Урок № 85
Зв’язне мовлення
Усне повідомлення на теми про мову, що вимагає
зіставлення й узагальнення матеріалу (в науковому стилі)
Мета: закріпити знання учнів про стилі мовлення, поглибити їхні знання про науковий стиль, дати відомості про його різновиди (підстилі), формувати вміння виконувати такі мисленнєві дії, як зіставлення й узагальнення, вміння й навички складати висловлювання в науковому стилі; формувати навички колективної та самостійної роботи з підручником; розвивати логічне мислення, вміння визначати спільне й відмінне, удосконалювати культуру усного мовлення.
Хід уроку
І. Повідомлення мети і завдань уроку.
ІІ. Підготовка до складання висловлювання.
* Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 22). Виконання вправ 51, 52, 53 (усно).
* Пояснення вчителя (підстилі наукового стилю)
Відповідь на лінгвістичну тему складається у науковому стилі.
Науковий стиль обслуговує сферу науки, техніки, освіти, виробництва. Його основна функція – повідомлення знань, пояснення, аналіз явищ, доведення наукових припущень.
У складі наукового стилю виділяють три підстилі: власне науковий (вживають у дисертаційних дослідженнях, монографіях, наукових доповідях), науково-навчальний (застосовують у підручниках, посібниках, учнівських рефератах), науково-популярний (використовують у виданнях наукового змісту для широкого кола читачів).
Відповідь на лінгвістичну тему складається у науково-навчальному підстилі наукового стилю.
Ііі. Складання учнями висловлювання.
* За зразком, поданим у вправі 52, скласти усне повідомлення в науковому стилі на тему: “Пряма і непряма мова”. Повідомлення проілюструвати самостійно дібраними прикладами.
V. Підбиття підсумків уроку.
VІ. Домашнє завдання. Повторити п. 18, вправа 319.