Тема. Жіноча доля у творчості Т.Шевченка. Поема «Катерина»
Мета: ознайомити з особливостями тематики жіночої долі у творчості Т.Шевченка в кріпосній Україні, розкрити ідейно-художній зміст твору «Катерина», з’ясувати хто винен у трагічній долі головної героїні твору; розвивати пам’ять, творчу уяву; вміння виважено і ґрунтовно висловлювати власні думки, спостереження; виховувати повагу до української жінки, риси чуйності, доброти, людяності ,зневажливе ставлення до підступності, зради.
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь
Методи і прийоми роботи: слово вчителя, робота з текстом, бесіда, вікторина, складання інформаційного грона, застосування наочності, виразне читання уривку напам’ять.
Обладнання: мультимедійний екран, мультимедійний проектор, портрет Шевченка, картини на тему «Катерина», «Кобзар» Т.Г. Шевченка.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ.Актуалізація опорних знань
Вікторина «Всім нам знайомий Т.Шевченко»
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
- Значення жінки-матері в житті людини.
-Трагічна доля жінки в тогочасному феодально-кріпосницькому суспільстві.
Проблемне питання. Хто винен у трагічній долі Катерини: вона, батьки, москаль чи суспільство?
IV. Основний зміст уроку
Тема: трагедія селянки-покритки, в умовах феодально-кріпосницького ладу.
Жанр: романтична, ліро-епічна поема.
Проблематика:
-любов і страждання;
-батьки і діти;
-моральні закони тогочасного суспільства;
- честь і безвідповідальність.
Розпочинається поема з звернення до дівчат( виразне читання уривку напам’ять)
2. Бесіда за питаннями:
-Чому «Катерину» поет розпочав застереженням-зверненням до дівчат?
-Чим викликане палке кохання Катерини до москаля?
-Про яке горе зазначає поет, що «зайшло до героїні»?
-Чому Катерині було байдуже, що про неї говорили люди після її розлучення з москалем?
- За що батьки дорікали дочці? Яким чином вони мотивували своє рішення щодо вигнання дочки з дитиною з хати?
-Як розгортаються події далі? Яких поневірянь зазнає Катерина?
-Як москаль сприйняв раптову зустріч з Катериною на шляху? Про що це свідчить?
-Яке рішення Катерина прийняла після розмови з москалем? Чому Катерина закінчила життя самогубством?
-Як склалася подальша доля Івана?
3. Характеристика образу Катерини.
Скласти інформаційне ґроно до образу головної героїні
Катерина |
|
«чорні брови», «карі очі», «біле личко»;
покритка
здатна на великі страждання;
рішуча і безжальна;
щира і проста;
відверта і довірлива |
Підсумок до характеристики образу.
Мати-покритка, скільки їй стало сил захищати своє дитя від жорстокого і ворожого світу.
Але всі і все - односельці, батьки, коханий, сама феодальна дійсність – повстала проти неї як матері. Саме в цьому трагедія Катерини.
Відповідь на проблемне питання.
На сьогоднішньому уроці ми переконалися, що творчість Т.Г.Шевченка, зокрема, проблеми підняті у поемі «Катерина» і є актуальними для тогочасного і сьогоднішнього суспільства.
Прочитати поему «Наймичка» та поезію «На панщині пшеницю жала» Т. Шевченка.