Ще у ІІ тисячолітті до нашої ери китайські мудреці знали, що існує взаємозв'язок між рухами пальців, кисті та розвитком моторики. Ігри з пальцями були створені для дітей дошкільного віку, але ними досить доречно користуватися у початковій школі, вони допоможуть вчителю не тільки розвивати мовлення та інтелектуальні здібності дитини, а також знімуть психічне навантаження, стануть у пригоді для створення робочого ритму впродовж дня.
Здоров’язберігаючі
технології
на уроках математики
Пальчикова гімнастика
Ще у ІІ тисячолітті до нашої ери китайські мудреці знали, що існує взаємозв’язок між рухами пальців, кисті та розвитком моторики. Ігри з пальцями були створені для дітей дошкільного віку, але ними досить доречно користуватися у початковій школі, вони допоможуть вчителю не тільки розвивати мовлення та інтелектуальні здібності дитини, а також знімуть психічне навантаження, стануть у пригоді для створення робочого ритму впродовж дня.
Пальчикова гра «Жменьки» Із силою по черзі учні стискають пальці обох рук в кулак:
П’ять гарненьких діточок Заховались в кулачок. Потім інші діточки Поховались в кулачки. Так вони по черзі грались, Поки в жменьці поховались.
Пальчикова гра «На роботу» Старший встав - не лінувався. Вказівний за ним піднявся - Розбудив сусід його. Той - свого, а той свого. Встали вчасно вci брати - На роботу треба йти.
(Стиснути пальчики в кулачок. По черзі розгинати їх, починаючи з великого. А зі словами: „Встали вчасно вci..." широко розставати nальцi).
Пальчикова гра «Доброго ранку!» Доброго ранку, сонце привітне! Доброго ранку, небо блакитне! Доброго ранку, у небі пташки! Доброго ранку тобі i мeнi!
(Пальцями правої руки по черзі „вітатися" з пальцями лівої руки, торкаючись один до одного кінчиками).
Пальчикова гра «Хлібчик» Спечем хлібчик Спечем, спечем хлібчик Дітям на обiдчик. Найбільшому - хліб місити, А тобі - воду носити, А тобі - в печі палити, А тобі - дрова рубати, А малому - замітати. Тільки хліба напекли - танцювати почали. Це робота не легка - витинати гопака. (Розгинаємо пальчики, починаючи з великого. Імітуємо пальчиками танок).
Пальчикова гра «Гніздечко» Пташенята в гнiздi Полетіла пташка-мати Малюкам жуків шукати. А малята не літають - Із гніздечка виглядають.
(Bci пальці правої руки обхопити долонею. Утворити „гніздо". Коли ворушити пальцями правої руки, створюється враження, що у „гнiздi" живі пташенята).
|
Кольоротерапія
Ми червоніємо від гніву, відчуваємо «зелену» тугу або дивимося на світ крізь рожеві окуляри. Кожен колір випромінює свою енергію і безпосередньо впливає на наш розумовий, душевний і фізичний стан.
Частіше використовується зелений колір. Це – єдиний колір, яким можна опромінювати безмежно. Це колір збалансованості та гармонії, заспокійливий, він позитивно діє на нервову систему, корисний для очей, лікує застуду, головний біль. „Опромінюючи” дитячі серця, зелений колір заспокоює їх. Жовтий колір - під час дихальних вправ „пропускають” промені жовтого кольору через шлунок, очищуючи його.
Синій колір – знімає напруження, допомагає при застудах, лікує очі, вуха, легені, ніс. Нежить лікується синім, синьо-фіолетовим або синьо-зеленим кольором, „обмальовуючи” голову вигаданим пензликом у синє забарвлення. 1. Початок уроку з обирання кольору настрою:
2. Дітям пропонується протягом хвилини дивитись на різнокольорові картки (7Х7 см.). Дається настанова: "Придивіться до кольорів, торкніться їх пальчиком, розкладіть на парті у будь-якому порядку".
Мета вправи: давати можливість учням призвичаїтись до кольорів, привчити очі до різнобарв’я. Графічні вправи з кольоровими олівцями. Кілька хвилин діти довільно малюють (лінії, кульки, сніжинки тощо). Мета вправи: поповнювати організм дитини позитивними емоціями.
4.Вправа "Уяви колір". Діти заплющують очі та уявляють заданий колір. Дітям пропонується заучування приказок, прислів’їв про здоров’я. |
АКУПРЕСУРА АБО ТОЧКОВИЙ МАСАЖ Точковий масаж - один з найдавніших методів лікування. Виник він на Сході, на території сучасних Китаю, Кореї, Монголії та Японії після того, як стародавні лікарі звернули увагу на те, що на тілі людини існують особливі "життєві" точки, пов'язані з внутрішніми органами і системами. Впливаючи на ці точки, можна було не тільки поліпшити загальний стан хворого, але і відновити порушені функції органів. З часів давньосхідної медицини існує уявлення про те, що на поверхні тіла людини знаходяться точки, через які можна нормалізувати життєдіяльність організму. Таких точок налічується близько 700. Це і є біологічно активні точки (БАТ). Масаж БАТ позитивно впливає на функції різних органів і систем: заспокоює і стимулює нервову систему, підсилює кровообіг, покращує живлення тканин, регулює діяльність залоз внутрішньої секреції, знімає больові відчуття, знижує напругу м'язів. Саме тому деякі прийоми різних східних методик доцільно використовувати в логопедичній роботі. У залежності від тривалості та інтенсивності впливу точковий масаж може надавати або тонізуючий, або заспокійливу дію. Цим і пояснюється існування двох методів даного масажу: тонізуючого і заспокійливого. Основою тонізуючого методу є застосування коротких сильних натискань і переривчастою вібрації протягом 30-60 сек. Тонізуючий масаж не рекомендується проводити після заходу сонця. Заспокійливий метод заснований на використанні плавного, повільного обертального погладжування (не зрушується шкірний покрив) і натискання подушечками пальців з поступовим збільшенням тиску і затримкою пальця на глибині. Кожен рух масажист повторює 3-4 рази, не відриваючи палець від точки. Тривалість дії на кожну точку - 3-5 хв. В своїй практиці я застосовую точковий масаж обличчя стимулюючі основні БАТ, які на ньому знаходяться. Цей масаж покращує чутливість та рухливість м’язів обличчя та язика.
АУРІКУЛОТЕРАПІЯ
Вперше повну топографічну карту точок і зон на шкірі вушної раковини, в 1956 році опублікував французький лікар Поль Ножье. У 1969 році Ножье висловив геніальне припущення, згідно з яким вухо за своїм виглядом нагадує ембріон, що знаходиться в утробі матері. Згодом це припущення повністю підтвердилося ...
Нумо, друзі, усміхнемось і за вуха всі візмемось. Вниз поиягнем свої вуха, Щоби добре могли слухать. Тепер в гору потягнемо – Аж до неба доростемо! Вуха в сторони потягнем – Ніби Чебурашки, станем. Вперед вуха закрутимо І назад їх покрутимо, Розітремо, посміхнемось, До роботи повернемось.
СУ-ДЖОК ТЕРАПІЯ Одним із ефективних прийомів, що забезпечують розвиток пізнавальної, емоційно-вольової сфери дитини, є Су-Джок терапія. В дослідженнях корейського вченого Пак Чже Ву, який розробив Су-Джок терапію, доводиться взаємовплив окремих ділянок нашого тіла за принципом подібності руки і ноги з тілом людини. На кистях і стопах розташовані системи високоактивних точок відповідності всім органам і ділянкам тіла. Їх стимуляція має виражений лікувальний і профілактичний вплив. Точки на кистях і стопах розташовані в строгому порядку, відображаючи в зменшеному вигляді анатомічну будову організму.
МЕТОДИКА ПАЛЬЦЕВОГО МАСАЖУ У всіх дошкільних закладах Японії, починаючи з двохрічного віку, застосовується методика пальцевого масажу і самомасажу. Японський вчений Намікоши Такухіро вважає, що масаж кожного пальця позитивно впливає на певний орган:
Оскільки нервові закінчення на пальцях безпосередньо пов’язані з мозком, то робота рук:
Японський вчений Йосіро Цуцумі розробив систему вправ для самомасажу:
Перебирання супроводжують прямою та зворотною лічбою. |
Пальчикова гра «Квіточка»
Під снігом квiточка росте,
Красу на землю принесе,
Промінчик доторкнеться
І квітка усміхнеться.
(Показати руками шар снігу. Пoтiм утворити руками квітку й торкнутися до її пелюсток, показуючи „промінчик". Далі квітка потроху розкриває пелюстки).
«Прапор»
Синьо-жовтий прапор маєм:
Синє небо, жовте жито;
Прапор свій оберігаєм,
Він святиня, знають діти.
Перетворіть свої руки на прапорці. Розгорніть долоню правої руки від себе, великий палець опустіть униз (держак), інші пальці притисніть і спрямуйте вбік
(полотнище).
«Рідний край»
Сьогодні малята.
Копають грядки,
Уперше в житті
Вони садять квітки:
Крокус, чорнобривці,
Нагідки, розмай —
Квітуй-розквітай,
Наш улюблений край!
Зімкнуті та трохи заокруглені долоні —
пуп'янок квітки. Поступово пальці
розводяться в різні боки та злегка
погойдуються.
Пальчикова гра «Kвіткa»
Сяє сонечко привітне -
Kвіткa з пуп‘янки розквітне.
(Пучки пальців обох рук зімкнути. Долоньки трішки круглясті, схожі на пуп‘янок. Нижні частини долонь притиснути одну до одної, а пальці широко розставити по колу i трохи вигнути. Утворюється велика квіткa, що розпустилася).
Пальчикова гра «Хрущ»
Я - малий веселий хрущ.
Мене знає кожен кущ.
Маю я красиві вуса
І нічого не боюся.
(Стиснути кулачок. Вказівний палець i мізинець розвести в рiзнi боки („вуса"). Ворушити вусами).
Пальчикова гра «Квіточка»
Під снігом квiточка росте,
Красу на землю принесе,
Промінчик доторкнеться
І квітка усміхнеться.
(Показати руками шар снігу. Пoтiм утворити руками квітку й торкнутися до її пелюсток, показуючи „промінчик". Далі квітка потроху розкриває пелюстки).
Пальчикова гра «Віяло»
В літню спеку віяло
Вітерцем повіяло.
3 нами вітерець погрався -
І у віяло сховався.
(Зображати руками віяло. Потім пальчики ховаються в кулачок).