Тема. Зведення дробів до НСЗ. Порівняння дробів
Мета: доповнити знання учнів правилом порівняння дробів з різними знаменниками; систематизувати вивчений з приводу порівняння дробів матеріал, завершити формування вмінь знаходити НСЗ і зводити дроби до найменшого спільного знаменника.
Тип уроку: засвоєння та систематизація знань.
Хід уроку
I. Перевірка домашнього завдання і актуалізація опорних знань
Ця тема є основою теми «Додавання і віднімання дробів», тому треба ретельно перевірити виконання домашнього завдання учнями, щоб своєчасно виправити можливі помилки.
Роботу можна виконати в ігровій формі «Знайди помилку».
Учитель заздалегідь записує на відкидній дошці розв'язання домашніх вправ, «припустившись» кількох найтиповіших помилок (неправильно знайдено спільний знаменник, неправильно обчислений додатковий множник; не виконано множення чисельника на додатковий множник тощо).
Завдання учнів при цьому — звірити свої розв'язання з тим, що вони бачать на дошці, та знайти помилки й пояснити їх причину.
Після такої роботи можна ще раз повторити основні поняття, терміни та алгоритми, що їх було вивчено на попередньому уроці й перейти до наступного етапу уроку.
II. Завершення формування нових знань, систематизація раніше набутих знань
Завдання 1. Порівняйте дріб з дробом: а) ; б) ; в) ; г) .
Якими правилами ви скористалися, щоб виконати це завдання?
Завдання 2. Порівняйте дріб з дробом: а) ; б) ; в) .
Чи зможете ви виконати це завдання, скориставшись яким-небудь з правил, використаних у завданні 1?
Після обговорення проблеми деякі учні можуть рамі запропонувати такий шлях виконання або звести дроби до спільного знаменника або (можуть бути й такі) до спільного чисельника. Вчителю слід наголосити на тому, що зведення дробів до спільного знаменника є традиційним способом порівняння дробів з різними знаменниками, і обов'язково наголосити на тому, що це правило не відміняє, а доповнює вивчене раніше.
Результатом усіх міркувань може стати конспект 10.
Конспект 10 Порівняння звичайних дробів а) з однаковими знаменниками: , якщо а > с; б) з однаковими чисельниками: , якщо b < с; в) правильного з неправильним: п < н; г) з різними знаменниками: щоб порівняти і (якщо п. в) б) не діють), зведіть до НСЗ і див. п. а). Приклад: а) , бо 3 > 2; б) , бо 7 < 8; в) , , бо — правильний дріб, а і — неправильні дроби г) НСК(7; 14) = 14 = НСЗ; 14 : 7 = 2, 14 : 14 = 1, , 6 > 2 |
* Якщо є учні, що цікавляться математикою, можна ознайомитись з іншими способами порівняння звичайних дробів (наприклад, 1) за доповненням дробів до 1: і мають доповнення до 1: і відповідно, отже, (див. приклад б), тому - згідно із властивістю віднімання;
2) порівняння з половиною: , бо , іт. ін.)
III. Формування вмінь
На уроці, в основному, продовжується робота з формування вмінь знаходити НСЗ для кількох звичайних дробів і зводити дані дроби до НСЗ за алгоритмом. Тому доцільним буде розв'язати такі вправи:
а) , і ; б) , і ; в) , , і .
Додатково можна запропонувати учням такі завдання:
IV. Підсумки уроку
Оберіть найзручніший спосіб порівняти числа:
і ; і ; і ; і ; і .
V. Домашнє завдання