"Здоров`язберігаючі технології на уроках математики"

Про матеріал

Ще у ІІ тисячолітті до нашої ери китайські мудреці знали, що існує взаємозв'язок між рухами пальців, кисті та розвитком моторики. Ігри з пальцями були створені для дітей дошкільного віку, але ними досить доречно користуватися у початковій школі, вони допоможуть вчителю не тільки розвивати мовлення та інтелектуальні здібності дитини, а також знімуть психічне навантаження, стануть у пригоді для створення робочого ритму впродовж дня.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Здоровязберігаючі

технології

на уроках математики

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пальчикова гімнастика

     Ще у ІІ тисячолітті до нашої ери китайські мудреці знали, що існує взаємозв’язок між рухами пальців, кисті та розвитком моторики. Ігри з пальцями були створені для дітей дошкільного віку, але ними досить доречно користуватися у початковій школі, вони допоможуть вчителю не тільки розвивати мовлення та інтелектуальні здібності дитини, а також знімуть психічне навантаження, стануть у пригоді для створення робочого ритму впродовж дня.

 

Пальчикова гра «Жменьки» 

           Із силою по черзі учні стискають пальці обох рук в кулак:

 

П’ять гарненьких діточок

Заховались в кулачок.

Потім інші діточки

Поховались в кулачки.

Так вони по черзі грались,

Поки в жменьці поховались.

 

 

Пальчикова гра  «На роботу»

Старший встав - не лінувався.

Вказівний за ним піднявся - 

Розбудив сусід його.

Той - свого, а той свого.

Встали вчасно вci брати - 

На роботу треба йти.

 

              (Стиснути пальчики в кулачок. По черзі розгинати їх, починаючи з великого. А зі словами: „Встали вчасно вci..." широко розставати nальцi).

 

Пальчикова гра «Доброго ранку!»

Доброго ранку, сонце привітне!

Доброго ранку, небо блакитне!

Доброго ранку, у небі пташки!

Доброго ранку тобі i мeнi!

 

                 (Пальцями правої руки по черзі „вітатися" з пальцями лівої руки, торкаючись один до одного кінчиками).

 

Пальчикова гра «Хлібчик»

Спечем хлібчик

Спечем, спечем хлібчик

Дітям на обiдчик.

Найбільшому - хліб місити,

А тобі - воду носити,

А тобі - в печі палити,

А тобі - дрова рубати,

А малому - замітати.

Тільки хліба напекли - танцювати почали.

Це робота не легка - витинати гопака.

(Розгинаємо пальчики, починаючи з великого. Імітуємо пальчиками танок).

 

Пальчикова гра «Гніздечко»

Пташенята в гнiздi

Полетіла пташка-мати

Малюкам жуків шукати.

А малята не літають - 

Із гніздечка виглядають.

 

(Bci пальці правої руки обхопити долонею. Утворити „гніздо". Коли ворушити пальцями правої руки, створюється враження, що у „гнiздi" живі пташенята).

 

 

Кольоротерапія 

        Ми червоніємо від гніву, відчуваємо «зелену» тугу або дивимося на світ крізь рожеві окуляри. Кожен колір випромінює свою енергію і безпосередньо впливає на наш розумовий, душевний і фізичний стан. 
     Фахівці рекомендують використовувати колір по-різному, тобто „опромінювати” або „купатися” з ним, „одягатися”, візуалізувати, „вдихати” чи медитувати з ним. Можна застосовувати „кольоровий пляж”, експериментувати, грати з кольором (розфарбовувати себе вигаданим пензликом). Можна використовувати кольорові тканини, прикладаючи їх до тіла.

     Частіше використовується зелений колір. Це – єдиний колір, яким можна опромінювати безмежно. Це колір збалансованості та гармонії, заспокійливий, він позитивно діє на нервову систему, корисний для очей, лікує застуду, головний біль. „Опромінюючи” дитячі серця, зелений колір заспокоює їх.
     Кольоротерапію корисно поєднувати з повторенням формул самонавіювання, наприклад: „Я дивлюся на зелений колір. Це колір природи. Він проходить крізь мою шкіру, доходячи до мого серця. Я насичуюся ним. Я буду здоровим та розумним, буду спокійно приймати незнайоме, гарно вчитися, пізнавати все нове, сміливо долати перешкоди”. 

       Жовтий колір - під час дихальних вправ „пропускають” промені жовтого кольору через шлунок, очищуючи його. 

       Синій колір – знімає напруження, допомагає при застудах, лікує очі, вуха, легені, ніс. Нежить лікується синім, синьо-фіолетовим або синьо-зеленим кольором, „обмальовуючи” голову вигаданим пензликом у синє забарвлення.
Зелено-блакитний колір надає відчуття спокою, задоволення, безпеки. Ефективним виявляється використання змішаних кольорів таких як помаранчевий (червоний та жовтий), зелений (синій та жовтий), фіолетовий (синій та червоний), бо вони поєднують лікувальні ефекти обох кольорів доповнюючи один одного.
     Привернути увагу дітей до пропонованого кольору можна лише на декілька хвилин.
Вправи та завдання для роботи з кольорами на уроці:

       1. Початок уроку з обирання кольору настрою:

  •                  зелений – упевненість; 
  •                  червоний – життєздатність, усемогутність; 
  •                   рожевий – ніжність; 
  •                   фіолетовий – схвильованість, тривожність; 
  •                   синій – спокій; 
  •                   коричневий – виснага; 
  •                   чорний – байдужість; 
  •                   жовтий – радість. 

        2. Дітям пропонується протягом хвилини дивитись на різнокольорові картки (7Х7 см.). Дається настанова: "Придивіться до кольорів, торкніться їх пальчиком, розкладіть на парті у будь-якому порядку". 

            Мета вправи: давати можливість учням призвичаїтись до кольорів, привчити очі до різнобарв’я. 
          3. "Хвилинки - кольоринки".

         Графічні вправи з кольоровими олівцями. Кілька хвилин діти довільно малюють (лінії, кульки, сніжинки тощо). 

          Мета вправи: поповнювати організм дитини позитивними емоціями. 

          4.Вправа "Уяви колір". Діти заплющують очі та уявляють заданий колір.
          5. Вправа "Зафарбуй музику". Школярі слухають музику і беруть до рук картку такого самого кольору, у який вони хочуть зафарбувати цю музику. 

         Дітям пропонується заучування приказок, прислів’їв про здоров’я.

 

 

АКУПРЕСУРА АБО ТОЧКОВИЙ МАСАЖ

     Точковий масаж - один з найдавніших методів лікування. Виник він на Сході, на території сучасних Китаю, Кореї, Монголії та Японії після того, як стародавні лікарі звернули увагу на те, що на тілі людини існують особливі "життєві" точки, пов'язані з внутрішніми органами і системами. Впливаючи на ці точки, можна було не тільки поліпшити загальний стан хворого, але і відновити порушені функції органів. 

     З часів давньосхідної медицини існує уявлення про те, що на поверхні тіла людини знаходяться точки, через які можна нормалізувати життєдіяльність організму. Таких точок налічується близько 700. Це і є біологічно активні точки (БАТ). 

     Масаж БАТ позитивно впливає на функції різних органів і систем: заспокоює і стимулює нервову систему, підсилює кровообіг, покращує живлення тканин, регулює діяльність залоз внутрішньої секреції, знімає больові відчуття, знижує напругу м'язів. Саме тому деякі прийоми різних східних методик доцільно використовувати в логопедичній роботі. 

     У залежності від тривалості та інтенсивності впливу точковий масаж може надавати або тонізуючий, або заспокійливу дію. Цим і пояснюється існування двох методів даного масажу: тонізуючого і заспокійливого.

     Основою тонізуючого методу є застосування коротких сильних натискань і переривчастою вібрації протягом 30-60 сек. Тонізуючий масаж не рекомендується проводити після заходу сонця. 

     Заспокійливий метод заснований на використанні плавного, повільного обертального погладжування (не зрушується шкірний покрив) і натискання подушечками пальців з поступовим збільшенням тиску і затримкою пальця на глибині. Кожен рух масажист повторює 3-4 рази, не відриваючи палець від точки. Тривалість дії на кожну точку - 3-5 хв. 

     В своїй практиці я застосовую точковий масаж обличчя стимулюючі основні БАТ, які на ньому знаходяться. Цей масаж покращує чутливість та рухливість м’язів обличчя та язика. 

 

                                                         АУРІКУЛОТЕРАПІЯ
     Аурікулотерапія - відносно недавнє віяння Сходу, яке вже з успіхом приживається і в нас. Принцип дії аурікулотерапія такий - впливаючи на вушну раковину, а точніше на певні активні точки на ній, ми "запускаємо" багато активних елементів в організмі. Іншими словами, аурікулотерапия - це активізація роботи органів і систем людської суті через вухо. У вусі знаходиться безліч нервових закінчень і активних точок (більше двохсот), які дуже чутливо "чують" нас через безпосередній вплив на них, наприклад, масаж пальцями або голковколювання.

        Вперше повну топографічну карту точок і зон на шкірі вушної раковини, в 1956 році опублікував французький лікар Поль Ножье. У 1969 році Ножье висловив геніальне припущення, згідно з яким вухо за своїм виглядом нагадує ембріон, що знаходиться в утробі матері. Згодом це припущення повністю підтвердилося ...
     Застосовувати знання про точки на вушній раковині можна на логопедичних заняттях, на будь-якому уроці під час фізкультпаузи запропонувати дітям самомасаж вух. Його можна супроводжувати промовлянням такого віршика:

 

Нумо, друзі, усміхнемось

і за вуха всі візмемось.

Вниз поиягнем свої вуха,

Щоби добре могли слухать.

Тепер в гору потягнемо –

Аж до неба доростемо!

Вуха в сторони потягнем –

Ніби Чебурашки, станем.

Вперед вуха закрутимо

І назад їх покрутимо,

Розітремо, посміхнемось,

До роботи повернемось.

 

СУ-ДЖОК ТЕРАПІЯ

          Одним із ефективних прийомів, що забезпечують розвиток пізнавальної, емоційно-вольової сфери дитини, є Су-Джок терапія. В дослідженнях корейського вченого Пак Чже Ву, який розробив Су-Джок терапію, доводиться взаємовплив окремих ділянок нашого тіла за принципом подібності руки і ноги з тілом людини.

На кистях і стопах розташовані системи високоактивних точок відповідності всім органам і ділянкам тіла. Їх стимуляція має виражений лікувальний і профілактичний вплив. Точки на кистях і стопах розташовані в строгому порядку, відображаючи в зменшеному вигляді анатомічну будову організму.


ГОЛОВНІ ПЕРЕВАГИ СУ-ДЖОК ТЕРАПІЇ

  1. Висока ефективність. При правильному застосуванні виражений ефект часто наступає уже через декілька хвилин, іноді секунд.
  2.  Абсолютна безпека застосування. Ця лікувальна система створена не людиною, а самою природою. В цьому причина її сили та безпеки. Стимуляція точок відповідності призводить до одужання. Неправильне застосування ніколи не завдасть людині шкоди – це просто буде неефективним
  3. Універсальність методу. За допомогою Су-джок терапії можна лікувати будь-яку частину тіла, будь-який орган чи суглоб.
  4. Доступність методу для кожної людини.
  5. Простота застосування.
  6. В своїй роботі я використовую масажери Су-Джок, за допомогою яких проводжу масаж пальців і кистей рук. Стимулюючи тим самим точки, що сприяють розвиткові мовлення дитини.

  

 

МЕТОДИКА ПАЛЬЦЕВОГО МАСАЖУ

       У всіх дошкільних закладах Японії, починаючи з двохрічного віку, застосовується методика пальцевого масажу і самомасажу.

            Японський вчений Намікоши Такухіро вважає, що масаж кожного пальця позитивно впливає на певний орган:

  • масаж великого пальця – підвищує активність мозку; 
  • масаж вказівного пальця – стимулює шлунок і підшлункову залозу; 
  • масаж середнього пальця – покращує роботу кишечника; 
  • масаж безіменного пальця – стимулює печінку; 
  • масаж мізинця – сприяє покращенню серцевої діяльності, знімає психічне і нервове напруження. 

     Оскільки нервові закінчення на пальцях безпосередньо пов’язані з мозком, то робота рук:

  • сприяє психічному заспокоєнню; 
  • попереджає розвиток втоми в мозкових центрах. 

  Японський вчений Йосіро Цуцумі розробив систему вправ для самомасажу: 

  1.   .Масаж пальців, починаючи з великого і до мізинця. Розтирають спочатку подушечку пальця, а потім повільно піднімаються до його основи. Такий масаж бажано супроводжувати веселими віршиками.
  2.   .Масаж долонних поверхонь кам’яними, металевими чи скляними різнокольоровими кульками «марблс» їх можна:
  • Вертіти в руках; 
  • Клацати по них пальцями; 
  • «Стріляти»; 
  • Спрямовувати в спеціальні жолобки та лунки-отвори. 
  1. .Масаж волоськими горіхами:
  • Катати два горіхи між долонями; 
  • Один горіх прокачувати між пальцями; 
  • Утримувати кілька горіхів між розставленими пальцями ведучої руки та обох рук. 
  1. Масаж шестигранними олівцями.
  2. Масаж «чотками». Перебирання «чоток» розвиває пальчики, заспокоює нерви. 

 

Перебирання супроводжують прямою та зворотною лічбою.

Пальчикова гра «Квіточка»

 

Під снігом квiточка росте,

Красу на землю принесе,

Промінчик доторкнеться

І квітка усміхнеться.

 

(Показати руками шар снігу. Пoтiм утворити руками квітку й торкнутися до її пелюсток, показуючи „промінчик". Далі квітка потроху розкриває пелюстки).

 

«Прапор»

Синьо-жовтий прапор маєм:http://kyrylenko.ucoz.ua/methodpics/prap.jpg

Синє небо, жовте жито; 

Прапор свій оберігаєм,

Він святиня, знають діти.

Перетворіть свої руки на прапорці. Розгорніть долоню правої руки від себе, великий палець опустіть униз (держак), інші пальці притисніть і спрямуйте вбік 

(полотнище).http://kyrylenko.ucoz.ua/methodpics/dol.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Рідний край»http://kyrylenko.ucoz.ua/methodpics/dol2.jpg

Сьогодні малята.

Копають грядки, 

Уперше в житті

Вони садять квітки:

Крокус, чорнобривці,

Нагідки, розмай —

Квітуй-розквітай,

Наш улюблений край!

 Зімкнуті та трохи заокруглені долоні — 

пуп'янок квітки. Поступово пальці

розводяться в різні боки та злегка

погойдуються.

 

Пальчикова гра «Kвіткa»

Сяє сонечко привітне -

Kвіткa з пуп‘янки розквітне.

(Пучки пальців обох рук зімкнути. Долоньки трішки круглясті, схожі на пуп‘янок. Нижні частини долонь притиснути одну до одної, а пальці широко розставити по колу i трохи вигнути. Утворюється велика квіткa, що розпустилася).

 

Пальчикова гра «Хрущ»

Я - малий веселий хрущ.

Мене знає кожен кущ.

Маю я красиві вуса

І нічого не боюся.

(Стиснути кулачок. Вказівний палець i мізинець розвести в рiзнi боки („вуса"). Ворушити вусами).

 

Пальчикова гра «Квіточка»

Під снігом квiточка росте,

Красу на землю принесе,

Промінчик доторкнеться

І квітка усміхнеться.

(Показати руками шар снігу. Пoтiм утворити руками квітку й торкнутися до її пелюсток, показуючи „промінчик". Далі квітка потроху розкриває пелюстки).

 

Пальчикова гра «Віяло»

В літню спеку віяло

Вітерцем повіяло.

3 нами вітерець погрався -

І у віяло сховався.

(Зображати руками віяло. Потім пальчики ховаються в кулачок).

 

docx
Пов’язані теми
Математика, Інші матеріали
НУШ
Додано
4 квітня 2018
Переглядів
1616
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку