Значущі частини слова. Тренувальні вправи

Про матеріал

поглибити знання учнів про значущі частини слова; закріпити знання про будову слова; розвивати вміння розбирати слова за будовою, розвивати логічне мислення, уяву, пам'ять, спостережливість; виховувати пізнавальний інтерес учнів до рідної мови.

Перегляд файлу

Тема. Значущі частини слова. Тренувальні вправи

Мета: поглибити знання учнів про значущі частини слова; закріпити знання про будову слова; розвивати вміння розбирати слова за будовою, розвивати логічне мислення, уяву, пам'ять, спостережливість; виховувати пізнавальний інтерес учнів до рідної мови.

Обладнання: мультимедійна презентація, картки, схеми розбору слова за будовою, кросворд, підручник.

Тип уроку: застосування знань і формування вмінь (урок-подорож).

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку

  •      На сьогоднішньому уроці ми повторимо, закріпимо й узагальнимо знання з розділу «Будова слова. Орфографія», навчимося правильно розбирати слова за будовою. А повторення наше сьогодні буде незвичайним. Я вас запрошую у подорож до Міста, де будують слова. Нас запросили туди як знавців мови, зокрема будови слова.

          Виникло це місто дуже давно, тоді, коли  виникли перші слова. Стоїть це місто на річці Основа і є дуже великим. Тут дуже легко заблукати, якщо не знати будови слова. Щоб потрапити до цього казкового Міста, потрібно мати перепустку. Цією перепусткою є ваше виконане домашнє завдання.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

  • Отож омріяна перепустка у нас в руках! Але перш ніж вирушати у незнайоме місце, треба довідатися про його мешканців.

ІV. Відтворення теоретичних знань учнів.

  • Як ви гадаєте, хто заселяє це містечко? (Значущі частини слова)
  • Назвіть їх.
  • Яка значуща частина слова є змінною?
  • Що таке закінчення? Яку функцію воно виконує?
  • Що таке основа?
  • З яких значущих частин слова може складатися основа?
  • Молодці! Тож шлях до казкового Міста, де будують слова відкритий. Я задоволена вашою підготовкою до уроку. Вирушаймо!

C:\Users\Вика\Desktop\основа.png

V. Виконання вправ.

- Центральна площа міста носить назву Коренева. Ця площа вражає своєю красою і має водночас неабияке значення в житті всього міста.

- Як ви гадаєте, хто тут живе?

- Чому ця площа є найголовнішою?

- Яка ж частина слова називається коренем?

- Під час нашого прибуття в місті сталася неприємна пригода. В центрі Міста забажали жити не тільки мешканці, які мають на це законне право, а й усі інші. Тому дуже часто можна побачити на площі бездомних жителів саме цього району міста, через те, що їхні оселі безпідставно зайняті іншими мешканцями. Наше завдання – розібратися в цій справі.

  • Розподільний диктант (до першої колонки записуємо слова, які складаються тільки з кореня і закінчення, до другої – слова, які мають ще й інші значущі частини слова).

Гори, квітка, негода, весна, стілець, відлітати, зима, дорога,осінній. віддаль.

  • Перевіримо завдання, пояснюючи орфограми в словах.
  •      Мешканці центральної частини міста вдячні вам за допомогу і пропонують оглянути Кільце префіксів. Які частини слів тут мають жити?
  • Яку значущу частину слова називають префіксом?
  •      Префікси дуже люблять розваги. Ось і зараз вони пропонують нам гру «Знайди слово». До слів першого стовпчика треба дібрати слова з протилежним значенням, змінивши лише префікс:

Залетіти –

Сніжний –

Сердечний –

Виїхати –

Відповзти –

  • Як називаються утворені вами слова з протилежним значенням?
  • Які ще групи слів за значенням ви знаєте?
  •      Розваги розвагами, але ще досить великий район міста нам потрібно розглянути. Погляньте на будиночки цих мешканців і скажіть. Хто тут живе?
  • Що таке суфікс?
  •      Зазирнемо спочатку на Проспект дружби. Тут живуть суфікси, які утворюють слова із значенням осіб, що проживають в різних куточках планети. Давайте з ними познайомимося.  Я називатиму країну чи місто, а ви того, хто в них живе і водночас називати суфікси, за допомогою яких утворили назви осіб (усна вправа):

Грузія –

Болгарія –

Канада –

Волинь –

Польща –

Харків –

  • За допомогою чого ви утворювали слова?
  •      Перелічіть ще раз суфікси, за допомогою яких ви утворювали слова, що позначають назви осіб.
  •      А зараз через місток ми потрапляємо у Пестливе містечко. Як ви гадаєте, які суфікси тут живуть?
  • Якого значення надають словам ці суфікси?

Картка.   Утворити слова пестливого значення за допомогою суфіксів:

  • -еньк- малий, добрий, гарний;
  • -ичк- вода, сестра, трава;
  • -ечк- слово, сонце, вікно.
  • Далі наш шлях пролягає до Кварталу ображених. Тут живуть суфікси, які несуть значення згрубілості. Такими словами людину можна навіть образити (носище, бабище, дідуган і т.п.), тому, я сподіваюся, що ви виховані люди і не будете вживати такі слова в своєму мовленні. Утворюються ці слова за допомогою суфіксів – ищ-,  -ан-.
  •              І остання гостина у казковому Міста – Майстрове містечко, де живуть суфікси, які утворюють слова назв осіб за родом діяльності. (Робота з підручником. Впр. 507 для І групи і впр. 508 для ІІ групи)
  •      Погляньте на карту нашої подорожі і скажіть, про яку частину слова ми сьогодні ще не вели розмову?
  •      А закінчення зараз у відрядженні до міста Синтаксис. Запишемо речення і виконаємо синтаксичний розбір. А тепер, орієнтуючись на схему, розберемо за будовою всі  повнозначні слова.

VІ. Підсумок уроку.

  • Ось і закінчилась наша подорож до казкового Міста, де будують слова. Перелічіть мешканців цього міста.
  • Що нового ви сьогодні дізналися? Чи цікавою була для вас подорож?
  • А щоб подорож була ще цікавішою, пропоную вам розгадати кросворд.

 

Оцінювання учнів.

VІІ. Домашнє завдання. Вправа 499 (І гр.), 501 (ІІ гр.).

 

 

docx
Додано
9 вересня 2018
Переглядів
6444
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку