Жіноча доля у творчості Т.Шевченка. Поема «Катерина»

Про матеріал
Конспект відкритого уроку. Додатково використовується презентація. Дивіться наступну публікацію
Перегляд файлу

Тема. Жіноча доля у творчості Т.Шевченка. Поема «Катерина»

 

Мета: ознайомити з особливостями тематики жіночої долі у творчості Т.Шевченка в кріпосній   Україні, розкрити ідейно-художній зміст твору «Катерина», з’ясувати хто винен у трагічній долі головної героїні твору; розвивати пам’ять, творчу уяву; вміння виважено і ґрунтовно висловлювати власні думки, спостереження; виховувати повагу до української жінки, риси чуйності, доброти, людяності ,зневажливе ставлення до підступності, зради.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь

 

Методи і прийоми роботи: слово вчителя, робота з текстом, бесіда, вікторина, складання інформаційного грона, застосування наочності, виразне читання уривку напам’ять.

 

Обладнання: мультимедійний екран, мультимедійний проектор, портрет Шевченка, картини на тему «Катерина», «Кобзар» Т.Г. Шевченка.

 

     Хід уроку

І. Організаційний момент.

 

ІІ.Актуалізація опорних знань

 

Вікторина «Всім нам знайомий Т.Шевченко»

  1. Де і коли народився Т. Шевченко?
  2. Який був соціальний статус Тараса до 1838р.?
  3.  Де і коли Т.Шевченкові вручена відпускна?
  4. У якому році вийшло перше видання «Кобзаря»?
  5. Який твір Т.Шевченко написав в Петербурзі в 1838 році під час навчання в Академії мистецтв і який має присвяту «Василию Андреевичу Жуковському на память 22 апреля 1838 года»?

 

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

 

  1. . Вступне слово вчителя

 - Значення жінки-матері в житті людини.

 -Трагічна доля жінки в тогочасному феодально-кріпосницькому суспільстві.     

Проблемне питання. Хто винен у трагічній долі Катерини: вона, батьки, москаль чи суспільство?

 

IV. Основний зміст уроку

 

  1. Опрацювання твору Т.Шевченка «Катерина»

Тема:  трагедія селянки-покритки, в умовах феодально-кріпосницького ладу.

Жанр: романтична, ліро-епічна поема.

Проблематика:

-любов і страждання;

-батьки і діти;

-моральні  закони тогочасного суспільства;

- честь і безвідповідальність.

Розпочинається поема з звернення до дівчат( виразне читання уривку напам’ять)

 

2. Бесіда за питаннями:

-Чому «Катерину» поет розпочав застереженням-зверненням до дівчат?

-Чим викликане палке кохання Катерини до москаля?

-Про яке горе зазначає поет, що «зайшло до героїні»?

-Чому Катерині було байдуже, що про неї говорили люди після її розлучення з  москалем?

- За що батьки дорікали дочці? Яким чином вони мотивували своє рішення щодо вигнання дочки з дитиною з хати?

-Як розгортаються події далі? Яких поневірянь зазнає Катерина?

-Як москаль сприйняв раптову зустріч з Катериною на шляху? Про що це свідчить?

-Яке рішення Катерина прийняла після розмови з москалем? Чому Катерина закінчила життя самогубством?

-Як склалася  подальша доля Івана?

 

3. Характеристика образу Катерини.

 

Скласти інформаційне ґроно до образу головної героїні

 

 

 

 

 

 

 

 

Катерина

 

 

 

 

 

 

«чорні брови», «карі очі», «біле личко»;

 

покритка

 

здатна на великі страждання;

 

рішуча і безжальна;

 

щира і проста;

 

відверта і довірлива

 

Підсумок до характеристики образу.

Мати-покритка,  скільки їй стало сил захищати своє дитя від жорстокого і ворожого світу.

Але всі і все -  односельці,  батьки, коханий, сама феодальна дійсність – повстала проти неї як матері. Саме в цьому трагедія Катерини.

 

  1. Перегляд картин та фото на тему  «Катерина».

 

  1. Узагальнення і систематизація вивченого на уроці.

Відповідь на проблемне питання.

 

  1. Підсумок уроку.

 

На сьогоднішньому уроці ми переконалися, що творчість Т.Г.Шевченка, зокрема, проблеми підняті у поемі «Катерина» і є актуальними для тогочасного і сьогоднішнього суспільства.

 

  1. Домашнє завдання.

 

Прочитати поему «Наймичка» та поезію «На панщині пшеницю жала» Т. Шевченка.

 

 

doc
Додано
4 жовтня 2020
Переглядів
548
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку