Мета: поглибити знання восьмикласників про звертання, їх стилістичну роль у мовленні;
розвивати вміння виділяти в реченнях непоширені й поширені звертання, правильно розставляти розділові знаки та інтонувати речення зі звертаннями;
виховувати любов і пошану до історії рідної мови, до природних надбань української держави та рідного краю.
Тип уроку: урок формування знань, умінь і навичок.
Методи і прийоми: бесіда, робота за підручником, робота біля дошки, робота в парах, «Дослідження-трансформація», диктант із коментуванням.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
1
Клас Дата
Тема. Звертання непоширені й поширені. Розділові знаки при звертаннях.
Мета: поглибити знання восьмикласників про звертання, їх стилістичну роль у мовленні;
розвивати вміння виділяти в реченнях непоширені й поширені звертання, правильно розставляти розділові знаки та інтонувати речення зі звертаннями;
виховувати любов і пошану до історії рідної мови, до природних надбань української держави та рідного краю.
Тип уроку: урок формування знань, умінь і навичок.
Методи і прийоми: бесіда, робота за підручником, робота біля дошки, робота в парах, «Дослідження-трансформація», диктант із коментуванням.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація знань, умінь і навичок учнів.
1. Проблемне завдання.
Погляньте на записані на дошці слова і скажіть, чим ускладнені подані речення? Ці звертання поширені чи непоширені.
2. Бесіда
ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
Слово вчителя
Звертання – це слово або група слів, що називають особу, а іноді – неживий предмет, до якого звертається мовець.
Основна функція звертання — привернути увагу співрозмовника. У ролі звертань виступають імена, по батькові та прізвища осіб, назви осіб за родом діяльності, родинними стосунками, рисами характеру тощо, а в художніх творах — також назви тварин, неістот.
Звертання виражаються іменником у кличному або називному відмінку однини і множини. Займенники ти, ви зрідка можуть уживатися в ролі звертань, здебільшого в розмовному мовленні задля вираження різкості, зневаги, грубості: Ей ви, куди йдете?
Звертання, виражені одним словом, називаються непоширеними: Пригадайте, мамо, те прощання край воріт.
Звертання, виражені групою слів, називаються поширеними: Запалай, мій вогнику крилатий, полум’ям привітним і незлим.
На письмі звертання виділяють комами. Проте, коли звертання стоїть на початку речення і вимовляється з окличною інформацією, після нього ставиться знак оклику,а наступне слово пишеться з великої букви: Життя моє! Дозволь тебе любити.
Перед звертаннями часто бувають вигуки, які від звертання відділяються комами. Не виділяються лише слова о, ой якщо вони вжиті як підсилювальні частки: Ой Дніпре, багато у море носив ти козацької крові!
Ох, пісне, чому, як той птах, не летиш?
Звертання не є членом речення, воно вимовляється зниженим голосом, виділяють невеликими паузами.
ІV. Виконання вправ на закріплення.
Складіть і запишіть речення, у яких наведені слова були б то підметами, то звертаннями.
Дніпро, мої однокласники, рідна земля, Галина Іванівна.
Записати речення, змінюючи місце звертання. Пояснити особливості інтонації кожного речення.
Скласти звертання до знайомих і незнайомих осіб (письмово).
1-й варіант: жіночого роду (добродійко) .
2-й варіант: чоловічого (молодий чоловіче).
3. Диктант з коментуванням.
Назвати звертання та орфограми.
Розвийся, мово, і рости, щитом нам будь від стріл ворожих! Йди в тисячоліття, рідна мово, до сердець і душ людських приходь. Квітни калиново й барвінково, бо на те благословив Господь. Мово славна і голосиста із глибокого джерела, ти, як вишня зеленолиста, розвивалася й розцвіла.
Перебудуйте речення так, щоб підмети стали звертаннями.
Гудуть вітри в розгойданих дротах.
Сиплють ночі у лимани зорі сургучеві.
Голубої весни прапори.
Гомоном знайомим...
Задрімають вітри в ланах.
(З творчості В. Симоненка)
V. Систематизація й узагальнення знань.
1. Бесіда
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання
§25. Вправа 303. Виписати з художньої літератури 3 речення із звертаннями.