Жанрово - тематичне розмаїття лірики О. Пушкіна. Аналіз віршів «Я вас любив…», «Я мить чудову пам'ятаю… », «Я пам'ятник собі поставив незотлінний…»

Про матеріал

Даний конспект уроку містить достатньо цікавий та доступний матеріал для дітей. Використовуються різні форми та види роботи, що дають можливість проаналізувати дану поезію та визначити жанрове розмаїття без жодних зусиль, з особливою цікавістю.

Перегляд файлу

Тема: Жанрово - тематичне   розмаїття лірики О. Пушкіна. Аналіз віршів «Я вас любив…», «Я мить чудову пам'ятаю… », «Я пам'ятник собі поставив незотлінний…»

Мета: розширити знання учнів про лірику О. Пушкіна, показати її жанрово – тематичне розмаїття; розвивати виразне читання, логічне мислення, зв'язне мовлення , навички аналізу ліричного твору; сприяти морально – етичному вихованню школярів.

Обладнання: портрет О. Пушкіна, мініатюра “А. П. Керн”; тексти віршів поета (оригінали та переклади на вибір учителя).

Я памятник себе воздвиг нерукотворный,

К нему не зарастет народная тропа.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань.

Слово вчителя.

Дорогі учні, сьогодні у нас незвичайний урок. До нас прийшли гості, директори шкіл району. І ми разом відправимося в епоху романтизму на батьківщину О. С. Пушкіна. Ім’я російського поета вам відоме з дитячих казок: «Про царя Салтана», «Про мертву царівну і сімох богатирів» та інші. Давайте зараз послухаємо уривки із казки «Про царя Салтана».

  • Інсценізація уривків казки «Про царя Салтана».

Слово вчителя.

Казки завжди мали виховне емоційне значення.

-Як ви розумієте вислів: «Но жена не рукавица,  с белой ручки не стряхнешь да за пояс не заткнешь» (З давніх-давен на Русі вінчалися лише один раз за виключенням окремих випадків).

-Життя О. С. Пушкіна складне і багатобарвне. Тож давайте перевіримо ваші знання життєвого і творчого шляху поета методом тестування.

  • Тести
  • І варіант на цифровому проекторі.
  • ІІ варіант на картках.

Відповіді обох варіантів після обміну зошитами з партнером висвітлюється на екрані (оцінки диктуються вчителю, але вони не є остаточними).

-Ви можете покращити свій результат активною роботою на уроці.

Тести

  1.                  Назвіть роки життя О. Пушкіна

      а) 1801-1837    б) 1799-1837  в) 1799-1841

2. У якому місті народився поет?

      а) Москва                  б) Петербург                  в) Таганрог

3. Як звали няню маленького Олександра?

      а) Ірина Олександрівна      б) Орина Родіонівна    в) Глафіра Гнатівна

4. Де навчався поет ?

    а) Московський університет   б) Петербурзький ліцей   в) Царськосельський ліцей

5. Як називали Пушкіна у ліцеї?

    а) француз б) іноземець в) редактор

6. Хто був найкращим другом поета?

    а) Чаадаєв б) Пущин  в) В'яземський

7. Редактором якого журналу був Пушкін?

    а) «Отечественные записки»    б) «Современник»     в) «Радуга»

8. Який вірш був присвячений Н. Гончаровій  після першої їхньої зустрічі в Москві?

    а) «Діва» б) «Я вас любив»  в) «Мадонна»

9. Вільним перекладом оди Горація «До Мельпомени» є вірш

     а) «Анчар» б) «Пам'ятник» в) «Поет і громадянин»


Відповіді

I варіант

  1. б
  1. а
  1. б
  2. в
  3. а
  4. б
  5. б
  6. в
  7. б

 

 

 

 

II варіант

  1. б
  2. в
  3. б
  4. б
  5. а
  6. в
  7. б
  8. а
  9. б



ІІ. Оголошення теми, мети уроку.

Темою сьогоднішнього уроку є жанрово-тематичне розмаїття лірики Пушкіна. Аналіз віршів «Я вас любив», «Я мить чудову пам'ятаю».

Проблема уроку: дослідити жанрове розмаїття творів О. С. Пушкіна , які прозвучать на уроці.

ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу.

- Аби ви краще налаштувалися на роботу, пропоную переглянути відеоролик на вірш Пушкіна «Прикмети».

- Яке враження склалося у вас про побачене? Який настрій викликає вірш? (Вірш викликає сумний настрій тому, що Росія втратила в особі О. С. Пушкіна генія високої поезії).

  •  Тематика віршів О. Пушкіна.

1. Лірика О. Пушкіна багатогранна. (Пушкін любив життя в усіх його проявах. Його цікавили історія країни й сучасне суспільне життя. Він любив природу і жінок. Був вірним другом. Замислювався над сенсом життя. Свої почуття і роздуми поет втілив у поезіях) .

2. Громадянська лірика. (Пушкін засуджував деспотизм самодержавства, був проти кріпосного права. Своє ставлення до устрою держави сміливо висловив  у віршах «Вольность», «Деревня», «К Чаадаеву», «Анчар». Темі повстання на Сенатській площі 14 грудня 1825 р. та друзям-декабристам присвячені вірші «Арион», «Во глубине сибирских руд».)

3. Роздуми про місце поета і поезії в суспільстві. (Пушкін вважав, що поезія покликана очищати людей. Поет повинен мати гостріший слух і зір, ніж звичайні люди, і безстрашно говорити істину людям. Цій темі присвячені вірш «Пророк», «Поэт», «Поэт и толпа», «Поэту».)

4. Філософська лірика. (Роздуми поета про сенс буття, долю людини, вічність життя знайшли відображення у поезіях «Погасло дневное светило», «К морю», «Вновь я посетил».)

5. Тема дружби. (Особливе значення в житті Пушкіна посідає період навчання у Царськосільському ліцеї. Тут він уперше пізнав дружбу. Вірність ліцейському братству поет зберіг на все життя. Роковинам відкриття ліцею присвячені поезії 1825, 1827, 1828 pp., під якими стоїть дата «19 жовтня». Серед віршів Пушкіна є багато дружніх послань: «К Дельвигу», «К Пушину», «К Чаадаеву», «Друзьям».)

6. Інтимна лірика. (Пушкін — співець кохання. Його вірші вирізняють глибина почуття, шляхетне ставлення до жінки. Найяскравіші серед інтимної лірики — «Я вас любил...», «Я помню чудное мгновение...», «На холмах Грузии лежит ночная мгла...», «Мадонна».)

7. Тема природи. (Пушкін тонко відчував красу природи, зв'язок людини з нею. Улюблена пора року Пушкіна — осінь, саме восени у нього відроджувалося натхнення. Природі присвячені «Зимний вечер», «Зимняя дорога», «Зимнее утро», «Туча», «Осень».)

  • Жанри поезії

Слово вчителя.

О. С. Пушкін працював у різних жанрах: від великого (роман у віршах «Євгеній Онєгін») – до малого (епіграми). Прикладом епіграми може служити написаний в Одесі вірш на графа Воронцова: «Полукупец, полумилорд, полуневежда, но есть надежда, что станет полным наконец?». Ціла низка послань присвячена Пущіну І. , Дельвігу, Чаадаєву, друзям ліцеїстам. Після заслання до Сибіру друзів декабристів Пушкін передає М. Волконскою послання, в якому підтримує і вселяє віру у майбутнє:

Товарищ, верь, взойдет она,

Звезда пленительного счастья

Россия вспрянет ото сна,

И на обломках самовластья

Напишут наши имена.

  • Аналіз віршів

- Значне місце у творчості Пушкіна посідала тема кохання. З цим почуття пов’язані поетичні шедеври «Я пам’ятаю мить чудову» і «Я вас любив».

Літературознавці:

Життя Анни Керн було тяжким, сповненим прикростей, майже трагічним. Народилася у 1800 році в місті Орлі де дід І. П. Вульф був губернатором. Батько, Петро Маркович Полторацький, полтавський поміщик був самодуром і авантюристом. Мати, Катерина Іванівна, була доброю, але слабкою характером. У 1817 році Анну видали заміж за генерала Є. Р. Керна. Батько тішився , що донька стала генеральшою. У 1820 році пішла від чоловіка тому, що життя з ненависним чоловіком було нестерпним.

Вірш «Я мить чудову пам'ятаю...» (1825) Пушкін написав у період михайлівського заслання. Він присвячений Анні Петрівні Керн. Уперше Пушкін побачив її в Петербурзі 1819 р. і захопився нею. Через шість років він знову зустрів її у сусідів, поміщиків села Тригорського, куди Анна приїхала в гості до своєї тітки. Любовне почуття в душі поета спалахнуло з новою силою. Перед від'їздом Анни з Тригорського Пушкін подарував їй згорнутий вчетверо клаптик поштового паперу. Розгорнувши його, Анна побачила поетичні рядки, які стануть шедевром російської лірики і навічно уславлять її ім'я. М. Глінка поклав вірш Пушкіна на музику і присвятив цей романс доньці А. Керн, Катерині.

Я пам'ятаю мить чудову,

Коли мені з'явилась ти.

Як привид, сповнений любов'ю,

Як геній чистий красоти.

( Переклад В. Сосюри )

  • Виразне читання вірша «А. Керн» (8 слайд)
  • Бесіда за прочитаним.

- Який настрій вірша? (Романтично-піднесений)

-Якою ліричний герой бачить жінку, яку кохає? (Вона для нього як «мимолетное виденье»як «геній чистой красоты», йому снились її «милые черты»).

-Яка композиція вірша? (У вірші можна виділити декілька частин. І – спогади про зустріч, ІІ – роки розлуки, ІІІ – нова зустріч.)

- Що було з героєм у період розлуки? У яких рядках про це йдеться?(«В глуши, во мраке заточенья тянулись долго дни мои без божества, без вдохновенья, без слез, без жизни, без любви».)

- Який вплив мала на героя нова зустріч? («Душе настало пробужденье», «И сердце бьется в упоенье, и для него воскресли вновь и божество…»)

- Які художні засоби використовує автор? (Епітети, анафора, градація, антитеза: життя без коханої – нова зустріч із нею.)

Літературознавці: (слайд 9)

З іменем А. Оленіної пов'язаний інший шедевр Пушкінської поезії «Я вас любив…».

1828 рік для Пушкіна був особливим. Вічне почуття заграло новими барвами: він познайомився з дочкою відомого художника П. Оленіна, Анною, яка не сприйняла його кохання всерйоз.

  • Читання напам’ять вірша.
  • Аналіз вірша «Я вас любив».

-Чим зачаровує цей вірш? (Зображенням високого романтичного почуття, що переживав ліричний герой.)

- Яка форма вірша? (Це вірш-роздум, вірш-спомин про минуле кохання, вірш-побажання.)

- Чим дивує читача ця поезія? (Своєю високою гуманністю та порядністю. Герой зізнається у своєму коханні, сумує за ним, і бажає своїй коханій пережити ще раз таку любов.)

- Як ви думаєте, яку роль відіграє у поезії повтор «я вас любив»? (Повтор цієї фрази передає силу кохання, яке не загасив час.)

Літературознавці:

Перебуваючи в південному засланні поет познайомився з графинею Воронцовою, з якою у нього зав’язалися теплі стосунки, котрі пробудили яскраві почуття у серці поета. Після смерті графа Воронцова, напередодні заручин поета з Н. Гончаровою, Воронцова надіслала лист з зізнанням у коханні.

  • Читання вірша «Сожженное письмо»

Слово вчителя.

Хоча захоплень у поета не бракувало, єдиним його коханням була його дружина Наталя Гончарова, перша красуня Росії: 16 – річною зустрів він її на одному з балів (1828 р.). Перше сватання поета до Наталії закінчилось відмовою. Лише у 1830 році отримав згоду і молоді переїхали до Петербурга. Для Олександра дружина була богинею, мадонною.

  • Читання вірша «Мадонна».

Романтичний період закінчено. Твори набувають реалістичного звучання. «Євгеній Онєгін» - роман у віршах є його підтвердженням. Поетика роману ще перебуває під впливом романтичних настроїв, але явища соціальної дійсності отримують нове звучання.

Особливо зворушливим є у романі лист Тетяни до Євгенія.

  • Перегляд відео. Читання листа. (слайд 12)

Підсумком творчості поета, на думку дослідників, є вільний переклад оди Горація «До Мельпомени» вірш «Пам’ятник». Переклад на українську мову здійснили М. Зеров, М. Рильський.

  • Читання вірша «Пам’ятник ».
  • Робота над епіграфом.

Я памятник себе воздвиг нерукотворный,

К нему не зарастет народная тропа.

-Як ви розумієте слова «я пам’ятник собі поставив незотлінний»? (Пам’ятник – це синонім мистецтва.)

- У чому поет вбачає свої заслуги перед народом?

Підсумок. Виставлення оцінок. (Групове завдання: вибрати з карток визначення жанрів поезії і дописати назву жанру, що звучав на уроці.)

  • Відеокліп «Жорстокий романс»
  • Підсумкова бесіда.

Що нового для себе відкрили на уроці?

-Якою перед сучасниками постає інтимна поезія Пушкіна?

  • Домашнє завдання. Прочитати роман «Євгеній Онєгін», вивчити напам’ять «Пам’ятник».
docx
Додано
15 грудня 2018
Переглядів
13383
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку