З введенням нової програми з історії постало питання проведення практичних занять на уроках історії. Це нова форма роботи, яка з'явилася на уроках історії. Тому треба було вирішити, як їх проводити з максимальною користю. Матеріали, які розміщені в даному зошиті, відповідають новій програмі і містять розробки уроків для практичних занять в 6 класі. Практичні роботи розроблені відповідно до вимог програми та містять цікавий навчальний матеріал і багато інформації з додаткових історичних джерел. Цей зошит розрахований на самостійну роботу учнів, учителеві відводиться роль направляючого. Учні мають можливість, після опрацювання джерел, робити висновки та відповідати на питання. Питання відповідають різним рівням складності.
Зошит
для практичних робіт
із всесвітньої історії 6 клас
___________________________
Прізвище, ім’я учня
Практичне заняття №1
Тема. Відлік часу в історії стародавнього світу.
Мета: удосконалити вміння працювати з стрічкою часу, визначати століття та робити історичні задачі.
Хід роботи
_______________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________
__________________________ Як називають час після нульового року?_____
_________________________________________________________________
Задача №1. Через рік після прийняття Руссю християнства (988р.) в Києві заклали так звану Десятинну церкву, присвячену Успінню Богородиці. Скільки років минуло з часу закладки Десятинної церкви?
Розв’язання: ____________________________________________________
__________________________________________________________________
Задача № 2. У 2004 р. до н. е. р. купець з Ур відправився з торговельним караваном до Фінікії. Було йому 40 років. Додому він повернувся лише через три роки. За рік до від'їзду у нього народився син. В якому році народився купець? В якому році народився його син? В якому році купець повернувся додому?
Розв’язання:_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Задача № 3. Вважається, що першу піраміду зодчий Імхотен почав будувати в 2750 р. до н. е. Останні піраміди побудовані в 1700 р. до н. е. Скільки років пройшло між будівництвом першої і останньої піраміди?
Розв’язання:_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Задача № 4. Гай Юлій Цезар загинув у 44 р. до н. е. у віці 56 років. В якому році народився?
Розв’язання:______________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Практичне заняття №2
Тема. Основні стоянки та пам’ятки первісних людей на території України.
Мета: ознайомитися з основними стоянками на території України.
Хід роботи
КОРОЛЕВЕ
Найдавнішою пам’яткою раннього палеоліту в Україні є стоянка біля села Королеве на Закарпатті (близько 1 млн. років до н.е.). Завдяки знайденим знаряддям праці вчені припускають, що тут мешкали пітекантропи. Серед знахідок — виготовлені з каменю прості ручні рубила, що виконували роль сокири, кайла або метального каменя під час полювання. Скребла й різці використовувалися для оброблення туш упольованих тварин. Археологи вважають, що пітекантропи використовували також як знаряддя праці уламки кісток, гострі палиці та своєрідні тарілки з кори дерев для збирання їжі.
До якого періоду первісності належить стоянка згадана в описі? ____________
__________________________________________________________________
Хто з предків людини мешкав на цій стоянці? ___________________________
В яких умовах жили мешканці стоянки?_________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________
Які знаряддя праці та як саме вони використовували?_____________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
КИЇК-КОБА
За часів середнього палеоліту почалося похолодання. Це змусило неандертальців активніше боротися за існування. Вони почали використовувати вогонь. Урізноманітнили харчування смаженням м’яса, заселяли придатні до існування печери і гроти.
Одну із стоянок неандертальців, якій близько 100-40 тисяч років, знайдено у гроті Киїк-Коба, неподалік від Сімферополя в Криму. У печері збереглися сліди вогнищ із золою і вуглинками, безліч кісток тварин — мисливської здобичі неандертальців. Також у гроті було знайдено рештки близько 50 видів птахів.
Трапляються в печері розколоті камені. У великій кількості представлені двобічно оброблені гостроконечники, скребла, а також своєрідні ножі. Життєво необхідним для людей з Киїк-Коба було полювання на мамонта, зубра, сайгака, оленя, волохатого носорога, диких коней і кабанів тощо.
До якого періоду первісності належить стоянка згадана в описі? ____________
__________________________________________________________________
Хто з предків людини мешкав на цій стоянці? ___________________________
В яких умовах жили мешканці стоянки?_________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________
Які знаряддя праці та як саме вони використовували?_____________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
МІЗИН
За часів пізнього палеоліту клімат України відзначався різким похолоданням. Суворі зими змушували кроманьйонців шукати захисту від холоду й негоди в печерах або споруджувати спеціальні житла. Колективне полювання на тварин забезпечувало людей м’ясом, шкірами для покрівлі помешкань і виготовлення одягу.
Яскравою пам’яткою того часу є Мізинська стоянка на Чернігівщині (XVIII тис. до н.е.) — поселення родової общини (про це свідчать рештки п’яти круглих помешкань), що полювала на мамонта, волохатого носорога, північного оленя, ведмедя, вовка, вівцебика, песця та інших тварин. Тут знайдено крем’яні різці і скребки, ножі, вістря, проколки, різноманітні вироби з кістки та рогу тощо.
Найбільшу цінність становить тогочасний унікальний набір прикрас і витворів мистецтва з кістки та бивня мамонта: підвіски, браслети, фігурки, прикрашені орнаментом. На стоянці археологи виявили п’ять великих розмальованих кісток мамонта. Деякі дослідники вважають їх давніми ударними музичними інструментами, що застосовувалися для супроводу ритуальних танців.
До якого періоду первісності належить стоянка згадана в описі? ____________
__________________________________________________________________
Хто з предків людини мешкав на цій стоянці? ___________________________
В яких умовах жили мешканці стоянки?_________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________
Які знаряддя праці та як саме вони використовували?_____________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ІГРЕНЬ
У добу мезоліту встановився клімат, подібний до сучасного. Зникли стада великих звірів, що вимагало від людей нових мисливських прийомів. Саме в цей час було винайдено лук зі стрілами. Тогочасні майстри виробляли гарпуни, наконечники для стріл, проколки з рогу та кістки. З’явилися також великі кам’яні знаряддя для обробки дерева — сокири і тесла. Поширювалося рибальство.
Невеликі рухливі громади мисливців, рибалок і збирачів улаштовували на берегах річок короткочасні стійбища. У пошуках їжі вони часто пересувалися в різних напрямках.
Відомою стоянкою однієї з таких громад мисливців є Ігрень на території сучасного Дніпропетровська. Археологами знайдено рештки 10 заглиблених на 0,7-1 м у пісок круглих напівземлянок діаметром 6-10 м. Вони були розташовані трьома групами, відстань між якими становила 100-120 м. Дві напівземлянки мали вогнища. Заглиблені в землю з метою утеплення помешкання, вони були покриті очеретяними дахами. У такому житлі, ймовірно, могли зимувати кілька сімей. Вони полювали у прирічкових заростях на турів, оленів, кабанів, диких коней, водоплавних птахів, ловили рибу.
До якого періоду первісності належить стоянка згадана в описі? ____________
__________________________________________________________________
Хто з предків людини мешкав на цій стоянці? ___________________________
В яких умовах жили мешканці стоянки?_________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________
Які знаряддя праці та як саме вони використовували?_____________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Практичне заняття № 3
Тема. Міфи та релігія Давнього Єгипту. Ехнатон.
Мета: ознайомитися з давніми міфами Єгипту та життям і реформами Ехнатона.
Хід роботи
______________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Як їх зображували? ___________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
У давніх єгиптян були міфи про те, як бог сонця Ра щоночі веде жорстоку боротьбу зі змієм пітьми Апопом, який щовечора випиває підземні води Нілу, щоб Ра на своєму човні не зміг вчасно приплисти до людей, інакше кажучи, щоб вчасно не настав ранок. І хоча Ра щоразу перемагає, щовечора двобій повторюється.
____________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тефнут, богиня дощу, була улюбленою дочкою Бога Сонця Ра і допомагала йому підтримувати світовий порядок. Але одного разу, Тефнут посварилася з батьком і втекла в Нубійську пустелю. Втративши дочки, Ра був невтішний, в Єгипті почалася страшна посуха, люди гинули від спраги і голоду. Тоді великий Ра закликав до себе сина, бога вітру Шу, і попросив його повернути Тефнут. У зовнішності лева він відправився до Нубії і незабаром відшукав Тефнут: перетворившись на дику кішку, вона полювала в пустелі на антилоп. Але вмовити Тефнут у нього не вийшло. Тоді Ра вирішив відправити Тота (бога Місяця і мудрості, як винахідника писемності, геометрії, астрономії і календаря, як покровителя магії та медицини) до Тефнут. Тот перетворився на маленького смішного павіана і намагався вмовити її повернутися. Але розгнівана богиня хотіла його розірвати за нахабність. Тот вирішив розповісти їй повчальну казку про шуліку та кішку, які через невиконання своїх обіцянок втратили дітей. За цю казку вона пообіцяла не чіпати його. І в кінці кінців йому вдалося-таки пом’якшити серце гнівної богині: розчулена словами Тота, Тефнут вирішила повернутися в Єгипет. Вся єгипетська земля раділа, Ніл знову наповнився життєдайною вологою, буйно зазеленіли його берега. Люди зустрічали богиню радісними піснями й танцями, били в бубни, дзвеніли систр, виспівували привітальні пісні. В жертву Тефнут приносили гусей і газелей, її повернення відзначали річками вина і пива, їй підносили квіти і гілки фінікових пальм … Плачучий від щастя Ра обняв свою дочку і влаштував на її честь розкішний бенкет, на якому одне з найпочесніших місць по праву зайняв бог Тот, який скинув шкуру маленького смішного павіана. З тих пір щороку по закінченні сезону засухи люди Єгипту святкували повернення Тефнут.
Як єгиптяни пояснювали сезон дощів, і сезон посухи? ______________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Чому вони саме так пояснювали ці природні явища?________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Що воно означає? _________________________
Чому він вирішив поклонятися саме сонцю?___
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Зробіть висновок про місце релігії в житті єгиптян.__________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Практичне заняття № 4
Тема. Геродот про скіфів. Історичні джерела про Скіфський похід Дарія І.
Мета: ознайомитися з життям скіфів згідно праць Геродота.
Хід роботи
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Геродот про природні умови Скіфії*
В усій цій країні, яку я описав, зима настільки сувора, що нестерпний мороз триває вісім місяців, так що коли проллєш воду, то від цього на землі не буває болота, але коли розпалиш вогонь, може бути багнюка. Море замерзає, а також і ввесь Кімерійський Боспор**. І скіфи, що живуть по цей бік рову, переїжджають по льоду цілими громадами на своїх возах через протоку... А зима в тих краях не схожа на зиму, яка буває в усіх інших краях, бо там у добу дощу не випадає багато опадів, але влітку весь час ідуть дощ. І на той час, коли в інших краях гримить грім, у них його не буває, а влітку часто гримить грім... Унаслідок такої суворої зими північні області цього материка не населені. Земля їх, являючи собою рівнину, багата травою і добре зрошена...
Які племена населяли землі, в чому їхня відмінність (опис зробіть за зовнішнім виглядом на малюнку)_________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1 — скіфи-кочовики;
2 — царські скіфи;
З — скіфи-хлібороби
Геродот про побут скіфів
...живуть вони в кибитках, з яких найменші бувають чотириколісні, а інші — шестиколісні. Вони цілком закриті цупким матеріалом, виготовленим з вовни, і зроблені подібно до будинків: одні з двома, інші — із трьома відділами; вони непроникні ні для води, ні для снігу, ні для вітрів. У таких кибитках перебувають жінки, а чоловіки їздять верхи; за ними йдуть отари овець, стада корів і табуни коней. На одному місці залишаються стільки часу, доки вистачить трави для худоби, а коли її обмаль, переходять в іншу місцевість. Самі вони їдять варене м’ясо та «іпаку» (сир з кобилячого молока), п’ють кобиляче молоко.
У скіфського народу... немає ні міст, ні укріплень; свої житла він (народ) переносить із собою, де кожний — кінний стрілець, де засоби до життя добувають не хліборобством, а скотарством і житла влаштовуються на возах, — такому народові як не бути непереможним і неприступним?
Як називаються житла скіфів?______________________________________
Яким скотарством вони займалися?__________________________________
Чому Геродот вважав їх непереможними?_____________________________
___________________________________________________________________
Військовий одяг і зброя скіфів (сучасна історична реконструкція)
Серед усіх відомих нам народів лише скіфи володіють одним, але найважливішим для людського життя, мистецтвом війни. Воно полягає в тому, що жодному ворогу, який напав на їхню країну, вони не дають урятуватися; і ніхто не може їх наздогнати, якщо тільки самі вони не допустять цього. Голови всіх убитих у бою скіфський воїн приносить цареві. Тому, що тільки той, хто приніс голову ворога, одержує свою частку здобичі, а інакше — нічого.
Яке мистецтво допомагає, на думку Геродота, скіфам вижити?______________
___________________________________________________________________
Навіщо скіфи приносять голови убитих ворогів цареві?___________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________________
Геродот про скіфський похід перського царя Дарія І
Скіфи... вирішили зовсім не давати справжнього, відкритого бою, але, поділившись на два загони, почали відступати зі своїми стадами, засипати по дорозі колодязі і джерела, винищувати рослинність.
Нарешті Дарій опинився у великій скруті. Скіфські царі... послали до Дарія вісника, який приніс йому дари: птаха, мишу, жабу і п’ять стріл... Хай самі перси, сказав вісник... зрозуміють, що означають ці дари.
На думку Дарія, це означало... що скіфи складають зброю. Таку думку висловив Дарій, але думка його радника Гобрія була зовсім протилежною...: «Якщо ви, перси, не станете птахами і не злетите високо в небо, або мишами і не заховаєтеся в землю, або жабами і не пострибаєте в болота, то ви не повернетеся до себе, вас пронижуть оці стріли».
Чому скіфи вирішили не давати відкритого бою, чи правильну тактику боротьби вони обрали?______________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Практичне заняття № 5
Тема. Наукові знання, освіта та писемність у Стародавньому Китаї.
Мета: ознайомитися з розвитком науки та освіти у стародавньому Китаї, вияснити як вона вплинула на світовий розвиток.
Хід роботи
Китайські математики знали десяткові дроби, вперше в історії винайшли від'ємні числа.
У Стародавньому Китаї був винайдений компас. Він складався з квадратної залізної пластинки та магнітної "ложки", яка вільно оберталася на відшліфованій поверхні пластинки. Ручка "ложки" завжди показувала на південь. У II ст. н.е. в Китаї був винайдений глобус.
Найважливішим винаходом китайців був папір. Його виготовляли з ганчірок, кори дерев та бамбука. У Китаї вперше навчилися виготовляти тонкі шовкові тканини. У давнину китайські лікарі рекомендували своїм хворим цілющий підбадьорюючий засіб – чай. Пізніше його почали вживати як напій.
Яке значення для світу мало винайдення компасу?________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Який матеріал для письма, до винайдення паперу, використовували в світі?___
_______________________________________________________________________________________________________________________________________
Як називаються китайські букви?______________________________________
Писемність в Китаї виникла ще в сиву давнину (III тис. до н.е.) Археологи знайшли багато старовинних предметів з написами: це посуд, кістки для ворожіння, панцири черепах. В період правління династії Цінь було запроваджено єдине для всієї країни письмо. Воно дійшло до наших днів майже без змін.
Знаками в китайському письмі є ієрогліфи. Кожен ієрогліф означав окреме слово. У давньокитайському письмі використовувалось близько 10 тис. ієрогліфів. Розділових знаків не існувало. Тому навчання грамоти вимагало багато часу й зусиль
Наприкінці І тис. до н.е. почали писати на папері. Папір був значно дешевшим за шовк та зручнішим, аніж бамбукові дощечки. Ієрогліфи писали стовпчиками згори донизу.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Китайці винайшли порох. Вони його використовували для влаштування феєрверків на святах.
Яким чином порох використовували китайці?
_____________________________________________________________________________
Конфуцій та його вчення
Народився Конфуцій в 551 р. до н.е. Родина, до якого він належав, колись була знатною та багатою, але потім збідніла і вже не займало колишнього становища. Не дивлячись на скромний достаток, маленький Кун (Конфуцій) старанно вчився. Коли юнак підріс, його призначили наглядачем комор і державних земель. Свої обов'язки він виконував сумлінно. Крім того, він збирав перекази про давнину. Уже в 30 років Конфуцій створив першу в Китаї приватну школу. Слава про його розум та добре виховання поширилася по країні. Він став поважним вчителем. З усіх країн приходили юнаки, щоб слухати його настанови і стати його учнями.
Конфуцій вчив, що кожен громадянин повинен неухильно виконувати "ритуал і церемоніал», тобто дотримуватися давніх народних традицій, встановлених норм поведінки. Лише за цієї умови можна досягти в країні процвітання та злагоди. Передусім, як вчив мудрець, потрібно шанобливо ставитися до батьків та старших за віком. Адже міцна сім`я – це запорука сильної держави.
Конфуцій вчив, що володар повинен бути володарем, чиновник – чиновником, батько – батьком, син – сином.
"Платіть добром за добро, а за зло віддячуйте по справедливості", – повчав Конфуцій.
Помер Конфуцій в 73-річному віці. Його вчення поширювалось в усьому Китаї.
Хто такий Конфуцій?____________________________________________
Чому вчить людей вчення Конфуція?_________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________
Даосизм
Великого поширення у Стародавньому Китаї набуло вчення даосизму. Саме слово "даосизм" походить від слова "дао", що значить "шлях", або "основа світу". Виникнення цього вчення пов'язане з ім'ям давнього мудреця – Лао Цзи, який жив у VI-V ст. до н.е. В перекладі його ім’я означає старий філософ. Легенда розповідає, що він народився з сивим волоссям і тому був названий "Лао" – "старий". За значенням і популярністю Лао Цзи вважають другим після Конфуція мудрецем Китаю. Послідовники даосизму були проти нерівності в суспільстві та засуджували війни. Він виступав проти багатства та розкоші знаті, поборів влади, які доводили народ до злиднів. Великий мудрець засуджував жорстоких правителів і свавілля чиновників.
Лао Цзи висунув принцип "недіяння". З одного боку, воно виражало вимогу до правителів не гнобити народ і дати йому вільно розвиватися. З другого – "недіяння" містило заклик до народу повернутися до природи, до "золотого віку", коли не було кровопролитних воєн і суперечок, які роздирали суспільство.
Як у перекладі звучить ім’я Лао Дзи? __________________________________
Чому вчить його вчення?____________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
На вашу думку, чи легко бути філософом? _______________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Практичне заняття № 6
Тема. Давньогрецьке суспільство за поемами Гомера.
Мета: ознайомитися з давньогрецьким суспільством (за поемами Гомера).
Хід роботи
_____________________________________________
Гоме́р — легендарний давньогрецький поет, який вважається автором «Іліади» та «Одіссеї», двох славетних грецьких епічних поем, що започаткували європейську літературу.
_________________________________________________________________________________________
___________________________________________
1. Втеча Одіссея з печери циклопа Поліфема, коли той випустив своє стадо овець, а Одіссей з товаришами прив’язалися під животами тварин і зуміли вибратися непоміченими. |
2. Пенелопа за своєю працею в очікуванні Одіссея. |
3. Фетіда приймає викувані Гефестом обладунки для Ахілла.
|
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
З опису майстерні Гефеста з «Іліади»:
Міді незламної й олова досить він в полум’я кинув,
Цінного злота та срібла додавши. Ковадло велике
Він приладнав до підставки ковальської міцно, в правицю
Молот узяв величезний, тримаючи в лівій обценьки.
З опису зображеного на щиті Ахілла («Іліада»):
Далі лани змалював владареві. Достигле колосся
Скрізь по тих нивах женці гостролезими жали серпами.
Падали густо на землю колосся важкі оберемки,
Їх снопов’язи тоді перевеслами туго в’язали.
Ниву іще показав - соковиту ділянку родючу:
Тричі зорали її, орачі там ідуть за плугами,
В ярмах тримають воли, у всі напрямки їх направляють.
Із «Одіссеї»:
...Великих старань ти доклав тут, і жодна рослина -
Ні виноград, ні оливка, ні груша, ні грядки городні,
Ані смоківниця - тут без твого не росте піклування.
Історія Давньої Греції З «іліади»:
За велетрудне змагання в завзятій борні призначивши:
Для переможця - великий триніг, щоб на вогнищі ставить,
Аж у дванадцять биків той триніг оцінили ахеї;
А переможений мав одержати жінку, майстриню...
На основі тексту підручника та уривків з поем Гомера розкажіть про розвиток: землеробства_____________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Скотарства _______________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________________
Ремесла_____________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Практичне заняття №7
Тема. Спартанський поліс. Побут та виховання спартанців.
Мета: ознайомитися із життям спартанського полісу.
Хід роботи
Розгляньте малюнок, на які верстви поділялися жителі Спарти? _________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________
«...Щоб остаточно знищити будь-яку нерівність, Лікург насамперед вилучив з обігу всю золоту та срібну монету, наказавши використовувати лише залізну, але й тій за її великого розміру та ваги визначив маленьку вартість, - так збереження суми в десять мін вимагало мати вдома власний склад, а для перевезення - вози. Крім того, він прогнав зі Спарти зайві та непотрібні, на його думку, ремесла. А зрештою, більшість із них і без того зникла б разом із запровадженням нової монети, тому що мистецькі вироби не мали збуту... Не було в Спарті і торгівлі чужоземними товарами, у спартанські пристані не заходив жоден корабель. Щоб іще рішучіше побороти пишність і цілковито знищити жадобу до багатства, Лікург запровадив спільне харчування. Згідно із цим усі громадяни мусили сходитися разом і спільно їсти приписані страви; ніхто не смів у себе вдома їсти, розлігшись на дорогих подушках при багато прибраних столах».
Чому із запровадженням нової «монети», за словами Плутарха, у країні зникла злочинність?_______________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Для чого в Спарті було запроваджено спільне харчування спартіатів?_________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Як нововведення Лікурга вплинули на побут спартанців?___________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Як і навіщо спартанці виховували своїх дітей?______________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________
8. Знаменитий спартанський цар Лікург провів певні реформи, навіщо він це зробив? ________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
9. Ознайомтеся з текстом документу і дайте відповіді на питання.
«Лікург позабирав семилітніх дітей, об’єднав їх у загони й виховував їх спільно, привчав до спільних ігор і навчання. На чолі загонів він ставив найкмітливішого й найхоробрішого в бійках. Діти в усьому брали з нього приклад, виконували його накази, зносили покарання, відтак усе навчання полягало в тому, щоб виховувати в дітях покірливість. Читання та письма вони вчилися тільки в межах необхідності.
Виховання полягало в тому, щоб навчити безвідмовно коритися, терпляче зносити негаразди й перемагати супротивника.
Виховання старших було ще суворішим, їх стригли коротко, привчали ходити босоніж і грати голими. Коли вони досягали 12 років, хлопці переставали носити хітон, одержуючи раз на рік гіматій, ходили брудними, не вмивалися й не змащували нічим тіло, за винятком декількох днів на рік, коли їм дозволялося користуватися всім цим.
Дітей привчали висловлюватися гостро, але дотепно й небагатьма словами. Лікург вважав, що й кілька простих слів повинні мати глибокий зміст. Примушуючи дітей довго мовчати, він навчав їх давати влучні, глибокодумні відповіді... Сам Лікург, коли в нього хтось став вимагати, щоб він запровадив у державі демократію, відповів: “Запровадь спочатку демократію в себе в домі”».
Що означає вислів «спартанське виховання»___________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________ Що означає вислів «лаконічна мова»_____________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Практичне заняття № 8
Тема. Архітектура і скульптура в Давній Греції.
Мета: ознайомитися з розвитком архітектури і скульптури в Давній Греції.
Хід роботи
____________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________ ___________________________________ ______________
_____________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________
________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Сьогодні на уроці я …_________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Практичне заняття № 9
Тема. Давньогрецька міфологія і релігія як спосіб світосприйняття людей. Античні олімпійські ігри.
Мета: ознайомитися з давньогрецькою міфологією та релігією. Вияснити значення Олімпійських ігор для греків.
Хід роботи
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Нарцис (за грецькою міфологією) — надзвичайно красивий син беотійського річкового Бога Кефісса і Німфи Ліріопи. Коли батьки запитали віщуна Тіресія про майбутнє дитини, мудрець відповів, що Нарцис доживе до старості, якщо ніколи не побачить свого обличчя. Нарцис виріс хлопцем рідкісної краси, а його кохання добивалось багато жінок, але він був байдужий до усіх. Серед знехтуваних ним була Німфа Ехо, яка від горя висохла так, що від неї залишився лише голос. Ображені неувагою Нарциса жінки зажадали від Богів покарати його, і Богиня правосуддя Немезида дослухалась їх благань. Одного дня, повертаючись з полювання, Нарцис заглянув у незамутнене джерело і побачивши своє віддзеркалення у воді, закохався у нього. Хлопець не міг відірватися від споглядання своєї особи і помер від кохання до себе. За переказами на місці загибелі Нарциса з’явилося поле дивних рослин і трав, в центрі якого виросла цілюща квітка, відмічена строгою красою, яка і була названа ім’ям хлопця.
Про що говориться в цьому міфі _______________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________
Проти чого нас застерігає цей міф? _____________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________
Коли Прометей викрав для смертних божественний вогонь, навчив їх мистецтв і ремесел, дав їм знання, щасливішим стало життя на землі. Зевс, розгніваний вчинком Прометея, жорстоко покарав його, а людям наслав на землю зло. Він звелів славетному богові-ковалю Гефесту змішати землю і воду і зробити з цієї суміші прекрасну дівчину, яка мала б силу людей, ніжний голос і погляд очей, подібний до погляду безсмертних богинь. Дочка Зевса Афіна Паллада повинна була виткати для неї прекрасне вбрання, богиня кохання, золотосяйна Афродіта, повинна була дати їй чарівну красу, Гермес — хитрий розум.
Одразу ж боги виконали веління Зевса. Гефест зробив із землі надзвичайно вродливу дівчину. Оживили її боги. Афіна-Паллада з харитами вбрали дівчину в сяючий, як сонце, одяг і наділи на неї золоте намисто. Ори поклали на її пишні кучері вінок з весняних запашних квітів. Гермес уклав в її уста брехливі і повні лестощів слова. Назвали боги її Пандорою, бо від усіх їх дістала вона дари (Пандора означає — наділена всіма дарами). Пандора мала принести з собою людям нещастя.
Коли це зло для людей було готове, Зевс послав Гермеса віднести Пандору на землю до брата Прометея Епіметея. Мудрий Прометей багато разів застерігав свого нерозумного брата і радив йому не приймати дарунків від громовержця Зевса. Він боявся, що ці дарунки принесуть з собою людям горе. Але не послухав Епіметей поради мудрого брата. Зачарувала його своєю вродою Пандора, і він узяв її собі за дружину. Незабаром Епіметей дізнався, скільки зла принесла з собою Пандора людям.
В будинку Епіметея стояла велика посудина, щільно закрита важкою кришкою; ніхто не знав, що в цій посудині, і ніхто не наважувався відкрити її, бо всі знали, що це загрожує бідами. Цікава Пандора потай зняла з посудини кришку, і розлетілися по всій землі ті біди, які були колись у ній закриті. Тільки одна Надія лишилася на дні величезної посудини. Кришка посудини знову закрилась, і не вилетіла Надія з будинку Епіметея. Цього не побажав громовержець Зевс.
Щасливо жили раніше люди, не знаючи зла, тяжкої праці і згубних хвороб. Тепер міріади бід розповсюдилися серед людей. Тепер злом наповнились і земля, і море. Незваними і вдень, і вночі приходять до людей зло і хвороби, страждання несуть вони з собою людям. Нечутною ходою, мовчки приходять вони, бо позбавив їх Зевс дару мови: він створив зло і хвороби німими.
________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________
Практичне заняття № 10
Тема. Особистість і діяльність Александра Великого за історичними джерелами.
Мета: ознайомитися із особистістю і діяльністю Александра Великого (за історичними джерелами).
Хід роботи
...Щоразу, коли приходило повідомлення про те, що Філіпп завоював якесь відоме місто або здобув велику перемогу, Александр слухав це без радості, нарікаючи: “Хлопці, мій батько встигне все захопити, так що не залишить мені з вами ніякої змоги здійснити великий і блискучий подвиг”. Він мріяв не про втіхи й багатство, а про доблесть і славу, вважаючи: що більше одержить від батька в спадщину, то менше залишиться зробити йому самому.
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Коли Александр зайняв Фрігію з містом Гордієм, він побачив тут славнозвісну колісницю, дишло якої було з’єднано з ярмом вузлом, і почув переказ про те, що хто цей вузол розв’яже, той стане володарем світу. Оскільки кінці вузла були сховані, а сам вузол дуже заплутаний,Александр розрубав його мечем» (Плутарх).
Як можна оцінити дію Александра?____________________________________
_________________________________________________________________
Про які особисті риси говорить цей уривок _______________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________
Позначте кордони новоствореної держави.
Позначте місця де були здобуті найбільші перемоги Александра Македонського.
Настало свято на честь Діоніса, який справляють македонці... Кліт відверто й уже давно засмучувався через щораз сильнішу схильність Александра до варварських звичаїв і лестощів, якими його обдаровували. Тут... він заявив, що не дозволить блазнювати з приводу справ стародавніх героїв. Александр образився на ці слова. І я не схвалюю таких слів; по-моєму, досить самому сидіти мовчки і не підспівувати брехливим й улесливим словам. Коли ж деякі стали пригадувати те, що зробив Філіпп, несправедливо вважаючи справи його нікчемними й такими, що не заслуговують подивування, щоб догодити Александру, Кліт, уже зовсім роздратувавшись, став звеличувати Філіппа й принижувати Александра та його справи... вихвалявся, що він врятував Александра в битві на річці Гранік. Зухвало простягнувши вперед свою праву руку, він вигукнув; “Ось ця сама рука, Александре, тоді врятувала тебе”. Александр,уже не здатний терпіти зухвалість Кліта, у гніві вихопив спис у одного з охоронців й убив Кліта... Я засуджую Кліта за його зухвале поводження із царем; Александра ж шкодую в цій біді...» (Флавій Арріан).
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Практичне заняття №11
Тема. Суспільне, господарське та духовне життя в античних полісах на території України.
Мета: ознайомитися з суспільним життям населення в античних полісах (Ольвія, Херсонес, Пантікапей) на території України.
Хід роботи
___________________________________________________________________________
Що продавали греки до своєї Батьківщини?______________________________
___________________________________________________________________
Що купували у місцевих племен?________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Присяга громадянина Херсонеса (початок ІІІ ст. до н.е.)
Присягаюся Зевсом, Геєю, Геліосом, Девою,
Богами й богинями олімпійськими,
Героями, що володіють містом, територією
Й укріпленими пунктами херсонеситів.
Я буду єдино думцем у справі спасіння
Свободи держави і громадян
І не зраджу Херсонеса.
Я не скидатиму демократичного ладу,
Я не даватиму й не прийму дари,
Що шкодять державі або громадянам.
Я не замислю ніякої ганебної справи
Проти будь-кого з громадян.
І на суді голос за законом подам.
Я не складатиму змови
Ні проти херсонеської общини,
Ні проти будь-кого з громадян,
Хто не оголошений ворогом народу.
(Переклад зі старогрецької В.В.Латишева).
Яким був державний лад у Херсонесі?_________________________________
Яким богам вклонялися жителі міста?_________________________________
__________________________________________________________________
Як ви думаєте, навіщо громадяни міста складали присягу?__________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Т Е К С Т З П О М И Л К А М И
Жителі Херсонеса були вихідцями з Афін. Після придушення повстання демосу під керівництвом Савмака частина населення втекла та заснувала нове місто у Південному Причорномор’ї. Зі своєю метрополією греки не підтримували жодних відносин. Одним з основних занять жителів була торгівля. Торгували в основному вином, зерном, рибою.
Як і в будь-якому грецькому полісі, в Херсонесі був театр, храми, присвячені римським богам, монетний двір. Херсонес управлявся царями.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Практичне заняття № 12
Тема. Римське рабовласницьке помістя за даними джерел.
Мета: ознайомитися з рабовласницьким помістям римських аристократів.
Хід роботи
Сільськогосподарське виробництво ґрунтувалося на праці великого числа рабів. Особливе місце займали пасовищні господарства, які працювали в основному на ринок. Відбувалося поглиблення спеціалізації сільськогосподарського виробництва. У самій Італії вигідними стали тваринництво, виноградарство, садівництво. Тваринництво і птахівництво перетворюються у високоприбуткові самостійні галузі. Ефективність землеробства підвищується за рахунок концентрації земельної власності.
Піднесенню сільського господарства сприяло і становлення постійних ринкових зв'язків між районами країни, забезпеченими хорошими дорогами. Одночасно зменшується роль зернового господарства, оскільки Рим починає відчувати зростаючу конкуренцію з боку провінцій, які поставляли сюди дешевий хліб.
Використовувався широкий набір знарядь. Був поширений плуг (з VI ст. до н. е..), Який розпушують, але не перевертав пласт. Грунт оброблявся боронуванням або розбиванням грудок спеціальними молотками. Для збирання врожаю застосовувалися серпи, в I ст. н. е. була винайдена колісна жатка, яка представляла собою дерев'яну платформу на двох колесах, яку штовхав надалі себе віл або осел. Стебла потрапляли між залізними ножами і залишалися на платформі.
При обробці врожаю використовувалися преси (з вантажем, гвинтовий), давильні для вичавки винограду, оливок і овочів, млини з жорнами з вулканічних порід або дробленого базальту (з'явилися з V ст. до н. е..). На початку нової ери з'явилися водяні млини.
Чому вирощування зернових (хліба) стало не вигідним в Римі?______________
_________________________________________________________________
Які нові знаряддя праці з’явилися в римських маєтках? ___________________
___________________________________________________________________
_________________________________________________________________
У міру розвитку Римської держави посилюється концентрація сільськогосподарського виробництва. З'являються вілли (розміщені поблизу міст) з багатогалузевим господарством при виділенні ринкових культур і мали товарообмін з міськими ремісниками. Вілла являла собою земельне володіння середньої величини, зазвичай до 200-300 югерів (50-60 гектарів). Товарність вілли досягала 70-90%. В умовах рабського господарства товарного типу використовувалася кооперація праці, що дозволяє обробляти хлібне поле в 200 югерів 12-14 рабам. На кожного раба відповідно доводилося 14-16 югерів землі, в той час як вільний селянин разом з усією родиною обробляв від 4 до 14 югеров. Досить високою виявлялася і прибутковість землеробського господарства. Є свідчення процвітання спеціалізованих господарств, які виробляли продукцію, призначену для вищих класів суспільства. Вирощування квітів та екзотичних фруктів, розведення павичів і куріпок приносило дохід до тисячі відсотків на рік. Однак те були скоріше виключення із загального правила.
Рабовласницька вілла ґрунтувалася на експлуатації праці не тільки рабів, а й робітників зі сторони. Вони вербувалися з селян, в першу чергу в тих районах, де розорення дрібних виробників прийняло досить широкі розміри. За спостереженнями Варрона, на віллах іноді можна було зустріти стільки ж вільних робочих, скільки і рабів.
Рабовласницькі вілли в силу гарної організації давали стабільний річний дохід, який, проте, був менше доходу, принесеного лихварством, відкупом податків або фінансової спекуляцією.
Керував віллою вілик - призначуваний рабовласником раб.
Існували також господарства, які називалися латифундіями. Вони виникли у II ст. до н. е.. і були в основному скотарськими, заснованими на рабській праці. У I в. до н. е.. - I в. н. е.. в сільському господарстві Риму латифундія стала помітним елементом виробничої структури. Однією з найважливіших цілей великих магнатів було вкладення капіталу в землю і розширення своїх володінь за рахунок середніх рабовласницьких вілл, особливо в Італії, так як італійські землі були звільнені від податків. Це призводило до виникнення найбільших капіталів. Так, статки більшості римських сенаторів були не нижче 8 млн. сестерціїв, еквівалентних вартості 14-29 тис. тонн зерна, а багатющі аристократи мали до 400 млн. сестерціїв його орієнтованість на отримання вартості додаткового продукту, підвищувалася.
У кожному великому маєтку були керуючий і його помічник з цілим штатом наглядачів і майстрів, у віданні яких знаходилися робітники.
Реконструкція римської латифундії
Що таке вілла?_______________________________________________________
__________________________________________________________________
Скільки землі повинен був обробити раб? _______________________________
Скільки землі обробляв простий селянин з родиною? ______________________
Чи міг раб якісно обробляти землю?______________ Чому? _______________
_____________________________________________________________________________________________________________________________________
Що таке латифундія? ________________________________________________
__________________________________________________________________
Зробіть висновок: ___________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Практичне заняття №13
Тема. Історичні портрети Цезаря і Цицерона.
Мета: ознайомитися з історичними особистостями, які вплинули на розвиток Римської держави.
Хід роботи
____________________________________________________________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
«...Зовсім інакше склалося його подальше життя, коли йому довелося вести війни й ходити в походи, наслідком яких стало завоювання Галлії. Він виявився воїном і полководцем, який ні в чому не поступається жодному з найбільш гідних подиву та найвидатніших воєначальників світу - усіх їх Цезар своїми подвигами перевершив. Так, одні з них не можуть рівнятися з ним щодо суворості місць, у яких він змушений був воювати, других він перевершив розміром завойованої країни, третіх - кількістю й силою переможених ворогів, четвертих - труднощами, яких зазнав, воюючи з дикими й віроломними племенами, п’ятих - людяністю та милосердям у поводженні з полоненими, шостих - щедрістю та вдячністю своїм воїнам і, нарешті, всіх - тим, що виграв найбільше битв і знищив найбільшу кількість ворогів. Серед своїх воїнів Цезар користувався такою любов’ю й відданістю, що навіть люди, які під іншим керівництвом нічим особливим не відзначалися, показували небачену відвагу й ішли у вир небезпек заради слави Цезаря. Бойовий дух і славолюбство (серед вояків) Цезар сам виховував і підтримував насамперед тим, що щедро роздавав нагороди й почесті, даючи цим зрозуміти, що нагромаджує на війнах багатства не для власної розкоші й утіхи, а береже їх як загальне добро для відзначень за ратні заслуги, за собою лишаючи тільки право нагороджувати тих, хто цього заслуговує» (Плутарх).
Як Плутарх відноситься до Цезаря? ______________________________________
____________________________________________________________________
Як Цезарь виховував бойовий дух у солдатів? ____________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
Як Цезарь відносився до багатства? ______________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
«Закінчивши війну, він відсвяткував п’ять тріумфів: кожен зі своєю особливою розкішшю й оздобленням.
Своїм старим легіонерам він видав зі здобичі по двадцять чотири тисячі сестерціїв, не рахуючи двох тисяч, виплачених ще на початку міжусобної війни. Він наділив їх землею, але не суцільною смугою, щоб не зганяти колишніх власників. Народу він роздав по десять мір зерна і по стільки ж фунтів оливкової олії, грошима ж - по триста сестерціїв, обіцяних раніше, і ще по сотні за те, що довелося чекати. Додатково він влаштував бенкет, а також роздавав м’ясо, а після іспанського тріумфу - ще два обіди.
Видовища він улаштовував найрізноманітніші: і битви гладіаторів, і театральні вистави по всіх кварталах міста й усіма мовами, і перегони в цирку, і змагання атлетів, і морські битви...
Потім він зосередився на впорядкуванні державних справ. Він оновив сенат, до старих патриціїв додавши нових. Вибори він поділив з народом: за винятком здобувачів консульства, половину кандидатів обирали за бажанням народу, половину - за призначенням Цезаря.
Число дармових харчувальників хлібом скоротив із трьохсот двадцяти тисяч до ста п’ятдесяти тисяч. Крім того, вісімдесят тисяч громадян він розселив по заморських колоніях.
Він запровадив суворіші покарання злочинців... Суд він правив надзвичайно ретельно і строго. Тих, хто був засуджений за здирництво, він навіть виганяв із сенаторського стану.
Він приймав почесті понад усяку міру: беззмінне консульство, довічну диктатуру, піклування про звичаї, наймення батька вітчизни, статую серед царських статуй, місце на підвищенні в театрі, - він навіть дозволив на свою честь ухвали, що перевершують людську межу: золоте крісло в сенаті та суді, священну колісницю й ноші під час циркових процесій, храми, жертовники, статуї поруч із богами, почесне місце жерця для частуванням богів, назву місяця на честь його імені; і всі ці почесті він отримував і роздавав із власної волі.
Але найбільшу, смертельну ненависть накликав він на себе ось яким вчинком. Сенаторів, що з’явилися в повному складі, щоб улестити його небаченими привілеями й шаною, він прийняв перед храмом Венери-Прародительки сидячи» (Светоній)
Скільки тріумфів мав Цезарь? _______________________________________
Які реформи він провів у державі? ____________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Який гріх вчинив Цезарь, що його зненавиділи сенатори? __________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________
У громадянській війні 49—47 років Цицерон безуспішно намагався бути посередником між Помпеєм і Цезарем, а після поразки Помпея у Фарсальскій битві (48 до н. е.) Цицерон здався на милість Цезаря (який відтоді став фактично одноосібним диктатором) і відійшов від активної політики.
Свої погляди на форму у правління в державі він висловив такими словами: «рівномірного розподілу прав, обов’язків і повноважень – з тим, щоб достатньо влади було у магістратів, достатньо впливу у ради кращих людей і достатньо свободи у народу». Що він мав на увазі?_____________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Що ми можемо сказати про нього як про людину і громадянина?____________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Кожна людина – відбиття свого внутрішнього світу. Як людина мислить, такою вона і є (у житті)
Що цими словами хотів сказати філософ?_______________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Зробіть висновок про життя цих вдатних римських діячів відповівши на питання:
Якою бачили владу в Римській державі кожен із цих людей?_______________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Чим відрізнялися їхні погляди на владу і устрій у Римі?_____________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Погляди кого Цезаря чи Цицерона вам імпонують?______________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________