Цей збірничок присвячено 200-річчю Т.Г.Шевченка.
Він складається із літературних диктантів, опитувальників, диктантів ймовірностей, зразків тематичного оцінювання, цитатних диктантів. Збірник складено за програмою стандарту освіти та для класів профільного навчання.
Рекомендовано учителям української мови і літератури, студентам філологічного факультц
ВІДДІЛ ОСВІТИ ШИРОКІВСЬКОЇ РАЙОННОЇ
ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
КЗ «ВОДЯНСЬКА СЕРЕДНЯ ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА – ЗАГАЛЬНООСВІТНІЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД І-ІІІ СТУПЕНІВ
Діагностика знань
українська література
9 клас
2012 рік
СОКОЛ ЗІНАЇДА ГРИГОРІВНА – вчитель української мови і літератури, спеціаліст вищої категорії, звання «вчитель – методист», педагогічний стаж 31 рік.
Діагностика знань
українська література
9 клас
Цей збірничок присвячено 200-річчю Т.Г.Шевченка.
Він складається із літературних диктантів, опитувальників, диктантів ймовірностей, зразків тематичного оцінювання, цитатних диктантів. Збірник складено за програмою стандарту освіти та для класів профільного навчання.
Рекомендовано учителям української мови і літератури, студентам філологічного факультету.
Вступ
На вивчення життя і творчості Тараса Григоровича Шевченка у 9 класі за шкільною програмою стандарту освіти відводиться майже 20 уроків, а для класів профільного навчання іще більше, тому й виникло питання урізноманітнити форми, методи, прийоми перевірки учнівських знань з даної теми.
Практично на кожному уроці, відводячи мінімальну кількість часу, учитель зможе переглянути підготовку засвоєних знань, а також систематизувати отримані знання, спонукати до більш детального опрацювання творів класика і гордості українського народу, генія, який прославив рідне слово на весь світ, - Кобзаря.
Варіанти перевірки вивченого складено так, що учневі треба не лише прочитати твір, а й опрацювати критичний матеріал, думки дослідників творчого шляху митця, продумати власну відповідь на те чи інше питання, заглянувши до історичних джерел. Зокрема, диктанти ймовірностей спонукають самостійно оцінити розуміння даної теми, спонукають до індивідуальної роботи з текстами творів. А цитатний диктант змушує поглиблено опрацювати кожну деталь, ретельно вивчити історичні факти біографії, подій життя суспільства, а також сформувати власну позицію, ставлення.
Для поширення кругозору допитливих шанувальників життєвого шляху, особистого сприйняття світу Шевченком подається опитувальник за присвятами творів митцем, налаштовує на пошук інформації, відповідаючи на питання чому ж та чи інша робота була адресована даній особі, що ж такого сталося нетипового, важливого, неординарного. З досвіду роботи у навчальних закладах достовірно відомо, як цікавить учнів даного віку питання власного особистого сімейного щастя, вибору супутника життя, закоханості. На це питання відповідає літературний диктант, присвячений жіноцтву, поряд з яким жив, страждав, творив, сподівався, будував власні плани.
Робота розрахована на перегляд засвоєного матеріалу за всіма чотирма періодами творчості мислителя. Пропонуються зразки тематичного оцінювання, які складено з урахуванням різних рівнів сприймання та розуміння ролі Кобзаревого слова, в які також включено зразки оцінки життєдіяльності Т.Г.Шевченка критиками, однодумцями, приятелями, друзями.
Тарас Шевченко
(літературний диктант за біографією)
1. Село, в якому народився Т.Г.Шевченко:
а)Кирилівка;
б) Моринці;
в) Лисичанське.
2. Як звали поміщика, кріпаками якого були батьки Шевченка?
а) Микола;
б) Василь;
в) Іван.
3. Із шести дітей сім’ї Шевченка яким народився Тарас?
а) першою дитиною;
б) четвертою;
в) шостою дитиною.
4. Тарасову матір звали:
а) Ярина Якимівна;
б) Катерина Якимівна;
в) Любов Якимівна
5. Тарас був попихачем. Розтлумач це слово:
а) кухарчук – помічник на кухні;
б) слуга у покоях пана;
в) особистий маляр.
6. На поміщика Василя Ширяєва юнак працював по:
а) 7-8 годин;
б) 12-14 годин;
в) 5-6 годин.
7. Усе життя Шевченко буде вдячний зустрічі із:
а) В.Ширяєвим;
б) І.Сошенком;
в) І.Котляревському.
8. Портрет Василя Жуковського для викупу намалював:
а) А.Мокрицький;
б) К.Брюллов;
в) І.Сошенко.
9. Які успіхи у малярстві за час навчання в академії Тараса?
а) три срібні медалі;
б) дві золоті медалі;
в) одна срібна і одна золота медаль.
10. Чий дім став літературною світлицею для поета-початківця
Шевченка?
а) Євгена Гребінки;
б) Василя Григоровича;
в) Василя Жуковського.
11. У щоденнику Тарас Шевченко пише про свою майбутню професію:
а) живопис;
б) поет;
в) революціонер.
12. «Велетнем у царстві людської культури» Шевченка назвав:
а) Леонід Білецький;
б) Іван Франко;
в) Євген Гребінка.
Відповіді:
1-9 запитання – б;
10-11 запитання – а;
12 запитання – б.
Тарас Шевченко
(літературний диктант за ранньою творчістю)
а) В.Жуковський;
б) І.Сошенко;
в) Є.Гребінка.
2. Яким роком виходу датується перша збірка поетичних творів Шевченка?
а) 1832 роком;
б) 1841 роком;
в) 1840 роком.
3. Прізвище поміщика, чиїм коштом видано першу збірку Шевченка:
а) Петро Могила;
б) Петро Метросов;
в) Петро Мартос.
4. Скільки творів входить до «Кобзаря»?
а) 12 творів;
б) 14 творів;
в) 8 творів.
5. На скільки періодів умовно ділиться Шевченкова творчість?:
а) два періоди;
б) чотири періоди;
в) три періоди.
6. Виділіть за жанром поему збірки «Кобзар»:
а) «Тарасова ніч»;
б) «Катерина»;
в) «Тополя».
7. Поезія «Реве та стогне Дніпр широкий» є вступним пейзажем до:
а) «Катерина»;
б) «Причинна»;
в) «Гайдамаки».
8. Якою поезією відкривається збірка «Кобзар»?:
а) «Гоголю»;
б) «Думи мої, думи мої…»
в) «Заповіт».
9. Який із творів Шевченка датується 1837 роком?:
а) «Думи мої, думи мої…»;
б) До Основ’яненка»;
в) «Причинна».
10. Який із творів Шевченка вважається і понині одним із національних гімнів України?:
а) «Думи мої, думи мої…»;
б) «Гайдамаки»;
в) «Реве та стогне Дніпр широкий».
11. Тема козацтва звучить у творі:
а) «До Основ’яненка»;
б) «На вічну пам’ять Котляревському»;
в) «Нащо мені чорні брови…».
12. Яка із поезій Шевченка раннього періоду є посланням?:
а) До Основ’яненка»;
б) «Іван Підкова»;
в) «Тарасова ніч».
Відповіді: 1-4 в; 5-8 б; 9-10 в; 11-12 а.
Тарас Шевченко
(літературний диктант за поемою «Гайдамаки»)
1.Повстання якого року лягло в основу сюжету поеми?:
а) 1768 року;
б) 1654 року;
в) 1832 року.
2. Головний герой поеми:
а) народ;
б) Ярема;
в) Гонта.
3.Назвіть,хто очолив народну війну (Коліївщини)?:
а) Іван Гонта;
б) Максим Залізняк;
в) Богдан Хмельницький.
4. Яке місто стало столицею повстання?:
а) Чигирин;
б) Умань;
в) Полтава.
5. Кому присвячено поему «Гайдамаки»?:
а) В.І.Григоровичу;
б) В.І.Штернбергу;
в) В.А.Жуковському.
6. Що означає слово в поемі «інтродукція»?:
а) музичний вступ;
б) ліричний вступ;
в) історичний вступ.
7. Яким синонімом можна перекласти слово «галайда»?:
а) затурканий наймит;
б) романтичний месник;
в) бездомний блукач по світу.
8. Яке свято відбулося в Чигирині?:
а) зустріч із старшиною;
б) свято кобзарських пісень;
в) освячення ножів.
9. О котрій годині співають треті півні?:
а) пів на другу;
б) пів на третю;
в) пів на четверту.
10. Образ Гонти як убивці своїх дітей –це:
а) трагедія людини в умовах імперії;
б) психологічний стан месника;
в) хибний шлях спокути.
11. Кульмінацією історичної лінії є:
а) місто Умань захоплюють гайдамаки;
б) Ярема рятує Оксану;
в) смерть Гонти і Залізняка.
12. За жанром твору «Гайдамаки»:
а) епічна поема;
б) романтично- лірична поема;
в) лірично-епічна поема-епопея.
Відповіді: 1-2 а; 3-4 б; 5 а; 6-9 в; 10-11 а; 12 в.
Опитувальник*
(за твором «Гайдамаки»)
(Григоровичу –це конференц-секретар Академії мистецтв)
10. Ким був Галайда? (наймитом)
11. Про що співає Ярема у розділі «Титар»? (про Оксану, що нерівня)
12. За що конфедерати спалили хату титаря? (хотіли грошей)
13. Які були катування титаря? (гарячою смолою, жар в халяви чобіт)
14. Чигирин – це
(місто Черкащини, де була столиця гайдамацька з Б.Хмельницьким)
15. Поясніть вислів «ножі святити» (давати клятву, збір старшини на раду)
16. Хто такий волох? (сліпий кобзар –співець)
17. Як розуміти вислів «треті півні»? (сигнал до повстання)
18. У якому розділі Ярема одержав прізвище? («Червоний бенкет»)
19. Як Ярема вів себе під час «гуляння» в Черкасах?
(«по три, по чотири так і кладе»)
20. У творі говориться… «пішли в гайдамаки». Хто?
(жінки навіть з рогачами)
21. Хто розказав про Оксану Яремі? (хлопчик)
22. Хто влаштував бенкет у Лисянці? (гайдамаки карали ляхів)
23. Чому Ярема опинився в Лебедині? (привіз Оксану в дівочий монастир)
24. Хто вбив (за версією автора) своїх дітей? (Гонта)
*опитувальник для класів профільного навчання
Опитувальник*
( за періодом «Трьох літ»)
(поема «Тризна»)
(на пам’ятнику Петру І, який збудовано за наказом Катерини ІІ двома мовами написано: «Петру Первому – Екатерина Вторая»)
(Шафарикові - це чеський і словацький учений, професор Празького університету, який пропагував ідею єдності слов’ янських народів)
(українські, російські, польські реакційні сили)
10.Яку залізницю будують кріпаки? (Петербург – Москва)
11. Який біблійний образ використано у поемі «Кавказ»? (царя Давида)
12. Що таке мірра?
( пахуча смола, яку використовують під час церковної відправи)
Диктант ймовірностей
(за змістом поеми «Сон»)
1. Епіграф до твору «Сон» взято із Біблії. Так\ні.
2. У вступі твору автор наслідує Г.С.Сковороду. Так\ні.
3. Твір датується 1840 роком написання. Так\ні.
4. За змістом, сон приснився автору, коли той був нетверезим після бенкету. Так\ні.
5. Від краси землі, над якою пролітає, душа плаче. Так\ні.
6. Автор змальовує рай, де всі задоволені: і каліки, і княжата, і дівчата… Так\ні.
7. «Загули кайдани під землею» - це про працю донецьких шахтарів. Так\ні.
8. Шевченко вміло добирає власні епітети для характеристики царя. Так\ні.
9. Злодієм штампованим, «розбійником катованим» автор називає мерців, що з пекла виносять «неситому» золото. Так\ні.
10. «Болота засипав благородними костями; поставив столицю» - це про Москву. Так\ні.
11. « Неначе з барлоги медвідь виліз» - уявляється казка авторові у творі. Так\ні.
12.Проснувся від того,що медвідь глянув і перелякав автора. Так\ні.
Відповіді:
1,2,4,8,9,12 - Так;
3,5,6,7,10,11 - Ні.
Опитувальник
(за поемою «Сон»)
1. Зображення суті російського імперського режиму – це (тема твору)
2. За жанром «Сон» - (ліро-епічна сатирична поема)
3. Особливо дошкульна, викривальна насмішка, як вияв ненависті й зневаги до зображуваного – це (сарказм)
4. Картини України, Сибіру, Петербурга та вступ - це (композиція) твору.
5. Прихована, м яка, часто доброзичлива насмішка – це (іронія).
6. Він уособлює весь український народ, що пізнає істину. Це (автор у творі).
7. Панораму життя Російської імперії допомагають прийоми
(сну, подорожі, мозаїчна побудова).
8. Образ мудрості, істини, з яким летить над імперією (сова).
9. Яка частина твору є кульмінаційною? (третя)
10. Наказний гетьман веде із Глухова полки. Це хто? (гетьман тимчасовий Павло Полуботко).
11. За що соромно авторові, зустрівши землячка? (відцурався рідної мови).
12. Хто визначив жанр поеми «Сон» комедією? (сам автор).
Опитувальник
(за змістом поеми «Катерина»)
(відцурався батько не тільки її, а й сина, утік, а москалики теж не взяли віддати старшому).
(так, впізнав карі очі, та не признався, відвернувся батько).
(так, був багатим, бо їхав «берлином шестірнею»)
10.Яку пісню любить співати Катерина , стоячи під калиною біля криниці? («Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці»).
11. Яка тема твору «Катерина»? (змалювання зневаженої жінки-покритки).
12. Кому на згадку про викуп із кріпацтва присвячена ця поема? (В.Жуковському).
Тематичне оцінювання*
(різнорівневі тестові завдання за першим періодом творчості)
І рівень
1. Який твір датований 1837 роком?:
а) «Думи мої, думи мої…»;
б) «Причинна»;
в) «Заповіт».
2. «Чигиринський Кобзар і Гайдамаки» - видання якого року?:
а) 1840 року;
б) 1841року;
в) 1844 року.
3. Перший «Кобзар» виданий:
а) 1845 року;
б) 1840 року;
в) 1847року.
4. Із якого твору ці рядки:
Зійде сонце,
Осушить, пригріє,
А онуки? Їм байдуже,
Панам жито сіють.
а) «Гайдамаки»;
б) «Сон»;
в) «Кавказ».
1-4 завдання оцінюється по 1 балу.
ІІ рівень
(2 бали)
ІІІ рівень
Доведіть , що в перших творах Шевченко поставив перед собою завдання будити національну свідомість сучасників. (4 бали)
Відповіді до тестів : 1 б; 2 в; 3 б; 4 а;
Шевченківський вірш –це поєднання слухового, музичного, а не зорового типу. Умовно можна поділити на три типи: народнопісенний вірш, силабічний вірш, ямбічний вірш. У народнопісенному вірші за основу бере коломийковий розмір.
У силабічній системі віршування використовує ритміку староукраїнської поезії, в якій переважають 12 та 11-складові рядки, використовується речитатив (промовляння співучим голосом, наспівним декламуванням). У більшості творів Шевченко використовує силабо-тонічну систему віршування, його улюбленим розміром є чотиристопний ямб. Оригінальне й римування, яке бере коріння з фольклорних традицій, їх мелодійність посилюють внутрішні рими.
Ранній період творчості Шевченка носить романтичний характер. Так, у першому «Кобзарі» твори «Нащо мені чорні брови…», «Тополя» та «Катерина» звучить жіночий мотив. Туга дівчини за хлопцем, який зрадив, пішов на море, війну і не повернувся… У цих творах характерні для народних пісень епітети, порівняння, риторичні запитання, мовні звороти. Тема ж історичних пісень торкається творів «Перебендя», «Тарасова ніч», «Іван Підкова», «До Основ’яненка», де вирішуються питання козака, який палко кохає дівчину, який стоїть на сторожі народних звичаїв та в обороні… Сміливість, лицарство, благородність , щирість почуттів гоїть як соціальні, так і національні рани народу.
Будити історичну свідомість сучасників - Шевченко поставив перед собою завдання у перших творах історичної тематики (не менше трьох творів наприклад).
Опитувальник
І авріант (другий період творчості)
(захопився організацією театру)
(«Живописна Україна»)
10.Якими ножами закликає поет рятувати Україну у вірші «Чигрине, Чигрине…»? («виростуть ножі обоюдні, … і наллють козацької тії крові»)
11. Шевченко мав прекрасний музикальний слух і мав який тембр голосу? (баритон)
12. До кого звертається у вірші «Розрита могила» Шевченко?
(до Богдана Хмельницького)
Опитувальник
ІІ варіант
(за другим періодом творчості)
(портрет біблійного пророка Єремії та епіграф з його плачу)
10.Яка мета братства? (визвольна, всіх народів від національного гноблення)
11. Чи закладено розвиток освіти? (так, школи для сільських дітей)
12.Яку посаду одержав у Київському університеті? (вчителя малювання)
Літературний диктант
(за поемою «Кавказ»)
а)Якову де Бальмену;
б) Івану Франку;
в) Євгену Маланюку.
а)соціальна поема;
б) лірична поема-соната;
в) суспільно-політична поема.
3. Який образ поеми є символом незламного борця?:
а) орел;
б) Прометей;
в) Бог.
4. «Воно знову оживає І сміється знову» Це про що пише автор?:
а) про страждання кавказців;
б) про прагнення до волі;
в) про російське гноблення.
5. Скільки років Росія підкорювала Кавказ?:
а) чверть століття;
б) близько півстоліття;
в) майже століття.
6. У передбаченні майбутнього нації автор виступає у творі:
а) пророком;
б) поводирем;
в) агітатором.
7. У рядках Отам-то милостивії ми
Ненагодовану і голу
Застукали сердешну волю
Та й цькуємо.
а) звучить іронія;
б) звучить сарказм;
в) звучить сатира.
8. «Борітеся – поборете, Вам Бог помагає!» - це
а) релігійний мотив;
б) провідна тема твору;
в) провідна ідея твору.
9. «Не нам на прю з тобою стати!» Як розуміти це слово?:
а) діалог;
б) суперечка;
в) розмова.
10. « Всього навчим; тількодайте свої сині гори Останнії…» , - така політика:
а) російської держави;
б) християнського люду;
в) затурканих кавказців.
11. Як розуміти слова: Слава! Слава!
Хортам, і гончим, псарям,
І нашим батюшкам царям
Слава!
а) подяка за «благоденствіє»;
б) пошана і гордість;
в) сором і гріх.
12. У чому розбіжність у показі Прометея Шевченком і міфічним зображенням?:
а) орел вириває з нього печінку;
б) орел розбиває серце і ребра;
в) орел сміється над муками.
Відповіді:
А – 1, 6, 10 ;
Б - 2, 3, 4, 5, 7, 9, 12 ;
В - 8, 11.
Цитатний диктант*
(за поемою «Великий льох»)
1. «Я води набрала Та вповні шлях і перейшла; А того й не знала, Що він їхав в Переяслов Москві присягати!...»:
а) це розповідь першої душі;
б) це розповідь другої душі;
в) це розповідь третьої душі.
2. « Каже коня напоїти, А я й напоїла!...»:
а) це гріх підлітка;
б)це гріх немовляти;
в) це гріх дитини.
3. « Цариця сиділа. Я глянула, усміхнулась…» :
а) місце дії – Канів;
б) місце дії - Чигирин;
в) місце дії – Батурин.
4. «І в купочці на дубочку Ночувати сіли»:
а) три душі;
б) три сови;
в) три ворони.
5. «Да шесть тисяч в одной версте Душ передушила…»:
а) будівництво залізниці Петербург- Москва;
б) ліквідація Гетьманщини;
в) зруйнування Січі.
6. «Кому я їх не наймала, Не запродавала?»:
а) діяння Московської ворони;
б) діяння Української ворони;
в) діяння Польської ворони.
7. «Один сліпий, другий кривий, А третій горбатий», -
а) образи лірників - старців;
б) символи духовного каліцтва сучасної української душі;
в) це затуркані, жалюгідні люди, які дозволили випороти себе, не знаючи й за що.
8. «Сю ніч будуть в Україні Родиться близнята». Яка суть образу –алегорії близнят?:
а) споконвічна роздвоєність українців;
б) національна совість і свідомість;
в) сини українського народу, які не дбали про рідний край.
9. «Не смійтеся, чужі люде! Церков-домовина розвалиться….і з-під неї Встане Україна.»
а) йдеться про рівність життя двох братніх народів;
б) треба позбутися промосковської орієнтації;
в) бачить незалежне майбутнє життя України.
10. «…виросте той Гонта… І розпустить правду й волю По всій Україні!» Хто допоможе Україні у цій справі?:
а) сильні особистості, провідники-герої;
б) сам Господь посилає спасителів;
в) люди прокинуться від сну.
11. «Стоїть в селі Суботові…» та «Великий льох». Який образ є для цих творів спільним?:
а) Б.Хмельницький;
б) І.Гонта;
в) М. Залізняк.
12. «Книгою буття українського народу» можна назвати:
а) «Стоїть в селі Суботові…»;
б) «Великий льох»;
в) «Посланіє».
Відповіді: 1 а, 2 в, 3 а, 4 в, 5 а, 6 б,
7 б, 8 а, 9 в, 10 а, 11 а, 12 б.
Опитувальник
(за циклом «Давидові псалми»)
(бо (як і в Біблії) констатує основний закон буття)
(життя українців у соціумі)
(синонім поневолення, насильства, образ зла)
Літературний диктант
(за баладами)
1. Один із улюблених жанрів Шевченка І та частково ІІ періоду творчості:
а) псалми-переспіви;
б) балади;
в) поеми.
2. Народна балада «Ой чиє ж то жито, чиї ж то покоси» стала основою створення:
а) «Тополя»;
б) «Причинна»;
в) «Русалка».
3. Балада «Русалка» написана на мотив народної пісні:
а) «Ой зоре моя…»;
б) «Грицю, Грицю…»;
в) «Ой у полі могила».
4. До якого засобу перетворення дівчат у баладах вдається автор?
а) перевтілення;
б) метаморфоз;
в) вампіризм.
5. Яка з названих квіток є символом чистоти?
а) лілія;
б) фіалка;
в) лотос.
6. Тема дівчини-покритки, дитини-байстря звучить у баладі:
а) «Тополя»;
б) «Утоплена»;
в) «Лілея».
7. Написані за рік лише 2 твори. Це творча пауза:
а) 1845 рік;
б) 1846 рік;
в) 1847 рік.
8. За що ображена Лілея на людей?
а) злість на пана зігнали на нещасній дівчині;
б) вбили матір і її;
в) навесні вплітають у коси.
9. Який злочин вчинила мати задля власного життя (балада «Русалка»)?
а) живе у палатах із паном;
б) народила дитину;
в) втопила немовля.
10. Вітер в осоки питає: «Хто се, хто се по сім боці Чеше косу? хто се?...Хто се, хто се по тім боці Рве на собі коси?...»
а) це мати і її донька;
б) це парубок і його осміяна дівчина;
в) це батько з матір’ю.
11. Сумовита пісня з драматично напруженим сюжетом, в якій фантастичне переплітається з трагічним – це:
а) народна пісня;
б) балада;
в) родинно-побутова пісня.
12. Яку пісню співала сестра Катерина малому Тарасику найчастіше?:
а) «Била мене мати»;
б) «Ой у полі могила»;
в) «Ой чиє ж то жито, чиї ж то покоси».
Відповіді: 1 б, 2 а, 3 в, 4 б, 5 а, 6 в,
7 б, 8 а, 9 в, 10 а, 11 б, 12 в.
Опитувальник
(за третім періодом творчості «Невольнича муза»)
(послання, елегія, балади, діалог, пейзаж, пісня)
(«Мені однаково…»)
(досконала для людини модель життєустрою)
Опитувальник
(на засланні)
(Олексій Бутаков – російський мореплавець)
(«Ще як були ми козаками»)
(за доносом, мовляв порушує « высочайшее повеление»)
(півострів Мангишлак, Новопетровське укріплення, Каспійське море)
(щоб довести шовіністам своє вміння творити і російською)
Опитувальник
(за присвяченими творами)
1. Яка назва твору, де є такі слова:
«Згадаю Енея, згадаю родину, Згадаю, заплачу, як тая дитина»?
(« На вічну пам’ять Котляревському»)
2. Кому присвячена «Катерина»? (В.А.Жуковському)
3. До кого звертається у творі словами:
«Чия правда, чия кривда І чиї ми діти. Наша дума, наша пісня Не вмре, не загине…»? («До Основ’яненка»)
4. Щирий батько – В.І.Григорович, конференц- секретар Академії художеств, яку поему Шевченко присвятив йому? («Гайдамаки»)
5. Дочці князя М.Г.Рєпніна Варварі Миколаївні присвячено поему («Тризна»)
6. 1857 рік. Вірш «Пустка». А згодом «Заворожи мені, волхве…» Кому присвячено поезію? (Михайлу Семеновичу Щепкіну)
7. Шевченко дуже високо цінував його творчість, тому написав «За думою дума роєм вилітає…» («Гоголю»)
8. Кому присвячено поему «Кавказ»? (Якову Петровичу де Бальмену)
9. Подрузі дитинства Оксані Коваленко присвячено твір
(«Мар’яна-черниця»)
10. Яка поема адресована Шафарикові? (« Єретик»)
11. Приятелю, лікарю з Переяслава написано: «Давно те діялось. Ще в школі…». Хто це?
(Козачковський Андрій Осипович)
12. М.С.Щепкіну присвячено поему
(«Неофіти»).
Опитувальник
(за присвятами жінкам)
1. Вірш присвячено сироті-наймичці, якій, за легендою, Т.Г.Шевченко подарував гроші на хустину. («Маленькій Мар’яні»)
2. Яку поему присвячено Оксані Коваленко? («Мар’яна-черниця»)
3. Яка назва поезії, присвяченій Марку Вовчку?
(«Сон «На панщині пшеницю жала»)
4. Кого Шевченко у творі називає: «Моя ти доне! Твоєю думу назову»?
(вірш «Марку Вовчку»)
5. Сестрі Кобзаря Ярині Григорівні Шевченко присвячено вірш («Сестрі»)
6. Поезія «Л». Кому написано: «Поставлю хату і кімнату, Садок - райочок насаджу»? (Ликерці Полусмаковій)
7. Яку Варварі Рєпніній присвячено поему? («Тризна»)
8. Який вірш адресовано жінці, з якою мав намір одружитися?
(«Ликері («Моя ти любо! Мій ти друже!» Ликері Полусмаковій)
9. Вірші «Н.Т. («Великомученице кумо!» та «Кума моя і я…» Про кого йдеться? (Тарновська Надія Василівна)
10. Поет порівнює дівчину із «колись лілея На Іордані процвіла»
(вірш «N. N.») Кому присвята? (дочці подільського священика Крупицькій, яку побачив на студентському вечорі)
11.ЇЇ портрет та її чоловіка намалював Шевченко. Поезія називається «Г.З.» Хто вона? (Ганна Іванівна Закревська, знайома поета, її чоловік – полтавський поміщик)
12. Рядки цієї поезії стали крилатими, бо присвячені усім матерям. Які це рядки? («У нашім раї на землі Нічого кращого немає,
Як тая мати молодая З своїм дитяточком малим»)
Літературний диктант
(за Книгою Книг – біблійними текстами)
Тоді так приязно молилось, Чого так весело було…» Яка назва твору? («Мені тринадцятий минало…»)
(«Думи мої, думи мої, Лихо мені з вами!»)
(«І досі сниться: під горою»)
Тематичне тестування
(за періодом заслання та останніх років життя)
І рівень
1. Назвіть перший поетичний твір, написаний після звільнення:
а) «Неофіти»;
б) «Юродивий»;
в) «Муза».
2. Шевченко уклав підручник для народних шкіл в Україні:
а) «Кобзар»;
б) «Буквар»;
в) «Часопис».
3. 1860 року рада Петербурзької академії мистецтв присвоїла Шевченку звання:
а) вчителя малювання;
б) вільного слухача;
в) академіка гравюри. (3бали)
ІІ рівень
1.Вказати з яких творів взято ці висловлювання, встановивши відповідність:
а) У всякого своя доля
І свій шлях широкий…
б) В своїй хаті своя й правда,
І сила, і воля.
в) Молися , сину, за Вкраїну
Його замучили колись…
2. Обгрунтуйте значення щоденника під назвою «Журнал» Т.Г.Шевченка.
(3 бали)
ІІІ рівень
1. Складіть міркування: «Т.Г.Шевченко і музика» або «Шевченко і наш край».
(3 бали)
Відповіді: І рівень (1бал) 1 а, 2 б, 3 в;
ІІ рівень (2 бали) а-2 «Сон», б-4 «І мертвим, і живим…», в-1 «Мені однаково»
Використана література
Зміст сторінка
заслання та останніх років життя……………………………………….32
1