11 травня о 19:00Вебінар: Трудові відносини в закладі освіти: права, обов’язки та соціальні гарантії

Зошит для практичних робіт із всесвітньої історії 6 клас

Про матеріал

З введенням нової програми з історії постало питання проведення практичних занять на уроках історії. Це нова форма роботи, яка з'явилася на уроках історії. Тому треба було вирішити, як їх проводити з максимальною користю. Матеріали, які розміщені в даному зошиті, відповідають новій програмі і містять розробки уроків для практичних занять в 6 класі. Практичні роботи розроблені відповідно до вимог програми та містять цікавий навчальний матеріал і багато інформації з додаткових історичних джерел. Цей зошит розрахований на самостійну роботу учнів, учителеві відводиться роль направляючого. Учні мають можливість, після опрацювання джерел, робити висновки та відповідати на питання. Питання відповідають різним рівням складності.

Перегляд файлу

https://2.bp.blogspot.com/-36538gHehoc/VBr8s8LPoII/AAAAAAAAAUI/0y_mIcHzEcQ/s1600/7%2Bpaleolit3.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Зошит

для практичних робіт

із  всесвітньої історії 6 клас

___________________________

Прізвище, ім’я учня

 

Картинки по запросуКартинки по запросу

 

Картинки по запросу

 

 

 

 

 

Практичне заняття №1

Тема. Відлік часу в історії стародавнього світу.

Мета: удосконалити вміння працювати з стрічкою часу, визначати століття та робити історичні задачі.

Хід роботи

  1. Що таке історія?  _______________________________________________

_______________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Розгляньте малюнки і скажіть, що вивчає історія Стародавнього світу?

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Картинки по запросуКартинки по запросуКартинки по запросуКартинки по запросуКартинки по запросу

 

 

 

 

 

  1. Які ви знаєте одиниці вимірювання часу в історії? ____________________

____________________________________________________________________

  1. Подивіться на стрічку часу і позначте  нульовий рік, сучасний рік, дату свого народження. Як називають час до нульового року?_________________

__________________________ Як називають час після нульового року?_____

_________________________________________________________________

 

 

 

 

  1.  Розв’яжіть історичні задачі.

Задача №1.  Через рік після прийняття Руссю християнства (988р.) в Києві заклали так звану Десятинну церкву, присвячену Успінню Богородиці. Скільки років минуло з часу закладки Десятинної церкви?

Розв’язання: ____________________________________________________

__________________________________________________________________

Задача №  2. У 2004 р. до н. е. р. купець з Ур відправився з торговельним караваном до  Фінікії. Було йому 40 років. Додому він повернувся лише через три роки. За рік до від'їзду у нього народився син. В якому році народився купець? В якому році народився його син? В якому році купець повернувся додому?

Розв’язання:_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Задача № 3. Вважається, що першу піраміду зодчий Імхотен почав будувати в 2750 р. до н. е. Останні піраміди побудовані в 1700 р. до н. е. Скільки років пройшло між будівництвом першої і останньої піраміди?
Розв’язання:_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Задача № 4. Гай Юлій Цезар загинув у 44 р. до н. е. у віці 56 років. В якому році народився?

Розв’язання:______________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Позначте всі дати, які ви отримали під час розв’язання задач на стрічці часу.
  2. Зробіть висновок про знання, які ви отримали на сьогоднішньому уроці.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

Практичне заняття №2

Тема. Основні стоянки та пам’ятки первісних людей на території України.

Мета: ознайомитися  з основними стоянками на території України.

Хід роботи

  1. Ознайомтеся з інформацією та дайте відповідь на питання.

КОРОЛЕВЕ

http://k.img.com.ua/img/forall/ui/658655/86/1319570432.gifНайдавнішою пам’яткою раннього палеоліту в Україні є стоянка біля села Королеве на Закарпатті (близько 1 млн. років до н.е.). Завдяки знайденим знаряддям праці вчені припускають, що тут мешкали пітекантропи. Серед знахідок — виготовлені з каменю прості ручні рубила, що виконували роль сокири, кайла або метального каменя під час полювання. Скребла й різці використовувалися для оброблення туш упольованих тварин. Археологи вважають, що пітекантропи використовували також як знаряддя праці уламки кісток, гострі палиці та своєрідні тарілки з кори дерев для збирання їжі.

 

До якого періоду первісності належить стоянка згадана в описі? ____________

__________________________________________________________________

Хто з предків людини мешкав на цій стоянці? ___________________________

В яких умовах жили мешканці стоянки?_________________________________

_______________________________________________________________________________________________________________________________________

Які знаряддя праці та як саме вони використовували?_____________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

КИЇК-КОБА

http://k.img.com.ua/img/forall/ui/658655/86/1319570600.jpghttp://subject.com.ua/textbook/history/6klas_v/6klas_v.files/image027.jpgЗа часів середнього палеоліту почалося похолодання. Це змусило неандертальців активніше боротися за існування. Вони почали використовувати вогонь. Урізноманітнили харчування смаженням м’яса, заселяли придатні до існування печери і гроти.

Одну із стоянок неандертальців, якій близько 100-40 тисяч років, знайдено у гроті Киїк-Коба, неподалік від Сімферополя в Криму. У печері збереглися сліди вогнищ із золою і вуглинками, безліч кісток тварин — мисливської здобичі неандертальців. Також у гроті було знайдено рештки близько 50 видів птахів.

Трапляються в печері розколоті камені. У великій кількості представлені двобічно оброблені гостроконечники, скребла, а також своєрідні ножі. Життєво необхідним для людей з Киїк-Коба було полювання на мамонта, зубра, сайгака, оленя, волохатого носорога, диких коней і кабанів тощо.

До якого періоду первісності належить стоянка згадана в описі? ____________

__________________________________________________________________

Хто з предків людини мешкав на цій стоянці? ___________________________

В яких умовах жили мешканці стоянки?_________________________________

_______________________________________________________________________________________________________________________________________

Які знаряддя праці та як саме вони використовували?_____________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

МІЗИН

За часів пізнього палеоліту клімат України відзначався різким похолоданням. Суворі зими змушували кроманьйонців шукати захисту від холоду й негоди в печерах або споруджувати спеціальні житла. Колективне полювання на тварин забезпечувало людей м’ясом, шкірами для покрівлі помешкань і виготовлення одягу.

http://subject.com.ua/textbook/history/6klas_v/6klas_v.files/image028.jpghttps://2.bp.blogspot.com/-36538gHehoc/VBr8s8LPoII/AAAAAAAAAUI/0y_mIcHzEcQ/s1600/7%2Bpaleolit3.jpghttp://k.img.com.ua/img/forall/ui/658655/86/1319570090.jpgЯскравою пам’яткою того часу є Мізинська стоянка на Чернігівщині (XVIII тис. до н.е.) — поселення родової общини (про це свідчать рештки п’яти круглих помешкань), що полювала на мамонта, волохатого носорога, північного оленя, ведмедя, вовка, вівцебика, песця та інших тварин. Тут знайдено крем’яні різці і скребки, ножі, вістря, проколки, різноманітні вироби з кістки та рогу тощо.

Найбільшу цінність становить тогочасний унікальний набір прикрас і витворів мистецтва з кістки та бивня мамонта: підвіски, браслети, фігурки, прикрашені орнаментом. На стоянці археологи виявили п’ять великих розмальованих кісток мамонта. Деякі дослідники вважають їх давніми ударними музичними інструментами, що застосовувалися для супроводу ритуальних танців.

До якого періоду первісності належить стоянка згадана в описі? ____________

__________________________________________________________________

Хто з предків людини мешкав на цій стоянці? ___________________________

В яких умовах жили мешканці стоянки?_________________________________

_______________________________________________________________________________________________________________________________________

Які знаряддя праці та як саме вони використовували?_____________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ІГРЕНЬ

У добу мезоліту встановився клімат, подібний до сучасного. Зникли стада великих звірів, що вимагало від людей нових мисливських прийомів. Саме в цей час було винайдено лук зі стрілами. Тогочасні майстри виробляли гарпуни, наконечники для стріл, проколки з рогу та кістки. З’явилися також великі кам’яні знаряддя для обробки дерева — сокири і тесла. Поширювалося рибальство.

Невеликі рухливі громади мисливців, рибалок і збирачів улаштовували на берегах річок короткочасні стійбища. У пошуках їжі вони часто пересувалися в різних напрямках.

Відомою стоянкою однієї з таких громад мисливців є Ігрень на території сучасного Дніпропетровська. Археологами знайдено рештки 10 заглиблених на 0,7-1 м у пісок круглих напівземлянок діаметром 6-10 м. Вони були розташовані трьома групами, відстань між якими становила 100-120 м. Дві напівземлянки мали вогнища. Заглиблені в землю з метою утеплення помешкання, вони були покриті очеретяними дахами. У такому житлі, ймовірно, могли зимувати кілька сімей. Вони полювали у прирічкових заростях на турів, оленів, кабанів, диких коней, водоплавних птахів, ловили рибу.

До якого періоду первісності належить стоянка згадана в описі? ____________

__________________________________________________________________

Хто з предків людини мешкав на цій стоянці? ___________________________

В яких умовах жили мешканці стоянки?_________________________________

_______________________________________________________________________________________________________________________________________

Які знаряддя праці та як саме вони використовували?_____________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

  1. Розгляньте карту. Напишіть, хто з первісних людей мешкав  на відмічених на карті стоянках, якої стоянки не вистачає, відмітьте її місцезнаходження. ____________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Зробіть висновок стосовно отриманої інформації на сьогоднішньому уроці. _____________________________________________________________

___________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Картинки по запросу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Практичне заняття № 3

Тема. Міфи та релігія Давнього Єгипту. Ехнатон.

Мета: ознайомитися з давніми міфами Єгипту та життям і реформами Ехнатона.

Хід роботи

  1. Що таке релігія? ________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Які релігійні вірування, що існують в світі ви знаєте? _________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Розгляньте малюнок з пантеоном єгипетських богів.

Картинки по запросу

Як їх зображували? ___________________________________________________

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Мифы и сказки Древнего Египта Розгляньте малюнок та прочитайте міф.

У давніх єгиптян були міфи про те, як бог сонця Ра щоночі веде жорстоку боротьбу зі змієм пітьми Апопом, який щовечора випиває підземні води Нілу, щоб Ра на своєму човні не зміг вчасно приплисти до людей, інакше кажучи, щоб вчасно не настав ранок. І хоча Ра щоразу перемагає, щовечора двобій повторюється.

  1. Про що говориться в цьому міфі? _________________________

____________________________________________________________

  1. Чи співпадає розповідь у міфі із малюнком з єгипетської міфології? Яким зображений Ра? Чому саме таким?______________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Ознайомтеся з міфом, про те, як Тефнут покинула Єгипет, дайте відповіді на питання.

Тефнут, богиня дощу, була улюбленою дочкою Бога Сонця Ра і допомагала йому підтримувати світовий порядок. Але одного разу, Тефнут  посварилася з батьком і втекла в Нубійську пустелю. Втративши дочки, Ра був невтішний, в Єгипті почалася страшна посуха, люди гинули від спраги і голоду. Тоді великий Ра закликав до себе сина, бога вітру Шу, і попросив його повернути Тефнут. У зовнішності лева він відправився до Нубії і незабаром відшукав Тефнут: перетворившись на дику кішку, вона полювала в пустелі на антилоп. Але вмовити Тефнут у нього не вийшло. Тоді Ра вирішив відправити Тота (бога Місяця і мудрості, як винахідника писемності, геометрії, астрономії і календаря, як покровителя магії та медицини) до Тефнут. Тот перетворився на маленького смішного павіана і намагався вмовити її повернутися. Але розгнівана богиня хотіла його розірвати за нахабність. Тот вирішив розповісти їй повчальну казку про шуліку та кішку, які через невиконання своїх обіцянок втратили дітей. За цю казку вона пообіцяла не чіпати його. І в кінці кінців йому вдалося-таки пом’якшити серце гнівної богині: розчулена словами Тота, Тефнут  вирішила повернутися в Єгипет. Вся єгипетська земля раділа, Ніл знову наповнився життєдайною вологою, буйно зазеленіли його берега. Люди зустрічали богиню радісними піснями й танцями, били в бубни, дзвеніли систр, виспівували привітальні пісні. В жертву Тефнут приносили гусей і газелей, її повернення відзначали річками вина і пива, їй підносили квіти і гілки фінікових пальм … Плачучий від щастя Ра обняв свою дочку і влаштував на її честь розкішний бенкет, на якому одне з найпочесніших місць по праву зайняв бог Тот, який скинув шкуру маленького смішного павіана. З тих пір щороку по закінченні сезону засухи люди Єгипту святкували повернення Тефнут.

Як єгиптяни пояснювали сезон дощів, і сезон посухи? ______________________

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Чому вони саме так пояснювали ці природні явища?________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

http://img.lenta.ru/articles/2010/03/15/ekhnaton/pic002.jpg

  1. Ознайомтеся з інформацією про реформатора Аменхотепа IV на стор.64 вашого підручника. Яке ім’я він узяв собі після реформи? ______________________________

Що воно означає? _________________________

Чому він вирішив поклонятися саме сонцю?___

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Зробіть висновок про місце релігії в житті єгиптян.__________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Практичне заняття № 4

Тема. Геродот про скіфів. Історичні джерела про Скіфський похід Дарія І.

Мета: ознайомитися  з життям скіфів згідно праць Геродота.

Хід роботи

  1. C:\Users\Maya\Desktop\Без названия.jpgРозгляньте фото на ньому зображений  грецький вчений Геродот, який  у 486 році вирушив у подорож і описав життя на Північному узбережжі Чорного моря.
  2. Ознайомтеся з описом природних умов. Чи впливали вони на життя скіфів, яким чином? _____________________

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Геродот про природні умови Скіфії*

В усій цій країні, яку я описав, зима настільки сувора, що нестерпний мороз триває вісім місяців, так що коли проллєш воду, то від цього на землі не буває болота, але коли розпалиш вогонь, може бути багнюка. Море замерзає, а також і ввесь Кімерійський Боспор**. І скіфи, що живуть по цей бік рову, переїжджають по льоду цілими громадами на своїх возах через протоку... А зима в тих краях не схожа на зиму, яка буває в усіх інших краях, бо там у добу дощу не випадає багато опадів, але влітку весь час ідуть дощ. І на той час, коли в інших краях гримить грім, у них його не буває, а влітку часто гримить грім... Унаслідок такої суворої зими північні області цього материка не населені. Земля їх, являючи собою рівнину, багата травою і добре зрошена...

  1. http://subject.com.ua/textbook/history/6klas_v/6klas_v.files/image107.jpgРозгляньте карту розселення скіфів.

 

Які племена населяли землі, в чому їхня відмінність (опис зробіть за зовнішнім  виглядом на малюнку)_________________________________________________

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

http://subject.com.ua/textbook/history/6klas_v/6klas_v.files/image108.jpg1 — скіфи-кочовики;

 2 — царські скіфи;

З — скіфи-хлібороби 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.   Прочитайте додаткову інформацію про побут скіфів, дайте відповіді на питання.

Геродот про побут скіфів

...живуть вони в кибитках, з яких найменші бувають чотириколісні, а інші — шестиколісні. Вони цілком закриті цупким матеріалом, виготовленим з вовни, і зроблені подібно до будинків: одні з двома, інші — із трьома відділами; вони непроникні ні для води, ні для снігу, ні для вітрів. У таких кибитках перебувають жінки, а чоловіки їздять верхи; за ними йдуть отари овець, стада корів і табуни коней. На одному місці залишаються стільки часу, доки вистачить трави для худоби, а коли її обмаль, переходять в іншу місцевість. Самі вони їдять варене м’ясо та «іпаку» (сир з кобилячого молока), п’ють кобиляче молоко.

У скіфського народу... немає ні міст, ні укріплень; свої житла він (народ) переносить із собою, де кожний — кінний стрілець, де засоби до життя добувають не хліборобством, а скотарством і житла влаштовуються на возах, — такому народові як не бути непереможним і неприступним?

Як називаються житла скіфів?______________________________________

Яким скотарством вони займалися?__________________________________

Чому Геродот вважав їх непереможними?_____________________________

___________________________________________________________________

http://subject.com.ua/textbook/history/6klas_v/6klas_v.files/image110.jpgКартинки по запросуВійськовий одяг і зброя скіфів (сучасна історична реконструкція)

Серед усіх відомих нам народів лише скіфи володіють одним, але найважливішим для людського життя, мистецтвом війни. Воно полягає в тому, що жодному ворогу, який напав на їхню країну, вони не дають урятуватися; і ніхто не може їх наздогнати, якщо тільки самі вони не допустять цього. Голови всіх убитих у бою скіфський воїн приносить цареві. Тому, що тільки той, хто приніс голову ворога, одержує свою частку здобичі, а інакше — нічого.

Яке мистецтво допомагає, на думку Геродота, скіфам вижити?______________

___________________________________________________________________

Навіщо скіфи приносять голови убитих ворогів цареві?___________________

_____________________________________________________________________________________________________________________________________

Геродот про скіфський похід перського царя Дарія І

Скіфи... вирішили зовсім не давати справжнього, відкритого бою, але, поділившись на два загони, почали відступати зі своїми стадами, засипати по дорозі колодязі і джерела, винищувати рослинність.

Нарешті Дарій опинився у великій скруті. Скіфські царі... послали до Дарія вісника, який приніс йому дари: птаха, мишу, жабу і п’ять стріл... Хай самі перси, сказав вісник... зрозуміють, що означають ці дари.

На думку Дарія, це означало... що скіфи складають зброю. Таку думку висловив Дарій, але думка його радника Гобрія була зовсім протилежною...: «Якщо ви, перси, не станете птахами і не злетите високо в небо, або мишами і не заховаєтеся в землю, або жабами і не пострибаєте в болота, то ви не повернетеся до себе, вас пронижуть оці стріли».

Чому скіфи вирішили не давати відкритого бою, чи правильну тактику боротьби вони обрали?______________________________________________

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Картинки по запросу

  1. На цьому фото зображений видатний археолог Борис Мозолевський, який під час розкопок скіфського кургану знайшов нагрудний знак скіфського царя золоту пектораль. Як ви думаєте, чи потрібно проводити археологічні розкопки? Чому?________
    __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
  2. Зробіть висновок:______________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Практичне заняття № 5

 Тема. Наукові знання, освіта та писемність у Стародавньому Китаї.

Мета: ознайомитися  з розвитком науки та освіти у стародавньому Китаї, вияснити як вона вплинула на світовий розвиток.

Хід роботи

  1. Ознайомтеся з інформацією про наукові знання китайців. 

Картинки по запросуКитайські математики знали десяткові дроби, вперше в історії винайшли від'ємні числа.

Картинки по запросуУ Стародавньому Китаї був винайдений компас. Він складався з квадратної залізної пластинки та магнітної "ложки", яка вільно оберталася на відшліфованій поверхні пластинки. Ручка "ложки" завжди показувала на південь. У II ст. н.е. в Китаї був винайдений глобус.

Найважливішим винаходом китайців був папір. Його виготовляли з ганчірок, кори дерев та бамбука. У Китаї вперше навчилися виготовляти тонкі шовкові тканини. У давнину китайські лікарі рекомендували своїм хворим цілющий підбадьорюючий засіб – чай. Пізніше його почали вживати як напій.

 

Яке значення для світу мало винайдення компасу?________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Який матеріал для письма, до винайдення паперу, використовували в світі?___

_______________________________________________________________________________________________________________________________________

Як називаються китайські букви?______________________________________

Писемність в Китаї виникла ще в сиву давнину (III тис. до н.е.) Археологи знайшли багато старовинних предметів з написами: це посуд, кістки для ворожіння, панцири черепах. В період правління династії Цінь було запроваджено єдине для всієї країни письмо. Воно дійшло до наших днів майже без змін.

Знаками в китайському письмі є ієрогліфи. Кожен ієрогліф означав окреме слово. У давньокитайському письмі використовувалось близько 10 тис. ієрогліфів. Розділових знаків не існувало. Тому навчання грамоти вимагало багато часу й зусиль

Наприкінці І тис. до н.е. почали писати на папері. Папір був значно дешевшим за шовк та зручнішим, аніж бамбукові дощечки. Ієрогліфи писали стовпчиками згори донизу.

 

  1. Перед вами зображення ієрогліфа, який означає слово «любов», пропоную вам написати його.

 

 

 

http://www.epochtimes.com.ua/sites/default/files/field/image/04-2015-2/1.jpg


 

  1. Один  з винаходів стародавніх китайців це порох, чи справив цей винахід вплив на світову історію? Яким чином? ______________________________

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Картинки по запросуКитайці винайшли порох. Вони його використовували для влаштування феєрверків на святах.

Яким чином порох використовували китайці?

_____________________________________________________________________________

 

 

 

 

  1. Ознайомтеся з інформацією та дайте відповіді на питання?

Конфуцій та його вчення

Картинки по запросуНародився Конфуцій в 551 р. до н.е. Родина, до якого він належав, колись була знатною та багатою, але потім збідніла і вже не займало колишнього становища. Не дивлячись на скромний достаток, маленький Кун (Конфуцій) старанно вчився. Коли юнак підріс, його призначили наглядачем комор і державних земель. Свої обов'язки він виконував сумлінно. Крім того, він збирав перекази про давнину. Уже в 30 років Конфуцій створив першу в Китаї приватну школу. Слава про його розум та добре виховання поширилася по країні. Він став поважним вчителем. З усіх країн приходили юнаки, щоб слухати його настанови і стати його учнями.

Конфуцій вчив, що кожен громадянин повинен неухильно виконувати "ритуал і церемоніал»,  тобто дотримуватися давніх народних традицій, встановлених норм поведінки. Лише за цієї умови можна досягти в країні процвітання та злагоди. Передусім, як вчив мудрець, потрібно шанобливо ставитися до батьків та старших за віком. Адже міцна сім`я – це запорука сильної держави.

Конфуцій вчив, що володар повинен бути володарем, чиновник – чиновником, батько – батьком, син – сином.

"Платіть добром за добро, а за зло віддячуйте по справедливості", – повчав Конфуцій.

Помер Конфуцій в 73-річному віці. Його вчення поширювалось в усьому Китаї.

Хто такий  Конфуцій?____________________________________________

Чому вчить людей вчення Конфуція?_________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Картинки по запросуДаосизм  Картинки по запросу

Великого поширення у Стародавньому Китаї набуло вчення даосизму. Саме слово "даосизм" походить від слова "дао", що значить "шлях", або "основа світу". Виникнення цього вчення пов'язане з ім'ям давнього мудреця – Лао Цзи, який жив у VI-V ст. до н.е. В перекладі його ім’я означає старий філософ. Легенда розповідає, що він народився з сивим волоссям і тому був названий "Лао" – "старий". За значенням і популярністю Лао Цзи вважають другим після Конфуція мудрецем Китаю. Послідовники даосизму були проти нерівності в суспільстві та засуджували війни. Він виступав проти багатства та розкоші знаті, поборів влади, які доводили народ до злиднів. Великий мудрець засуджував жорстоких правителів і свавілля чиновників.

Лао Цзи висунув принцип "недіяння". З одного боку, воно виражало вимогу до правителів не гнобити народ і дати йому вільно розвиватися. З другого – "недіяння" містило заклик до народу повернутися до природи, до "золотого віку", коли не було кровопролитних воєн і суперечок, які роздирали суспільство.     

Як у перекладі звучить ім’я  Лао Дзи? __________________________________

Чому вчить його вчення?____________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

На вашу думку, чи легко бути філософом? _______________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Зробіть висновок про знання, які ви отримали на уроці. Починати словами я знаю…,  вмію…, можу…

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Практичне заняття № 6

Тема. Давньогрецьке суспільство за поемами Гомера.

Мета: ознайомитися з давньогрецьким суспільством (за поемами Гомера).

Хід роботи

  1. Бюст Гомера елліністичної доби, Музей копій класичної скульптури в МюнхеніРозгляньте фото, чи знайоме вам це зображення?___________________________________

_____________________________________________

Гоме́р — легендарний давньогрецький поет, який вважається автором «Іліади» та «Одіссеї», двох славетних грецьких епічних поем, що започаткували європейську літературу. 

  1.  Роздивіться зображення на давньогрецьких посудинах V ст. до н. е., що ілюструють сюжети з «Іліади» та «Одіссеї».  Чи знаєте ви, яким подіям з «Іліади» та «Одіссеї» присвячено зображення на грецьких вазах? ______________________________

_________________________________________________________________________________________

___________________________________________

http://subject.com.ua/textbook/history/6klas_v_1/6klas_v_1.files/image161.jpg

 

1. Втеча Одіссея з печери циклопа Поліфема, коли той випустив своє стадо овець, а Одіссей з товаришами прив’язалися під животами тварин і зуміли вибратися непоміченими.

2. Пенелопа за своєю працею в очікуванні Одіссея.

3. Фетіда приймає викувані Гефестом обладунки для Ахілла.

 

  1. Яку історичну інформацію про господарське життя давніх греків містять ці джерела?________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Про які особливості господарського життя Греції свідчать подані уривки з «Іліади» та «Одіссеї»?

З опису майстерні Гефеста з «Іліади»:

Міді незламної й олова досить він в полум’я кинув,

Цінного злота та срібла додавши. Ковадло велике

Він приладнав до підставки ковальської міцно, в правицю

Молот узяв величезний, тримаючи в лівій обценьки.

З опису зображеного на щиті Ахілла («Іліада»):

Далі лани змалював владареві. Достигле колосся

Скрізь по тих нивах женці гостролезими жали серпами.

Падали густо на землю колосся важкі оберемки,

Їх снопов’язи тоді перевеслами туго в’язали.

Ниву іще показав - соковиту ділянку родючу:

Тричі зорали її, орачі там ідуть за плугами,

В ярмах тримають воли, у всі напрямки їх направляють.

Із «Одіссеї»:

...Великих старань ти доклав тут, і жодна рослина -

Ні виноград, ні оливка, ні груша, ні грядки городні,

Ані смоківниця - тут без твого не росте піклування.

Історія Давньої Греції З «іліади»:

За велетрудне змагання в завзятій борні призначивши:

Для переможця - великий триніг, щоб на вогнищі ставить,

Аж у дванадцять биків той триніг оцінили ахеї;

А переможений мав одержати жінку, майстриню...

На основі тексту підручника та уривків з поем Гомера розкажіть про розвиток:  землеробства_____________________________________________

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Скотарства _______________________________________________________

_____________________________________________________________________________________________________________________________________

 Ремесла_____________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Чи можна повністю довіряти інформації, записаній у творах Гомера? Чому? ______________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Чи можемо ми назвати ці твори  важливими джерелами інформації? Чому?______________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Зробіть висновок про життя тогочасного грецького суспільства________

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Практичне заняття №7

 Тема. Спартанський поліс. Побут та виховання спартанців.

Мета: ознайомитися із життям спартанського полісу.

Хід роботи

  1.  Розгляньте карту і позначте на контурній карті область, яку населяли спатріати.

Картинки по запросуКартинки по запросу

  1. Як називалася ця область? ____________________________________
  2. Картинки по запросу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розгляньте малюнок, на які верстви поділялися жителі Спарти? _________

_______________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Ознайомтеся з інформацією та дайте відповідь на питання.

«...Щоб остаточно знищити будь-яку нерівність, Лікург насамперед вилучив з обігу всю золоту та срібну монету, наказавши використовувати лише залізну, але й тій за її великого розміру та ваги визначив маленьку вартість, - так збереження суми в десять мін вимагало мати вдома власний склад, а для перевезення - вози. Крім того, він прогнав зі Спарти зайві та непотрібні, на його думку, ремесла. А зрештою, більшість із них і без того зникла б разом із запровадженням нової монети, тому що мистецькі вироби не мали збуту... Не було в Спарті і торгівлі чужоземними товарами, у спартанські пристані не заходив жоден корабель. Щоб іще рішучіше побороти пишність і цілковито знищити жадобу до багатства, Лікург запровадив спільне харчування. Згідно із цим усі громадяни мусили сходитися разом і спільно їсти приписані страви; ніхто не смів у себе вдома їсти, розлігшись на дорогих подушках при багато прибраних столах».

Чому із запровадженням нової «монети», за словами Плутарха, у країні зникла злочинність?_______________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________

Для чого в Спарті було запроваджено спільне харчування спартіатів?_________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Як нововведення Лікурга вплинули на побут спартанців?___________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1.   http://subject.com.ua/textbook/history/6klas_v_1/6klas_v_1.files/image172.jpgВелику увагу спартанська влада приділяла вихованню дітей. Життя новонародженої дитини в Спарті залежало від рішення ради старійшин. Хворі діти, вважали спартіати, не потрібні ні батькам, ні державі. До семи років дитину виховували в сім’ї, а потім розпочиналося її навчання в громадських школах. У 14 років хлопчики проходили випробування в храмі Артеміди. Після іспиту (а потрібно було витримати удари різкою без сліз та зойків) хлопець міг продовжувати навчання. У 18 років його зараховували до загонів ефебів, які займалися військовими вправами, іноді пошуками їжі та крадіжками, оскільки ці загони не утримувалися за рахунок общини. Закінчувалося виховання чоловіків у 30 років. Повноліття в дівчат визначалося 18-річним віком, який давав можливість узяти шлюб.

Як і навіщо спартанці виховували своїх дітей?______________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Джерела свідчать, що перед битвами спартанці вдягали плащі здебільшого червоного кольору. Поміркуйте чому.________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________

Картинки по запросу

  1. Розгляньте малюнок, яка зброя була у спартіатів?___________________

__________________________________________________________________

Картинки по запросу Лікург Спартанський8. Знаменитий спартанський цар Лікург провів певні реформи, навіщо він це зробив? ________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

9. Ознайомтеся з текстом документу і дайте відповіді на питання.

 «Лікург позабирав семилітніх дітей, об’єднав їх у загони й виховував їх спільно, привчав до спільних ігор і навчання. На чолі загонів він ставив найкмітливішого й найхоробрішого в бійках. Діти в усьому брали з нього приклад, виконували його накази, зносили покарання, відтак усе навчання полягало в тому, щоб виховувати в дітях покірливість. Читання та письма вони вчилися тільки в межах необхідності.

Виховання полягало в тому, щоб навчити безвідмовно коритися, терпляче зносити негаразди й перемагати супротивника.

Виховання старших було ще суворішим, їх стригли коротко, привчали ходити босоніж і грати голими. Коли вони досягали 12 років, хлопці переставали носити хітон, одержуючи раз на рік гіматій, ходили брудними, не вмивалися й не змащували нічим тіло, за винятком декількох днів на рік, коли їм дозволялося користуватися всім цим.

Дітей привчали висловлюватися гостро, але дотепно й небагатьма словами. Лікург вважав, що й кілька простих слів повинні мати глибокий зміст. Примушуючи дітей довго мовчати, він навчав їх давати влучні, глибокодумні відповіді... Сам Лікург, коли в нього хтось став вимагати, щоб він запровадив у державі демократію, відповів: “Запровадь спочатку демократію в себе в домі”».

Що означає вислів «спартанське виховання»___________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________ Що означає вислів «лаконічна мова»_____________________________________

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Зробіть висновок про життя та виховання у спартанському полісі. ______

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

Практичне заняття № 8

Тема. Архітектура і скульптура в Давній Греції.

Мета: ознайомитися з розвитком архітектури і скульптури в Давній Греції.

Хід роботи

  1. Що таке архітектура? ____________________________________________

____________________________________________________________________

  1. Ознайомтеся з інформацією в підручнику на стор. 173. Де знаходяться найвизначніші пам’ятки грецької архітектури? __________________________
  2. Під чиїм керівництвом здійснювалося планування та будівництво Акрополя? _________________________________________________________
  3. Які споруди були розміщені на Акрополі?___________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Картинки по запросуКартинки по запросуКартинки по запросуОзнайомтеся із текстом підручника на стор 175. Хто є авторами цих творів

___________         ___________________________________     ______________

  1. Що таке театр? __________________________________________________

_____________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Картинки по запросу Слово театр має давньогрецьке походження. Театри в Греції були великі і вміщували по декілька тисяч глядачів. Розгляньте фото античного театру та опишіть, що ви побачили.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Картинки по запросуРозгляньте малюнок, що на ньому зображено? _______________

________________________________

  1. Що на обличчях у акторів? ____

________________________________

  1. Навіщо актори одягали маски?__________________________________________________________________________________________________________________________
  2. Навіщо актори вдягали взуття на товстій підошві? _________
    ______________________________________________________________________________________________________________________________
  3. Які емоції зображали на масках?

Картинки по запросуКартинки по запросу

 

__________________________________________________________________

  1.          В грецьких театрах виконували лише трагедії та комедії? Як ви думаєте, про що могло розповідатися в грецьких трагедіях? ______________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. А про що могло розповідатися в грецьких комедіях? _________________

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Зробіть висновок.

Сьогодні на уроці я …_________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Практичне заняття № 9

Тема. Давньогрецька міфологія і релігія як спосіб світосприйняття людей. Античні олімпійські ігри.

Мета: ознайомитися з давньогрецькою міфологією та релігією. Вияснити значення Олімпійських ігор для греків.

Хід роботи

  1. Що таке міфи? __________________________________________________

__________________________________________________________________

  1. Які міфи Давньої Греції ви знаєте? ________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Ознайомтеся з міфом про походження квітки нарцис.

Нарцис (за грецькою міфологією) — надзвичайно красивий син беотійського річкового Бога Кефісса і Німфи Ліріопи. Коли батьки запитали віщуна Тіресія про майбутнє дитини, мудрець відповів, що Нарцис доживе до старості, якщо ніколи не побачить свого обличчя. Нарцис виріс хлопцем рідкісної краси, а його кохання добивалось багато жінок, але він був байдужий до усіх. Серед знехтуваних ним була Німфа Ехо, яка від горя висохла так, що від неї залишився лише голос. Ображені неувагою Нарциса жінки зажадали від Богів покарати його, і Богиня правосуддя Немезида дослухалась їх благань. Одного дня, повертаючись з полювання, Нарцис заглянув у незамутнене джерело і побачивши своє віддзеркалення у воді, закохався у нього. Хлопець не міг відірватися від споглядання своєї особи і помер від кохання до себе. За переказами на місці загибелі Нарциса з’явилося поле дивних рослин і трав, в центрі якого виросла цілюща квітка, відмічена строгою красою, яка і була названа ім’ям хлопця.

Про що говориться в цьому міфі _______________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Проти чого нас застерігає цей міф? _____________________________________

_______________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Ознайомтеся з міфом про Пандору. Як греки пояснюють появу різних бід і нещасть на Землі?__________________________________________________
    ______________________________________________________________________________________________________________________________________

Коли Прометей викрав для смертних божественний вогонь, навчив їх мистецтв і ремесел, дав їм знання, щасливішим стало життя на землі. Зевс, розгніваний вчинком Прометея, жорстоко покарав його, а людям наслав на землю зло. Він звелів славетному богові-ковалю Гефесту змішати землю і воду і зробити з цієї суміші прекрасну дівчину, яка мала б силу людей, ніжний голос і погляд очей, подібний до погляду безсмертних богинь. Дочка Зевса Афіна Паллада повинна була виткати для неї прекрасне вбрання, богиня кохання, золотосяйна Афродіта, повинна була дати їй чарівну красу, Гермес — хитрий розум.
Одразу ж боги виконали веління Зевса. Гефест зробив із землі надзвичайно вродливу дівчину. Оживили її боги. Афіна-Паллада з харитами вбрали дівчину в сяючий, як сонце, одяг і наділи на неї золоте намисто. Ори поклали на її пишні кучері вінок з весняних запашних квітів. Гермес уклав в її уста брехливі і повні лестощів слова. Назвали боги її Пандорою, бо від усіх їх дістала вона дари (Пандора означає — наділена всіма дарами). Пандора мала принести з собою людям нещастя.
Коли це зло для людей було готове, Зевс послав Гермеса віднести Пандору на землю до брата Прометея Епіметея. Мудрий Прометей багато разів застерігав свого нерозумного брата і радив йому не приймати дарунків від громовержця Зевса. Він боявся, що ці дарунки принесуть з собою людям горе. Але не послухав Епіметей поради мудрого брата. Зачарувала його своєю вродою Пандора, і він узяв її собі за дружину. Незабаром Епіметей дізнався, скільки зла принесла з собою Пандора людям.
В будинку Епіметея стояла велика посудина, щільно закрита важкою кришкою; ніхто не знав, що в цій посудині, і ніхто не наважувався відкрити її, бо всі знали, що це загрожує бідами. Цікава Пандора потай зняла з посудини кришку, і розлетілися по всій землі ті біди, які були колись у ній закриті. Тільки одна Надія лишилася на дні величезної посудини. Кришка посудини знову закрилась, і не вилетіла Надія з будинку Епіметея. Цього не побажав громовержець Зевс.
Щасливо жили раніше люди, не знаючи зла, тяжкої праці і згубних хвороб. Тепер міріади бід розповсюдилися серед людей. Тепер злом наповнились і земля, і море. Незваними і вдень, і вночі приходять до людей зло і хвороби, страждання несуть вони з собою людям. Нечутною ходою, мовчки приходять вони, бо позбавив їх Зевс дару мови: він створив зло і хвороби німими.

  1. Що означає вислів «скринька Пандори»? ____________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Хто є головними героями міфів? ___________________________________
  2. Що пояснюють за допомогою міфів греки? __________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Розгляньте малюнки і напишіть, які види спортивних змагань були на Олімпійських іграх в Греції?____________________________________________

Картинки по запросуКартинки по запросуКартинки по запросу________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Картинки по запросуПодумайте і напишіть, як відбувалося відкриття Олімпійських ігор в Давній Греції і зараз? _________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Зробіть висновок. Сьогодні на уроці я______________________________

____________________________________________________________________

Практичне заняття № 10

Тема. Особистість і діяльність Александра Великого за історичними джерелами.

Мета: ознайомитися із особистістю і діяльністю Александра Великого (за історичними джерелами).

Картинки по запросуХід роботи

  1. «Ще хлопчиком Александр виявив велику стриманість: хоч і мав він запальну й непогамовну вдачу, але був байдужий до тілесних утіх і віддавався їм дуже помірковано. Не ганявся він за будь-якою славою й не шукав її абиде, на відміну від Філіппа, який хизувався своїм хистом красномовства і на монетах увічнював перемоги своїх колісниць на перегонах в Олімпії. Тим-то Александр, коли друзі запитали його, чи не хоче він узяти участь у змаганнях з бігу на Олімпійських іграх (а. бігав він швидко), відповів: “Так, якщо тільки моїми суперниками будуть царі”.

...Щоразу, коли приходило повідомлення про те, що Філіпп завоював якесь відоме місто або здобув велику перемогу, Александр слухав це без радості, нарікаючи: “Хлопці, мій батько встигне все захопити, так що не залишить мені з вами ніякої змоги здійснити великий і блискучий подвиг”. Він мріяв не про втіхи й багатство, а про доблесть і славу, вважаючи: що більше одержить від батька в спадщину, то менше залишиться зробити йому самому.

  1. Як описують молодого Александра Македонського історичні джерела?

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Ознайомтеся з історичним джерелом про подію, яка сталася в місті Гордій.

Коли Александр зайняв Фрігію з містом Гордієм, він побачив тут славнозвісну колісницю, дишло якої було з’єднано з ярмом вузлом, і почув переказ про те, що хто цей вузол розв’яже, той стане володарем світу. Оскільки кінці вузла були сховані, а сам вузол дуже заплутаний,Александр розрубав його мечем» (Плутарх).

Як можна оцінити дію Александра?____________________________________

_________________________________________________________________

  1.   «...Дарій прислав до Александра своїх довірених з листом, у якому пропонував йому десять тисяч талантів (грошова одиниця) як викуп за полонених, усі землі по той бік Євфрату, одну з дочок за дружину і договір про дружбу й союз. Коли Александр поділився цією звісткою зі своїми друзями, Парменіон сказав: “Якби я був Александром, я прийняв би ці умови”. “Клянусь Зевсом, і я прийняв би, якби був Парменіоном”, - вигукнув Александр... Дарієві ж він сказав, що як над землею не бувати двом сонцям, так над Азією не панувати двом царям» (Плутарх).

Про які особисті риси говорить цей уривок _______________________________

_______________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________

  1. Картинки по запросуРозгляньте карту, визначте основні напрямки походів Александра Македонського.

Позначте кордони новоствореної держави.

Позначте місця де були здобуті найбільші перемоги Александра Македонського.

  1.   Прочитайте уривок з історичного джерела

Настало свято на честь Діоніса, який справляють македонці... Кліт відверто й уже давно засмучувався через щораз сильнішу схильність Александра до варварських звичаїв і лестощів, якими його обдаровували. Тут... він заявив, що не дозволить блазнювати з приводу справ стародавніх героїв. Александр образився на ці слова. І я не схвалюю таких слів; по-моєму, досить самому сидіти мовчки і не підспівувати брехливим й улесливим словам. Коли ж деякі стали пригадувати те, що зробив Філіпп, несправедливо вважаючи справи його нікчемними й такими, що не заслуговують подивування, щоб догодити Александру, Кліт, уже зовсім роздратувавшись, став звеличувати Філіппа й принижувати Александра та його справи... вихвалявся, що він врятував Александра в битві на річці Гранік. Зухвало простягнувши вперед свою праву руку, він вигукнув; “Ось ця сама рука, Александре, тоді врятувала тебе”. Александр,уже не здатний терпіти зухвалість Кліта, у гніві вихопив спис у одного з охоронців й убив Кліта... Я засуджую Кліта за його зухвале поводження із царем; Александра ж шкодую в цій біді...» (Флавій Арріан).

  1.     Зробіть висновок про те, як ставиться автор уривків до Александра Македонського. Що про цього історичного діяча думаєте ви?

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Зробіть висновок. На мою думку, Александр Македонський був..._______

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Практичне заняття №11

Тема. Суспільне, господарське та духовне життя в античних полісах на території України.

Мета: ознайомитися з суспільним життям населення в античних полісах (Ольвія, Херсонес, Пантікапей) на території України.

Хід роботи

  1. Картинки по запросу Знайдіть на карті та позначте міста Тіра, Ольвія, Херсонес, Пантікапей, Фанагорія.
  2. Хто жив у цих містах в VII – V ст. до н.е. __________

___________________________________________________________________________

  1. Як називалося переселення греків на інші землі? ___________________
  2. Чи підтримували греки-переселенці відносини з своєю Батьківщиною?____________________________________________________
  3. Ознайомтеся з інформацією про життя полісів північного Причорномор’я у підручнику на стор. 191 – 192. Дайте відповіді на питання.

Що продавали греки до своєї Батьківщини?______________________________

___________________________________________________________________

Що купували у місцевих племен?________________________________________

_______________________________________________________________________________________________________________________________________

 

  1. Картинки по запросуhttps://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4f/Khersones_buildings.jpg/255px-Khersones_buildings.jpgРозгляньте фото розкопок міста Херсонес. Які міста вони вам нагадують?

 

 

Картинки по запросу

 

 

 

 

 

 

 

________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Ознайомтеся з присягою жителів Херсонеса та дайте відповіді на питання

Присяга громадянина Херсонеса (початок ІІІ ст. до н.е.)

Присягаюся Зевсом, Геєю, Геліосом, Девою,

Богами й богинями олімпійськими,

Героями, що володіють містом, територією

Й укріпленими пунктами херсонеситів.

Я буду єдино думцем у справі спасіння

Свободи держави і громадян

І не зраджу Херсонеса.

Я не скидатиму демократичного ладу,

Я не даватиму й не прийму дари,

Що шкодять державі або громадянам.

Я не замислю ніякої ганебної справи

Проти будь-кого з громадян.

І на суді голос за законом подам.

Я не складатиму змови

Ні проти херсонеської общини,

Ні проти будь-кого з громадян,

Хто не оголошений ворогом народу.

(Переклад зі старогрецької В.В.Латишева).

Яким був державний лад у Херсонесі?_________________________________

Яким богам вклонялися жителі міста?_________________________________

__________________________________________________________________

Як ви думаєте, навіщо громадяни міста складали присягу?__________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Т Е К С Т   З   П О М И Л К А М И

Жителі Херсонеса були вихідцями з Афін. Після придушення повстання демосу під керівництвом Савмака частина населення втекла та заснувала нове місто у Південному Причорномор’ї. Зі своєю метрополією греки не підтримували жодних відносин. Одним з основних занять жителів була торгівля. Торгували в основному вином, зерном, рибою.

Як і в будь-якому грецькому полісі, в Херсонесі був театр, храми, присвячені римським богам, монетний двір. Херсонес управлявся царями.

  1. Зробіть висновок про життя в грецьких містах-полісах на території Північного Причорномор’я.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

Практичне  заняття № 12

Тема. Римське рабовласницьке помістя за даними джерел.

Мета: ознайомитися з рабовласницьким помістям римських аристократів.

Хід роботи

  1. http://epi.cc.ua/images/1550.jpgОзнайомтеся із витягом з джерела про розвиток сільського  господарства в Римі, дайте відповідь на питання.

http://epi.cc.ua/images/1551.jpg    Сільськогосподарське виробництво ґрунтувалося на праці великого числа рабів. Особливе місце займали пасовищні господарства, які працювали в основному на ринок. Відбувалося поглиблення спеціалізації сільськогосподарського виробництва. У самій Італії вигідними стали тваринництво, виноградарство, садівництво. Тваринництво і птахівництво перетворюються у високоприбуткові самостійні галузі. Ефективність землеробства підвищується за рахунок концентрації земельної власності.
Піднесенню сільського господарства сприяло і становлення постійних ринкових зв'язків між районами країни, забезпеченими хорошими дорогами. Одночасно зменшується роль зернового господарства, оскільки Рим починає відчувати зростаючу конкуренцію з боку провінцій, які поставляли сюди дешевий хліб.
Використовувався широкий набір знарядь. Був поширений плуг (з VI ст. до н. е..), Який розпушують, але не перевертав пласт. Грунт оброблявся боронуванням або розбиванням грудок спеціальними молотками. Для збирання врожаю застосовувалися серпи, в I ст. н. е. була винайдена колісна жатка, яка представляла собою дерев'яну платформу на двох колесах, яку штовхав надалі себе віл або осел. Стебла потрапляли між залізними ножами і залишалися на платформі.

При обробці врожаю використовувалися преси (з вантажем, гвинтовий), давильні для вичавки винограду, оливок і овочів, млини з жорнами з вулканічних порід або дробленого базальту (з'явилися з V ст. до н. е..). На початку нової ери з'явилися водяні млини.
Чому вирощування зернових (хліба) стало не вигідним в Римі?______________

_________________________________________________________________

Які нові знаряддя праці з’явилися в римських маєтках? ___________________

___________________________________________________________________

_________________________________________________________________

У міру розвитку Римської держави посилюється концентрація сільськогосподарського виробництва. З'являються вілли (розміщені поблизу міст) з багатогалузевим господарством при виділенні ринкових культур і мали товарообмін з міськими ремісниками. Вілла являла собою земельне володіння середньої величини, зазвичай до 200-300 югерів (50-60 гектарів). Товарність вілли досягала 70-90%. В умовах рабського господарства товарного типу використовувалася кооперація праці, що дозволяє обробляти хлібне поле в 200 югерів 12-14 рабам. На кожного раба відповідно доводилося 14-16 югерів землі, в той час як вільний селянин разом з усією родиною обробляв від 4 до 14 югеров. Досить високою виявлялася і прибутковість землеробського господарства. Є свідчення процвітання спеціалізованих господарств, які виробляли продукцію, призначену для вищих класів суспільства. Вирощування квітів та екзотичних фруктів, розведення павичів і куріпок приносило дохід до тисячі відсотків на рік. Однак те були скоріше виключення із загального правила.
  Рабовласницька вілла ґрунтувалася на експлуатації праці не тільки рабів, а й робітників зі сторони. Вони вербувалися з селян, в першу чергу в тих районах, де розорення дрібних виробників прийняло досить широкі розміри. За спостереженнями Варрона, на віллах іноді можна було зустріти стільки ж вільних робочих, скільки і рабів.
  Рабовласницькі вілли в силу гарної організації давали стабільний річний дохід, який, проте, був менше доходу, принесеного лихварством, відкупом податків або фінансової спекуляцією.
  Керував віллою вілик - призначуваний рабовласником раб.
  Існували також господарства, які називалися латифундіями. Вони виникли у II ст. до н. е.. і були в основному скотарськими, заснованими на рабській праці. У I в. до н. е.. - I в. н. е.. в сільському господарстві Риму латифундія стала помітним елементом виробничої структури. Однією з найважливіших цілей великих магнатів було вкладення капіталу в землю і розширення своїх володінь за рахунок середніх рабовласницьких вілл, особливо в Італії, так як італійські землі були звільнені від податків. Це призводило до виникнення найбільших капіталів. Так, статки  більшості римських сенаторів були не нижче 8 млн. сестерціїв, еквівалентних вартості 14-29 тис. тонн зерна, а багатющі аристократи мали до 400 млн. сестерціїв його орієнтованість на отримання вартості додаткового продукту, підвищувалася.
  У кожному великому маєтку були керуючий і його помічник з цілим штатом наглядачів і майстрів, у віданні яких знаходилися робітники.
  

Картинки по запросу

Реконструкція римської латифундії

Що таке вілла?_______________________________________________________

__________________________________________________________________

Скільки землі повинен був обробити раб? _______________________________

Скільки землі обробляв простий селянин з родиною? ______________________

Чи міг раб якісно обробляти землю?______________ Чому? _______________

_____________________________________________________________________________________________________________________________________

Що таке латифундія? ________________________________________________

__________________________________________________________________

Зробіть висновок: ___________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Практичне заняття №13

Тема. Історичні портрети Цезаря і Цицерона.

Мета: ознайомитися з історичними особистостями, які вплинули на розвиток Римської держави.

Картинки по запросуХід роботи

  1. Хто зображений на малюнку? _______________
  2. Чим він уславився? ________________________

____________________________________________________________________________________________

  1. Які слова сказав Юлій Цезар, коли перейшов річку Рубікон? ________________________________
  2. Що вони означають? ______________________
  3. Як вони характеризують Гая Юлія Цезаря?

______________________________________________

______________________________________________

  1. Опрацюйте історичні джерела в яких розповідається про Гая Юлія Цезаря.

«...Зовсім інакше склалося його подальше життя, коли йому довелося вести війни й ходити в походи, наслідком яких стало завоювання Галлії. Він виявився воїном і полководцем, який ні в чому не поступається жодному з найбільш гідних подиву та найвидатніших воєначальників світу - усіх їх Цезар своїми подвигами перевершив. Так, одні з них не можуть рівнятися з ним щодо суворості місць, у яких він змушений був воювати, других він перевершив розміром завойованої країни, третіх - кількістю й силою переможених ворогів, четвертих - труднощами, яких зазнав, воюючи з дикими й віроломними племенами, п’ятих - людяністю та милосердям у поводженні з полоненими, шостих - щедрістю та вдячністю своїм воїнам і, нарешті, всіх - тим, що виграв найбільше битв і знищив найбільшу кількість ворогів. Серед своїх воїнів Цезар користувався такою любов’ю й відданістю, що навіть люди, які під іншим керівництвом нічим особливим не відзначалися, показували небачену відвагу й ішли у вир небезпек заради слави Цезаря. Бойовий дух і славолюбство (серед вояків) Цезар сам виховував і підтримував насамперед тим, що щедро роздавав нагороди й почесті, даючи цим зрозуміти, що нагромаджує на війнах багатства не для власної розкоші й утіхи, а береже їх як загальне добро для відзначень за ратні заслуги, за собою лишаючи тільки право нагороджувати тих, хто цього заслуговує» (Плутарх).

Як Плутарх відноситься до Цезаря? ______________________________________

____________________________________________________________________

Як Цезарь виховував бойовий дух у солдатів? ____________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________

Як Цезарь відносився до багатства? ______________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________

«Закінчивши війну, він відсвяткував п’ять тріумфів: кожен зі своєю особливою розкішшю й оздобленням.

Своїм старим легіонерам він видав зі здобичі по двадцять чотири тисячі сестерціїв, не рахуючи двох тисяч, виплачених ще на початку міжусобної війни. Він наділив їх землею, але не суцільною смугою, щоб не зганяти колишніх власників. Народу він роздав по десять мір зерна і по стільки ж фунтів оливкової олії, грошима ж - по триста сестерціїв, обіцяних раніше, і ще по сотні за те, що довелося чекати. Додатково він влаштував бенкет, а також роздавав м’ясо, а після іспанського тріумфу - ще два обіди.

Видовища він улаштовував найрізноманітніші: і битви гладіаторів, і театральні вистави по всіх кварталах міста й усіма мовами, і перегони в цирку, і змагання атлетів, і морські битви...

Потім він зосередився на впорядкуванні державних справ. Він оновив сенат, до старих патриціїв додавши нових. Вибори він поділив з народом: за винятком здобувачів консульства, половину кандидатів обирали за бажанням народу, половину - за призначенням Цезаря.

Число дармових харчувальників хлібом скоротив із трьохсот двадцяти тисяч до ста п’ятдесяти тисяч. Крім того, вісімдесят тисяч громадян він розселив по заморських колоніях.

Він запровадив суворіші покарання злочинців... Суд він правив надзвичайно ретельно і строго. Тих, хто був засуджений за здирництво, він навіть виганяв із сенаторського стану.

Він приймав почесті понад усяку міру: беззмінне консульство, довічну диктатуру, піклування про звичаї, наймення батька вітчизни, статую серед царських статуй, місце на підвищенні в театрі, - він навіть дозволив на свою честь ухвали, що перевершують людську межу: золоте крісло в сенаті та суді, священну колісницю й ноші під час циркових процесій, храми, жертовники, статуї поруч із богами, почесне місце жерця для частуванням богів, назву місяця на честь його імені; і всі ці почесті він отримував і роздавав із власної волі.

Але найбільшу, смертельну ненависть накликав він на себе ось яким вчинком. Сенаторів, що з’явилися в повному складі, щоб улестити його небаченими привілеями й шаною, він прийняв перед храмом Венери-Прародительки сидячи» (Светоній)

Скільки тріумфів мав Цезарь? _______________________________________

Які реформи він провів у державі? ____________________________________

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Який гріх вчинив Цезарь, що його зненавиділи сенатори? __________________

http://biography.ucoz.ua/_bl/1/81388486.jpg______________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. На фото зображений Цицерон, філософ і сенатор Риму.

У громадянській війні 49—47 років Цицерон безуспішно намагався бути посередником між Помпеєм і Цезарем, а після поразки Помпея у Фарсальскій битві (48 до н. е.) Цицерон здався на милість Цезаря (який відтоді став фактично одноосібним диктатором) і відійшов від активної політики. 

Свої погляди на форму у правління в державі він висловив такими словами: «рівномірного розподілу прав, обов’язків і повноважень – з тим, щоб достатньо влади було у магістратів, достатньо впливу у ради кращих людей і достатньо свободи у народу». Що він мав на увазі?_____________________________________

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. В чому різниця в політичних поглядах цих двох людей?______________

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Цицерон був державним політичним діячем  і філософом, саме йому належать такі слова:  «Не раз я запитував себе, чим я можу бути найкориснішим для республіки, не залишаючи моїх турбот про неї, після багатьох і довгих міркувань, дійшов я до такого висновку: найкраще буде, якщо я відкрию моїм співгромадянам шлях до шляхетних наук».

Що ми можемо сказати про нього як про людину і громадянина?____________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1.  Прочитайте вислів Цицерона

Кожна людина – відбиття свого внутрішнього світу. Як людина мислить, такою вона і є (у житті)

Що цими словами хотів сказати філософ?_______________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Зробіть висновок про життя цих вдатних римських діячів відповівши на питання:

Якою бачили владу в Римській державі  кожен із цих людей?_______________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Чим відрізнялися їхні погляди на владу і устрій у Римі?_____________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Погляди кого Цезаря чи Цицерона вам імпонують?______________________

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.8
Оригінальність викладу
4.8
Відповідність темі
4.8
Загальна:
4.8
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Шевчик София
    Дуже цікаво. Дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гура Ірина Сергіївна
    Цікавий та корисний матеріал. Дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Міанович Володимир
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Руда Тетяна Анатоліївна
    Дякую за корисний цікавий матеріал
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
Показати ще 1 відгук
docx
Додано
22 березня 2018
Переглядів
15309
Оцінка розробки
4.8 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку