4 клас Українська мова
1.Прочитай уважно текст
ТАЄМНИЦЯ ЛЕСИКОВОЇ СКРИПКИ
(Уривок )
Лесик біжить на город до діда і баби і махає руками:
- Жнива прийшли! Жнива прийшли!
- Це добра вістка, дитино, - радіє баба Олена. - Будемо з хлібом, а без хліба в хаті темно.
- А хіба хліб світить?
- Світить, Лесику. Як сонце на небі, хліб світить на землі. Може, тому з давніх-давен люди печуть хліб круглим, на подобу сонця.
- Діду, а хто придумав хліб?
- Ніхто цього не знає, Лесику.
Із сивої давнини лине притча про мудре зернятко пшениці.
Давно то було, так давно, що на землі ще й кордонів не існувало. Люди могли вільно ходити з краю в край.
Жив тоді в Карпатах старий мудрець, такий старий, що ніхто й не знав, скільки йому років.
Однієї ночі в хатинку до мудреця постукав запізнілий подорожній і попросив кусень хліба. Рад би мудрець нагодувати гостя, але в самого - ні скоринки. Усього його багатства - єдина зернина, яка лежала на дні череп'яного горщика. А справжня щирість - поділитися з ( голодним і стражденним останнім, що маєш. Так мудрець учив людей, так і сам вчинив того вечора. Обережно взяв він зернину і поклав на долоню подорожньому:
«Посади в землю, доглядай, поливай водою, щоб не засохло стебло - через рік колосок виросте. Збереш колосок, розітреш у долоні, зігрієш зернята - і знову посій у землю» (( .
Не сказав мудрець тільки одного, що зернина та була всім його багатством.
Збігло кілька років, зашуміла колоссям уся земля, і в хату мудреця знову зайшов подорожній. Гарно вдягнений, веселий, здоровий, а надворі стояли вози, повні пшениці й усякого добра.
«Це все для тебе, славного мудреця, щоб ти ще довго міг учити мудрості наш народ, як навчив мене» - і вклонився господареві. Та мудрець узяв з усього багатства тільки одну зернину і обняв молодого хлібороба:
- Мені, чоловіче, дороге не багатство, а пам'ять про мене. Радий урожаєві, але беру з нього тільки зернятко, бо пшеничне зерно - мудре. Воно несе в собі знак роду і народу та береже його навічно.
А ре(ш,ж)ту з(е,и)рнят ро(з,с)дай людям. Хай засіють усю землю, і ти станеш найбагатшою людиною. Бо тільки те твоє, що ти віддав людям. Виконав молодий хліборо(б,п) заповіт свого вчителя. Люди обн(е,и)сли довкола з(е,и)млі пш(е,и)ничне зернятко, і виріс колос-богатир. І народилися з одного з(е,и)рняти міль(ьо,йо)ни пш(е,и)ничних зерен, і в ус(ьо,йо)му світі зашуміли пш(е,и)ничні поля .
(386 сл). (Ярема Гоян).
2. Як баба Олена пояснила Песикові, чому без хліба в хаті темно.
А. Тому що його випікають круглим, мов сонце, з давніх-давен.
Б. Тому що хліб так само важливий для людей, як сонце.
В. Тому що хлібина подібна до сонця.
3. Як учинив мудрець, коли до нього зайшов голодний подорожній і попросив хліба.
А. Він віддав останній кусень хліба, бо вчив людей ділитися останнім, що маєш.
Б. У нього не було навіть скоринки, а лише єдина зернина, яку він віддав гостю.
В. Мудрець навчив подорожнього, як із зернини виростити хліб.
4.Спиши останній абзац тексту, розкриваючи дужки .
___________________________________________
5.Добери антоніми до підкреслених слів і запиши .
________________________________________________
6. До слова хліб добери спільнокореневі слова і запиши .
______________________________________________
7.Запиши, як ти розумієш слова мудреця: «Пшеничне зерно - мудре.» (4-5 речень).
ДПА Математика
1. Розв´яжи задачу з поясненням.
Від станції Барвінкова до станції Волошкова поїзд рухався 6 год зі швидкістю 50 км/год. Відстань від станції Волошкова до станції Квітнева в 3 рази довша. Її поїзд подолав за 15 год. З якою швидкістю рухався поїзд від станції Волошкова до станції Квітнева ?
2. Обчисли вираз і запиши його значення.
58 838 : ( 307 ∙ 89 – 27 250 )
3. Знайди значення виразів письмово.
80 т – 267 ц 58 кг
9 м 4 см ∙ 47
4. Розв´яжи рівняння.
у : (5400 : 90) = 120
5. Розв´яжи задачу.
Площа прямокутника – 85 см² , його ширина – 5 см. На скільки ширина прямокутника менша за його довжину ?
6. Віднови пропущені цифри.
+ 5 6 _ 48
6 4 8 2 4 5
0 9 5 1 9 2