Жива газета «У світі математики»

Про матеріал
Розробка позакласного заходу "Жива газета. У світі математики", метою якого є пробудити в учнів бажання вивчати математику, вчити їх активно і самостійно мислити, розвивати логічне мислення, розширити кругозір учнів.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Жива газета «У світі математики»

 

 

 

 

 

 

 

Мета: Пробудити в учнів бажання вивчати    

            математику, вчити їх активно і

       самостійно мислити,  розвивати логічне   

       мислення, розширити  кругозір учнів.

 

 

 

 

 

 

 

 Сторінки газети:

 

1 сторінка – Історична

2 сторінка – Калейдоскоп цікавих фактів

3 сторінка – Розважальна

4 сторінка – Сторінка кмітливих

5 сторінка -  Математичні фокуси та ігри

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

 

Учитель:   Добрий день, діти. Сідайте! Усі ви добре знаєте, що вже по традиції у школі щороку проводяться предметні тижні, а серед них обов’язково і тиждень математики. І в цей час ми з вами завжди проводимо математичні вечори, змагання веселих і винахідливих, подорож у казку чи ще щось цікаве. От і сьогодні ми зібралися з вами, щоб провести…(стук у двері)

 Вбігають дві дівчини з журналом у руках і вигукують: «Увага! Увага!  Зачекайте, подивіться! Газета !»

 

Учитель:   Що трапилося? Яка газета?

Діти:         Жива газета : «У світі математики».

       Учитель:   Давайте почитаємо.

Діти:         Але навіщо?

Ведучий1: Як навіщо? Щоб більше дізнатися цікавого, нового. Адже важко уявити собі  життя людей без математики. Тут не допоможе навіть найсміливіша фантазія.

Ведучий 2 Говорять, що у Америці запропонували конкурс на найкращу книжку «Як людина жила без математики».

Ведучий 1: Ну і що?

Ведучий 2: За кращий твір обіцяли велику премію.

Ведучий 1: А хто ж її одержав?

Ведучий 2: Уяви собі, що ніхто. На конкурс не було представлено жодної  роботи, навіть найталановитіші фантазери не змогли уявити, як      жити без математики.

Ведучий1: Так, історія цього конкурсу ще раз переконує нас, що суспільство  без математики не може існувати.

Ведучий 2: Люди працюють і будуть.

Ведучий 1: Проникають у космос, на Місяць, на дно океанів та в глибини   Землі.

Ведучий 2: І в цій діяльності їм завжди допомагає математика.

Ведучий 1: Але сьогодні  жива газета розповість нам  не тільки про місце математики в житті людини.

Ведучий 2: Ми поведемо розмову про красу та поетичність математики. І це  – не  випадково.

Ведучий 1: Запитайте у ваших друзів і знайомих, який предмет їм найбільш подобається. І ви не завжди почуєте у відповідь: «Математика».   Тому, що багато хто вважає математику сухою, нецікавою наукою.

  - Виходить ще один учень.

                   

Ведучий 2: І мені математика – мука:

                    В ній немає живої краси.

                    Це – важка, нецікава наука –

                    В ній лиш символи й формул ліси.

Ведучий 1: Ну, знаєш, з тим, що математика наука нелегка погодитися  можна. Але той, хто розуміє математику, ніколи не загубиться в  морі символів.

Ведучий 2: А хіба не правда, що в математиці скрізь нудьга?

Ведучий 1: Звичайно ні.

Ведучий 2: Але ж у математиці немає краси, хіба не правда?

Ведучий 1: Зрозумій, ти неправий мій, друже!

                    Не по тому шляху ти пішов.

                    Із задачками певно не дружиш,

                    То й поезії в них не знайшов.

                    Нестандартні, цікаві задачі

                   Я б розв’язував ночі і дні.

Ведучий 2: А мене лиш чекають невдачі

                    Не щастить в цій науці мені.

Ведучий 1: Будеш, друже, трудитись сумлінно –

                    У навчанні уникнеш невдач.

                    І розв’яжеш на «10» й «12»

                    Не десяток, а сотні задач.

                    Проникаючи в зоряні далі,

                    В таємниці земної кори.

                    Математика всіх закликає:

                    «Ти міркуй, фантазуй і твори!»

Ведучий 2: Ну що ж, давайте почитаємо нашу газету. Відкриваємо першу сторінку -  «Історичну», її підготував екіпаж «Козаки».

 

І сторінка

«Історична»

  • Добрий день вам!
  • Багато далеких країв довелося пройти нам, перш ніж потрапити до вас: це ї Єгипет і Вавилон, і країни Середньої Азії.
  • А проробили ми цей шлях, щоб сьогодні розповісти вам про те, як люди навчилися лічити. Пальці на руках і ногах правили людині за рахівницю. Не дарма з давніх-давен у нас зберігся вираз «можна по пальцях перелічити».
  • У племені американських індійців таманак з Оріноко слово рука означає число п’ять; дві руки – десять, один палець з ноги – одинадцять, людина – двадцять.
  • Первісні люди лічили по п’ять (тобто п’ятками); інші лічили по двадцять (двадцятками), а деякі по 12 (дюжинами). Окрім цього, була поширена лічба на зернах, камінцях, за допомогою черепашок і т.д. Така лічба була зручна для відображення невеликих чисел, та з розвитком землеробства, тваринництва й торгівлі такі способи лічби стали незручними і для великих чисел стародавні народи почали вживати спеціальні позначки – ієрогліфи.
  • Якщо єгиптянину треба було записати число 203413, він малював дві жаби, три квітки лотоса, чотири згорнутих пальмових листки, дві руки поруч та три пальчики. Зображення жаби позначало 100000; квітка лотоса – 1000; згорнутий пальмовий листок – сотню і т.д. (На екрані демонструють відповідний малюнок).
  • Близько двох тисяч років тому плем’я майя, що жило в центральній Америці, в основу системи числення поклало число 20. Числа від 1 до20 вони позначали крапками та рисками. (На екрані - відповідний малюнок).
  • На території стародавніх держав Вавилону і Єгипту під час розкопок було знайдено папіруси і глиняні плитки з написами, які свідчать, що вже 4000 років тому вавілоняни та єгиптяни розв’язували різні математичні задачі.
  • Що сприяло виникненню потреби у математичних розрахунках саме в Єгипті і Вавилоні? Насамперед – географічне положення цих країн. Пустині Африки перетинає могутня ріка Ніл, яка тягнеться більш як на 600км. Після того, як вода в річці спадає, вузька смуга землі край берега вкривається родючим мулом. На цій землі єгиптяни збирали по 2-3 врожаї на рік. Бурхливі повені змивали кордони між ділянками, щоб знову ділити землю, потрібні були знання з математики. Математика потрібна була не лише для відновлення меж, а й під час спорудження зрошувальних каналів, храмів, пірамід, тощо. ( на екрані – фото)
  • Все це сприяло тому, що математики Вавилону і Єгипту досягли значних успіхів. Вони найчастіше користувалися готовими правилами вимірювань та обчислень, які були введені в результаті узагальнення досвіду.
  • У 7 ст. до н.е. з Єгиптом мала торгівельні стосунки інша розвинена держава того часу – Греція. Грецькі вчені опанували наукові досягнення єгиптян і доповнили розрізнені математичні правила своїми даними, об’єднавши все в струнку логічну систему.
  • Математики Середньої Азії та Закавказзя, які писали свої праці арабською мовою сприйняли від індійців позначки для запису чисел – цифри, а також їхню десяткову позиційну систему числення. Ця система поширилась і у країни Європи.
  • Цифри і система запису чисел, якими ми користуємося тепер, мають назву арабських, хоч правильніше було б назвати їх індійськими, бо саме Індія є батьківщиною позиційної десяткової нумерації.
  • Індійські цифри в Росії з’явилися у 1611 році. До того часу вживали слов’янську нумерацію, що складалася з 27 літер алфавіту. Над буквами, що позначали цифри, ставили спеціальну позначку – «титло».
  • На початку 18 ст. внаслідок реформи, запровадженої Петром 1, індійські цифри і індійська система числення витіснили з ужитку слов’янську нумерацію й міцно увійшли у життя.
  • Тепер народи всього світу користуються арабськими цифрами і арабською системою числення. Мова цифр – міжнародна.

Ведучий 1: І дійсно, вміння лічити на пальцях дуже допомагало первісним людям. Але для  тих, хто не знає і досі таблиці множення воно може бути корисним і зараз. Ми  хочемо розповісти вам як за допомогою пальців рук «підглянути» таблицю множення на «9».

       Ведучий 2: Вправа називається «Рухом пальця».

Покладіть обидві руки поряд на стіл з витягнутими пальцями. Кожен палець зліва направо позначатиме відповідне порядкове число: перший зліва – 1; другий – 2; третій – 3; четвертий – 4 і т.д. до десятого, який позначатиме число 10. Нехай треба помножити тепер будь-яке число з першого десятка на 9. Для цього, не приймаючи рук зі столу, підніміть в гору той палець, який позначає множене. Тоді число пальців, які лежать зліва від піднятого пальця, визначатиме число десятків здобутку, а число пальців справа – число одиниць.

           - Як приклад, помножимо 7 на 9.

Ведучий 1: Сторінка друга нашої газети «Калейдоскоп цікавих фактів». Цю сторінку підготував екіпаж «Дружба».

                                             

2 сторінка

«Калейдоскоп цікавих фактів»

 

  • Ми розповімо вам цікаві факти із життя видатних математиків та прочитаємо вірші.
  • Еваріст Галуа – 20-річний юнак – був у 1832 році убитий у Франції на дуелі. За 13 годин до загибелі він написав роботу з 60 сторінок алгебраїчних рівнянь. Ця робота зробила його одним із видатних математиків світу.
  • Льюїс Керолл – автор відомої казки «Аліса в країні чудес». Коли англійська королева прочитала цю казку, то була захоплена нею і веліла доставити їй усі книги Керолла. Яким же було її здивування, коли їй принесли книжки, де на кожній сторінці були формули і незрозумілі означення. Королева не знала, що автор «Аліси» не письменник, а відомий математик.
  • У середні віки теорему Піфагора пропонували кожному, хто тримав екзамен на звання магістра математики. Знання теореми Піфагора у ті часи вважалося свідченням високої математичної освіти.
  • Хто автор теореми Піфагора?
  • Іракські археологи знайшли глиняні таблички, з яких видно, що невідомі математики за 1500 років до Піфагора користувалися теоремою яка названа його ім’ям.
  • Дотепні аналогії.

Математичні знаки «плюс» та «мінус» дійшли до нас з країн Арабського Сходу. Цікавими аналогіями керувалися арабські вчені, виводячи правила дій з цими знаками: плюс на плюс дає плюс – приятель мого приятеля – мій приятель; мінус на мінус дає плюс – ворог мого ворога – мій приятель; міну на плюс дає мінус – ворог мого приятеля – мій ворог; плюс на мінус дає мінус – приятель мого ворога – мій ворог.

  • Діти читають вірші: «Адик – математик», «Проста арифметика», «Лінійка – Чарівниця» та вірші, написані самими учнями.
  • Зачитують кращі твори дітей на тему: «Цікава математика».

 

На сцену виходить Факір.

Факір: Кожній людині подобається якась цифра. 5 – одна з цифр, які відіграють важливу роль при округленнях; стародавні математики (послідовники Піфагора) вважали 9 символом сталості, оскільки всі числа, кратні 9, мають суму цифр, також кратну 9, цифра 6 вважається досконалим числом; 7 – «священним».

            А яка цифра подобається вам, друзі?

            Глядачі називають будь-яку цифру, наприклад «4».

Факір: Добре, пройдіть на сцену і помножте число 12345679 на 36.

            Другий глядач, наприклад: А мені подобається цифра «7».

Факір: А ти помнож число 12345679 на 63.

            (Учні працюють біля дошки).

Факір: О! Я бачу, кожен із вас одержав тільки свої улюблені цифри.

                                 12345679 ∙ 36 = 444444444

                                 12345679 ∙ 63 = 777777777

                 (Секрет фокуса: число 12345679 пропонується множити на число,   яке одержимо,  якщо названу глядачем цифру помножити на 9:

                                 4 ∙ 9 = 36; 7 ∙ 9 = 63 і т. д.)

 

 

Ведучий 2: Третя сторінка нашої газети «Розважальна», її підготував екіпаж «Джерельце».

 

                                                  3 сторінка

                                              «Розважальна»

 

      -     Дорогі друзі! Сьогодні до вас у гості завітали деякі відомі вам герої. Зустрічайте перших з них: Незнайка і Пампушка.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

                                   Сценка  « І таке буває»

         -     А що ж це за двоє друзів. Зустрілися, а тепер прямують до нас?

                                   Сценка «Розв’язування рівняння»

  • А ось ще два відомих героя : Трійченко і Хорошенко. Закінчились уроки, опустів  клас. А вони щось вирішують біля дошки.

                                   Інсценівка « Чи всесильна математика»

 

  • А зараз ми хочемо провести з вами невеликий конкурс пісень. Але не просто пісень, а пісень, у яких є цифри, числа, математичні терміни. Пісні не повинні повторюватись.

      (Переможцям вручається фішка, а по закінченні  підводяться підсумки і визначають екіпаж - переможець.)

 

Ведучий 1: Четверта сторінка нашої газети  «Сторінка кмітливих». Її  підготував  екіпаж «Помагай».

 

 

                                                       4 сторінка

   «Сторінка кмітливих»

 

1. Пропонуємо вашій увазі математичні ребуси. Кожен ребус означає якесь слово, ви  повинні його відгадати.

   ( Переможцям – фішка).

 

                                      

 

                                Куба                                                     Париж

 

 

 Естонія                                                 Листок

 

 

 

 Тісто                                                     Свисток

 

     та інші.

 

2.      А зараз задачі у віршах:

          -  «У кожному кутку»

 

            У кожному кутку в хаті

            Сидить котик вухатий.

            Кожен сидить і на трьох глядить.

            Скільки кутків у хаті?

             І скільки котів вухатих.

                        ( Чотири кутки, чотири котики)

  • «Панчішки й рукавиці»

 

             Посидь спокійно Васю,

             По боках не оглядайся,

             Не чеши за вухом,

             А ще раз послухай.

             « Маша котику на ніжки

             Віддала панчішки.

             А малій сестричці –

             Ще і рукавиці».

             Скільки пар було панчіх

             І рукавиць?... Чого мовчиш?

             Повернувся і зітхнув,

  -   Ця задача не для нас,

       Треба скликати весь клас

. -   Хлопче, слухати не вмієш,

       Неуважний бачу

       Не викручуйсь торохтію,

       Сам зроби задачу.

       А тоді покличеш клас –

       Є задачки для всіх вас.

                ( Три пари панчіх; одна пара рукавиць)

          

 - «Летіли голуби»

 

             Летіли голуби. Сіли на дуби –

             По парі на кожнім.

             Коли озирнулись, то схаменулись –

             Один дуб порожній.

             Поодинці схотіли сісти –

             Де ж одного тоді помістити?

             Скільки дубів, скільки голубів?

                      (Чотири голуби і три дуби)

 

         

  - «Скільки сорок»

 

             У неділю на уроки позліталися сороки,

             Бо не знали вони, що в неділю вихідний.

             В понеділок на урок сорок прибуло сорок.

             У вівторок за буквар ще присіло двадцять пар.

             Шістдесят сороченят погулять зайшли в дитсад

             Коли в школу на заняття вернуться сороченята

             І присядуть на уроки скільки буде всіх сорок?

                      ( 140 сорок )

 

 

 

3.   До вашої уваги математична вікторина.

 

  • У батька 6 синів. Кожен син має сестру. Скільки всього дітей у батька?
  • У корзині 5 яблук. П’ятьом дівчатам треба дати по одному яблуку, але щоб одно яблуко залишилось у корзині. Як це зробити?

                      (Одна дівчина повинна взяти яблуко з корзиною).

  • Двоє батьків і двоє синів поділили між собою три яблука так, що кожному дісталося по одному. Як це трапилося?

                       (Яблука ділили батько, син і дідусь).

  • Периметр і площа квадрата виражаються одним і тим же числом. Знайди це число.

                        (    Р    =  4 ∙ 4 ;              S  =  4 ∙ 4     )

  • Скільки східців на сходах, що ведуть з першого поверху школи на другий?
  • Записати нуль трьома п’ятірками.

                        (       (5 – 5 ) ∙5   ;      (5 – 5 ) ÷ 5       і т.д.   )

   -    Як правильно сказати  дорівнює 1 чи дорівнюють1?

                         (, бо  дорівнює )

 

 

4.  А зараз розв’яжіть таку задачу:

 

     На столі стоять 6 склянок. Три з них порожні, а в три налито воду. Зробіть   так,   щоб порожні й повні склянки чергувалися. Взяти в руки можна  тільки одну склянку. ( Потрібно перелити з другої склянки воду в п’яту і   поставити порожню склянку на місце).

 

Ведучий1:  5 сторінка – остання сторінка нашої  газети

                     « Математичні фокуси та ігри».

                     Її підготував екіпаж «Калинка».

 

 

5 сторінка

  «Математичні фокуси та ігри»

 

1 учень:      Дорогі друзі! До вас у гості завітали вельмишановні факіри. Вони  хочуть   показати вам фокуси.

Факір:         Пропоную вашій увазі стародавній фокус  «У якій руці монета? ››  Для проведення фокусу мені потрібен ще один учень. Хто бажає взяти  участь?

                                ( Демонструє фокус ).

Факір:         Я хочу показати вам фокус « Угадування результату обчислень».Запрошую для участі у конкурсі 1-2 бажаючих.

                            (Пояснює, що потрібно робити і демонструє фокус ).

2 учениці:   А ми хочемо провести гру « У кого більше». Які різні фігури  можна скласти з 5 квадратів. Такі фігури називають фігурами

 пентаміно. Пента в перекладі на українську означає п’ять.

1 учениця:    А зараз ми хочемо провести з вами аукціон « Прислів’я».

 Кожна команда називає прислів’я, які містить числівник. 

 Наприклад, «один за всіх, усі за одного». Перемагає та команда, яка останньою називає прислів’я.

                                  ( Проводить аукціон).

Ведучий 1:  А тепер підрахуйте, у якої команди скільки фішок.

                      ( Визначають команду переможця ).

                     У кого з учнів скільки фішок?

                      (Підводять підсумки, нагороджують  переможців)

 

Підсумок учителя:   Діти, ось і прочитана остання сторінка нашої газети. Чи сподобалася вам газета?

  • А яка сторінка вам найбільше сподобалася і чому?

 ( Кожен екіпаж розповідає, яка йому сторінка найбільше сподобалася).

 

 

Учитель:  Я теж сьогодні підготувала вам сюрприз. І хочу показати   невеликий фокус.

                                     ( Вивішую плакат)

 

                         Гра  «Чарівне математичне віяло››

 

              

 

 

 

 

    

                                            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Це, діти, математичне віяло. З його допомогою я дізнаюся, яке   число ви задумали. Задумайте будь-яке  число до 20. Скажи, Таня, у яких    стовпчиках є задумане  число?

 - У другому і п’ятому.

 - Ти задумала число 18.

     (Слід скласти перші числа тих стовпчиків, у яких  є задумане число.)

 

                                                                   (Переможцеві - приз).

                         

Учитель: На цьому ми з вами прощаємося.

                До побачення, до нових зустрічей.

  Це, діти, математичне віяло. З його допомогою я дізнаюся, яке   число ви задумали. Задумайте будь-яке  число до 20. Скажи, Таня, у яких    стовпчиках є задумане  число?

 - У другому і п’ятому.

 - Ти задумала число 18.

     (Слід скласти перші числа тих стовпчиків, у яких  є задумане число.)

 

                                                                   (Переможцеві - приз).

                         

Учитель: На цьому ми з вами прощаємося.

                До побачення, до нових зустрічей.

 

 

doc
Додано
22 лютого 2022
Переглядів
1116
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку