"Життєвий і творчий шлях О.Генрі. Особливості творів письменника.Філософське значення новели «Останній листок»

Про матеріал

мета цієї розробки - познайомити учнів з життєвим і творчим шляхом О.Генрі,з особливостями його творчої манери, збірками новел,дати поняття про класифікації етичних цінностей та головних напрямків і розділів етики; формувати навички уважного читання та роботи над художньою деталлю,розвивати творчі здібності учнів,дослідити, за яких умов і яка саме людина здатна на самопожертву; виховувати милосердя,почуття взаємодопомоги,гуманізм.

Перегляд файлу

Підготувала вчитель світової літератури

Остерської ЗОШ І-ІІІ ст.№2 ім.Ю. Збанацького

Смовська І.Ю.

Інтегрований урок світової літератури та етики

Тема.    Життєвий і творчий шлях О.Генрі. Особливості творів письменника.Філософське значення новели «Останній листок» 7 клас

Мета:познайомити учнів з життєвим і творчим шляхом О.Генрі,з особливостями його творчої манери, збірками новел,дати поняття про класифікації етичних цінностей та головних напрямків і розділів етики; формувати навички уважного читання та роботи над художньою деталлю,розвивати творчі здібності учнів,дослідити, за яких умов і яка саме людина здатна на самопожертву; виховувати милосердя,почуття взаємодопомоги,гуманізм.

Обладнання:портрет О.Генрі,епіграф, ілюстрації до твору,тексти новел,ребус.

 

 «У кожного із вас є скарби,які ви мало цінуєте»

                                                                                      О.Генрі

Девіз уроку: «У кожної людини душа не повинна бути замкнена».Чарльз Діккенс

 Хід уроку

Колективне привітання

Доброго дня, діти!

- Як  самопочуття? Не дивуйтеся. Я повинна знати, як ви себе почуваєте, бо в народі кажуть: «Краще гарний настрій, ніж солодкий пиріг», а буде гарний настрій, то буде й успіх у ваших справах. Тож - посміхніться!

І. Актуалізація опорних знань.

Учитель світової літератури. Пригадайте твори, де б людина жертвувала б своїм  життям заради інших?Що ,на вашу думку, в людському житті найголовніше? Без чого людина не може бути людиною, незалежно від того, якою б сильною,сміливою, розумною вона не була?        Що таке новела? У чому своєрідність цього жанру?

Прийом «Вільний мікрофон»

Які іменники вам спадають на думку, уоли ми говоримо про людські взаємини? (Вірність, міцність, постійність, надійність...)

ІІ.Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.

Учитель світової літератури. Сьогодні, діти,у нас незвичайний урок,бо це не тільки урок світової літератури,а ще й етики.

Учитель етики. Пригадайте,яка наука називається етикою?Які її основні поняття,категорії?

Етика (з грец.звичай) –наука,що вивчає мораль. (Це учні мають знати з курсу «Етика» за минулий рік,інші відомості мають запам’ятати).Термін також вживають як визначення норм поведінки,сукупності моральних правил певної суспільної чи професійної групи. Уперше термін використав Аристотель.

 Напрямки і розділи етики:

 

1.Гедонізм

2.Агафологія

3.Біоетика

4.Автономна і гетерономна етика

5.Компютерна етика

6.Метаетика

7.Медична етика

8.Соціальна етика

9.Екологічна етика

10.Деонтологічна етика

11.Екологічна

12.Етика вчинків

13.Етика цінностей

14.Релігійна етика є зразковою для всіх,бо Бог є обєктом моралі.

Учитель світової літератури. А Бог є доброта.А що таке ДОБРОТА?У чому вона виявляється? Я хочу розказати вам притчу про доброту.

 Притча «Уламки доброти»
Сім'я проводила вихідний день на пляжі. Діти бавилися на березі. Та ось з'явилась маленька стара жінка в брудно­му одязі. Вона щось бурмотіла, підбирала з піску якісь речі та клала їх до сумки. Батьки покликали дітей і наказали їм триматися подалі від жінки. Коли вона проходила поблизу сім'ї, то посміхнулась усім, та ніхто не відповів на привітання. А згодом вони дізналися, що вже багато років ця бабуся збирає на піску уламки скла, щоб діти не поранили ноги.

Метод «Асоціації»

На дошці висить вирізане червоне серце,у кожного на парті є маленьке сердечко,учні пишуть на ньому свої асоціації до слова «Доброта»,потім по черзі прикріплюють «свої» сердечка до великого .Варіанти дитячих відповідей:Доброта- це милосердя,співчуття,взаємодопомога…

Учитель світової літератури. Діти,Доброта - це чутливе, дружнє ставлення до людей; привітність, ласка, прихильність. Таке визначення подається в тлумач­ному словникові української мови. Доброта — це ще й співчуття, щирість і щедрість людської душі і велика любов. Але добра людина з при­хильністю і з любов'ю ставиться не лише до людей, а й до рослин і тварин, бо всі ми - частинка живої природи.

Поетична пятихвилинка

Учень. Не лінуйтесь робити добра,

Лише зла не бажайте нікому, 

Бо воно, як велика гора, 

Стане вам на шляхові земному.

І заступить навколишній світ, 

Зробить серце жорстоким, холодним.       

Ви з любов'ю живіть з юних літ, 

Будьте чуйним,веселим і добрим.

І  старайтесь робити добро 

День і ніч, і у кожну хвилину.
Щоб серденько, як сонце, цвіло, 

Це доброю робить людину! 

Хай душа буде світлою в вас

Й промениться завжди добротою. 

Йдіть робити добро! В добрий час!   

І живіть в цьому світі з красою.       

Правда в світі є дуже проста: 

Сонце Землю теплом зігріває. 

А людину —її доброта,

І любов у житті прикрашає.

Учитель світової літератури.

Запам'ятай, моя дитино, з юних літ

На все життя, щоб знала, як прожити.
Людина для добра приходить в світ

Й покликана завжди добро творити.
Нелегко це, хто що б не говорив,
Й не кожному зробити це вдається.
Бо в світі стільки смертних є гріхів,
Що доброта не завжди йде до серця.
Та ти людина і тому учись
Добро творити, людям співчувати.

     До цього світу пильно придивись,
Злим помислам навчися лад давати.
Йди з добротою — це собі затям,
Із ласкою, прихильністю, привітно.

Й не розлучайся з добрим почуттям,

Хай доброта в душі суцвіттям квітне.

Учитель етики. Що таке альтруїзм та гуманізм?

Альтруїзмготовність до самопожертви заради іншої людини.

Гуманізм (лат.  — людяність) — увага й любов до людини, готовність їй допомогти. (Учні занотовують).А чи зустрічали ви  гуманістів у своєму житті?

Учитель етики.

Класифікація етичних цінностей:

1.Головні людські цінності(цінність життя,свідомості,діяльності,сили,свободи волі,передбачення цілеспрямованості).

2.Чесноти (справедливість,мудрість,сміливість,доброта,співчуття,смирення,вірність).

3.Приватні етичні цінності(любов до найдальшого,здатність дарувати іншим своє духовнеи надбання,цінність особистості,любов,спрямована на ідеалізацію цінності чужої особистості). То до яких цінностей ми зарахуємо альтруїзм,гуманізм та доброту?

Учитель світової літератури.Сьогодні на уроці ми познайомимося з унікальним американським письменником,а для того,щоб дізнатися його ім’я,вам потрібно розгадати ребус.


      

5 3 5,3 4 2

(Учні розгадують  ребус).

Оголошення теми і мети уроку.Робота з епіграфом.

Учитель світової літератури.Доля американського письменника Вільяма Сідні Портера, відомого всьому світу під псевдонімом О. Генрі, була такою незвичайною, що сама могла стати предметом дивовижної розповіді. Він мав усе, що робить життя людини драматичним: єдину велику любов, яка обірвалась рано і тра­гічно, втечу від суду, нелегальне існування на чужині не під своїм ім'ям, потім суд, в'язниця, а невдовзі — небачена слава і популярність.

Усі ці непрості життєві обставини змусили письменника при­ховувати подробиці своєї біографії.

ІІІ.Сприймання і усвідомлення нового навчального матеріалу.

Учитель світової літератури.Новели письменника просто вражали,недаремно ж перші десять років ХХ століття в Америці називали "епохою О. Генрі". Щоб краще вивчити біографію письменника,асистенти-літературознавці підготували виступ.

Виступ  літературознавців, показ презентації. Двоє учнів коротенько зачитують біографію письменника ,яка знаходиться на презентації.

Учитель. Аристократ за походженням (по лінії матері) О’Генрі був справжнім джентльменом. Це виявлялося і в його зовнішності, і в бездоганних манерах поведінки, він зберігав незворушний спокій за будь-яких обставин, вів тихе і скромне життя, нікому не докучав розповідями про себе, мав небагато друзів, але навіть за найкращих стосунків витримував певну дистанцію, не любив фотографуватися, публікувати свої портрети, не прагнув слави. Мав добре розвинене почуття гумору, був благородною людиною. О’Генрі рано залишився без матері. Батько не зміг дати синові добру освіту, і з 15 років майбутній письменник заробляв самостійно на життя. Шукаючи наполегливо свого місця в житті, він освоїв багато професій: фармацевта, журналіста, ковбоя, касира в банку.

Прийом «Пошук інформації». Індивідуальне повідомлення учня. (Учень вдома самостійно знайшов усе про псевдонім О.Генрі).

Працюючи фармацевтом, В.Портер користувався настільним довідником Етьєна Оссіана Генрі. Для свого псевдоніму письменник взяв першу букву імені автора довідника О. і його прізвище Генрі. Коли О’Генрі питали, як правильно слід писати його прізвище, він відповідав: « О! Генрі»

Учень-літературознавець. Літературознавці, дослідники творчості О. Генрі, розподіляють його творчу спадщину на кілька циклів.

1-й - основний і найчисленніший (близько ста п'ятдесяти новел) - нью-йоркський. Герої нью-йоркських новел - "маленькі люди": дрібні службовці, секретарки, клерки, прикажчики й продавці у крамницях, офіціантки, репортери, бідні художники. Усі вони ведуть боротьбу за існування. Саме їм, "маленьким людям", дуже співчуває О. Генрі. До першого циклу входять збірки: "Чотири мільйони", "Голос великого міста", "Запалений світильник" і "Ділові люди".

2-й цикл - новели техаського періоду (близько ста новел, збірка "Серце Заходу").

3-й цикл - новели про Південь - батьківщину письменника (усього двадцять вісім новел).

Учитель світової літератури.А зараз розглянемо особливості творів О.Генрі   (учні їх занотовують).

Прийом « Пошук інформації»Які українські перекладачі сприяли тому, що ми маємо змогу читати новели О. Генрі рідною мовою? (Першим перекладачем творів О. Генрі українською мовою був Остап Вишня; у 1924 році вийшла в його перекладі збірка новел О. Генрі «Любовні напої». Твори О. Генрі перекладали також В. Мисик,                    М. Дмитренко, О. Логвиненко, О. Терех та інші.).

Учитель світової літератури.А зараз ми переходимо до вивчення новели «Останній листок» і зокрема образу Бермана.

Прийом «Мозковий штурм»

  •    А чому,на вашу думку, героями твору є люди мистецтва?
  •      Який засіб використовує автор, зображаючи пневмонію?
  •      Чому містер Пневмонія почав перемагати дівчину?
  •      Яку роль відіграє опис пейзажу, який Джонсі ба­чить з вікна?
  •   Коротко розкажіть про героїв новели.
  •            Чи вірно те, що Берман був невдахою в мистецтві й не зумів створити свого шедевра?
  •            Поясніть назву новели.
  •            Як ви гадаєте, чи здатне мистецтво врятувати людське життя?

Учитель етики.

  •            Опишіть почуття, які викликає у вас новела під час читання. Чи можна назвати новелу гумористичною?
  •            Які цінності возвеличує О. Генрі в новелі?

 Учитель світової літератури.

  •            У чому полягає суть таких композиційних прийомів, як «несподівана кінцівка» і «подвійна розв'язка»? Як та з якою метою О. Генрі використовує ці прийоми в новелі? Учитель. Новела є взірцем майстерної композиції та вирізняється динамічним сюжетом. У ній автор використовує такий прийом, як несподівана кінцівка (до речі, це його улюблений прийом побудови сюжету). По суті, новела є прикладом «подвійної розв'язки», тобто тут наявні дві сюжетні лінії: хвороба Джонсі і шедевр Бермана. Формально основною сюжетною лінією є хвороба Джонсі, але тільки формально. Насправді головною подією в творі є самовідданість Бермана. Обидві лінії набувають остаточного несподіваного розв'язання тільки в самому кінці новели, коли Сью розкриває правду подрузі. Завдяки такому прийому О. Генрі тримає читача в стані напруження до самого завершення новели. Але цей прийом виконує ще одну функцію — за його допомогою старий Берман в одну мить морально виростає в наших очах і перетворюється на символ самопожертви.

Учитель етики.

  •     Хто в розгляну тих новелах подає приклад християнської любові?
  •     Якими рисами наділені головні герої новел О. Генрі?

Учитель світової літератури. В античній міфології плющ символізу­вав безсмертя і буяння життя, але її розчарування базується на внутрішньому стані.Джонсі виявляє байдужість не тільки до найважливішої справи свого життя — мис­тецтва, а й до турботи подруги. Знаходимо й зачитуємо опис плюща у новелі: "... до половини тієї стіни видряпався старезний плющ, вузлуватий і підгнилий біля коріння. Холодний подих осені струсив з нього листя, й було добре видно, як майже голі галузки рослини чіпляються за потріскані цеглини." Скажемо учням, що створена письменником реальна картина складається з окремих художніх деталей. Так, деталь - символ рослини плюща (в християнській символіці він трактується протилежно: як символ вірності і символ смерті, безсмертя) допомагає налаштуватись на загальний психологічний стан у новелі, на сприйняття авторської думки твору.

Прийом «Мікрофон»

 Чи потрібно боротися за життя? (прослуховування пісні «Как хочется жить»)

Гра «Спостерігач»    (вставити пропущене слово)

Це було в травні. А в листопаді холодний, невидимий пришелець, якого лікарі називають Пневмонією, почав бродити по колонії, торкаючись то одного, то другого своїми крижаними пальцями. Джонсі, нездатна й поворухнутись, лежала на фарбованому залізному ліжку, дивлячись крізь невеличкі шибки голландського вікна на глуху стіну сусіднього мурованого будинку.
Одного ранку заклопотаний лікар порухом кошлатої сивої брови запросив Сью в коридор.
- У неї один шанс... ну, скажімо, з десяти,- повідомив він, збиваючи ртуть у термометрі.- І цей шанс полягає в тому, щоб вона хотіла жити.

Старий Берман був художником і жив на першому поверсі під ними. Він весь час збирався створити шедевр, але навіть не почав над ним роботи.

Джонсі сказала: «Щось примусило цей останній листок залишитись там, де він є, щоб показати, яка я була противна.  Тепер ти можеш дати мені трохи бульйону й молока з портвейном... Або ні, принеси спочатку дзеркало, потім обклади мене подушками - я сидітиму й дивитимусь, як ти готуєш їсти.

А надвечір того ж дня Сью підійшла до ліжка, де лежала Джонсі, умиротворено плетучи дуже синій і зовсім непотрібний вовняний шарф, і однією рукою - разом з подушками та плетивом - обняла подругу.
- Мені треба щось тобі розповісти, біле мишенятко,- сказала вона.- Сьогодні в лікарні від запалення легенів помер містер Берман. Він хворів тільки два дні. Позавчора вранці двірник знайшов старого в його кімнаті безпорадного від страждань. Його черевики й одяг геть промокли й були холодні як лід. Ніхто не міг збагнути, куди він ходив такої жахливої ночі. Потім знайшли ліхтар, який ще горів, драбину, перетягнуту в інше місце, кілька розкиданих пензлів і палітру, на якій було змішано зелену та жовту фарби. А тепер подивись у вікно, люба, на останній листок плюща. Тебе не дивувало, що він ні разу не затремтів і не колихнувся від вітру? Ах, сонечко, це і є шедевр Бермана, він намалював його тієї ночі, коли впав останній листок.Роздаю емблему «Читаємо разом»

Фізкультхвилинка(« Рухавка»)

Уявіть себе на морі чи річці,ви пірнаєте й затримуєте дихання.Зробіть це тричі…

Передайте посмішку сусіду

Словникова робота

Шедевр зразковий витвір мистецтва.

Художня деталь засіб мистецтва, якому властива особ­лива змістова наповненість, символістична зарядженість, важ­лива композиційна та характерологічна функція.

Психологічний портретперелік риси характеру, що є виз­начальними, домінуючими для певної особистості.

Учитель світової літератури.Хто з героїв є альтруїстом,на вашу думку?Чи зустрічали ви таких людей у своєму житті?

Прийом «Мікрофон». Теми для обговорення

-Як ви розумієте слова Бальзака: «Двоє людей можуть врятувати одне одного там, де один гине».

- «Найцінніше у людини – здоров’я”:

Учитель світової літератури.Про кого можна сказати так: «Перлина любить ховатися в непоказній оболонці»(Японське прислівя)

Учитель етики.Який він  справжній чоловік?

Поетична п’ятихвилинка(учень читає вірш напам’ять)

Чтоб стать мужчиной, мало им родиться,

Чтоб стать железом — мало быть рудой.

Ты должен переплавиться. Разбиться.

И, как руда, пожертвовать собой.

Какие бури душу захлеснули!

Но ты солдат и все сумей принять:

От поцелуя женского до пули.

И научись в бою не отступать.

Готовность к смерти — тоже ведь оружье.

И ты его однажды примени...

Мужчины умирают, если нужно,

И потому живут в веках они.

 М. Львов

Гронування.          Щоб бути справжнім чоловіком,треба бути добрим,сильним,мужнім, а ще… здоровим. Що потрібно,щоб бути здоровим?( біля дошки працюють учні по чергі,на хмаринку приклеюють свої думки)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель світової літератури.• Колективне складання портрета Бермана.

  •     Хто такий Берман?Якимвін вперше постає у новелі?
  •     Доберіть риси до образу Беомана.
  •     Хто такий Мойсей ?

Індивідуальне повідомлення учня про Мойсея.

Чому Сью пішла по допомогу саме до Бермана ?

Учитель етики.

  •     Що свідчить про людяність героя?

 Учитель світової літератури.

  • Чому старий вирішив намалювати листок плюща?
  •     Чому Берман помирає?

 Звертаємося до тексту, знаходимо уривок: "Йому вже перевалило за шістдесят, і борода в нього, як у скульптури Мікеланджело "Мойсей", кільцями спускалася з його голови сатира на тіло карлика. В мистецтві  Берман був невдахою. Він весь час збирався створити шедевр, але навіть не почав над ним роботи. Уже кілька років, як він не намалював нічого. крім якоїсь мазанини - вивісок та реклам. Він надто багато пив і ще не облишав балачок про свій майбутній шедевр. Що ж до всього іншого, то це був  буркітливий дідок, який нещадно знущався з усякої делікатності, в кому  б вона не виявлялася, і дивився на себе як на сторожового пса, спеціально поставленого захищати двох молодих художниць у студії нагорі".Який прийом використовує автор? (порівняння) .Автор іронізує з його кумедної зовнішності («Борода Мойсея Мікеланджело ... спускалась у нього з голови сатира... на тіло гнома»), з його постійних розмов про шедевр, який він коли-небудь залишить світові. До того ж, Берман п'є запоєм, у нього характер сварливого старого, який знущається з «будь-якої сентиментальності». Але саме він виявляється спроможним на великий акт самопожертви: ціною власного життя підтримує дух Джонсі і рятує її від смерті. Цей старий невдаха і пияк постає взірцем тієї дієвої любові, яка без жодного слова кидається на допомогу іншим. Образ Бермана набуває справжньої духовної величі, а смерть його викликає в нас такий самий біль, якби із життя пішла близька для нас людина. «Добро, яке зробив Берман, це врятоване життя молодої дівчини, в першу чергу, і здійснення його заповітної мрії. Помираючи, художник знав, що виконав своє призначення на землі і життя він прожив недаремно.»

Творча робота

Складіть сенкан        І Варіант на тему: «Негативні риси Бермана»

ІІ Варінт – «Позитивні риси Бермана»

ІV.Узагальнення й систематизація вивченого

Проводить учитель світової літератури.

1.Літературний диктант по біографії О.Генрі.

2.Гра «Пазли»

Складіть з пазлів вираз  і поясніть його:чоловік міст надійніше добрий кам’яний (слова розвішані на дошці) («Добрий чоловік надійніший кам’яного мосту» УНТ.)

3.Метод «Дерево мудрості» (учні по черзі виходять до дошки та зривають плоди з яблука,де написані афоризми, пояснюють їх)

Добре діло твори сміло. УНТ

Добро не лихо,ходить у світі тихо. УНТ

Добрі помирають,а діла їх живуть. УНТ

Добре довго памятається. УНТ

Не всяка стежечка без спориша,не в кожної   людини добра душа.УНТ

«Хай оживає істина стара,Людина починається з добра».Л.Забашта.

«Роби радість іншим! І ти побачиш, що радість радує».К.Фішер

«Собори душ своїх бережіть,друзі…Собори душ». О.Гончар

«Життя таке коротке!Поспішайте  робити добро!».О.Довженко

«Хто бере- усе той тратить,хто дає- усе придбав».Ш.Руставелі.

 «Людина,що цегла:обпалюючись,вона стає твердою». Б.Шоу

«Бог є початок добра» М.Лєсков

4.Метод «Мікрофон»

 MCj04080320000[1]

Поясніть, що означає «ланцюгова реакція добра» в новелах О. Генрі.
5.Метод «Гронування». Які скарби мав на увазі О.Генрі? (повертаємся до епіграфа)Чого навчають нас його твори? (Учні на маленьких виноградинках пишуть Чого навчають нас твори О.Генрі,потім по черзі прикріплюють до основного грона винограду) .

Учитель етики.

Бути добрим - це забути про себе самого, щоб думати за інших.

Бути добрим - це пробачати, пам'ятаючи,що слабкість людська є сильніша від злості.

Бути добрим - це мати милосердя для слабкості інших людей і пам'ятати,

що ми не є кращими від інших, навіть в їхніх ситуаціях  ми були б, може, ще гірші.

Бути добрим – це закрити очі на прояви  невдячності.

Бути добрим - це давати навіть тоді,коли  нічого не отримуємо, посміхаючись до тих,які
нас не розуміють, навіть недооцінюючи  нашої доброти.  

Бути добрим - це погодитись на те,  чим більше будемо давати, тим більше від нас будуть очікувати.              Мати Тереза

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА (Валеопауза для тренування зору)

1. Міцно закрити очі на 3-5 сек., відкрити і повторити ще 6-8 разів.

2. Швидко блимати очима протягом 1-2 хв.

3. Дивитися далеко  вперед  2-3 сек.

4. Голову тримати нерухомо. Очі підняти вверх, опустити вниз,

 повернутивправо, вліво. Повторити це 3-4 рази.

Учитель світової літератури.

Усіх героїв письменник зображує як носіїв ідеї гуманізму. О. Генрі у своїх героях прагне розвинути почуття до прекрасного.Філософія життя для О. Генрі — це намагання бути перш за все Людиною з великої літери, незважаючи  ні на що. Життя людини завжди стоїть вище за будь-який шедевр. І ця романтична новела Оенрі показує нам, що є шедеври, важливіші за всі художні багатства - це людяність, щира любов до ближнього та самопожертва.

      У людині відкриваються кращі чесноти тоді, коли вона щось робить заради інших, співчуває їм, не жаліє себе заради того, кого любить.

О.Генрі написав новели про життя і смерть, красу і вічність. У них зображено реальне життя простих лю­дей, які не мають грошей, золота і срібла, але є в них  щось на­багато цінніше за ті речі. Це любов і відданість, доброта і милосердя, взаємодопомога і самопожертва — те, без чого людина не може бути людиною, хоч якою б сильною, сміливою, розумною вона була.

V. Підсумки уроку

 VІ. Оголошення оцінок   

Оцініть свою роботу та роботу товариша (у кожного на парті – смайлики)

ПРАЦЮВАВ ВІДМІННО

ПРАЦЮВАВ ДОБРЕ

ПРАЦЮВАВ ПОСЕРЕДНЬО

МАЙЖЕ НЕ ПРАЦЮВАВ

MCj04244660000[1]                               

MCj04244700000[1]

MCj04280810000[1]

MCj04244680000[1]

 

VІІ.Повідомлення домашнього завдання

Напишіть твір на тему: І Варіант-  «Лиш той красивий обличчям і душею, хто добра  іншому бажає».Індонезійське прислів’я.

ІІ Варіант- «Людина славна людяністю».Перська мудрість.

ІІІ Варіант-«Не тіло, а душа є людиною».   Г.Сковорода

 Література:

1. Виховні заходи 1-4 класи.-Тернопіль:Мандрівець,2006.-С.105,197.

2. Усі крилаті вислови…/Укладач Курганова.-Харків.-2006.-С.107.

Інтернет –ресурси

1.http:// vikipedia

 

Завантаження...
doc
Додано
5 квітня 2018
Переглядів
3739
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку