Тема: Збираємось до кафе/ ресторану.Незвичайні ресторани світу.
Рівень: Elementary
Тип уроку: комбінований, урок розвитку мовленнєвих навичок (підготовлене мовлення на основі тексту)
Методи навчання: словесний, наглядний, практичний
Форми роботи: фронтальна, парна, індивідуальна
Цілі:
- активізувати вживання в мові учнів лексичних одиниць з теми “Food”, розширювати лексичний запас з даної теми;
- удосконалювати навички аудіювання, читання та говоріння на основі прочитаного тексту
- формувати ключові компетентності учнів - інформаційну та полікультурну (уміння знаходити необхідну інформацію, порівнювати та зіставляти різні явища та факти, розширювати кругозір учнів);
- сприяти розвитку мовної здогадки;
- виховувати зацікавленість життям людей в інших країнах світу, ознайомити учнів з незвичайними ресторанами світу та рідного міста
Очікувані результати. На кінець уроку учні вміють:
- правильно вживати лексичні одиниці з даної теми для повідомлення про кафе/ ресторани, які б вони хотіли відвідати;
- знаходити необхідну інформацію в тексті, порівнювати, узагальнювати та робити висновки;
- висказувати та обґрунтовувати свою точку зору.
Змістові лінії: підприємливість і фінансова грамотність.
Обладнання: НМК Solutions Elementary 3rd edition (Oxford University Press), CD програвач та СD 2 до підручника Solutions, телевізор та ноутбук для ознайомлення з презентацією, фотографії відомих ресторанів світу та картки з новою лексикою.
Хід та структура уроку
І. Організаційний етап
T: Good morning, boys and girls! Sit down, please! Well, I see you are all in time for school and ready to start our lesson.
T: - I see you like eating out. So today we are going to discuss how to choose a restaurant or a café. You’ll get information about the most unusual restaurants in the world and find out about some interesting places of our city.
ІІ. Основна частина уроку
T: - You like going to the restaurants. But are you sure you can behave properly at the table? Let’s check your homework and revise the ABC of table manners.
You are going to watch a video with two children who are having a meal. Be very attentive. You have to say if they behave properly at the table. If there are some mistakes be ready to explain them. (Video “The Rules of Table Manners”)
T: Well, I see that you know how to behave at the table and you are ready to go to the restaurant.
T: - Look at the photos of the restaurants. (SB p.46 ex.1) In which of the restaurants….
- can you see water above the tables? - can you see fish and water around the tables? - do the customers sit in hammocks, not chairs? - is it very dangerous to leave the table?
- Would you like to eat out in these restaurants? Why? / Why not? Choose a favourite.
Students work individually in their SBs.
T: - Let’s listen and read the text about these restaurants (“Out of the ordinary” (SB p.46 ex. 3).
While-reading activities:
EL DIABLO
Where is the restaurant? (It’s on the Spanish Island of Lanzarote)
What is it gimmick? (It’s on the volcano)
What can you say about the food there? (The chef uses heat from the volcano to cook the food).
B.E.D.
What is unusual about B.E.D. restaurant? (There are no chairs, customers sit on beds. There is a candle and a tray instead of a table on each bed).
Where is the restaurant? (in Miami, Florida)
ZAUO
Why is it unusual? (Customers have to catch fish they want to eat).
Post- reading activities:
T: And now let’s do some exercises. You have to complete the sentences of ex. 4 p.46 with information from the text. Write 1-2 words in each gap.
Students work individually.
Ex.6 SB p.47. You have to complete the definitions using the highlighted words in the text.
Students work in pairs and do the task.
T: - On what occasions do people generally eat out in your country? - How often do you eat out? - What kind of food do you like to eat when you eat out? - What is your favourite café or restaurant in our city? - Why do you like it? Is the service good there?
T: Now I want to tell you about some unusual cafes in Kharkiv. (presentation) (5хв.)
Have you been to any of these cafes? Would you like to visit them? Do you know any other interesting places in our city?
T: - What have you learn today? Is there a restaurant/café you would like to visit?
III. Заключна частина уроку.
SB p.47 ex.8 Your task is to invent an unusual restaurant and describe it to the class. Think about its location, the kind of food you can order there and a gimmick to attract the customers.
Let’s brainstorm some ideas (MIND MAP)
2. Підбиття підсумків уроку. (1хв.)
T: - Thank you for the lesson. You all really did your best. Have a good day. See you next week.