Мета цієї розробки - ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Шолохова, дослідити зв'язок письменника з Україною, охарактеризувати образ головного героя - Андрія Соколова; розвивати навички аналізу літературного твору та героя, вміння систематизувати, робити власні висновки; виховувати почуття людяності, доброти, патріотизму, відповідальності одне за одного, здатність до співчуття, співпереживання, взаємодопомоги.
Тема. Життєвий і творчий шлях Михайла Шолохова. Образ Андрія Соколова у творі «Доля людини»
Мета.Ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Шолохова, дослідити зв'язок письменника з Україною, охарактеризувати образ головного героя - Андрія Соколова; розвивати навички аналізу літературного твору та героя, вміння систематизувати, робити власні висновки; виховувати почуття людяності, доброти, патріотизму, відповідальності одне за одного, здатність до співчуття, співпереживання, взаємодопомоги.
Хід уроку
Епіграф
«Я хотів би, щоб мої книги допомагали людям стати кращими, чистішими душею, пробуджували любов до людини»
М.Шолохов
Учитель. Який у вас настрій? Передайте виразом обличчя. Усміхніться до мене, поділіться гарним настроєм із товаришем. З виразу обличчя я бачу, що все гаразд і загальний ваш настрій можна показати так: (обличчя людини, яка має хороший настрій)
І. Актуалізація опорних знань
1. Поясніть, у чому вбачав Олександр Твардовський обов'язок живих перед загиблими на війні.
2. Яких письменників ми з вами вивчили у травні?
3.Яка спільна тема об’єднує цих письменників?
ІІ.Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
1. Які асоціації у вас викликає слово війна?( 1 учень біля дошки). Війна- це…
2.Відео про війну
3.Пригадайте твори, де б людина жертвувала б своїм життям заради інших?Що , на вашу думку, в людському житті найголовніше? Без чого людина не може бути людиною, незалежно від того, якою б сильною,сміливою, розумною вона не була?
4. Які іменники вам спадають на думку, коли ми говоримо про людські взаємини? (Вірність, міцність, постійність, надійність...)
Поетична п’ятихвилинка
Муса Джаліль «Про героїзм» Боротьба вимага одваги;
Гідним будь великих надій
І свободи високі стяги
У бою відстоять зумій!
Не врятують благання й муки,
Коли ката спинить не зумів,
Та скувати не можна руки,
Що уміють разить ворогів!
Де ж та честь, як у рабській згоді
Ти марнуєш життя своє?
Вся краса життя — у свободі,
В героїзмі безсмертя є!
Не забуде крові Отчизна,
Що пролита за неї в боях.
Кров у зрадника — це трутизна.
Кров героя — горить в серцях!
Він і вмерши — не бранець смерті,
Він народу гідний свого.
Він і вмерши — живе в безсмерті,
Тож наслідуй і ти його!
О. Богачук. "Благословляла мати сина"
Минули бурі стоголосі.
Є і медалі, й ордени...
А рана та
Ще ниє й досі
Далеким стогоном війни.
Ні, не забути днів вогневих,
Що злиті в Перемоги День.
Висот немає безіменних.
Нема солдатів без імен.
Ми не забудемо нічого,
Забути сил у нас нема,
І смерть малого і старого
Вам не обійдеться дарма! (показ відео про війну)
ІІІ. Сприймання і усвідомлення нового-навчального матеріалу
Прийом «Здивуй»
Ми недарма пригадали війну, бо сьогодні ми поговоримо про письменника, який не тільки писав про війну, а й був її учасником, захоплювався полюванням та рибальством, про людину, яка,отримавши Нобелівську премію, віддає гроші на побудову школи, гроші за Сталінську премію - у Фонд оборони, людину, яка була дійсним членом АН СРСР, почесним доктором філологічних наук Ростовського-на-Дону і Лейпцизького університетів, була почесним доктором права Сент-Андруського університету,"його книги, - говорив К.Федин, - показують боротьбу повністю минулого і сучасного, він пише всю правду". Це Михайло Шолохов,російський письменник, про якого і піде мова сьогодні. 2005 рік ЮНЕСКО оголосило Роком М.Шолохова. На його честь названо астероїд 2448 Шолохов, вулицю та Державний Гуманітарний університет у Москві, сосновий бір у Казахстані, сорт бузку. Його любили і поважали жителі не тільки колишнього СРСР, а й усього світу.
Оголошення теми та мети уроку. Робота з епіграфом
1.Де і коли народився Шолохов?( 11.05. 1905, хутір Кружилін станиці Вешенської колишньої Донської області (тепер Ростовська область Росії — 21.02. 1984, Вешенська)
2.Хто з названих письменників був сучасником Михайла Шолохова: Джозеф Редьярд Кіплінг, Олександр Твардовський, Генріх Белль, Джеймс Олдрідж, Йоганн Вольфганг Гете, Роберт Льюїс Стівенсон, Джонатан Свіфт?
3. Де навчався Шолохов?( Навчався спочатку у церковнопарафіяльній школі, а потім в Каргинському початковому училищі, в Богучаровській гімназії, в якій вдалося закінчити лише чотири класи).
4.Війна у житті Шолохова
5. За який твір Шолохову було присвоєно Нобелівську премію? (За «Тихий Дон» у 1965 році)
6. Робота з підручником. За що саме Нобелівський комітет високо поцінував роман «Тихий Дон»? ( «За художню силу й цілісність епосу про донське козацтво в переломний для Росії час»
7. Які премії здобув Шолохов?
Індивідуальне повідомлення учня
Нагороди
1965 року — Шолохова удостоїли звання лауреата Нобелівської премії з літератури «за художню силу й повноту, з якими він у своєму епічному творі про Дон зобразив історичну епоху в житті російського народу» (на церемонії вручення Шолохов був названий «одним з найвидатніших письменників нашого часу»). Це був перший в історії випадок, коли радянський письменник отримав найпрестижнішу світову премію зі згоди вищого керівництва СРСР. Михайло Шолохов навіть не Густаву Адольфу VI, який вручав премію. За одними данними, це було зроблено навмисно, зі словами: «Мы, казаки, ни перед кем не кланяемся. Вот перед народом — пожалуйста, а перед королём не буду и всё…».За іншими —його не попередили про цю деталь етикету.
У своїй промові з цього приводу він сказав: «Мистецтво володіє могутньою силою впливу на розум й на серце людини. Думаю, що художником має право називатися той, хто направляє цю силу на втілення прекрасного в душах людей, на благо людства». 1967 р. Шолохову присвоїли звання Героя Соціалістичної Праці (вдруге — в 1980 року), 1965 р. — в Стокгольмі присуджена міжнародна премія миру в сфері культури.
Крім того, впродовж попередніх років письменник був нагороджений шістьма орденами Леніна, орденом Жовтневої Революції, орденом Вітчизняної війни 1-го ступеня, багатьма іншими радянськими та зарубіжними орденами. «Шолохов відкрив Дон, як Колумб відкрив Америку», — такі і подібні їм визнання роблять письменники різних країн і континентів.
8.Хто перекладав твори Шолохова на українську мову?
Прийом «Пошук інформації»
Премія імені Максима Рильського за кращі переклади
1975 — Степан Ковганюк — «за високохудожні переклади українською мовою творів видатного російського радянського письменника М. О. Шолохова „Тихий Дон“, „Піднята цілина“, „Вони воювали за Батьківщину“, „Доля людини“ та праці з теорії і практики перекладу».
9. Презентація про М.Шолохова, відео про музей письменника.
10.Прийом «Цитування» . Більше всього у житті М. Шолохов любив Батьківщину. У своєму нарисі «Слово о Родине» він писав: ( напамять цитує учениця) «Поистине велик и непобедим народ, сумевший не только отстоять свою независимость и разгромить всех врагов, но и стать светочем надежды для трудящихся во всем мире! Быть верным сыном такого народа - это ли, мой друг, не самое высокое счастье в жизни для нас и наших современников? И не нас ли, ныне живущих, окрыляет на неустанный труд и новые подвиги суровая ответственность за судьбы отчизны, ответственность, которую мы несем не только перед грядущими поколениями, но и перед светлой памятью тех, кто сражался и шел на смерть, защищая родину»
11. Шолохов і Україна
Індивідуальне повідомлення учня
Шолохов і Україна
У 1954 році його запросили до Києва, на ІІІ з’їзд українських письменників. Виступаючи з вітальним словом від імені російських літераторів, Михайло Олександрович сказав, що до України у нього особливе, тепле ставлення, бо на Чернігівщині народилася його мати Анастасія Данилівна Чернікова. У листі до українського драматурга Василя Минка Михайло Олександрович писав, що важко встановити, де на Чернігівщині жив дід матері, який був вивезений поміщиком Поповим на Дон з молодою дружиною. З раннього дитинства хлопчик зростав у чарівному світі української мови, української пісні, українського оздоблення батьківської хати. Стає зрозумілим, чому деякі шолоховські герої розмовляють гарною українською мовою, а Григорія Мелехова агітував у шпиталі за більшовиків чернігівській коваль Андрій на прізвище Гаранжа із слободи Горохівки. Мабуть, й тому, що, де плавно тече голуба Десна, де Чернігів і древня Сіверщина, там священна рідна земля прадідів Шолохова.
З нашим краєм письменника зв’язувала дружба з Євгенією Григорівною Левицькою (1880-1959), народженою в Козельці. Вона пройшла шлях революціонерки. Після встановлення радянської влади працювала журналісткою. Доля звела її з Шолоховим, коли він приніс до видавництва “Тихий Дон”. З того часу Левицька - його постійний редактор, старший товариш, друг і порадник. Михайло Олександрович присвятив їй оповідання “Судьба человека”.
Старшокласники Вешенської середньої школи привезли учням Чернігівської школи №8 дарунок від письменника - два томи “Тихого Дону” з автографом: “Восьмій середній школі м.Чернігова - дорогим молодим чернігівцям та їх вчителям з найкращими почуттями і побажаннями всього доброго. М.Шолохов. Станиця Вешенська, 4 червня 1962 року”.
Учитель. Михайло Шолохов порушив проблему тисяч людей — малих і дорослих, — які стали сиротами після війни, втративши своїх близьких і рідних. Головна думка твору формується впродовж знайомства з головним героєм — люди мають допомагати один одному у будь-якій біді, що буває на життєвому шляху, саме в цьому — справжній сенс життя. Історія створення твору
Оповідання «Доля людини» також друкувалося на сторінках газети «Правда» у 1957 році. Один із працівників редакції згадував: «Забувши про час, ми слухали читання нового рукопису. Гранки оповідання, ще не вичитані остаточно, переходили з рук до рук друкарів. Оповідання вразило всіх». Цей твір Шолохов написав за кілька днів, хоча випадкова зустріч автора з тим, хто став прототипом головного героя, відбулася майже десять років тому.
Коротко перекажіть сюжет оповідання «Доля Людини»
1.Чому головними героями оповідання автор обрав дорослу людину й маленького хлопчика? Поміркуйте, чому саме такі в них імена.
2.З якою метою автор робить акцент не на описі подій, а на почуттях героїв?
3.Які якості Андрія Соколова можна віднести до загальнолюдських, а які — до індивідуальних?
4.Яким має бути справжній чоловік?(вірш Чтоб стать мужчиной, мало им родиться,
Чтоб стать железом — мало быть рудой.
Ты должен переплавиться. Разбиться.
И, как руда, пожертвовать собой.
Какие бури душу захлеснули!
Но ты солдат и все сумей принять:
От поцелуя женского до пули.
И научись в бою не отступать.
Готовность к смерти — тоже ведь оружье.
И ты его однажды примени...
Мужчины умирают, если нужно,
И потому живут в веках они. М. Львов)
5. Як ви розумієте слова Г.Боряна:«Будучи глибоко російським, національним художником, він одночасно належить усім народам, тому що в його героях сконцентроване загальнолюдське і вічне»?
6.Робота з ілюстрацією. Розгляньте ілюстрації до оповідання. Чи таким ви уявляли Андрія, читаючи твір? Аргументуйте свою відповідь.
7.Чому оповідання називається «Доля людини», хоча йдеться в ньому про долю конкретного героя?
8. Порівняйте життя Соколова до війни і в повоєнний час. Зверніть увагу на зовнішні та внутрішні зміни, що відбулися в ньому.
Прийом «Гронування» . Робота учнів біля дошки Риси характеру Соколова
Фізкультхвилинка
1. Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
ІV. Узагальнення й систематизація вивченого
Метод «Золоте Дерево»
Учні виходять до дошки і зривають плоди - яблочки з афоризмами, пояснюють їх.
*Люблять батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що своя. Сенека
*Війна буде повторюватися до тих пір, поки питання про неї буде вирішуватися не тими, хто помирає на полі бою. Анрі Барбюс
*Хоробрий солдат — міцніше за фортецю.УНТ
*Від людини залишаються тільки лиш діла її. Максим Горький
*Людина відбивається в своїх вчинках. Ф. Шимер
*Людиною стати — це мистецтво. Новаліс
*Найтрудніша професія — бути людиною. X. Марті
*Слід відзначатися доблестю, а не походженням.Клавдіан
*Не ганебний той рубець, який є наслідком мужності.Публій Сір
*Патріот - не той, хто народився і виріс на Україні, а той, хто працює на Україну, її добробут і благополуччя.
Метод»ПРЕС» (продовжити речення)
Учитель.Сподіваюсь на сьогоднішньому уроці ви не тільки дізнались щось нове, а перш за все зрозуміли, що людина тільки тоді є людиною, коли любить свій край,є патріотом, прямує до своєї мрії. На останок хочу сказати (звучить тиха музика) слова:
Візьми промінь світла
І спрямуй його туди,
Де панує темрява...
Візьми усмішку
І подаруй її тому
Хто так її потребує.
Візьми доброту
І яви її тому, хто сам
Не вміє віддавати.
Візьми віру
І віддай кожному,
Хто не має її.
Візьми любов
І неси її всьому світові. (музикотерапія).Таким був М.Шолохов.Таким був і А.Соколов. Жив заради людей, вірив у краще майбутнє, любив свій народ. Повертаємося до епіграфа: то що вважав метою своїх книжок М.Шолохов?
V.Підсумки уроку, повідомлення домашнього завдання
Оголошення оцінок.
Напишіть твір на тему: «Яким я уявляю майбутнє Ванюшки та Андрія Соколова».
*Індивідуальне повідомлення. Підібрати декілька поезій про війну.