Тема: Жива газета «У світі математики»
Мета: Пробудити в учнів бажання вивчати
математику, вчити їх активно і
самостійно мислити, розвивати логічне
мислення, розширити кругозір учнів.
Сторінки газети:
1 сторінка – Історична
2 сторінка – Калейдоскоп цікавих фактів
3 сторінка – Розважальна
4 сторінка – Сторінка кмітливих
5 сторінка - Математичні фокуси та ігри
Вступ
Учитель: Добрий день, діти. Сідайте! Усі ви добре знаєте, що вже по традиції у школі щороку проводяться предметні тижні, а серед них обов’язково і тиждень математики. І в цей час ми з вами завжди проводимо математичні вечори, змагання веселих і винахідливих, подорож у казку чи ще щось цікаве. От і сьогодні ми зібралися з вами, щоб провести…(стук у двері)
Вбігають дві дівчини з журналом у руках і вигукують: «Увага! Увага! Зачекайте, подивіться! Газета !»
Учитель: Що трапилося? Яка газета?
Діти: Жива газета : «У світі математики».
Учитель: Давайте почитаємо.
Діти: Але навіщо?
Ведучий1: Як навіщо? Щоб більше дізнатися цікавого, нового. Адже важко уявити собі життя людей без математики. Тут не допоможе навіть найсміливіша фантазія.
Ведучий 2 Говорять, що у Америці запропонували конкурс на найкращу книжку «Як людина жила без математики».
Ведучий 1: Ну і що?
Ведучий 2: За кращий твір обіцяли велику премію.
Ведучий 1: А хто ж її одержав?
Ведучий 2: Уяви собі, що ніхто. На конкурс не було представлено жодної роботи, навіть найталановитіші фантазери не змогли уявити, як жити без математики.
Ведучий1: Так, історія цього конкурсу ще раз переконує нас, що суспільство без математики не може існувати.
Ведучий 2: Люди працюють і будуть.
Ведучий 1: Проникають у космос, на Місяць, на дно океанів та в глибини Землі.
Ведучий 2: І в цій діяльності їм завжди допомагає математика.
Ведучий 1: Але сьогодні жива газета розповість нам не тільки про місце математики в житті людини.
Ведучий 2: Ми поведемо розмову про красу та поетичність математики. І це – не випадково.
Ведучий 1: Запитайте у ваших друзів і знайомих, який предмет їм найбільш подобається. І ви не завжди почуєте у відповідь: «Математика». Тому, що багато хто вважає математику сухою, нецікавою наукою.
- Виходить ще один учень.
Ведучий 2: І мені математика – мука:
В ній немає живої краси.
Це – важка, нецікава наука –
В ній лиш символи й формул ліси.
Ведучий 1: Ну, знаєш, з тим, що математика наука нелегка погодитися можна. Але той, хто розуміє математику, ніколи не загубиться в морі символів.
Ведучий 2: А хіба не правда, що в математиці скрізь нудьга?
Ведучий 1: Звичайно ні.
Ведучий 2: Але ж у математиці немає краси, хіба не правда?
Ведучий 1: Зрозумій, ти неправий мій, друже!
Не по тому шляху ти пішов.
Із задачками певно не дружиш,
То й поезії в них не знайшов.
Нестандартні, цікаві задачі
Я б розв’язував ночі і дні.
Ведучий 2: А мене лиш чекають невдачі
Не щастить в цій науці мені.
Ведучий 1: Будеш, друже, трудитись сумлінно –
У навчанні уникнеш невдач.
І розв’яжеш на «10» й «12»
Не десяток, а сотні задач.
Проникаючи в зоряні далі,
В таємниці земної кори.
Математика всіх закликає:
«Ти міркуй, фантазуй і твори!»
Ведучий 2: Ну що ж, давайте почитаємо нашу газету. Відкриваємо першу сторінку - «Історичну», її підготував екіпаж «Козаки».
І сторінка
«Історична»
Ведучий 1: І дійсно, вміння лічити на пальцях дуже допомагало первісним людям. Але для тих, хто не знає і досі таблиці множення воно може бути корисним і зараз. Ми хочемо розповісти вам як за допомогою пальців рук «підглянути» таблицю множення на «9».
Ведучий 2: Вправа називається «Рухом пальця».
Покладіть обидві руки поряд на стіл з витягнутими пальцями. Кожен палець зліва направо позначатиме відповідне порядкове число: перший зліва – 1; другий – 2; третій – 3; четвертий – 4 і т.д. до десятого, який позначатиме число 10. Нехай треба помножити тепер будь-яке число з першого десятка на 9. Для цього, не приймаючи рук зі столу, підніміть в гору той палець, який позначає множене. Тоді число пальців, які лежать зліва від піднятого пальця, визначатиме число десятків здобутку, а число пальців справа – число одиниць.
- Як приклад, помножимо 7 на 9.
Ведучий 1: Сторінка друга нашої газети «Калейдоскоп цікавих фактів». Цю сторінку підготував екіпаж «Дружба».
2 сторінка
«Калейдоскоп цікавих фактів»
Математичні знаки «плюс» та «мінус» дійшли до нас з країн Арабського Сходу. Цікавими аналогіями керувалися арабські вчені, виводячи правила дій з цими знаками: плюс на плюс дає плюс – приятель мого приятеля – мій приятель; мінус на мінус дає плюс – ворог мого ворога – мій приятель; міну на плюс дає мінус – ворог мого приятеля – мій ворог; плюс на мінус дає мінус – приятель мого ворога – мій ворог.
На сцену виходить Факір.
Факір: Кожній людині подобається якась цифра. 5 – одна з цифр, які відіграють важливу роль при округленнях; стародавні математики (послідовники Піфагора) вважали 9 символом сталості, оскільки всі числа, кратні 9, мають суму цифр, також кратну 9, цифра 6 вважається досконалим числом; 7 – «священним».
А яка цифра подобається вам, друзі?
Глядачі називають будь-яку цифру, наприклад «4».
Факір: Добре, пройдіть на сцену і помножте число 12345679 на 36.
Другий глядач, наприклад: А мені подобається цифра «7».
Факір: А ти помнож число 12345679 на 63.
(Учні працюють біля дошки).
Факір: О! Я бачу, кожен із вас одержав тільки свої улюблені цифри.
12345679 ∙ 36 = 444444444
12345679 ∙ 63 = 777777777
(Секрет фокуса: число 12345679 пропонується множити на число, яке одержимо, якщо названу глядачем цифру помножити на 9:
4 ∙ 9 = 36; 7 ∙ 9 = 63 і т. д.)
Ведучий 2: Третя сторінка нашої газети «Розважальна», її підготував екіпаж «Джерельце».
3 сторінка
«Розважальна»
- Дорогі друзі! Сьогодні до вас у гості завітали деякі відомі вам герої. Зустрічайте перших з них: Незнайка і Пампушка.
Сценка « І таке буває»
- А що ж це за двоє друзів. Зустрілися, а тепер прямують до нас?
Сценка «Розв’язування рівняння»
Інсценівка « Чи всесильна математика»
(Переможцям вручається фішка, а по закінченні підводяться підсумки і визначають екіпаж - переможець.)
Ведучий 1: Четверта сторінка нашої газети «Сторінка кмітливих». Її підготував екіпаж «Помагай».
4 сторінка
«Сторінка кмітливих»
1. Пропонуємо вашій увазі математичні ребуси. Кожен ребус означає якесь слово, ви повинні його відгадати.
( Переможцям – фішка).
Куба Париж
Естонія Листок
Тісто Свисток
та інші.
2. А зараз задачі у віршах:
- «У кожному кутку»
У кожному кутку в хаті
Сидить котик вухатий.
Кожен сидить і на трьох глядить.
Скільки кутків у хаті?
І скільки котів вухатих.
( Чотири кутки, чотири котики)
Посидь спокійно Васю,
По боках не оглядайся,
Не чеши за вухом,
А ще раз послухай.
« Маша котику на ніжки
Віддала панчішки.
А малій сестричці –
Ще і рукавиці».
Скільки пар було панчіх
І рукавиць?... Чого мовчиш?
Повернувся і зітхнув,
- Ця задача не для нас,
Треба скликати весь клас
. - Хлопче, слухати не вмієш,
Неуважний бачу
Не викручуйсь торохтію,
Сам зроби задачу.
А тоді покличеш клас –
Є задачки для всіх вас.
( Три пари панчіх; одна пара рукавиць)
- «Летіли голуби»
Летіли голуби. Сіли на дуби –
По парі на кожнім.
Коли озирнулись, то схаменулись –
Один дуб порожній.
Поодинці схотіли сісти –
Де ж одного тоді помістити?
Скільки дубів, скільки голубів?
(Чотири голуби і три дуби)
- «Скільки сорок»
У неділю на уроки позліталися сороки,
Бо не знали вони, що в неділю вихідний.
В понеділок на урок сорок прибуло сорок.
У вівторок за буквар ще присіло двадцять пар.
Шістдесят сороченят погулять зайшли в дитсад
Коли в школу на заняття вернуться сороченята
І присядуть на уроки скільки буде всіх сорок?
( 140 сорок )
3. До вашої уваги математична вікторина.
(Одна дівчина повинна взяти яблуко з корзиною).
(Яблука ділили батько, син і дідусь).
( Р = 4 ∙ 4 ; S = 4 ∙ 4 )
( (5 – 5 ) ∙5 ; (5 – 5 ) ÷ 5 і т.д. )
- Як правильно сказати дорівнює 1 чи дорівнюють1?
( ≠, бо дорівнює )
4. А зараз розв’яжіть таку задачу:
На столі стоять 6 склянок. Три з них порожні, а в три налито воду. Зробіть так, щоб порожні й повні склянки чергувалися. Взяти в руки можна тільки одну склянку. ( Потрібно перелити з другої склянки воду в п’яту і поставити порожню склянку на місце).
Ведучий1: 5 сторінка – остання сторінка нашої газети
« Математичні фокуси та ігри».
Її підготував екіпаж «Калинка».
5 сторінка
«Математичні фокуси та ігри»
1 учень: Дорогі друзі! До вас у гості завітали вельмишановні факіри. Вони хочуть показати вам фокуси.
Факір: Пропоную вашій увазі стародавній фокус «У якій руці монета? ›› Для проведення фокусу мені потрібен ще один учень. Хто бажає взяти участь?
( Демонструє фокус ).
Факір: Я хочу показати вам фокус « Угадування результату обчислень».Запрошую для участі у конкурсі 1-2 бажаючих.
(Пояснює, що потрібно робити і демонструє фокус ).
2 учениці: А ми хочемо провести гру « У кого більше». Які різні фігури можна скласти з 5 квадратів. Такі фігури називають фігурами
пентаміно. Пента в перекладі на українську означає п’ять.
1 учениця: А зараз ми хочемо провести з вами аукціон « Прислів’я».
Кожна команда називає прислів’я, які містить числівник.
Наприклад, «один за всіх, усі за одного». Перемагає та команда, яка останньою називає прислів’я.
( Проводить аукціон).
Ведучий 1: А тепер підрахуйте, у якої команди скільки фішок.
( Визначають команду переможця ).
У кого з учнів скільки фішок?
(Підводять підсумки, нагороджують переможців)
Підсумок учителя: Діти, ось і прочитана остання сторінка нашої газети. Чи сподобалася вам газета?
( Кожен екіпаж розповідає, яка йому сторінка найбільше сподобалася).
Учитель: Я теж сьогодні підготувала вам сюрприз. І хочу показати невеликий фокус.
( Вивішую плакат)
Гра «Чарівне математичне віяло››
Це, діти, математичне віяло. З його допомогою я дізнаюся, яке число ви задумали. Задумайте будь-яке число до 20. Скажи, Таня, у яких стовпчиках є задумане число?
- У другому і п’ятому.
- Ти задумала число 18.
(Слід скласти перші числа тих стовпчиків, у яких є задумане число.)
(Переможцеві - приз).
Учитель: На цьому ми з вами прощаємося.
До побачення, до нових зустрічей.
Це, діти, математичне віяло. З його допомогою я дізнаюся, яке число ви задумали. Задумайте будь-яке число до 20. Скажи, Таня, у яких стовпчиках є задумане число?
- У другому і п’ятому.
- Ти задумала число 18.
(Слід скласти перші числа тих стовпчиків, у яких є задумане число.)
(Переможцеві - приз).
Учитель: На цьому ми з вами прощаємося.
До побачення, до нових зустрічей.