Зошит для практичних занять факультативного курсу "Мова як генетичний код народу"(9клас)

Про матеріал

Зошит охоплює теоретичні та практичні завдання з факультативного курсу «Мова як генетичний код народу» для учнів 9класу.

Вправи, які розміщені у робочому зошиті, розвивають творчу уяву школярів, вміння робити висновки й узагальнювати, наводити власні приклади.

Для учнів та учителів української мови та літератури.

Перегляд файлу

Заставка_Вин                        

Міністерство освіти і науки України

Хмельницька обласна державна адміністрація

Департамент освіти і науки

Управління освіти виконавчого комітету

Славутської міської ради

Інформаційно-методичний центр

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://metodbr.at.ua/_nw/17/08502638.png 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Славута- 2017

 

Автор-упорядник:

                           Степанюк А.В.,методист інформаційно-методичного

                    центру управління освіти виконавчого комітету 

                    Славутської міської ради.

 

 

Рецензент:

                    Дубіна Т.С.,завідувач інформаційно-методичним

                    центром  управління освіти виконавчого комітету 

                    Славутської міської ради.

 

 

 

 

 

 

Схвалено для використання в навчально-виховному процесі на засіданні методичної ради ІМЦ управління освіти виконавчого комітету Славутської міської ради (протокол  2 від  27 березня  2017року)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зошит охоплює  теоретичні  та практичні завдання з факультативного  курсу «Мова як генетичний код народу» для учнів 9класу.

Вправи, які розміщені у робочому зошиті, розвивають творчу уяву школярів, вміння робити висновки й узагальнювати, наводити власні приклади.

Для  учнів та учителів  української мови та літератури.

 

 

 

 

 

 

 

 

Любий дев`ятикласнику!

 

Перед вами зошит для практичних занять  курсу за вибором «Мова як генетичний код народу», в якому мова розглядається в широкому, космічному масштабі як спеціальний знак, генетичний код людства, як джерело важливої інформації, що несе в собі  знання про менталітет, історію духовну та матеріальну культуру народу. Працюючи з цим зошитом, ви не знудитесь, бо серйозні речі можна робити весело. Разом з автором зошита  будете досліджувати мовні явища, мандрувати, працювати в міні-групах, виконувати творчі завдання.

  Тож будьте  допитливими і натхненними – і перед вами відкриються неозорі виднокола української мови.

 

 

                                               Автор

 

 

 

 

 

http://kraj.at.ua/foto/1/1830178qyjed01h98.gif

 

 

  ЗМІСТ

 

  1. Практичне заняття №1

Проблеми державності  української мови та двомовності в сучасній незалежній державі………………………………………………………   5-7

  1. Практичне заняття №2

У слові - подих історії……………………………………………………  8-11

  1. Практичне заняття №3

З історії українських імен………………………………………………… 12-15

  1.  Практичне заняття №4

З історії українських прізвищ……………………………………………   16-18

  1.  Практичне заняття№5

Дослідження назви свого населеного пункту, мікротопонімів у ньому…19-20

  1. Практичне заняття №6

Етимологія назв районних центрів області та відомих міст України…..21-22

  1. Практичне заняття

Етимологічна мандрівка містами – обласними центрами України…….  23-24

  1. Додатки……………………………………………………………………..25-33

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://hra.arbitr.gov.ua/img/news/122498.jpegПрактична робота №1

Проблеми державності української мови

та двомовності в сучасній незалежній Україні

 

 

Вправа1. Словникова карта. Витлумачте значення слів:

Мова – це ________________________________________________________

Мовлення-це______________________________________________________

 

Пам`ятай

За даними ЮНЕСКО у світі існує 6000 живих мов. Половина з них перебуває на межі зникнення. 96% мов використовує тільки 4% населення, 80% африканських мов не мають писемності. Щорічно вимирає десяток мов, і ця тенденція в майбутньому посилюватиметься. Для виживання мови необхідно, щоб нею говорило щонайменше 100 000 чоловік.

 

Вправа2. Пригадайте функції мови та заповніть таблицю.

 

 

 

Вправа 3. Гра – «Шпигуни».

 

Розшифрувати висловлювання за допомогою алфавіту, кожне число позначає певну букву алфавіту. Правильно розшифрувавши, прочитаєте вислів про мову. Запишіть вислів та поясніть його.

 

24,15,21,1,13,18,22,31,15,1     17,19,3,1   6,1,3,17,33     17,19,16,19,6,1

________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Наведіть висловлювання  відомих поетів про мову

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

       Державною мовою в Україні є українська мова.

       Держава забезпечує всебічний розвиток і

        функціонування  української мови

       в усіх сферах суспільного життя

        на всій території України”.

                                        Ст.10 Конституції України

 

 

 

Вправа 6.  Взяти участь у проекті «Дві мови – одна нація»

Ключове питання проекту «На якому рівні сьогодні існує проблема двомовності в Україні?».

Дослідіть тематичні питання:

  • Звідки бере витоки проблема двомовності?
  • Які наслідки двомовності?
  • Чи є ефективні шляхи подолання двомовності в державі?

Запишіть висновки своїх досліджень.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Вправа 7.Творча робота (скласти пам`ятку українському народу) « Мова - інтелектуальний портрет народу, його душа».

1________________________________________________________________

2________________________________________________________________

3________________________________________________________________

4________________________________________________________________

5________________________________________________________________

6________________________________________________________________

7________________________________________________________________

 

 

Я оцінюю себе на ___________ балів

А так мене оцінює вчитель____________балів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

https://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=1e15128005017f157e6c3ad40e45f36f&n=33&h=215&w=136ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №2

Услові - подих історії

 

 

Кожне слово-це ніби діамантова

намистинка на величезному разку

 нашої пребагатої мови

                     І.Цюпа

 

 

 

Вправа1.  Словникова карта. Витлумачте значення слів:

Символ__________________________________________________________________

Рослина – символ _________________________________________________________

Птах-тотем ______________________________________________________________

Квіти-талісмани__________________________________________________________

 

Вправа 2. Відновіть  деформований текст.  Розставте  пропущені розділові знаки в середині речення й відповідні розділові знаки в кінці речень.

 

Дорогі учні! Дбайте про рідне слово удосконалюйте його наповнюйте відповідним новому часу змістом творіть його майбуття / Утверджуйтеся в мові живіть нею через її посередництво прилучайтеся до мудрості та почуттєвості рідного народу / Ніколи, за жодних обставин не зраджуйте своєї рідної мови / Пам’ятайте ми вам передаємо в спадок священний клейнод рідної мови / Будьте гідними цього спадку бережіть його 

                                                                                       (За С. Ніколаєнком).

 
Пояснити лексичне значення слова клейнод. Дібрати до нього синоніми. Пригадайте,   у яку історичну епоху вживалося слово клейнод.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

Вправа 3. Дослідіть етимологію таких слів: каторга, щерба, чайка. Побудуйте з цими словами речення.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 4. Наведіть приклади прислів`їв, де вживається число 7. Поясніть, чому число 7 вважається магічним?  Дослідіть походження числа 7. Які ще  магічні числа ви знаєте?

 

 

 

Вправа 5. Утворіть  асоціативний кущ  з числом 7, яке вважається магічним.

Продовжіть: 7 кольорів у веселці,___________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

     Вправа  6. Робата в міні-групах Назвіть квіти, які здавна росли на подвір`ї  українців, що вони символізували? Запишіть назви пісень, у яких згадуються квіти. Назвіть прізвища виконавців.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

                             Квіти - талісмани за місяцем народження

 

 

http://img-fotki.yandex.ru/get/9104/112424586.7d0/0_c2b94_93fa603d_XXXL.png

                                 Хай ці талісмани завжди приносять вам вдачу.

 

Вправа 4. Словникова  розминка

Доберіть синоніми

Квіти- диво природи,_________________________________________________________________

Цвітуть-квітнуть,____________________________________________________________________

Доберіть епітети

Квіти-гарні,_________________________________________________________________________

Доберіть порівняння

Квіти-мов шматочки небесної блакиті___________________________________________________

https://bio.1september.ru/2002/16/1.jpgВправа 5. Виконайте  тестові  завдання

 

Виберіть правильну відповідь:

 

  1. Барвінок був символом:

а) дівочої честі, любові

б) мужності, відваги

в) чистоти, сором`язливості
г) сили

    2.Освячену вербу кинути  проти      вітру, то    вона:

          а) зупиняє пожежу

          б) відводить блискавку

http://shag.com.ua/oblasnij-ekologichnij-proekt-priyednajsya-do-dnya-dovkillya--p/32688_html_m256b50b6.jpg          в) розганяє хмари

          г) насилає дощ

    3.Калина-це символ

          а) дівочої краси

          б) сили, здоровя, вроди

          в) достатку
          г) мудрості

    4. Сопілка зроблена  із  калини символізує, що

           а) народиться дівчинка

           б) народиться хлопчик

           в) народяться близнюки

     5. Українці вважали птахом-тотемом

            а) горобця

http://zkan.com.ua/wp-content/uploads/d/images_30/legendi_o_zhivotnih_kakie_znaete_2.gif            б) лелеку

            в) синичку

            г) шпака

    6. Лелека-це символ                                                                         

              а) миру, добра, материнства

              б) вірності

              в) смутку, розпачу                                                   

              г) неподільного  кохання

 

 

 

       7.Встановіть  відповідність

 

  1. Розрив-трава          А. Трава, яка приворожує людину
  2. Плакун-трава         Б. Трава, яка заливає  слізьми обличчя  чаклунок          
  3. Нечуй-вітер            В. Трава, яка розкриває таємницю підземних скарбів
  4. Тирлич-трава          Г. Трава, яка знищує бурю
  5. Прикрий-зілля        Д.Трава, яка використовувалася проти весільних 
  6. Євшан-зілля                наговорів

                                 Ж. Трава, яка допомагає  згадати  рідний  край

 

 

 

 

 

 

 

Я оцінюю себе на ___________ балів

 

А так мене оцінює вчитель____________балів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                   ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №3

З історії українських імен

C:\Documents and Settings\comp_free\Рабочий стол\малюнок_files\i_023.jpeg                                                               Взагалі без імен ніхто

                                                             між людей не буває.

                                                                       Хто б не родився на світі –

                                                                            родовита людина чи проста,

                                                                          кожного  з них, народивши,

                                                                       іменем батьки наділяють.

Це цікаво

Система імен, що побутує в українців, формувалася протягом багатьох століть. Основу її складають імена християнського календаря. Їх підказували різні обставини родинного життя. Наприклад: довгоочікуваного сина називали Ждан, небажаного Неждан, перший син діставав ім`я  Одинець, третій у сім`ї – Третяк. В іменах відроджувалися певні риси людей (Буян), пора року, коли дитина з`явилася на світ (Зима), віра в магічну силу імені, спільного із назвою рослини, тварини (Лев, Орел, Сокіл). Імена з негативним емоційним забарвленням давалися  як застережливий захід. За уявленням наших пращурів, погані імена (Горе, Захворай) оберігали дітей від дії злих сил.

Вправа 1. Словникова карта. Витлумачте значення слів:

Ономастика______________________________________________________________

Ім`я_____________________________________________________________________

Ім`я по батькові___________________________________________________________

Вправа 2. Розгляньте таблицю «Походження імені". Дослідіть, звідки пішло ваше ім`я. Результати дослідження запишіть.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

                                          ПОХОДЖЕННЯ ІМЕН

      Дслідник імен сучасних говорів Закарпаття П.П. Чучка констатує, що 170 імен, які функціонують серед українського населення, реалізуються в 2200-х варіантах. Наприклад: 70 варіантів має ім`я Ганна, 100 варіантів імені   Іван.

 

Вправа 2.

Доберіть варіанти імен:

  • Андрій_____________________________________________________
  • Ольга______________________________________________________
  • Марія______________________________________________________
  • Володимир_________________________________________________
  • Тарас______________________________________________________
  • Петро_____________________________________________________

 

Пам`ятайте!

Основними мотивами, які в  наш час визначають обрання імені для немовлят є:

  • http://www.abetka-logopedka.org/wp-content/uploads/2016/03/pryvitannja_5_700x525.jpgродинна традиція , за якою

 сина чи доньку називають іменем

батька, дідуся, матері, бабусі;

 

  • вшанування іменем дитини видатних

http://images.newsukraine.com.ua/news/2008/10/15/vitalij-klichko-vernulsya-vkiev-13foto/real/12_vitalij-klichko-vernulsya-vkiev-13foto.jpgосіб, літературних персонажів, кіногероїв,

               спортсменів;

 

  • милозвучність імені, його легкість у вимові.

 

Вправа 3. Дослідіть, які   імена  є поширеними у вашій родині, школі, місті. Поясніть чому.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Вправа 4. Прочитайте пісню «По тім боці на толоці», складіть словничок імен. Визначте, звідки вони  запозичені.

 

По тім боці на толоці два камені меле,

Питається козак дівки: «Чи підеш за мене?»

-Ой, не хочу я за тебе, піду я зо Гриця,-

А у Гриця все пшениця, буду калачниця.

Ой, не хочу я за Гриця, піду за Йвана,-

А в Івана жита яма…

Ой, не хочу я за Йвана, піду за Пилипа,-

А в Пилипа в саду липа, буду щодня бита.

Ой, не хочу за Пилипа, піду  я за Власа,-

А у Власа-гора м`яса, будо щодня…

Ой, не хочу я за Власа, іду я за Гната,-

А В Ігната нова хата, буду я багата.

Ой, не хочу за Ігната, піду я за Марка,-

А у Марка - срібна чарка, буду я шинкарка.

Порадь мені, бабусенько, порадь мені мати!

Чи йти мені за нелюба, чи любого ждати?

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Вправа 5. Гра-естафета

Назвіть твори українських авторів, назва яких складається з імені або імені та прізвища.

Н-д: Іван Нечуй-Левицький «Микола Джеря»

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 6. Ономаністичний диктант-попурі

 

Пригадайте, з яких творів взяті рядки. Відтворіть пропущене власне ім`я. Визначте, звідки воно запозичене.

 

Та бодай ти, дівко-бранко,

_________, попівно Богуславко

Щастя й долі  собі не мала.

                                ________________________

______________________________________________________________

________________________________________________________________

 

Ой не ходи,______________, тай на вечорниці,

Бо на вечорницях дівки-чарівниці.

                                ________________________

_______________________________________________________________

 

Первий старший між ними пробуває
Кішка ___________, гетьман запорозький;

Другий — _________ Рудий,
Суддя військовий;
Третій — __________ Грач,
Військовий трубач;
Четвертий — __________ Бутурлак,

__________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Отакий-то мій _________________,
Сирота багатий.______________________

_________________________________________________________________

_________________________________________________________________

Вправа 4

Запишіть прислів’я  та фразеологізми з чоловічими  та жіночими іменами. Розкрийте їх зміст.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Я оцінюю себе _______________ балів

А так мене оцінює вчитель_________________________ балів

 

                                               Практичне заняття №3

З історії українських прізвищ

 

Вправа1.  Словникова карта. Витлумачте значення слів:

Прізвище_______________________________________________________________

Прізвисько______________________________________________________________

Псевдонім_______________________________________________________________

Вправа2.

Що ви знаєте про походження прізвищ, прізвиськ, псевдонімів? Запишіть свої думки. Наведіть  приклади.

http://zdravoved.name/wp-content/uploads/2015/10/chistaya-kniga.jpg________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

                                          Це цікаво!

Від імені Іван утворилось 130 прізвищ, від Андрій – 120, від Григорій -78, від  імені Василь -48, Федір – 77, Гаврила – 31, від Ганни -25.

 

Вправа2. Літературно-граматичний акродиктант

Поставте подані імена та по батькові в кличному відмінку. Пригадайте, кого з українських письменників так звали. Якщо правильно запишете прізвища письменників, то з третіх літер  прочитаєте слово, яким можна нагородити кожного, хто виконав це завдання.

Євген Павлович________________________________________

Спиридон Іванович_____________________________________

Василь Семенович______________________________________

Степан Васильович_____________________________________

Віктор  Семенович______________________________________

Григір Михайлович_____________________________________

 

Дослідіть походження записаних прізвищ.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Вправа 3. Встановіть відповідність. Зробіть висновки.

 

Джерелом утворення прізвищ є:

1

 

2

 

3

 

4

 

5

 

6

 

 

  1. Ім`я                                     А Донцов
  2. Топонімічна назва               Б Король
  3. Адміністративна посада      В Макаренко
  4. Церковна посада                 Г Музичук
  5. Мистецтво                          Д  Попов
  6. Постійне заняття                 Ж Кравець

 

 

 

 

Вправа 5

 

Розглянь таблицю і наведи свої приклади

 

В основі прізвища-

індивідуальні

ознаки перших носіїв

Зріст (Довгань,_______________, ___________________).

Повнота,фізична сила (Дебелий,___________, __________).

Фізичні  вади (Зайка,_____________,_______________).

Зовнішній вигляд (Хороший,_____________, __________).

Частина тіла людини (Чорноокий, ___________,_________),

 

 

Вправа 6. Досліди походження свого прізвища.

_____________________________________________________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 7. Бліц-диктант «Знамениті».

Запишіть правильно прізвища відомих людей, поясніть орфограми. Складіть речення з цим іменами та прізвищами.

1.Конструктор космічних кораблів, що народився в Україні_______________.

2.Автор картини «Запорожці пищуть листа турецькому султанові»____________.

3.Справжнє прізвище геніальної письменниці – волинянки________________.

4.Автор повісті «Кайдашева сім`я»_________________________________.

5. Найвідоміший боксер України____________________.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Я оцінюю себе на __________ балів.

 А так мене оцінює вчитель _________  балів.

 

http://www.dnabb.org/files/images/slavuta_herb.jpg        

                            ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №3

 

             Дослідження назви свого населеного пункту, мікротопонімів  у ньому

 

 

Вправа1. Словникова карта. Витлумачте значення слів:

Етимологія____________________________________________________________

Топоніміка____________________________________________________________

Мікротопоніми ________________________________________________________

Вправа2.  Гра „Коло ідей”

    Пригадайте, які ви знаєте твори письменників рідного краю, де оспіване рідне місто Славута?

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Дослідіть походження назви  м.Славути

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа3.Учитель  показує на карті Славутського району мікротопоніми. Завдання учнів-записати їх назви та пояснити походження.

«Німий диктант»

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 Вправа 4.Робота в міні – групах

     Розгляньте карту Славутського району і подайте семантико – структурну характеристику топонімів.

____________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________

Вправа 5. Гра  „Подумай і поясни”

Про що можна дізнатися з таких назв населених пунктів Хмельницької області?

Піддубці_______________________________________________________________

Жовтневе______________________________________________________________

Яблунівка______________________________________________________________

Плоска_________________________________________________________________

Іванівка________________________________________________________________

Комарівка______________________________________________________________

Понора___________________________________________________________________________________

Вправа 6. Укладіть  топонімічний словник назв частин міста.

___________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________

 

 

Я оцінюю себе на ___________ балів

А так мене оцінює вчитель____________балів

 

http://www.twinning.org/uploads/twinning/pictures/208__%D0%9E%D1%82%D0%BA%D1%80%D0%B8%D1%82%D0%BA%D0%B0-34.jpghttp://www.slavuta.km.ua/photo/p_944_.jpg

 

 

 

 

 

http://avtograf.at.ua/_ph/13/442620958.jpg

 

http://www.aeroc.net.ua/files/khmelnytskyi.png                          ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №6

 

ЕТИМОЛОГІЯ  НАЗВ   РАЙОННИХ ЦЕНТРІВ ОБЛАСТІ  ТА ВІДОМИХ   МІСТ УКРАЇНИ

 

 

Вправа1. Дослідіть назви   районних центрів, які межують зі Славутським  районом. Поясніть походження назв та  написання слів.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Вправа 2. Робота в групах „Топонімічний практикум”

  Розгляньте назви  топонімів Хмельницької області.  Визначте, від яких прізвищ та імен утворені назви населених пунктів. Які імена ( чоловічі чи жіночі) частіше трапляються в топонімах?

Хмельницький, Старокостянтинів, Григорівка, Мар'янівка, Іванківці, Гриців, Йосипівка, Білецьке, Кузьмин, Улянівка, Станіславівка,  Антоніни, Варварівка, Сергіївка, Олександрівка.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа3  Гра „Коло ідей”

    Пригадайте, які ви знаєте твори письменників рідного краю, де оспівана верба?

Чим ви поясните безліч назв на Хмельниччині на зразок Вербівочка, Вербка, Вербівці?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 4. Лінгвістичне конструювання

Від поданих назв населених пунктів Хмельниччини утворіть назви жителів. Пряснити походження  назв міст.

Шепетівка, Ізяслав, Славута, Нетішин, Полонне, Хмельницький, Віньківці, Красилів, Дунаївці, Білогіря.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа5. Напишіть твір у науково-пупулярному стилі про місто, яке вам сподобалося, чим запам`талось.

Про свій край сказати слово – не шкодуй зусиль

І подбай про науково-популярний стиль.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________




Я оцінюю себе на ___________ балів

А так мене оцінює вчитель____________балів

 



 

 


http://th20.st.depositphotos.com/6724980/11437/v/170/depositphotos_114376350-Ukraine-lettering-on-hearts-in.jpgПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №7

Етимологічна мандрівка містами-

- обласними центрами України

Вправа1.  Кросворд  «Мандрівка обласними центрами». Впишіть у клітинки назви обласних центрів, у виділеному рядку прочитаєте назву держави. Дослідіть  походження назв обласних центрів. Поясніть напиання слів.

По гоизонталі

1. Місто обласного значення, яке розташоване на річці Псел.

2. Єдине місто в Україні, що володіє повним комплектом нагород Ради Європи: 

    Дипломом, Почесним Прапором, Таблицею Європи і Призом Європи.

3. Найбільш високогірне  місто в Україні.

 4. Влітку 1658 року місто згоріло дощенту.
     Горіли солом’яні стріхи над Ворсклою. Про яке місто іде мова.

5. Місто, яке заснували Кий, Щек, Хорив та їх сестра Либідь.

6.У назві якого міста відображена поверхня?

7. Назва міста, яке до 1921року мало назву Олександрівськ.

 

1

У

 

 

2

 

 

К

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

А

 

 

 

5

 

Ї

 

 

6

 

 

Н

 

 

 

7

А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа2. Творча робота.

Уявіть, що вам надіслали листа із-за кордону і запропонували листуватися.

 Складіть лист-відповідь і розкажіть про походження назви  свого обласного центру.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 3. Назвіть назви обласних центрів, які утворилися

-  від імені ___________________, _____________________, _______________

- від прізвища ___________, ________________, _______________________

- від форм рельєфу  ________________, __________________, ________________

- від назви річки _________________, _______________________, ___________

- від найдавніших племен, що заселяли територію_________________,___________

- від типової   рослинності  ___________________, ___________________,__________

 

 

 

 

 

 

 

 

Я оцінюю себе на ___________ балів

А так мене оцінює    вчитель____________балів

 

 

 

 

 

 

 

                                               МАТЕРІАЛИ

 

ДО ПРОВЕДЕННЯ ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ

 

 

 

 

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "малюнок символіка"

 

  СЛОВНИКОВА КАРТА

Ім`я - це юридично зафіксоване слово, яке індивідуалізує  конкретну особу.

Етимологія розділ  мовознавства, який вивчає походження слів мови; сукупність прийомів дослідження, спрямованих на з'ясування походження слова, а також сам результат цього з'ясування.

Мова  система знаків, що забезпечує процес комунікації і, як правило, складається зі словника та правил.[

Мова  це найважливіший засіб спілкування і пізнання

Мовлення - це процес спілкування людей між собою за допомогою мови, а також створення та передача повідомлення за допомогою радіо чи телебачення.

Ономастика- наука, розділ мовознавства про сукупність власних (у більш вузькому сенсі — особистих) імен (онімів) об'єктів.

Прізвище – це родова назва людини, що вона її отримує після народження  або в шлюбі й передає своїм нащадкам.

Прізвисько- неофіційне особове іменування, яким середовище індивідуалізує або характеризує особу

Символ - знак, сутність, яка позначає іншу сутність

Топонім -  назва місцевості, регіону, населеного пункту, об'єкту рельєфу, будь-якої частини поверхні Землі, тобто географічна назва.

Топоніміка - наука, що вивчає географічні назви, їх походження, смислове значення, розвиток, сучасний стан, написання і вимову.

Тотем - у первісних релігіях тварина(рідше рослина, явище природи), що вважається родоначальником і охоронцем роду або племені та будо культовим об`єктом

 

 

 

 

Це цікаво

1. Найпоширенішими в світі вважаються англійська, китайська, арабська.

2. Населення Землі користується 7000 мовами, 2500 з яких незабаром можуть поповнити список мертвих.

3. 4 лютого 2014 помер останній людина, яка знає мову Klallam.

4. Швидкість розвитку англійської настільки швидка, що кожні 98 хвилин з`являється нове слово.

5. Найменший алфавіт ротокас (населення Папуа-Нової Гвінеї) складається з 12 букв.

6. Список мертвих мов поповнив ліванський, коли померла остання його носій Гризельда Крістіна.

7. Пошукова система "Гугл" працює на 124 мовах, 2 з них штучні - есперанто та клінгонов.

8. Найдовшим словом в українській мові є слово “дихлордифенілтрихлорметилметан” (назва хімікату, що використовується для боротьби зі шкідниками). Це слово містить у собі аж 30-ть літер!

9.Іврит. Ця мова є найпопулярнішим прикладом того, як мертва мова знову стала живою.

 

 

Найголовніша мета мови - це зберегти культуру народу, щоб передавати її наступному поколінню. Саме тому він відіграє важливу роль при формуванні особистості і характеру кожної національності.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

МАГІЯ ЧИСЕЛ

За стародавньою традицією кожне число має своє магічне значення. Будь-яке число — вимовлене, написане, втілене в кількості тих чи інших предметів — володіє певною магічною силою.

Магія чисел може надавати великий вплив і на ваше повсякденне життя.

НУЛЬ (0) — символ довіри і навіть наївності..

ОДИНИЦЯ (1) — символ творення, інтелекту, сили характеру.

ДВІЙКА (2) є символом подвійності натури і жіночого начала.

ТРІЙКА (3) — магічна цифра, яка протягом довгого часу була символом язичницької троїстої богині, яка одночасно є в іпостасі дівчини, матері і бабусі.

ЧЕТВІРКА (4) — цифра стабільності, пов’язана з Землею.

П’ЯТІРКА (5) — перше число, в яке одночасно входять символи чоловічого (3) і жіночого (2) почал.

Шістка (6) — символ цілісності і спокою.

СІМКА (7) — саме магічне і священне число.

ВІСІМКА (8) — символ матеріального благополуччя, процвітання і достатку.

ДЕВ’ЯТКА (9) — символ сталості та циклічності,.

ТРИНАДЦЯТЬ (13) часто пов’язують з відьмами, тому що в чаклунському календарі тринадцять місячних місяців.

http://klimkina.mixseller.com/wp-content/uploads/2016/04/V1TbHq1jnNE-500x352.jpg

 

 

 

    Знайомство з рослинами-символами  України


           

 

До рослинних символів відносяться калина, верба, дуб, тополя,

 

барвінок, чорнобривці та ін. Вони здавна уособлюють красу нашої України .

 

 Барвінок  символ добробуту, життєдайної енергії та невмирущості.

 

 Верба-символ краси, безперервності життя.

 

 Волошки - це символ святості, чистоти, привітності та чемності, хлоп’ячої краси й 

 добра.

 

 Тополя -  символом   рідної землі, символом дівочої вірності, краси.

 

 

  Дуб- символом сили, могутності, довголіття.

 

  Калина -  символ кохання, краси, щастя.

 

  Конвалія – це символ дівочої чистоти, скромності, весни.

 

  Мальва – це символ найдорожчого, любові до рідної землі, до народу. 

 

 Рута-м’ята - це символ очищення, дівочості, цнотливості, відвернення злих духів

 

  Чорнобривці символізують дитинст­во, рідну матір і батька, рідну оселю.

 

         

 

 

 

 

 

 

 

 

ПТАХИ-СИМВОЛИ УКРАЇНИ

Птахи в міфології багатьох народів є творцями всесвіту. Ніким не народжені, вони вже існували, коли не було ще ні неба, ні землі, а лишень одне “широке море” (яке було завжди). Птахи символізують повітряну стихію, а повітря, як відомо, легке й може проникати всюди. Птахи сполучають світ земний і небесний (а водоплавні — аж три світи: ще й водну стихію на додачу). Вони володіють таємницями чарівного зілля, живої та мертвої води, знають напрямок грозових і градових хмар. Прилітають на подвір’я, де щойно народилася дитина, й віщують немовляті майбутню долю. Як душі Пращурів, вони знають усе. Хто ж вони птахи-тотеми?

ЛЕБІДЬ -  символ  цнотливої наготи та незаплямованої білизни; повноти задоволення бажань; відродження; самотності; смерті; краси, вірного кохання; вродливої дівчини; щасливого дитинства, символ вірності, любові до рідної землі.

ЛЕЛЕКИ - символ поваги до батьків, символ мандрівників,  сімейного благополуччя і щастя,  узагальний символ нашої Батьківщини,

ЧОРНИЙ ЛЕБІДЬ - символ чорної ночі.

 СІРІ ГУСИ– символ обманутих надій, несправжності, брехні.

СОЛОВЕЙ -  символом співучості та красномовства; провісник Богині Весни: його спів (давньоруське щекот) завжди сприймається як щасливий Божий знак, а відсутність співу солов’я свідчить про передчуття біди.

ПІВЕНЬ – символ  войовничості.

 ЗОЗУЛЯ – символ суму і вдівства, весни і, водночас, нещастя, туги за рідним краєм...

СОВА - символ мудрості й потаємних знань.

 ВОРОН - священний птах: його не можна ні лякати, ні проганяти, бо він символізує потусторонній невідомий світ і попереджає про лихе.



 

 

 

https://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=06b22da418d251009669ef9fe789b2b9-l&n=13 

ДЛЯ ДУШІ

 

ЛЕЛЕКИ

 

                    Летять великі птахи

                   Ліси, поля минають

http://ic.pics.livejournal.com/slotava/24459253/86537/86537_600.jpg                  Ту хату де осядуть -
                  Щасливою вважають.
                 Лелека-чорногузка
                Це - символ України,
               Як оберіг у хаті
              Великої Родини.
              На білих крилах птаха-

             Хвиляста чорна смуга,
            Неначе розлилася
           За рідним краєм туга.
          Бояться його миші
         Та пухлі, товсті жаби,
        Але про нього кажуть
       Лелека щастя вабить!!!

                           Раїса Гришина

 

https://im1-tub-ua.yandex.net/i?id=b492410c3cf43451ae2e17b6d8b3dc0a&n=33&h=215&w=357

 

 

 

 

 

ДЛЯ НОТАТОК

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

ІНТЕРНЕТ - РЕСУРС

1.http://dovidka.biz.ua/virshi-pro-leleku/

2. http://prudnikovalyuda54.blogspot.ru/p/gggggg.html

3 http://nayrok.com.ua/plankonspekt/ukrmova

4.http://ukroporadi.ru/osobistist/27572-shho-take-mertva-mova-spisok-mertvih-mov.h 5.http://laria.com.ua/kvity-i-mystetstvo/kvitkovif-symvoly-ukrajiny.htm

 

1

 

docx
Додано
26 лютого 2018
Переглядів
1838
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку