ТЕМА: «Завітала Осінь на гостини»
МЕТА: вчити спостерігати за явищами природи і їх змінами; уточнити та розширити знання ознак осені; вдосконалювати навички виразного читання поетичних та прозових рядків;продовжити знайомство зі спадщиною В.О.Сухомлинського; розвивати спостережливість, мовлення, творчу уяву;виховувати бережливе ставлення до довкілля, вміння милуватися природою та її красою.
ОБЛАДНАННЯ: портрет В.О.Сухомлинського; збірки творів, завдання для команд, скринька, дитячі твори, казки, вірші, осінні листочки, назви куточків, малюнки дітей
ХІД УРОКУ
І.ВСТУПНА ЧАСТИНА
1.Організаційний момент.Рефлексія настрою
Усміхнімось, друзі, квітам,
травам,деревам і людям.
І нехай в усьому світі
краси і добра прибуде.
- Доторкнітьсь долоньками до долоньок свого сусіда і подаруйте йому усмішку. Коли ми даруємо тепло своїх долонь, посмішку і чудовий настрій, нам самим стане тепло і затишно на душі.
2.Артикуляційні вправи
1) Вправи для розвитку дихання
* «Нюхаємо квіточку»
* «Дмухнемо на листочок»
* «Шарудіння опалого листя»
*»Курликання журавлів»
*»Фиркання їжачка»
2) Робота над чистомовкою
Лу-лу-лу,лу-лу-лу-
Листя падає додолу.
Ля-ля-ля, ля-ля-ля-
Стала різнокольоровою земля.
Ди-ди-ди,ди-ди-ди-
Он багріють ягоди.
Да-да-да,да-да-да-
Гарна у нашому парку природа.
3)Вправа « Хвилинка спостережень»
- Що цікавого сьогодні ви спостерігали в природі, ідучи зранку до школи? (Відповіді дітей)
- Давайте привітаємо з новим днем все, що ви бачили
сьогодні.
Доброго дня, сонечко ясне.
Доброго дня, земле прекрасна.
Доброго дня, дерева багряні.
Доброго дня, квіти духмяні.
Доброго дня, птахи галасливі.
Доброго дня, діти щасливі.
Прийом «Мозкова атака»
- Що ви уявляєте слухаючи цю музику?
3. Актуалізація опорних знань
1) Робота над загадкою
В зеленім лісі побував
Якийсь художник – і поволі
Дерева перефарбував
У золотисто-жовтий колір.
- Ти хто такий? -я здивувавсь.
- Чому не бачив тебе досі?
- То придивися – хтось озвавсь.
- І ти тоді побачиш…(осінь)
2) Вправа «Магніт»
3) Технологія «Мікрофон»
- Кому з вас подобається осінь?
- Покажіть листочок жовтого кольору,якщо подобається, зеленого – якщо не дуже подобається, брунатного – не подобається взагалі.
- Чим саме приваблю вас ця пора року?
-А чим ні?
- Давайте запросимо до себе в гості Осінь.
Всі учні
Осінь! Осінь! В гості просимо!
Тепла, та гожа, в намисті з шипшини
Прийди на гостини!
Осінь
Дякую, діти,що запросили до себе в гості. Я поведу сьогодні вас сьогодні у своє королівство на справжній карнавал кольорів природи. Ви почуєте чарівну музику журавлиних звуків, побачите танок листопаду. Цей карнавал вражатиме вас розкішшю та пишністю.
ІI ОСНОВНА ЧАСТИНА
1)Повідомлення теми та завдань уроку
Слово вчителя
- Наш сьогоднішній урок милування природою присвячений нашій гості - Осені.
Осінь
- То ж пропоную вам відвідати мій «Куточок краси»
2) Хвилинка творчості
Осінь
Небеса прозорі, мов глибінь ріки,
Падають,як зорі, з явора листки.
А над полем нитка дзвонить,як струна,
Зажурилась квітка - чує сніг вона.
Учень( Кондратьєв Іван)
Чарівниця Осінь
Осінь тихо й непомітно
Завітала у мій край.
Розсипає позолоту,
Одягла дерева й гай.
Фарби ось приготувала.
І для кожного свої !
Буде край мій, як царівна
У небаченій красі.
Учениця (Литвинова Віталіна)
Казка про берізки
Ростуть у нашому шкільному дворі подружки-берізки. Вони хизуються своїми стовбурами, немов дівочими тендітними таліями та чарівною красою. Посміхаються одна одній і дарують перші жовті листочки своїм друзям каштанам та липкам.
Діти дарують Осені твори, які написали власноруч («Осінь у лісі» Копань Артем,»Осінній ліс» Вахрушев Максим, «Золота осінь» Костюкова Софія )
Вчитель
- Діти, до нас сьогодні завітали помічники Осені
* Уява;
*фантазія;
*яскраве слово;
* образ;
* творчість;
* почуття.
- Наш урок пройде у вигляді змагання.(Поділ на команди. Вибір капітана команди. За правильні відповіді діти отримують листочки. Перемагає команда,яка більше отримує листочків)
Завітаємо на галявину «Деревознай»
Гра «Пізнай за описом»
1 команда
Лісове білокоре дерево з тонким довгим гіллям і серцевидним листям.(Берізка)
2 команда
Дерево з великим лапатим листям та свічкоподібними білими та рожевими квітами, плід круглястої форми, коричневого кольору, плід з колючками(Каштан)
3 команда
Дерево,яке цвіте пахучими жовтими медоносними квітами і має серцеподібне і зубчасте листя.(Липа)
Представлення команд.
Береза
- Чом твоє, берізко,
- Посмутніло личко?
- Бо гуде вітрисько,
Бо вже осінь близько,
Зніме з мене шати,
Треба буде спати.
Каштан
Ось червоний впав листок.
А за ним каштанчик - скок.
Жовтий лист на землю ліг
А за ним каштанчик - плиг.
День за днем таке підряд.
Падолист, каштанопад .
Липа
Це дерево цвіте, аромат і мед дає.
І рятує нас від грипу, від застуди царівна липа.
Дидактична гра «Компліменти Осені»
Осінь – ( чарівна, тепла, довгоочікувана, золота,похмура, багряна, сіра, сумна, задумлива …)
А тепер вас чекає «Мистецька поляна»
Вчитель
- Поети і письменники по-різному змальовують осінь у своїх творах. В одних вона викликає яскравість, барвистість, радість, в інших – сум. З одним із авторів ми сьогодні зустрінемося.
- Це український письменник,вчитель, відомий автор багатьох оповідань, казок. Багато його творів було написано під час екскурсій, прогулянок, бесід, з такими дітками,як ви. В своїх творах про природу автор закликає нас придивлятися до навколишньої дійсності,милуватися красою природи, пізнавати життя рослин, тварин,птахів,бережно ставитися до природи. Він створив «Школу радості» для своїх вихованців.
- Хто ж це ?(Відповіді дітей )
- Так, це В.О.Сухомлинський. Василь Олександрович у своїх творах створював красивий образ природи за допомогою слова. Кожна пора року у його творах неповторна, сповнені любові і краси.
- А що ви знаєте про В. Сухомлинський ?
Довідкова інформація про В.О.Сухомлинського
1 команда
Народився Василь Олександрович Сухомлинський у 1918 році, у селі Василівка на Кіровоградщині. Батьки змалку виховували у сина любов до книги. В 17 років Сухомлинський став учителем мови і літератури і залишився в ній до кінця свого життя. Понад 35 років працював учителем і директором школи. Для наймолодших написав біля 1500 мініатюр – казок, оповідань, легенд, новел.
2 команда
Працюючи у Павлиській школі Василь Олександрович не уявляв жодного дня без своїх улюблених учнів і готовий був віддати їм своє серце. Тому й одна з його книг називається « Серце віддаю дітям»
3 команда
Я прочитала твір В.О.Сухомлинського « «Струмочок». Та уявила свою першу зустріч з ним. Мені здалося, що він живий. Я хотіла зупинити його рукою, але струмок був впертіший за мене і побіг далі.
Гра «Чарівна скринька»
Дівчинка і подушка («Ледача подушка»)
Яблуко(«Яблука в осінньому саду»)
Сова і Совеня(«Найгарніша мама»)
Сонях і Сонце («Квітка сонця»)
Заєць («Заєць і Місяць»)
Метелик («Як метелик плавав у ставку»)
Пір`їнка («Співуча пір`їнка», «Біла пір`їнка»)
Кінь («Кінь утік»)
Білка («Як білочка дятла врятувала»)
Кораблик( «Кораблик і море»)
Гра «Підпиши малюнок словами із тексту»
Вчитель
- А з якого дерева опустився мені на долоню ось цей листочок?
- Чи росте клен у нашому шкільному парку?
- На нашій улюбленій галявині ми підслухаємо і підглянемо у матінки природи казку « Осінні сни клена».
Ось його герої, погляньте!
Інсценізація казки «Осінні сни клена»
Учень
Ліс. По-осінньому вбрані дерева. Високий клен у яскраво барвистому вбранні, а листочки ні тремтять, ні шепотять. Клен спить. Сниться йому жовтий листочок - мов золота кульбаба . Весною він був зачарований її красою. А он листочок – мов ранкова зоря – рожевий і ласкавий, а цей – як вечірня заграва на вітряний день. На цій гілочці – яскравий і красивий, немов крило вивільги. Мабуть, сиділа колись тут вивільга, а зараз приснилося кленові її крило.
Давайте милуватися цією красою. Але тихіше, щоб не потривожити чарівний сон клену.
Відвідаємо долину «Роздумів»
Гра« Я-клен» (Сон клена)
Гра «Відтворіть малюнок»
1команда »Осінній день у лісі»
2 команда «Старий пень»
3 команда «Сонце і Сонечко»
Гра »Вітерець-пустунець»
1 команда (»Осінній день у лісі»)
Осіннього дня ми пішли всім класом до лісу. Був теплий сонячний день. Галявини вже були вкриті жовтим листям. Та коли ми підійшли то побачили барвистий килим : там і багряні, й червоні, й світло – жовті,й коричневі листки.
1І команда («Старий пень»)
Настала осінь. Якось прибіг до пенька їжачок. Вирив ямку та й носить сухі листочки, жмутки пахучого моху – стеле зимову постіль. Зрадів старий пень,аж помолодів, зацвів зеленим мохом. Бо тепер у нього є друг.
11І команда («Сонце і Сонечко»)
Восени залізло Сонечко під кору на дереві. Спить собі комашка, і сниться їй теплий сонячний день. Порадило йому Сонце не вилазити з теплої спаленьки до весни. Послухалося доброї поради Сонечко.
Пройдемо зараз «Стежиною спостережень»
Казка »Чому опадає листя з дерев?»
-Хто ви такий, дідусю?
- Я Барволист. Ходжу й забарвлюю листя. Де побуваю вночі, - там листя стає барвисте.
-А чому ж ви у вишні не забарвлюєте листочків?
- Бо вишня плаче. Не хоче, щоб її листочки були барвисті. До морозів стоїть зелена.
- Чи помічали ви, діти, які ще листя на деревах залишаються довго зеленими? (Відповіді дітей)
Вас запрошує Осінь в гості на «Галявини казок»
1 команда ( »Як починається Осінь»)
-Я дочка Діда Мороза. Старша дочка, бо є в нього молодша доня – Весна. Мої коси заквітчані пшеничними колосками й червоними ягодами калини. Я іду лугами, берегами. Де зітхну, холодом війне. Люблю вночі сидіти на березі ставка. А вранці над водою підіймати сивий туман і який довго не розходиться. Ось так я приходжу.
2 команда (»Золотокоса бабуся»)
- Коли сонце починає нижче ходити по небу, настає мій час. Я тихо йду зеленими лугами. Де стану, там на траві залишаються білі кристалики льоду. А люди вранці кажуть: заморозок. Потім я іду до саду, доторкаюсь до дерева – і листя на ньому стає жовте, червоне, оранжеве… А люди вранці кажуть: золота осінь.
3 команда («Дід Осінник »)
- Приспіла моя пора. Відлітають у теплий край журавлі. Де я проходжу, там листя жовтіє і падає на землю. Коли я співаю, моя борода росте, розвівається на вітрі. Ось вона простяглася на луки. І луки стали сиві.
- Осінній туман, - кажуть люди. Їм і невтямки, що це моя борода.
Куточок» Фабрика творчості»
Хоровод
Як на Осені гостини
Та спекли ми коровай.
Коровай!Коровай!
Усім діткам роздавай!
Щиро тебе просимо
Люба наша, Осене !
Вас вітає доріжка «Музичні силуети »
Батл «Танок листочків»
«Сад вдячності». ( Діти посадили деревця)
ІІІ ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1.Підведення підсумків змагань
2.Етап рефлексивного аналізу
- Що сподобалося?
3.Інструктаж щодо виконання домашнього завдання
Скласти казку »Розмова осінніх листочків»