Збірник на тему: " Українська література. Т.Г. Шевченко. Життя і творчість. 9 клас "

Про матеріал

Цей збірничок присвячено 200-річчю Т.Г.Шевченка.

Він складається із літературних диктантів, опитувальників, диктантів ймовірностей, зразків тематичного оцінювання, цитатних диктантів. Збірник складено за програмою стандарту освіти та для класів профільного навчання.

Рекомендовано учителям української мови і літератури, студентам філологічного факультц

Перегляд файлу

 

 

 

ВІДДІЛ ОСВІТИ ШИРОКІВСЬКОЇ РАЙОННОЇ

ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

КЗ «ВОДЯНСЬКА СЕРЕДНЯ ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА – ЗАГАЛЬНООСВІТНІЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД І-ІІІ СТУПЕНІВ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Діагностика знань

 

 

українська  література

 

9 клас

 

 

 

 

               

 

 

 

 

2012 рік

 

 

 

СОКОЛ ЗІНАЇДА ГРИГОРІВНА вчитель української мови і літератури, спеціаліст вищої категорії, звання «вчитель – методист», педагогічний стаж 31 рік.

 

 

 

 

 

Діагностика знань

українська література

9 клас

 

 

 

Цей збірничок  присвячено 200-річчю  Т.Г.Шевченка.

 

Він складається із літературних диктантів, опитувальників, диктантів ймовірностей, зразків тематичного оцінювання, цитатних диктантів. Збірник складено за програмою стандарту освіти та для класів профільного навчання.

Рекомендовано учителям української мови і літератури, студентам філологічного факультету.

 

 

 

 

Вступ

На вивчення життя і творчості Тараса Григоровича Шевченка  у 9 класі за шкільною програмою стандарту освіти відводиться майже 20 уроків, а для класів профільного навчання іще більше, тому й виникло питання урізноманітнити форми, методи, прийоми перевірки учнівських знань з даної теми.

Практично  на кожному уроці, відводячи мінімальну кількість часу, учитель зможе переглянути підготовку  засвоєних знань, а також систематизувати  отримані знання, спонукати до більш детального опрацювання творів класика і гордості  українського народу, генія, який прославив рідне слово на весь світ, - Кобзаря.

Варіанти перевірки вивченого складено так, що учневі треба не лише прочитати твір, а й опрацювати критичний матеріал, думки дослідників творчого шляху митця, продумати власну відповідь на те чи інше питання, заглянувши до історичних джерел. Зокрема, диктанти ймовірностей спонукають самостійно оцінити розуміння даної теми, спонукають до індивідуальної роботи з текстами творів. А цитатний диктант змушує поглиблено опрацювати кожну деталь, ретельно вивчити історичні факти біографії, подій життя суспільства, а також сформувати власну позицію, ставлення.

Для поширення кругозору допитливих шанувальників життєвого шляху, особистого сприйняття світу Шевченком подається опитувальник за присвятами творів митцем, налаштовує на пошук інформації, відповідаючи на питання чому ж та чи інша робота була адресована даній особі, що ж такого сталося нетипового, важливого, неординарного. З досвіду роботи у навчальних закладах достовірно відомо, як цікавить учнів даного віку питання власного особистого сімейного щастя, вибору супутника життя, закоханості. На це питання відповідає літературний диктант, присвячений жіноцтву, поряд з яким жив, страждав, творив, сподівався, будував власні плани.

Робота розрахована на  перегляд засвоєного матеріалу за всіма чотирма періодами творчості мислителя. Пропонуються зразки тематичного оцінювання, які складено з урахуванням різних рівнів сприймання та розуміння ролі Кобзаревого слова, в які також включено зразки оцінки життєдіяльності Т.Г.Шевченка критиками, однодумцями, приятелями, друзями.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тарас Шевченко

(літературний диктант за біографією)

  1. Село, в якому народився Т.Г.Шевченко:

        а)Кирилівка;

        б) Моринці;

        в) Лисичанське.

 

  2. Як звали поміщика, кріпаками якого були батьки Шевченка?

       а) Микола;

       б) Василь;

       в) Іван.

 

 3. Із шести дітей сімї Шевченка яким народився Тарас?

        а) першою дитиною;

        б) четвертою;

        в) шостою дитиною.

 

4. Тарасову матір  звали:

        а) Ярина Якимівна;

        б) Катерина Якимівна;

        в) Любов Якимівна

 

5. Тарас  був попихачем. Розтлумач це слово:

        а) кухарчук – помічник на кухні;

        б) слуга у покоях пана;

        в) особистий маляр.

 

 6. На поміщика Василя Ширяєва юнак працював по:

        а) 7-8 годин;

        б) 12-14 годин;

        в) 5-6 годин.

 

7. Усе життя Шевченко буде вдячний зустрічі із:

        а) В.Ширяєвим;

        б) І.Сошенком;

        в) І.Котляревському.

 

 8. Портрет Василя Жуковського для викупу намалював:

        а) А.Мокрицький;

        б) К.Брюллов;

        в) І.Сошенко.

 

 9. Які успіхи у малярстві  за час навчання в  академії Тараса?

        а) три срібні медалі;

        б) дві золоті медалі;

        в) одна срібна  і одна золота медаль.

 

 10. Чий дім став літературною світлицею для поета-початківця

         Шевченка?

         а) Євгена Гребінки;

        б) Василя Григоровича;

        в) Василя Жуковського.

 

 11. У щоденнику Тарас Шевченко пише про свою майбутню професію:

     а) живопис;

     б) поет;

     в) революціонер.

 

12. «Велетнем у царстві людської культури» Шевченка назвав:

      а) Леонід Білецький;

      б) Іван Франко;

      в) Євген Гребінка.

 

 

Відповіді:

1-9  запитання – б;

10-11 запитання – а;

12 запитання – б.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тарас Шевченко

(літературний диктант за ранньою творчістю)

  1. Хто залучив молодого Шевченка до літературного альманаху «Ластівка»?:

  а) В.Жуковський;

  б) І.Сошенко;

       в) Є.Гребінка.

 

    2. Яким роком виходу датується перша збірка поетичних творів Шевченка?

       а) 1832 роком; 

       б) 1841 роком; 

       в) 1840 роком.

 

    3. Прізвище поміщика, чиїм коштом видано першу збірку  Шевченка:

       а) Петро Могила; 

       б) Петро Метросов;

       в) Петро Мартос.

 

    4. Скільки творів входить до «Кобзаря»?

       а) 12 творів;

       б) 14 творів; 

       в) 8 творів.

 

   5. На скільки періодів  умовно ділиться Шевченкова творчість?:

      а) два періоди;

      б) чотири періоди; 

      в) три періоди.

 

  6. Виділіть за жанром поему збірки «Кобзар»:

     а) «Тарасова ніч»;

     б) «Катерина»; 

     в) «Тополя».

 

 7. Поезія «Реве та стогне Дніпр широкий» є вступним пейзажем до:

   а) «Катерина»;

   б) «Причинна»;

   в) «Гайдамаки».

 

8. Якою поезією відкривається збірка «Кобзар»?:

    а) «Гоголю»; 

    б) «Думи мої, думи мої…» 

    в) «Заповіт».

 

 9. Який із творів Шевченка датується 1837 роком?:

    а) «Думи мої, думи мої…»;

    б) До  Основяненка»; 

    в) «Причинна».

10. Який із творів Шевченка вважається і понині одним із національних гімнів України?:

      а) «Думи мої, думи мої…»;

      б) «Гайдамаки»;

      в) «Реве та стогне Дніпр широкий».

 

 11. Тема козацтва звучить у творі:

       а) «До Основяненка»;

       б) «На вічну память Котляревському»;

       в) «Нащо мені чорні брови…».

 

 12. Яка із  поезій Шевченка раннього періоду є посланням?:

       а) До Основяненка»; 

       б) «Іван Підкова»; 

       в) «Тарасова ніч».

 

Відповіді: 1-4  в; 5-8  б; 9-10  в; 11-12  а.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тарас Шевченко

(літературний диктант за поемою «Гайдамаки»)

1.Повстання якого року лягло в основу сюжету поеми?:

а) 1768 року;

          б) 1654 року;

          в) 1832 року.

 

  2. Головний герой поеми:

       а) народ;

       б) Ярема;

       в) Гонта.

 

  3.Назвіть,хто очолив народну війну (Коліївщини)?:

      а) Іван Гонта;

     б) Максим Залізняк;

     в) Богдан Хмельницький.

 

  4. Яке місто стало столицею повстання?:

      а) Чигирин;

      б) Умань;

      в) Полтава.

 

 5. Кому присвячено поему «Гайдамаки»?:

     а) В.І.Григоровичу; 

     б) В.І.Штернбергу; 

     в) В.А.Жуковському.

 

 6. Що означає слово в поемі  «інтродукція»?:

     а) музичний вступ; 

     б) ліричний вступ;

     в) історичний вступ.

 

 7. Яким синонімом можна перекласти слово  «галайда»?:

     а) затурканий наймит;

     б) романтичний месник;

     в) бездомний блукач по світу.

 

8. Яке свято відбулося в Чигирині?:

     а) зустріч із старшиною; 

     б) свято кобзарських пісень;

     в) освячення ножів.

 

9. О котрій годині співають треті півні?:

     а) пів на другу; 

     б) пів на третю; 

     в) пів на четверту.

10. Образ Гонти як убивці своїх дітей –це:

      а) трагедія людини в умовах імперії;

      б) психологічний стан месника;

      в) хибний шлях спокути.

 

11. Кульмінацією історичної лінії є:

      а) місто Умань захоплюють гайдамаки;

     б) Ярема рятує Оксану;

     в) смерть Гонти і  Залізняка.

 

12. За жанром твору «Гайдамаки»:

     а) епічна поема;

     б) романтично- лірична поема;

     в) лірично-епічна поема-епопея.

 

 

Відповіді: 1-2  а;  3-4  б; 5  а; 6-9 в; 10-11  а; 12  в.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Опитувальник*

(за твором «Гайдамаки»)

  1. Хто очолив  останнє повстання гайдамаків?           ( Залізняк і Гонта)
  2. Повстання українців проти польської шляхти – це         (Коліївщина)
  3. Якими словами починається твір «Гайдамаки»?  ( все йде, все минає)
  4. Вавілон –це    (стародавнє місто на березі Євфрату в Месопотамії)
  5. Який наказ, куди летіти  радить автор синам-орлам (летіть в Україну)
  6. Про що йдеться у вступі «Гайдамаки»               (про козацьку Україну)
  7. Кому присвячено  цю поему?

                        (Григоровичу –це конференц-секретар Академії мистецтв)

  1. Що таке інтродукція?                                                     (введення, вступ)
  2. Хто такі конфедерати?                               (армія, збройні сили  Польщі)

10. Ким був Галайда?                                                                   (наймитом)

11. Про що співає Ярема у розділі «Титар»?       (про Оксану, що нерівня)

12. За що конфедерати спалили хату титаря?                     (хотіли грошей)

13. Які були катування титаря?      (гарячою смолою, жар в халяви чобіт)

14. Чигирин – це

           (місто Черкащини, де була столиця гайдамацька з Б.Хмельницьким)

15. Поясніть вислів «ножі святити»  (давати клятву, збір старшини на раду)

16. Хто такий волох?                                                      (сліпий кобзар –співець)

17. Як розуміти вислів «треті півні»?                             (сигнал до повстання)

18. У якому розділі Ярема одержав прізвище?              («Червоний бенкет»)

19. Як Ярема вів себе під час «гуляння» в Черкасах?

                                                                      по три, по чотири так і кладе»)

20. У творі говориться… «пішли в гайдамаки». Хто? 

                                                                                    (жінки навіть з рогачами)

21. Хто розказав про Оксану Яремі?                                                   (хлопчик)

22. Хто влаштував бенкет у Лисянці?                       (гайдамаки карали ляхів)

23. Чому Ярема опинився в Лебедині?   (привіз Оксану в дівочий монастир)

24. Хто вбив (за версією автора) своїх дітей?                                      (Гонта)

 

                                     *опитувальник для класів профільного навчання

Опитувальник*

( за періодом  «Трьох  літ»)

  1. Який твір Шевченка присвячено Варварі Миколаївні Рєпніній?

                                                                                                     (поема «Тризна»)

  1. Що значить у поемі «Сон» (комедія) «первому – вторая»?

     (на памятнику Петру І, який збудовано за наказом Катерини ІІ двома     мовами написано: «Петру Первому – Екатерина Вторая»)

  1. Видатному російському актору Михайлу Семеновичу Щепкіну (колишньому кріпаку) присвячено                                                («Заворожи мене, волхве…»)
  2. Назвіть відомих вам єретиків.                              (Дж. Бруно, Г.Галілей, Я.Гус)
  3. «Єретик» присвячено

             (Шафарикові  - це чеський і словацький  учений, професор Празького  університету, який пропагував ідею єдності слов янських народів)

  1. Містерія «Великий льох» спрямована проти    (соціального та національно –колоніального  гніту, здійснюваного на Україні російським царизмом)
  2. Що символізують собою «Три ворони»? 

                                                      (українські, російські, польські реакційні сили)

  1. За що Шевченко негативно оцінив діяльність Петра І та Б.Хмельницького?  (за використання воззєднання України з Росією і перемоги над шведами для закабалення українського народу)
  2. Хто такі декабристи?                (перші дворянські офіцери-революціонери)

10.Яку залізницю будують кріпаки?                              (Петербург – Москва)

11. Який біблійний образ використано у поемі «Кавказ»?        (царя Давида)

12. Що таке мірра?

                   ( пахуча смола, яку використовують під час церковної відправи)

 

 

 

 

 

 

 

 

Диктант ймовірностей

(за змістом  поеми «Сон»)

1. Епіграф до твору «Сон» взято із Біблії.       Так\ні.

2. У вступі твору автор наслідує Г.С.Сковороду.    Так\ні.

3. Твір датується 1840 роком написання.       Так\ні.

4. За змістом, сон приснився автору, коли той був нетверезим після бенкету.                   Так\ні.

5. Від краси землі, над якою пролітає,  душа плаче. Так\ні.

6. Автор змальовує рай, де всі задоволені: і каліки, і княжата, і дівчата…    Так\ні.

7. «Загули кайдани під землею» - це про працю донецьких шахтарів.    Так\ні.

8. Шевченко вміло добирає власні епітети для характеристики царя.  Так\ні.

9. Злодієм штампованим, «розбійником катованим» автор називає мерців, що з пекла виносять «неситому» золото.    Так\ні.

10. «Болота засипав благородними костями; поставив столицю» - це про Москву.   Так\ні.

11. « Неначе з барлоги медвідь виліз» -  уявляється казка авторові у творі.   Так\ні.

12.Проснувся від того,що медвідь глянув і перелякав автора.   Так\ні.

 

 

Відповіді:

1,2,4,8,9,12  -  Так; 

     3,5,6,7,10,11 -  Ні.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Опитувальник

(за поемою «Сон»)

1. Зображення суті російського імперського режиму – це              (тема твору)

2. За жанром «Сон» -                                              (ліро-епічна сатирична поема)

3. Особливо дошкульна,  викривальна насмішка, як вияв ненависті й  зневаги до зображуваного – це                                                                                    (сарказм)

4. Картини України, Сибіру, Петербурга та вступ - це            (композиція) твору.

5. Прихована, м яка, часто доброзичлива насмішка – це                            (іронія).

6. Він уособлює весь український народ, що пізнає істину. Це   (автор у творі).

7. Панораму життя Російської імперії допомагають прийоми  

                                                                           (сну, подорожі, мозаїчна побудова).

8. Образ мудрості, істини,  з яким летить над імперією                                (сова).

9. Яка частина твору є кульмінаційною?                                                     (третя)

10. Наказний гетьман веде із Глухова полки. Це хто?                                                     (гетьман тимчасовий Павло Полуботко).

11. За що соромно авторові, зустрівши землячка?           (відцурався рідної мови).

12. Хто визначив жанр поеми «Сон» комедією?                                   (сам автор).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Опитувальник

(за змістом поеми  «Катерина»)

  1. Хто робить лихо із дівчатами?                                                          (москалі)
  2. «Батько, мати – чужі  люде». Чому? (бо переймаються соромом від людей за те, що донька народила позашлюбну дитину).
  3. З яким деревом порівнює автор Катерину, коли батьки проганяють з хати?             (тополею).
  4. Як назвала сина Катерина?                                                                 (Іваном).
  5. Як раніше називали дитину, народжену поза шлюбом?           (байстрюк).
  6. Що стало останньою краплею до самогубства Катерини?

     (відцурався батько не тільки її, а й сина, утік, а москалики теж не взяли віддати старшому).

  1. Як склалася доля малого Івася?                                 ( став водити старців).
  2. Чи зустрівся з батьком?

                             (так, впізнав карі очі, та не признався, відвернувся батько).

  1. Чи мав змогу виростити сина батько? 

                                           (так, був багатим, бо їхав «берлином шестірнею»)

10.Яку пісню  любить співати Катерина , стоячи під калиною біля криниці?    Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці»).

11. Яка тема твору «Катерина»?  (змалювання зневаженої жінки-покритки).

12. Кому на згадку про викуп із кріпацтва присвячена ця поема?                          (В.Жуковському).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тематичне оцінювання*

(різнорівневі тестові завдання за першим періодом творчості)

І рівень

 

1. Який твір датований 1837 роком?: 

а) «Думи мої, думи мої…»;

б) «Причинна»;

в) «Заповіт».

 

2. «Чигиринський Кобзар і Гайдамаки» - видання якого року?:

а) 1840 року;

б) 1841року;

в) 1844 року.

 

3. Перший «Кобзар» виданий:

а) 1845 року;

б) 1840 року;

 в) 1847року.

 

4. Із якого твору ці рядки:

                                         Зійде сонце,

                                         Осушить, пригріє,

                                         А онуки? Їм байдуже,

                                        Панам жито сіють.

а) «Гайдамаки»;

б) «Сон»;

в) «Кавказ».

 

1-4 завдання оцінюється по 1 балу.

 

ІІ рівень

  1. Розкрийте поняття «шевченківський вірш»  (2 бали)

 

  1. Доведіть, що ранній період творчості носить романтичний характер.

             (2 бали)

 

ІІІ рівень

Доведіть , що в перших творах Шевченко поставив перед собою завдання будити національну свідомість сучасників.  (4 бали)

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповіді до тестів : 1 б; 2 в; 3 б; 4 а;

 

Шевченківський вірш –це поєднання слухового, музичного, а не зорового типу. Умовно можна поділити на  три типи: народнопісенний вірш, силабічний вірш, ямбічний вірш.  У народнопісенному вірші за основу бере коломийковий розмір.

У силабічній системі віршування  використовує ритміку староукраїнської поезії, в якій переважають 12 та 11-складові рядки,  використовується речитатив (промовляння співучим голосом, наспівним  декламуванням). У більшості творів Шевченко використовує силабо-тонічну систему віршування, його улюбленим розміром є чотиристопний ямб.  Оригінальне й римування, яке бере коріння з фольклорних традицій,  їх мелодійність посилюють внутрішні рими.

Ранній період творчості Шевченка носить романтичний характер. Так,  у першому «Кобзарі» твори «Нащо мені чорні брови…», «Тополя» та «Катерина» звучить жіночий мотив. Туга дівчини за хлопцем, який зрадив, пішов на море, війну і не повернувся… У цих творах характерні для народних пісень епітети, порівняння, риторичні запитання, мовні звороти. Тема ж історичних пісень торкається творів «Перебендя», «Тарасова ніч», «Іван Підкова»,  «До Основяненка», де вирішуються питання козака, який палко кохає дівчину, який стоїть на сторожі народних звичаїв та в обороні… Сміливість, лицарство, благородність , щирість почуттів гоїть як соціальні, так і національні рани народу.

Будити історичну свідомість сучасників -  Шевченко поставив перед собою завдання у перших творах історичної тематики (не менше трьох творів наприклад).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Опитувальник

І авріант (другий період творчості)

 

  1. Яка причина написання «Назар Стодоля»?

                                                                        (захопився організацією театру)

  1. Скільки років не був на Україні?                                        (чотирнадцять)
  2. Чим заробляв у цей час на прожиття? (малював портрети на замовлення)
  3. Який альбом замислив видати як періодичне видання?  

                                                                                          («Живописна Україна»)

  1. Яку благородну ідею для  своєї родини намагався втілити в життя?                                (викупити братів і сестер із кріпацтва)
  2. Які реалії українського життя під час цього перебування на Україні вразили?  (замучене селянство, нація деградує, інтелігенція за мізерну плату служить панству)
  3. Рік повернення до Петербурга?                                                    (1844 рік)
  4. Твір –діагноз як твір –узагальнення життя уярмленої України – це        (поема»Сон»)
  5. Який мотив лежить в основі твору?                             ( мотив подорожі)

10.Якими ножами закликає поет рятувати Україну у вірші «Чигрине, Чигрине…»?  виростуть ножі обоюдні, … і наллють козацької тії крові»)

11. Шевченко мав прекрасний музикальний слух і мав який тембр голосу?           (баритон)

12. До кого звертається у вірші «Розрита могила» Шевченко?

                                                                                  (до Богдана Хмельницького)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Опитувальник

 ІІ варіант

(за другим періодом творчості)

 

  1. У якому році закінчив Петербурзьку академію мистецтв?                   (1845р)
  2. За яку суму грошей продав видавцеві всі свої твори?                  (1500 рублів)
  3. Яка назва Тимчасової комісії, в яку у Києві був прийнятий? (Археографічна)
  4. Який рік названий Євгеном Сверстюком «роком високого сонця»?      (1845)
  5. Чому написав «Як умру, то поховайте»?                        (захворів, застудився)
  6. Які роки охоплює збірка творів «Три літа»?                                    (1843-1845)
  7. Як оформлено титулу збірки поезій «Три літа»? 

                              (портрет біблійного пророка Єремії та епіграф з його плачу)

  1. Коли утворилось Кирило-Мефодіївське братство?                     (1845-1846 р)
  2. Чи був засновником Шевченко?                                                                     (ні)

10.Яка мета братства?        (визвольна, всіх народів від національного гноблення)

11. Чи закладено розвиток освіти?                     (так, школи для сільських дітей)

12.Яку посаду одержав у Київському університеті?            (вчителя малювання)                                                                                                             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Літературний диктант

(за поемою «Кавказ»)

 

  1. Кому присвячено твір?:

      а)Якову де Бальмену;

      б) Івану Франку;

      в) Євгену Маланюку.

 

  1. За жанровою специфікою – це:

      а)соціальна поема;

      б) лірична поема-соната;

      в) суспільно-політична поема.

 

3. Який образ поеми є символом незламного борця?:

     а) орел;

     б) Прометей;

     в) Бог.

 

4. «Воно знову оживає І сміється знову»  Це про що пише автор?:

     а) про страждання кавказців;

     б) про прагнення до волі;

     в) про російське гноблення.

 

5. Скільки років Росія підкорювала Кавказ?:

     а) чверть століття;

     б) близько півстоліття;

     в) майже століття.

 

6. У передбаченні майбутнього нації автор виступає у творі:

     а) пророком;

     б) поводирем;

     в) агітатором.

 

7. У рядках       Отам-то милостивії ми

                           Ненагодовану і голу

                           Застукали сердешну волю

                           Та й цькуємо.     

   а) звучить іронія;

   б) звучить сарказм;

   в) звучить сатира.

 

8. «Борітеся – поборете, Вам Бог помагає!»  - це

      а) релігійний мотив;

      б) провідна тема твору;

      в) провідна ідея твору.

 

9. «Не нам на прю з тобою стати!» Як розуміти це слово?:

      а) діалог;

      б) суперечка;

      в) розмова.

 

10. « Всього навчим; тількодайте свої сині гори  Останнії…» , - така політика: 

         а) російської держави; 

         б) християнського люду;

         в) затурканих кавказців.

 

11. Як розуміти слова: Слава! Слава!

                                     Хортам, і гончим, псарям,

                                     І нашим батюшкам царям

                                     Слава!

      а) подяка за «благоденствіє»;

      б) пошана і гордість;

      в) сором і гріх.

 

12. У чому розбіжність у показі Прометея Шевченком і  міфічним       зображенням?:

      а) орел вириває з нього печінку;

      б) орел розбиває серце і ребра;

      в) орел сміється над муками.

 

 

 

 

Відповіді:

 А – 1, 6, 10 ;

 Б  -  2, 3, 4, 5, 7, 9, 12 ;

 В  -  8, 11.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Цитатний диктант*

(за поемою «Великий льох»)

 

1. «Я води набрала  Та вповні шлях і перейшла;  А того й не знала,  Що він     їхав в Переяслов  Москві присягати!...»:

          а) це розповідь першої душі;

          б)  це розповідь другої душі;

          в) це розповідь третьої душі.

 

2. « Каже коня напоїти,  А я й напоїла!...»:

          а) це гріх підлітка;

          б)це гріх немовляти;

          в) це гріх  дитини.

 

3.  « Цариця сиділа.  Я глянула, усміхнулась…» :

          а) місце дії – Канів; 

          б) місце дії  - Чигирин;

          в) місце дії – Батурин.

 

4.  «І в купочці на дубочку   Ночувати сіли»:

          а) три душі; 

          б) три сови;

          в) три ворони.

 

5. «Да шесть тисяч в одной версте  Душ передушила…»:

         а) будівництво залізниці Петербург-    Москва;

         б) ліквідація Гетьманщини;

         в) зруйнування Січі.

 

6. «Кому я їх не наймала,  Не запродавала?»:

         а) діяння Московської ворони;

         б) діяння Української ворони;

         в) діяння Польської ворони.

 

7. «Один сліпий, другий кривий, А третій горбатий», -

        а) образи лірників - старців;

        б) символи духовного каліцтва сучасної української душі;

       в) це затуркані, жалюгідні люди, які дозволили випороти себе, не знаючи й за що.

 

8.  «Сю ніч будуть в Україні  Родиться близнята». Яка суть образу –алегорії близнят?:

       а) споконвічна роздвоєність українців;

       б) національна совість і свідомість;

       в) сини українського народу, які не дбали про рідний край.

9. «Не смійтеся, чужі люде!  Церков-домовина розвалиться….і з-під неї  Встане Україна.»

        а) йдеться про рівність життя двох братніх народів; 

        б) треба позбутися промосковської орієнтації; 

        в) бачить незалежне майбутнє життя України.

 

10. «…виросте той Гонта… І розпустить правду й волю По всій Україні!»    Хто допоможе Україні у цій справі?:

        а) сильні особистості, провідники-герої;

        б) сам Господь посилає спасителів;

        в) люди прокинуться від сну.

 

11. «Стоїть в селі Суботові…» та «Великий льох». Який образ є для цих творів спільним?:

          а) Б.Хмельницький;

          б) І.Гонта;

          в) М. Залізняк.

 

12. «Книгою буття українського народу» можна назвати:

           а) «Стоїть в селі Суботові…»;

           б) «Великий льох»;

           в) «Посланіє».

 

 

 

 

 

Відповіді:  1  а, 2 в,  3  а,  4 в,  5  а,  6  б,

                    7  б,  8  а,  9 в,  10 а, 11  а, 12  б.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Опитувальник

(за циклом  «Давидові псалми»)

 

  1. Який зміст носить цикл?                                            (біблійного характеру)
  2. Вірш, написаний за мотивами поетичного твору іншого автора (переспів)
  3. Скільки віршів-переспівів  об’єднує?                                               (десять)
  4. Які дві дороги завжди пролягають перед людиною?  (щаслива і злощасна)
  5. Яка з доріг утверджує ідею кінцевої безперспективності?        (дорога зла)
  6. Який художній засіб використовує Шевченко у псалмах-переспівах?      (антитезу)
  7. За допомогою розгорнутих порівнянь автор розкриває сутність    (праведника і безбожника)
  8. Чому 1-ий псалом виконує основоположну функцію вступу?

                                             (бо (як і в Біблії) констатує основний закон буття)

  1. Хто подарував Шевченку Біблію?                                       (Варвара Рєпніна)
  2.  Яка проблема єднає 43, 52, 132, 136 псалми-переспіви?

                                                                                  (життя  українців у соціумі)

  1.  Який псалом прославляє національну гідність і згуртованість єврейського народу?                                                                                                    (149-ий)
  2. Що несе у Шевченковому розумінні образ царя?

                                                      (синонім поневолення, насильства, образ зла)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Літературний диктант

 

(за баладами)

 

1. Один із улюблених жанрів Шевченка І та частково ІІ періоду творчості:

     а) псалми-переспіви; 

     б) балади;

     в) поеми.

 

2. Народна балада «Ой чиє ж то жито, чиї ж то покоси» стала основою створення:

     а) «Тополя»;

     б) «Причинна»;

     в) «Русалка».

 

3. Балада  «Русалка» написана на мотив народної пісні:

      а) «Ой зоре моя…»;

      б) «Грицю, Грицю…»;

      в) «Ой у полі могила».

 

4. До якого засобу перетворення дівчат у баладах вдається автор?

       а) перевтілення;

       б) метаморфоз;

       в) вампіризм.

 

5. Яка з названих квіток є символом чистоти?

        а) лілія;

        б) фіалка;

        в) лотос.

 

6. Тема дівчини-покритки, дитини-байстря звучить у баладі:

         а) «Тополя»;

         б) «Утоплена»;

         в) «Лілея».

 

7. Написані за рік лише 2 твори.  Це творча пауза:

         а) 1845 рік;

         б) 1846 рік;

        в) 1847 рік.

 

8. За що ображена Лілея на людей?

        а) злість на пана зігнали на нещасній дівчині;

        б) вбили матір і її;

        в) навесні вплітають у коси.

 

 

9. Який злочин вчинила мати задля власного життя (балада «Русалка»)?

         а) живе у палатах із паном;

         б) народила дитину;

         в) втопила немовля.

 

10. Вітер в осоки питає: «Хто се, хто се по сім боці Чеше косу? хто се?...Хто се, хто се по тім боці Рве на собі коси?...»

          а) це мати і її донька;

          б) це парубок і його осміяна дівчина;

          в) це батько з матірю.

 

11. Сумовита пісня з драматично напруженим сюжетом, в якій фантастичне переплітається з трагічним – це:

           а) народна пісня;

           б) балада;

           в) родинно-побутова пісня.

 

12. Яку пісню співала сестра Катерина малому Тарасику найчастіше?:

          а) «Била мене мати»;

          б) «Ой у полі могила»;

          в) «Ой чиє ж то жито, чиї ж то покоси».

 

 

 

 

 

Відповіді: 1 б, 2  а, 3 в, 4 б, 5 а, 6 в,

                   7 б, 8 а, 9 в, 10 а, 11 б, 12 в.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Опитувальник

(за третім періодом творчості  «Невольнича муза»)

 

  1. Скільки часу діяло Кирило-Мефодіївське братство?                (15 місяців)
  2. Чи був Шевченко членом цього братства?                                        (не був)
  3. Що послужило головним доказом його злочину проти держави та государя?                                                                 (рукописна збірка поезій)
  4. Скільки часу провів у одиночній камері?                           (півтора місяці)
  5. Скільки віршів входить до циклу «В казематі»?                         (13 віршів)
  6. Назвіть 6 жанрів творів палітри циклу.

                                                (послання, елегія, балади, діалог, пейзаж, пісня)

  1. Який вірш у циклі є присягою на вірність Батьківщині?

                                                                                              Мені однаково…»)

  1. Шедевром лірики Шевченка є поезія        («Садок вишневий коло хати»)
  2. Хто написав музику до «Садок вишневий коло хати»   (Микола Лисенко)
  3.  Гармонія людини і природи, людини і мистецтва, людини і Бога, Космосу у поезії «Садок вишневий коло хати»  - це  

                                                  (досконала для людини модель життєустрою)

  1.  Хто власноруч написав на справі Шевченка: «Под строжайший надзор и с запрещением писать и рисовать»?                                          (цар Микола І)
  2.  У тяжкі часи випробування просить:              («Свою Україну любіть…»)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Опитувальник

(на засланні)

 

  1. Як називалося місце служби покараного Шевченка?  (Орське укріплення)
  2. Як розуміти вирок Шевченка «до вислуги»?     (доки не стане офіцером)
  3. Яка назва віршів, написаних на засланні?                                   (захалявні)
  4. Скільки часу працював художником Аральської експедиції?   (два роки)
  5. Хто посприяв Шевченку в участі дослідження Аральського моря?

                                                    (Олексій Бутаков – російський мореплавець)

  1. Зустріч із польським художником сприяла появі твору

                                                                                 Ще як були ми козаками»)

  1. Чому був заарештований 23 квітня 1850 року?

                                    (за доносом, мовляв порушує « высочайшее повеление»)

  1. Де було нове місце заслання?

            (півострів Мангишлак, Новопетровське укріплення, Каспійське море)

  1. Скільки часу прожив у цій пустелі?                                               (сім років)
  2.  Скільки віршів написав у період з 1850-1857 років?                   (жодного)
  3.  Скільки повістей російською мовою збереглося ?                        (дев’ять)
  4. Чому писав російською?

                         (щоб довести шовіністам своє вміння творити і російською)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Опитувальник

(за присвяченими творами)

 

1. Яка назва твору, де є такі слова:

 «Згадаю Енея, згадаю родину, Згадаю, заплачу, як тая дитина»?

                                                                    На вічну память Котляревському»)

2. Кому присвячена «Катерина»?                                              (В.А.Жуковському)

3. До кого звертається у творі словами:

 «Чия правда, чия кривда І чиї ми діти. Наша дума, наша пісня Не вмре, не загине…»?                                                                                 До Основ’яненка»)

4. Щирий батько – В.І.Григорович, конференц- секретар Академії художеств, яку поему Шевченко присвятив йому?                                                  Гайдамаки»)

5. Дочці князя М.Г.Рєпніна Варварі Миколаївні присвячено поему   Тризна»)

6. 1857 рік. Вірш «Пустка». А згодом «Заворожи мені, волхве…» Кому присвячено поезію?                                               (Михайлу Семеновичу Щепкіну)

7. Шевченко  дуже високо цінував його творчість, тому написав «За думою дума роєм вилітає…»                                                                                     Гоголю»)

8. Кому присвячено поему «Кавказ»?                    (Якову Петровичу де Бальмену)

9. Подрузі дитинства Оксані Коваленко присвячено твір

                                                                                                   Маряна-черниця»)

10. Яка поема  адресована Шафарикові?                                             (« Єретик»)

11. Приятелю, лікарю з Переяслава написано: «Давно те діялось. Ще в школі…». Хто це?

                                                                            (Козачковський Андрій Осипович)

12. М.С.Щепкіну присвячено поему 

                                                                                                             Неофіти»).

 

 

 

 

 

 

 

 

Опитувальник

(за присвятами жінкам)

 

1. Вірш присвячено сироті-наймичці, якій, за легендою, Т.Г.Шевченко подарував гроші на хустину.                                                                    Маленькій Мар’яні»)

2. Яку поему присвячено Оксані Коваленко?                         Маряна-черниця»)

3. Яка назва поезії, присвяченій Марку Вовчку?

                                                                          Сон «На панщині пшеницю жала»)

4. Кого Шевченко у творі називає: «Моя ти доне! Твоєю думу назову»?

                                                                                                 (вірш  «Марку Вовчку»)

5. Сестрі Кобзаря Ярині Григорівні Шевченко присвячено вірш         Сестрі»)

6. Поезія «Л». Кому написано: «Поставлю хату і кімнату, Садок - райочок насаджу»?                                                                                (Ликерці Полусмаковій)

7.  Яку Варварі Рєпніній присвячено поему?                                            Тризна»)

8. Який вірш адресовано жінці, з якою мав намір одружитися?

                           Ликері Моя ти любо! Мій ти друже!» Ликері Полусмаковій)

9. Вірші «Н.Т. («Великомученице кумо!» та «Кума моя і я…»  Про кого йдеться?    (Тарновська Надія Василівна)

10. Поет порівнює дівчину із «колись лілея На Іордані процвіла»

(вірш «N. N.»)  Кому присвята?  (дочці подільського священика Крупицькій, яку побачив на студентському вечорі)

11.ЇЇ портрет та її чоловіка намалював Шевченко. Поезія називається «Г.З.» Хто вона? (Ганна Іванівна Закревська, знайома поета, її чоловік – полтавський поміщик)

12. Рядки цієї поезії стали крилатими, бо присвячені усім матерям. Які це рядки?                                    У нашім раї на землі Нічого кращого немає,

 Як тая мати молодая З своїм дитяточком малим»)

 

 

 

 

 

Літературний диктант

 

(за Книгою Книг – біблійними текстами)

 

  1. «А я собі у бур’яні Молюся Богу… і не знаю, Чого маленькому мені

Тоді так приязно молилось, Чого так весело було…» Яка назва твору?                                                                                                                                                                                                                                                                   Мені тринадцятий минало…»)    

  1. «І вам, лицарі великі, Богом  не забуті. Борітеся – поборете, Вам бог  помагає!» З якого твору рядки?                                                       («Кавказ»)
  2. «Мій  боже милий, як то мало  Святих людей на світі стало… Возвеличу  Малих отих рабів німих! Я на сторожі коло їх  Поставлю слово» Звідки взято рядки?                                                            («Подражаніє 11 псалму»)
  3. «Тоді, як, господи, святая На землю правда прилетить Хоч  на годиночку спочить, Незрячі прозрять…» - ось майбутнє України словом біблійного пророка. Яка назва твору?                                                  («Ісаія. Глава 35»)
  4. «Встань,же, Боже, поможи нам Встать на ката знову» просить Шевченко у творі                                                                            («Псалми Давидові. 43»)
  5. «Мені ж, о Господи, подай Любити правду на землі І друга щирого пошли!» молиться Шевченко                                                     («Молитва»)
  6. «Сім літ Сокира Божа ліс стинала, І пожарище не вгасало. І мерк за димом Божий світ»Яка назва твору?               («У Бога за дверми лежала сокира»)
  7. «О Боже мій милий! За що ти караєш її молоду? За те, що так щиро вона полюбила Козацькії очі?... Прости сироту!»                             («Причинна»)
  8. «Нехай тебе Бог прощає Та добрії люде; Молись Богу та йди собі- Мені легше буде», так каже батько донечці.                                     («Катерина»)
  9. «Хто сироті завидує – Карай того , Боже!» - навчає митець

                                                            Думи мої, думи мої, Лихо мені з вами!»)

  1. «І нищечком старий читає, Перехрестившись, Отче наш»

                                                                                 І досі сниться: під горою»)

  1. «(Бо без твоєї, Боже,  волі Ми б не нудились в раї голі)» - так звертається  у вірші Шевченко.                                                      («Якби ви знали, паничі»)

 

 

Тематичне тестування

(за періодом заслання та останніх років життя)

І рівень

1. Назвіть перший поетичний твір, написаний після звільнення:

     а) «Неофіти»;

     б) «Юродивий»;

     в) «Муза».

2. Шевченко уклав підручник для народних шкіл в Україні:

      а) «Кобзар»;

      б) «Буквар»;

      в) «Часопис».

3. 1860 року рада Петербурзької академії мистецтв присвоїла Шевченку звання:

       а) вчителя малювання;

       б) вільного слухача;

       в) академіка гравюри.                  (3бали)

 ІІ рівень

1.Вказати з яких творів взято ці висловлювання, встановивши відповідність:

а) У всякого своя доля

І свій шлях широкий…

б) В своїй хаті своя й правда,

      І сила, і воля.

 в) Молися , сину, за Вкраїну

     Його замучили колись…

 

  1. «Мені однаково;
  2. «Сон»;
  3. «Заповіт»;
  4. «І мертвим, і живим…»            (3бали)

2. Обгрунтуйте значення щоденника під назвою «Журнал» Т.Г.Шевченка.  

 (3 бали)

 ІІІ рівень

1. Складіть міркування: «Т.Г.Шевченко і музика» або «Шевченко і наш край».

     (3 бали)

 

Відповіді: І рівень (1бал) 1  а, 2  б, 3  в; 

 

ІІ рівень (2 бали) а-2 «Сон», б-4 «І мертвим, і живим…», в-1  «Мені однаково»

 

 

 

 

 

 

 

 

Використана література

  1. Кобзар. Т.Г.Шевченко. - Донецьк: ТОВ ВКФ «БАО», 2006.-960 с.
  2. Кобзар. Т.Шевченко. – Київ: вид. «Дніпро», 1972, с.649-686.
  3. Шевченко Т.Г. Три Літа: Поезії: Для серед. Та ст.. шк. віку \ Упоряд. , передм . та приміт. В.Є.Шубравського. – К.: Веселка, 1987.- 191 с.
  4. Шевченко Т.Поезії у двох томах. Том І., К.: Веселка,1988. – 259 с.
  5. Методичний посібник. Допоки сонце з неба сяє, тебе не забудем! – Д.: Промінь, 2001. – 124 с.
  6. Анісімов В., Середа Є. Літопис життя і творчості Т.Г.Шевченка. К.: Дніпро, 1976.
  7. Тарас Шевченко. Про художню творчість. К.: Радянський письменник, 1961.
  8. Клочек Григорій. Поезія Т.Г.Шевченка: сучасна інтерпретація. Посібник для вчителя. К.: Освіта, 1998.
  9. Пахаренко В.І. Українська література: підручник для 9 класу загальноосвіт. навч. закл., К.: Генеза, 2009, 220-302 с.
  10.  Методичний журнал. Бібліотечка «Дивослова», 2007, №2,  с. 2-38.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                       Зміст                                                                                      сторінка

 

  1. Літературний диктант за біографією………………….  ………….. ……5-6
  2. Літературний диктант за ранньою творчістю…………………………...7-8
  3. Літературний диктант за поемою «Гайдамаки»………………………..9-10
  4. Опитувальник за «Гайдамаки»………………………………………….....11
  5. Опитувальник за періодом «Трьох літ»………………………………......12
  6. Диктант ймовірностей за поемою «Сон»……………………………........13
  7. Опитувальник за поемою «Сон»……………………………………….....14
  8. Опитувальник за поемою «Катерина»…………………………………….15
  9. Тематичне різнорівневе оцінювання…………………………………..16-17
  10. Опитувальник (І в) за ІІ періодом творчості……………………………..18
  11. Опитувальник (ІІ в) за ІІ періодом творчості…………………………….19
  12. Літературний диктант за поемою «Кавказ»…......................................20-21
  13. Цитатний диктант за поемою «Великий льох»………………………22-23
  14. Опитувальник за «Давидові псалми»……………………………….........24
  15. Літературний диктант за баладами……………………………………25-26
  16. Опитувальник «Невольнича муза»…………………………………….....27
  17. Опитувальник за періодом «На засланні»………………………………..28
  18. Опитувальник за присвятами……………………………………………..29
  19. Опитувальник за присвятами жінкам……………………………………30
  20. Літературний диктант за біблійними текстами…………………………31
  21. Тематичне тестування за періоду

     заслання та останніх років  життя……………………………………….32

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бурбела Людмила Василівна
    Клопітка, прекрасна робота. Дякую"
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
15 березня 2018
Переглядів
6636
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку