"Збагачення лексичного запасу шляхом використання інтерактивних вправ"

Про матеріал
У матеріалі запропоновані методичні прийоми та практичні поради щодо збагачння лексичного запасу під час вивчення англійської мови
Перегляд файлу

 

Збагачення лексичного запасу шляхом використання інтерактивних вправ  

 

Знання іноземної мови асоціюється зі знанням слів, у той час як володіння мовою з лексичними навичками, які саме й забезпечують функціонування лексики у спілкуванні. Отже, лексичні навички слід розглядати як найважливіший і невід’ємний компонент змісту навчання іноземної мови, а їх формування саме і є метою навчання лексичного матеріалу.

Найкраще інформація запам’ятовується в контексті, наприклад, під час читання слово має зустрітись щонайменше сім разів за обмежений відрізок часу. Популярний вислів характеризує це правило: «Use it or lose it!» Це- використання слів у мовленні.

Нові слова швидше переходять до довготривалої пам’яті, якщо учні тренують їх у контексті власної особистості, особливо особистого життєвого досвіду та на прикладах, що є невід’ємною часткою їх особистого оточення.

 

Задача вчителя допомагати учням запам’ятовувати лексичні одиниці на уроці. Реалізуючи різноплановий підхід до активізації лексики на уроках англійської мови на середньому та старшому етапах її вивчення, можна запропонувати учням наступні вправи.

 

 

 Mnemonics

 

These are special techniques that help remember the words that are hard to memorize. For example to remember the names of the Great Lakes the students are to keep in mind the word: Homes (Huron, Ontario, Michigan, Erie, Superior);  or the word Arithmetic  a rat in the house may eat the ice cream.

 

 

 

Roundtable (group work) – робота по колу

 

По колу передається аркуш і кожен учень  групи записує по одному слову за певною темою, наприклад «Weekend Activites». Час – до 2 хвилин. Яка група встигла записати більше слів, та й зачитує їх першою. Вчитель швидко записує ці слова на дошці, а решта учнів викреслюють названі слова зі своїх списків та називають ті, що залишились

 

Хто більше? (Group work)

 

Учні одержують малюнок за темою, що вивчається. За 1 хвилину треба назвати як можна більше слів, які асоціюються з ним і відповідають темі.

 

A long sentence

 

Придумати речення з новими словами за темою, що вивчається. На дошці записує своє речення той, у кого воно найдовше.

 

Complete with the adjective

 

We are___________________enemies. We can’t stand each other.

 

Alphaboxes or personal wordwall. After 2-3 units are covered, students find words that begin with the letter of the ABC

A

B

C

D

E

F

G

H…

 

The Alphabet Game

 

Students  work in pairs with a set of cut out alphabets folded where student A will have to pick an alphabet followed by student B finding a word which starts with the alphabet picked by student A. The third step is completed by student A by making a sentence that uses at least five words including the word which has been selected by student B.

 

Example:

 

Student A has picked the alphabet ‘G’

Student B uses the ‘G’ alphabet in the word GLOBAL.

Student A completes the round by making the sentence: The global warming has been raising many serious environmental discussions lately.

 

 

 

Spy Alternative

 

Start by saying, “I see something …” and describe the color, shape, and location of an object in the room. The student who guesses then chooses another object and the class guesses again.

 

Work with the Text

Find the collocations in the text

 

Type                                      #                collocation

Adj+N                                    5                main thing

V+N                                       3                 retreat to their room              

N+N                                       3                 ground rules

V+Adj                                    5               take it seriously

Write down the collocations 

 

on coloured stickers and stick them to the blackboard. Read the text and find such types of the collocations.

 

Find 2 verbs in line 7

 

Find a synonym to the word_____

Reading the Text

 

Shorten the text

Find an expression.

Gap out the text (remove the word).

Gap out the ending.

Decode the sentence/word (Give the first letters of the words)

Test your memory-repeat the sentence

Write two synonyms to replace the word

Find words with doubled letter(bb, cc, dd, ee etc.)

Find words beginning with CH, SH

 

Reading the text remember

 

a)     One word and give  its definition

b)    One word and give  its translation

c)     One word and give its synonym

d)    One phrase you like

e)     One phrase you don’t like

f)      One whole sentence/statement you agree/disagree with

g)     Work in pairs and test each other

h)    Pronounce what you remember and explain why you remember it

Dictations

 

Замість  традиційного диктанта можно використовувати гру на  spelling:

1.     Напишить буквосполучення sh, skate, ch, a, wh, th, w, учні пишуть слова з цими сполученнями.

2.     Напишить букви , наприклад: s, k, t, ... учні пишуть слова, які починаються з цих букв.

3.     Після читання або прослуховування тексту учні отримують завдання написати слова , які вони запам’ятали з тексту, за виключенням  слів типу and, but, I, he и т.п.

4.     Під час вивчення теми можна дати завдання Хто купить більш продуктів (Food),хто відвідає більш місць (City).

 

Noughts and Crosses  

 

(warming up if the topic is covered)

The letters begin words on the topic. Instead of one letter, give the whole word or a collocation

C

celebrity

H

N

N

R

B

A

Ch

S

 

Functional BINGO

 

Congratulations

Don’t mention it.

Yes, please

How awful/horrible

Me too

Could you repeat it please

Tough

Good luck

Kind of

Eg. T. Do you like potatoes?

      S. Kind of.

 

 

 

Test Your Partner/Peer Assessment

 

Students prepare a short test for the partner for vocabulary

·        Enumerate

·        Spell

·        Pronounce

·        Draw

·        Explain the difference/the meaning

·        Use in a sentence

·        Translate

·        Give a synonym/antonym

 

Work with the text

 

1.     Shorten the text

2.     Find an expression.

3.     Gap out the text (remove the word).

4.     Gap out the ending.

5.     Decode the sentence/word (Give the first letters of the words)

6.     Test your memory-repeat the sentence

7.     Write two synonyms to replace the word

We got the bus.

It was a good film.

I liked the holiday.

8.     Find words with doubled letter(bb, cc, dd, ee etc.)

9.     Find words beginning with CH, SH

 

Complete the sentences with the nouns formed from the words in the box

(argue, behave)

 

I had a big ____________________________ with my sister.

 

Bankrupt

 

This a great warmer  to recycle any vocabulary or grammar structures

Collect the vocabulary flashcards you aim to revise, and stick behind them cards showing an amount of money, like Us$500, Us$ 100 and so on. One or two of them should say BANKRUPT and another DONATION. Stick the flashcards on the board. Be careful students don't see money cards. Divide the class into two groups. Students take turns to choose one of the flashcards, say the item on them, or a sentence using that word, as you prefer. If they say it right they gain the amount of money at the back. If it says Bankrupt, you erase the money they had won, and if it says Donation, that team donates all their money to the other group.

 

Activate the Vocabulary

 

1.     Agree/disagree with the statement:

Experts say: “The more free time you have the lazier you become”.

2.     Скажи другу, що

На його місці ти би…..                                     If I were you

Ти пропонуєш…                                               I suggest you should…, Why not join…

Ти  вважаєш, що…                                  I think/guess ….would be perfect

Ти радиш йому…                                    My advice is to…., Why don’t you…

3.     Finish the phrase

I’d like to congratulate smb on…

Many congratulations on…

It was an excellent….

 

 

 

 «Без граматики можна сказати дуже мало, без лексики – нічого». Ці слова лінгвіста Девіза Уілкінса найкраще відображають важливість навчання лексичного матеріалу.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Мудра Людмила Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
19 жовтня 2021
Переглядів
744
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку