Звертання непоширені й поширені. Розділові знаки при звертаннях.

Про матеріал

Мета: поглибити знання восьмикласників про звертання, їх стилістичну роль у мовленні;

розвивати вміння виділяти в реченнях непоширені й поширені звертання, правильно розставляти розділові знаки та інтонувати речення зі звертаннями;

виховувати любов і пошану до історії рідної мови, до природних надбань української держави та рідного краю.

Тип уроку: урок формування знань, умінь і навичок.

Методи і прийоми: бесіда, робота за підручником, робота біля дошки, робота в парах, «Дослідження-трансформація», диктант із коментуванням.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

Перегляд файлу

1

 

Клас                                                                               Дата

Тема. Звертання непоширені й поширені. Розділові знаки при звертаннях.

Мета: поглибити знання восьмикласників про звертання, їх стилістичну роль у мовленні;

розвивати вміння виділяти в реченнях непоширені й поширені звертання, правильно розставляти розділові знаки та інтонувати речення зі звертаннями;

виховувати любов і пошану до історії рідної мови, до природних надбань української держави та рідного краю.

Тип уроку: урок формування знань, умінь і навичок.

Методи і прийоми: бесіда, робота за підручником, робота біля дошки, робота в парах, «Дослідження-трансформація», диктант із коментуванням.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація знань, умінь і навичок учнів.

1. Проблемне завдання.

Погляньте на записані на дошці слова і скажіть, чим ускладнені подані речення? Ці звертання поширені чи непоширені.

  1. І шлях святинь твоїх, Славуто, тернами весь позаростав.
  2. Люблю тебе, моя ти пісне, тобі я дякую за все.

2. Бесіда

  • Що таке звертання?
  • Чи виконує звертання синтаксичну роль головного або другорядного члена речення?
  • Розказати про інтонаційні особливості речень зі звертанням.

ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

Слово вчителя

Звертання – це слово або група слів, що називають особу, а іноді – неживий предмет, до якого звертається мовець.

Основна функція звертання — привернути увагу співрозмовника. У ролі звертань виступають імена, по батькові та прізвища осіб, назви осіб за родом діяльності, родинними стосунками, рисами характеру тощо, а в художніх творах — також назви тварин, неістот.

Звертання виражаються іменником у кличному або називному відмінку однини і множини. Займенники ти, ви зрідка можуть уживатися в ролі звертань, здебільшого в розмовному мовленні задля вираження різкості, зневаги, грубості: Ей ви, куди йдете?

Звертання, виражені одним словом, називаються непоширеними: Пригадайте, мамо, те прощання край воріт.

Звертання, виражені групою слів, називаються поширеними: Запалай, мій вогнику крилатий, полум’ям привітним і незлим.

На письмі звертання виділяють комами. Проте, коли звертання стоїть на початку речення і вимовляється з окличною інформацією, після нього ставиться знак оклику,а наступне слово пишеться з великої букви: Життя моє! Дозволь тебе любити.

Перед звертаннями часто бувають вигуки, які від звертання відділяються комами. Не виділяються лише слова о, ой якщо вони вжиті як підсилювальні частки: Ой Дніпре, багато у море носив ти козацької крові!

Ох, пісне, чому, як той птах, не летиш?

Звертання не є членом речення, воно вимовляється зниженим голосом, виділяють невеликими паузами.

ІV. Виконання вправ на закріплення.

  1. Творче конструювання

Складіть і запишіть речення, у яких наведені слова були б то підметами, то звертаннями.

Дніпро, мої однокласники, рідна земля, Галина Іванівна.

  1.  Дослідження-трансформація

Записати речення, змінюючи місце звертання. Пояснити особливості інтонації кожного речення.

  1. Мамо рідненька, прийми мої привітання. 2. Відроджуйся і розквітай, рідна мово. 3. Друже, розпочнімо гарну працю. 4. Будьте уважними, сини мої, один до одного. 5. Сестро моя, давай заспіваємо. 6. Весняний дощику, дай напитися земельці.
  1. Розгляд мовленнєвих ситуацій.

Скласти звертання до знайомих і незнайомих осіб (письмово).

1-й варіант:  жіночого роду (добродійко) .

2-й варіант:  чоловічого (молодий чоловіче).

3. Диктант з коментуванням.

Назвати звертання та орфограми.

Розвийся, мово, і рости, щитом нам будь від стріл ворожих! Йди в тисячоліття, рідна мово, до сердець і душ людських приходь. Квітни калиново й барвінково, бо на те благословив Господь. Мово славна і голосиста із глибокого джерела, ти, як вишня зеленолиста, розвивалася й розцвіла.

  1. Дослідження-трансформація.

Перебудуйте речення так, щоб підмети стали звертаннями.

  1. Встає над нами сонце, як вставало,

 Гудуть вітри в розгойданих  дротах.

  1.  Мріють крилами з туману лебеді рожеві,

Сиплють ночі у лимани зорі сургучеві.

  1. Доцвітали конвалії в травах,

Голубої весни прапори.

  1. І озвалися долини 

 Гомоном знайомим...

  1.  Пройдуть зливи, замовкнуть грози,

Задрімають вітри в ланах.

(З творчості В. Симоненка)

V. Систематизація й узагальнення знань.

1. Бесіда

  • Що таке звертання?
  • Схарактеризувати способи вираження звертання. Навести приклади.
  • Яку позицію в реченні може займати звертання?
  • Яким стилям притаманне найчастіше вживання звертань? Чому?
  • Розказати про види звертань. Навести приклади.
  1. Скласти сенкан (робота в парах)

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Домашнє завдання

§25. Вправа 303. Виписати з художньої літератури 3 речення із звертаннями.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
1.0
Оригінальність викладу
1.0
Відповідність темі
1.0
Загальна:
1.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Lyzyn Oksana
    не скачує,не можна використати в подальшому, а значить сенсу в тексті немає
    Загальна:
    1.0
    Структурованість
    1.0
    Оригінальність викладу
    1.0
    Відповідність темі
    1.0
docx
Додано
5 березня 2018
Переглядів
4983
Оцінка розробки
1.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку