста, легкий хліб, дати на горіхи.

 

Вправа 17.

Прочитайте фразеологізми. До кожної фразеологічної одиниці доберіть антонімічну. З двома антонімічними парами складіть речення, різні за будовою.


Не варить баняк.

Кров з молоком.

Кидає в жар.

Заварити кашу.

Почервоніти як рак.

Шкіра та кістки.

Кидає в холод.

Добре варить голова.

Побіліти як стіна.

Розхльобувати кашу.


 

Вправа 18.

           Зясуйте значення поданих паронімів і введіть їх у речення:

цукристий  -  цукровий;
смаковий  -  смачний;
рибний  -  рибячий.
 

Вправа 19.

            Зясуйте значення поданих паронімів і введіть їх у речення:

вистояний  -  відстояний;
їда  -  їжа;
економний  - економічний.

 

Вправа 20.  «Граматичне доміно».

             Доберіть кінець фразеологізму за даним початком, поясніть зміст кожного з них.

Їж борщ з грибами

Купатися як вареник

Перебиватися з хліба

Вигадувати таке

Сьома вода

Каші маслом

У кашу

Біда навчить

Ні жарене

Варитися

Круто заміс

Хрін від редьки

За сім верст

          у сметані

не солодший

місити

держи язик за зубами

вкипіти

на квас

що і в борщ не кришать

у власному соку

на киселі

ні парене

киселю їсти

не зіпсуєш

          коржі із маком їсти

 


http://static7.depositphotos.com/1050363/788/v/950/depositphotos_7884554-Pizza-cook.jpg


Вправа 21.

Створіть власне висловлювання на тему: « Я – майстер  своєї справи», використавши подані фразеологізми.

Закипіла робота;  з азів починати; закласти фундамент; ані в зуб ногою; жити, як сир в маслі; рота не роззявляй; віддатися справі; відкласти в довгий ящик; аби день до вечора; відбити охоту; невмілого руки не болять; лягло на  душу.

 

Вправа 22.

Виберіть правильний варіант слововживання

Зробити наступним чином

Зробити таким чином

Тушити згідно рецепту 

Тушкувати згідно з рецептом

Жарити по рецепту

Смажити за рецептом

Яйце всмятку

Рідке яйце, некруте яйце

Свіжий творог

Свіжий сир

Кофе зі сливками

Кава з вершками

Утолити зажду

Утамувати спрагу

Приємного апетиту

Смачного

Пішов за водою

Пішов по воду

Із – за нехватки досвіду

Через брак досвіду

Перші  блюда

Перші страви

 

Вправа 23.

Відредагуйте речення і запишіть.

На завтрак мені порадили їсти свіжий творог і яйця всмятку. Моя матуся ввечері п’є кофе зі сливками. Із – за нехватки досвіду я все жарю й тушу тільки по рецепту. Тато вважає, що саме прості в приготуванні – це варені блюда. Ні чай,  ні кофе не спасають, така жара, що ніяк не можу уталить жажду. Андрій як пішов за водою: ні води, ні Андрія. Лапша у вас дуже сольона. Візьми й мені піднос. Налийте кружку молока. Сьогодні на обід аж чотири блюда. Гарячий кофе шкодить здоров’ю.

 

Вправа 24.

Виправте помилки в словосполученнях.

Розчинний кофе, 26,7 відсотка, два місяця, півтора кілограму, різка біль, самий кращий повар, працювати по сумісництву, відпустка по хворобі, по новому методу, приймати участь, прийнятися до роботи, салфетки на столі.

 

Вправа 25.

Відредагуйте подані речення відповідно до лексичних норм української мови.

            Я лишаю Вас слова. Я даю добро на виробництво цієї продукції. Я настоюю на звільненні Лариси Петренка з посади. Я прийшов до такого висновку. Хочу сказати ще пару слів. Я не раз піднімав питання про підвищення зарплатні.   Ця пропозиція заслуговує уваги. Є виключення з правил. Наші  думки  співпадають. Я повинен зложити свої повноваження– виконувач обов’язків шеф – повара(тимчасова посада).

 

Вправа 26.

    Які слова називаються професійними? Прочитайте текст, перекажіть його. Поясніть значення виділених слів.

Сало – традиційний для українців продукт харчування.

Багато хто вважає, що батьківщиною сала є Україна, але насправді це не так. Три тисячоліття тому свинячий жир як їжу почали використовувати в Італії. Щоправда, салом годували лише рабів, які цілодобово працювали на каменоломнях. Як виявилося, сало було не лише дешевою, а ще й дуже поживною та калорійною їжею. Ці цікаві факти про сало зробили його популярним по всьому світу, а особливо популярне сало в Україні.

У червні 2011 року в центрі Львова, на проспекті Свободи, був відкритий музей сала. В рамках експозиції представлені різноманітні скульптури з сала, а також картини, фотографії та інші роботи художників, присвячені знаменитій українській закусці. Серед експонатів виставки можна побачити фігуру гуманоїда із сала, сальні свічки, шахи, крісло та безліч інших предметів. А головним експонатом музею є копія людського серця, зроблена з сала. Цей цікавий факт про сало був занесений до Книги рекордів України.

 

Вправа 27.

До поданих значень доберіть з довідки іншомовні слова. Запишіть їх, вказуючи з якої кухні прийшли до нас ці страви. Поясніть написання та лексичне значення іншомовних слів.

Охолоджувач,  страва зі смаженої яловичини, англійський десерт, продукт харчування з драглистою консистенцією, пінка, страва зроблена на основі рису, шматок волового м’яса, кошики із прісного тіста, різновид бутерброда.

Довідка: кулер, біфштекс, пудинг, желе, мус, суші, антрекот, тарталетки, сендвіч.

 

Вправа 28.

Перекладіть слвоа українською мовою, заповнивши кросворд. У виділених клітинках  прочитаєте назву професії.

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

7

8

 

 

 

11

 

 

3

4

5

 

6

 

 

 

12

13

 

2

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

-

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Огурец. 2. Лук. 3.Голубика. 4. Фасоль. 5. Сливки. 6. Противень. 7. Крыжовник. 8. Брусника 9. Дуршлак 10. Лодыжка 11. Картофель 12. Уксус 13.  Тёрка.

 

Вправа 29.

Визначте значення фразеологізмів і запишіть їх через тире одним чи кількома словами.

Вовка ноги годують; де раки зимують; знов за рибу гроші; десята вода на кисілі; пташине молоко; заяча душа;  молоко на губах не обсохло; товкти воду; яблуко незгоди; жити, як сир в маслі; закипіла робота;  рота не роззявляй; віддатися справі; відбити охоту; у невмілого руки не болять.

 

Вправа 30.  «Початок – кінець».

Утворити прислів’я та приказки, з’єднавши початок і кінець. Пояснити їх значення. При яких ситуаціях вони можуть бути використані?

 

1

Уміла готувати,

а

й ворота в тісті.

2

Піч варила,

б

там собаки не голодні.

3

Пий сама, мила,

в

така й паляниця.

4

Добрий кухар

г

та невміла подавати.

5

Видно Килину, що пироги пекла

ґ

ніж паляниця з бідою.

6

Де багато кухарів

д

і з кропиви борщ зварить.

7

Яка пшениця,

е

коли таке зварила.

8

Краще сухий хліб з водою,

є

а я солила.

 

Відповідь: 1-г, 2 - є, 3 – е, 4 – д, 5 – а, 6 – б, 7 – в, 8 – ґ.

 

Вправа 31.  «Лото фразеологізмів - синонімів».

До кожного фразеологізму з довідки дібрати синонім, записати пару, пояснивши значення.

Зразок: як корова язиком злизала – як вітром здуло (безслідно пропало).

Два чоботи пара, велика риба, теревені правити, губи в молоці, давати горобцям дулі, як у воду впало, голова варить.

Довідка: ляси точити, голова на плечах, баглаї бити, мало каші з’їв, знатна птиця, одного поля ягода, як водою змило.

 

Вправа 32.

Переписати речення, розставивши розділові знаки. Підкреслити фразеологізми як члени речення.

1.Хто обпікся на молоці той і на воду студить. 2. Більше слухай а менше говори. 3.Наука в ліс не веде а з лісу виводить. 4. Від красних слів язик не одсохне. 5. Хто більше хоче знати треба менше спати. 6. Знання красить а незнання смішить.

Вправа 33.

Усно перекажіть текст і випішіть слова-професіоналізми.

Притча  про професію кухаря

Зібралися одного разу філософи й засперечалися, яка професія найважливіша.

Найважливіша професія вчителя. Без освіти прогрес зупиниться, -  сказав один.

Без будівництва людині ніде буде сховатися, людство буде позбавлене прекрасних будівель, - завив інший філософ.

Тут до розмови долучився учень, який виконував  обов`язки кухаря господаря.

Шановні вчені, ви забули про професію кухаря.

Кухарська справа – не мистецтво, іди готувати обід, - розсердився господар.

Учень мовчки вийшов із кімнати. Цього дня філософи обіду не дочекались, бо учень зник. Довелося господарю самому готувати обід. На жаль, після обіду філософи стали почуватися зле й розійшлися по домівках.

Господар знайшов іншого кухаря. Пройшов час, і філософ, господар дому, помітив, що друзі стали рідше його відвідувати, а сам він після споживання страв нового кухаря не здатен був роздумувати. Господар звільнив нового кухаря, а колишньому надіслав  записку з однією фразою: «Кухарська справа не ремесло, а мистецтво».

Незабаром вчені мужі знову стали збиратися в домі філософа. Обговорення переривалися тільки смачним обідом, який готував учень, що повернувся.

Кухарська справа не ремесло, а мистецтво, - щоразу говорив господар після  кожного обіду.

Вправа 34.  «Приправити епітетом».

 Давайте пригадаємо, що називається епітетом.

 Дібрати епітети до поданих слів, пов’язаних із кулінарією.  Виграє та команда, яка останньою назве епітет.

Апетит. Великий, вовчий, добрий, добрячий, звірячий, здоровий, непомірний, нормальний, однаковий, підвищений, прегарний, сильний, страшний, хороший, чудовий, згаслий, поганий, слабкий.

Аромат. Витончений, гіркий, гострий, густий, духмяний, знадливий, легкий,  міцний, м’який, натуральний,невловимий, приємний, п’янкий, різкий, свіжий, своєрідний, сильний, солодкий, солодкуватий, терпкий, тонкий, цвілий, ніжний, хмільний, чудовий.

Хліб. Білий, випечений, високий, гарячий, глевкий, добрий, домашній, дорогий, живлющий, житній, запашний, магазинний, м’який, пахучий, підсмажений, причерствілий, пухкий, пшеничний, розмочений, свіжий, свіжоспечений, святий, смачний, сухий, цвілий, черствий, чистий, ясний.

Мед.  Ароматний, бурштиновий, водянистий, гіркий, густий, духмяний, жовтий, загусклий, запашний, золотий, золотистий, золотисто-жовтий, іскристий, крупчастий, лепкий, недобрий, отруйний, пахучий, полиновий, прозорий, рідкий, свіжий, світлий, скляний, солодкий, сонячний, сонячно-хмільний, сяйливий, темний, терпкуватий, цілющий, чародійний, чудодійний, щільниковий, янтарний, ярий, ясний.

 http://povarusha.ru/foto/povar.jpg

 

docx
Додано
26 жовтня 2020
Переглядів
2404
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку