Показовий урок з української мови. У завданнях використані уривки з віршів поетів з Менщини та Борзнянщини: Л.Скоробагатько, О.Сидоренко, Н.Трало, О.Анцибор. Одне із завдань - уривки з пісень, у яких є звертання.
Додана презентація до уроку.
Показовий урок з української мови у 8 класі
Звертання. Непоширені і поширені звертання. Риторичне звертання.
Розділові знаки при звертанні.
Мета: повторити і поглибити знання про звертання, удосконалювати вміння визначати непоширені і поширені звертання в реченнях, правильно інтонувати речення зі звертаннями та риторичними звертаннями, вживати розділові знаки в реченнях зі звертаннями; розвивати увагу, логічне мислення, емоційну сферу; виховувати шанобливе ставлення до рідного слова, любов до України, повагу до її захисників.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань,формування практичних умінь і навичок Урок творчого спілкування.
Обладнання: аромалампа, проектор, рефлексивні картки, кольорові кртки із завданнями.
Девіз уроку: “Скільки в нас є, любі дітки, для звертання ніжних слів!”
Епіграф уроку:
Пригорнись до мене, слово,
Коли щира ллється мова, Відвернись від мене, слово, Коли думка, як полова.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
З’ясування емоційного стану школярів.
Вчитель.Доброго дня, восьмикласники. Промовляючи кожного дня “Добрий ранок”, “Добрий день”, “Доброго здоров’я” ми бажаємо один одному, добра, здоров’я. Наш мудрий український народ казав: “Де здоров’я, там краса”. А сучасний еталон краси — здорова людина, що вибирає здоровий спосіб життя. Емоційний стан людини також впливає на здоров’я, недаремно люди кажуть, що всі хвороби від нервів. Тому важливо знати, що людина відчуває у різних ситуаціях. За допомогою рефлексивних карток спробуйте передати свій настрій впродовж уроку. Слайд 2 (Посилання на презентацію — Додаток 1)
(Додаток 1)
Ароматерапія
Вчитель. Ви вже, мабуть відчули, що повітря у класі насичене ароматом лимону.Слайд 3
Японські психологи рекомендують насичувати повітря у робочих приміщеннях ароматом квітів і плодів. Установлено, що пахощі лимона підвищують працездатність, зменшують сонливість, а також помилок під час роботи. Бажаю успіхів нам з вами у роботі!
ІІ. Оголошення теми уроку. Слайд 4
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
“Мозковий штурм”
1. Пригадайте відмінки та питання, на які вони відповідають.
Називний — Хто? Що?
Родовий — Кого? Чого?
Давальний — Кому? Чому?
Знахідний — Кого?Що?
Орудний — Ким? Чим?
Місцевий — На кому? На чому?
Кличний -
2. Який з відмінків не має питання?
Кличний
3. Для чого використовується форма кличного відмінка іменника та чому , власне, він має таку назву?
Кличний відмінок вживаємо тоді, коли хочемо привернути увагу того, до кого звертаємось.
4. Зверніться до сусіда по парті по імені, але обов’язково в кличному відмінку та визначте звертання.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Слово вчителя.
Звертання відіграє важливу роль у нашому повсякденному мовленні, без нього було б важко спілкуватися. Погодьтеся, що встановлення контакту з людиною передусім залежить від того, як ми до неї звернемося.
Прочитайте , будь ласка, звертання, які перед вами. Слайд 5 Зінаїдо!
Владиславе!
Евеліно!
Романе!
Тарасе!
Андрію!
Наталю!
Назаре!
Ярославо!
Пам’ятайте! Ніщо так не тішить вухо людини, як її власне ім’я!
І мені б дуже не хотілося, щоб хтось із вас був схожий на героя вірша Д.Білоуса.
Скільки є в нас, любі друзі,
Для звертання ніжних слів – І до тата, й до матусі, До бабусь і дідусів!
І татусю, й мамцю, й нене,
І дідусю, й бабцю теж, Миле, ніжне, сокровенне – Як же краще назовеш?
А Федько звертання творить
Так, що душу виверта: Замість «мамо» - «ма» говорить, Замість «тату» каже «та»! В школі Беллу – «Бе» гукає, А Меланю кличе «Ме»! Леле! Школу оглушає Белькотіння лиш саме. Учня він імення знає, Та не встигне підійти, як за ґудзика хапає і вигукує – Ей ти!
Дома: - Ба-а! – кричить бабусі.
(Ліньки повністю назвать). Як ви думаєте, друзі, Що йому на це сказать?
Мабуть, треба щось кумекать,
Бо інакше мимохіть Будем тільки бекать-мекать Там, де треба говорить!
- Ніхто себе не впізнав у героєві вірша? - Що ви порадите Федькові?
Тож учімося говорити правильно!
Вчитель.Прочитайте девіз та епіграф уроку,виділяючи звертання відповідною інтонацією. Проведіть спостереження, які з наведених звертань ми віднесемо до непоширених, а які до поширених?
Слово — непоширене
Любі друзі — поширене.
Теоретичний матеріал ()
1.Звертання власне і риторичне
Звертання— це слово або сполучення слів, яке називає особу чи предмет, до яких звертається мовець
Основна функція –привертати увагу того, до кого звертаються. В ролі звертань часто вживаються імена, прізвища, назви осіб за спорідненістю.
Звертання можуть бути непоширеними й поширеними.
Непоширені— складаються з одного слова.
Поширені— складаються з кількох слів
Розрізняють власне звертання і риторичне звертання.
Власне звертання називає конкретну особу чи осіб, увагу яких привертає мовець до свого висловлювання. Таке звертання вимагає певної реакції названої ним особи на сказане.
Риторичне звертання не розраховане на безпосередню реакцію тих, кому воно адресоване. Воно стосується відсутніх осіб, тварин або неживих предметів.
Звертання виражається іменником у кличному відмінку або у називному у значенні кличного. Інколи в ролі звертання виступають слова інших частин мови вжиті в значенні іменника.
Займенники ти , ви не є звертаннями!!!
Звертання — форма етикету.
Звертання до співрозмовника — найяскравіший і часто вживаний етикетний знак, який може бути офіційним, загальним та індивідуальним.https://youtu.be/psYRauAmxY0 https://youtu.be/psYRauAmxY0
2. Лінгвістичне дослідження (Картки)
Випишіть:
І група — речення з непоширеними звертаннями
ІІ група — речення з поширеними зветраннями
1.Храни мене, мій ангеле, храни
Від зла, від скверни, від усякої напасті.
І від пліток, і від біди оборони,
І не дозволь мені в дорозі впасти.(Л.Скоробагатько)
2.Не забувай, людино, - раз живеш,
Поглянь назад: що залишив у спадок?(Л.Скоробагатько)
3.Дідусю рідний, хоч не знала я тебе,
Для мене найдорожчий ти і найрідніший.(Л.Скоробагатько) 4. Хлопчики рідні! Мужні солдати!
Хоробрі вкраїнці!
Себе бережіть! Хай щезне з землі Орда ця проклята!
А вам, соколята,
Ще жити і жить!(Л.Скоробагатько) 5. Господи, я дякую тобі
За твоє святе благословіння.
Дав мені ти сльози у журбі
І кохання дав як одкровення (О.Анцибор)
6. Не схилили її на коліна
Не зганьбили священне ім’я,
Неповторна моя Україно,
Я люблю тебе, земле моя (О. Анцибор) 7.Ось і вдома я... Здрастуй, мамочко... Ось і вдома. Та де ж той дім?
Закотилось у попіл яблучко...
По подвір’ю кружляє дим (Н.Трало) 8. О, Європо, не дай Україні померти І не дай загасити свободи свічу. Ще наш прапор тріпоче, боями подертий,
в боротьбі нам наснаги і сили дає досхочу (Н.Трало) 9.Європейці мої, заколисані благом, Зрозуміти росію нікому ніде не дано.
Закружляє сьогодні з ракетами танго,
А назавтра — та що ви, вальсує з квітками давно(Н.Трало) 10.Як же спиться тобі, тиране, На перині із душ людських?
Військо кляте твоє, погане
Скільки втрат принесло й яких!(Н.Трало) 11.Чом, Осене, так зимно у тобі? Чому сльоза від солі солоніша?
Заснуло горе при крутім горбі
І храпом прорізає чорну тишу(Н.Трало) 12.Соловейки мої, солов’ї, Розбудили сади і гаї.
Виспівують ночі і дні
Невгамовні співці солов’ї(О.Сидоренко)
(Непоширені -2,5,7,8,10,11 Поширені -1,3,4,6,9,12)
Робота з рефлексивною карткою.
Позначте, який у вас настрій на середині уроку. Чи змінився ваш настрій за цей час?
Розділові знаки у реченнях із звертаннями.
1. На початку речення кома ставиться після звертання: Соловейки мої, солов’ї, розбудили сади і гаї (О.Сидоренко)
2.У середині речення звертання виділяється з обох боків: Давайте, люди, знищимо всю зброю!На всій планеті щоб її не стало! (Н.Трало)
3. У кінці речення кома ставиться перед звертанням: Я прихилюсь до тебе, моя Десно (Л.Скоробагатько)
4. Якщо речення зі звертанням окличне, то в кінці нього ставимо знак оклику: І знову,Біла кручо, добрий день! (Л.Скоробагатько) 5.Якщо звертання на початку речення вимовляється з окличною інтонацією, то після нього ставимо знак оклику:О пані Ліно! Ще живи сто літ! (Л.Скоробагатько)
6. Поширені звертання виділяються комами разом із залежними словами:Гей, красо, Карпатські гори, хочу знову бачить вас!
(Л.Скоробагатько)
7. Якщо перед звертанням є підсилювальні частки о, ой, то після них кома не ставиться:Ой зозулі-зозуленьки, вишивала день при дні (О.Сидоренко)
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. “Розумовий штурм” Слайд
Перебудуйте речення так, щоб підмети стали звертаннями. Схарактеризувати речення за метою висловлювання. Виділити граматичні основи.
Діти не повинні відповідати образою на образу.
Школярі дотримуються правил дорожнього руху.
Люди оберігають довколишнє середовище.
Восьмикласники цікавляться новинами художньої літератури.
Учні старанно готуються до уроків.
Хлопці не порушують поведінку на уроках.
2. Творче конструювання. Слайд
Записати речення так, щоб воно відповідало поданим схемам.
Сергій не втрачав віри в себе і не піддавався розпачу.
ЗВ, ................. .
....................., ЗВ!
........, ЗВ, .......... .
........................, ЗВ.
3. Пісня буде жити поміж нас...
Прочитати рядки з народних пісень. Визначити у них звертання. Пояснити які ці звертання — поширені чи непоширені.
Хлопці
1. Ой, смереко, розкажи мені, смереко,
Чом ти так ростеш далеко, чарівна моя смереко!
2. Ой ти, дівчино, з горіха зерня,
Чом твоє серденько — колюче терня?
3. Ой, зійди, зійди, зіронько вечірняя!
Ой, вийди, вийди, дівчинонько моя вірная!
4. Їхав козак за Дунай, сказав;”Дівчино, прощай! Ти, конику вороненький, неси та гуляй!”
5. Галю ж моя, Галю, дай води напитись.Ти така хороша, дай хоч подивитись.
6. Ой очі, очі, очі дівочі,Темні, як нічка, ясні, як день.
Ви ж мені, очі, вік вкоротили, Де ж ви навчились зводить людей?
7. Гей, нуте, косарі,
Бо нерано почали,
Хоч нерано почали, Та багато утяли.
8. Гей, гей, гей, соколи,
Оминайте гори, ліси, доли.
Двінь. Дзвінь, дзвінь, дзвіночку. Степовий жайвороночку
9. Гандзю моя, Гандзю мила,Чим ти мене напоїла? Чи любистком, чи чарами, Чи солодкими речами?
10. Добрий вечір, дівчино, куди йдеш?Скажи мені правдоньку, де живеш?
Дівчата
1. Лугом іду, коня веду, розвивайся, луже!
Сватай мене, козаченьку, люблю тебе дуже.
2. Ой не світи, місяченьку, не світи нікому,Тільки світи миленькому, як іде додому.
3. Розпрягайте, хлопці, коні, та й лягайте спочивать.
4. Гей, дорого дальня, повертай до мами,Буде в її косах менше сивини.
5.Ой, роде наш красний, роде наш прекрасний, Не цураймося, признаваймося, бо багацько нас є.
6. Ой, коси, коси, ви мої, Довго служили ви мені.
7. Вийди, вийди, сонечко,
На дідове полечко, На бабине зіллячко, На наше подвір’ячко.
8. Гей, вернися, Сагайдачний,
Візьми свою жінку,
Віддай тютюн-люльку,необачний.
9. І просилася, і молилася:
“Пусти мене, старий діду, на вулицю погулять!”
10.Не хилися, червона калино, Маєш білий цвіт.
Не журися, славна Україно, Маєш вільний рід.
4. Лінгвістичний баскетбол.
Я задаю запитання. Ви пишете в зошитах номер і відповіді “так” або “ні”. Після виконання завдання учні перевіряють кількість правильних попадань за
допомогою слайда. Слайд
1. Чи поширюються звертання (Так)
2. Звертання виділяємо на письмі лапками (Ні)
3. Звертання називає того, до кого звертаються (Так)
4. Звертання може бути членом речення (Ні)
5. Найчастіше звертання може бути виражене займенником. (Ні)
6. Звертання завжди стоїть на початку речення . (Ні)
7. Звертання використовується в науковому стилі. (Ні)
8. Усередині речення звертання виділяється з обох боків комами. (Так0
9. При звертанні може бути знак оклику. (Так)
10. чи може вживатись звертання в множині? (Так)
11. Основне значення звертання смислове. (Так)
12.Слова о, ой теж вважаються звертаннями (Ні)
5. “Як спілкуватись з незнайомими людьми”. (Ролик О.Авраменка) Домашнє завдання: диференційовані завдання на кольорових картках.
Середній рівень.
Перепишіть прислів’я. Подані в дужках іменники поставте у формі кличного відмінка. Розставте розділові знаки.
Зразок: ( Дитина) пам’ятай, що чистота і здоров’я – рідні сестри.
Дитино, пам’ятай, що чистота і здоров’я – рідні сестри.
1. Гроші ( син ) добувати легко, здоров’я – важко.
2. (Людина) здоров’я в твоїх руках.
3. (Мій друг) радій життю.
4. Хто (доня) ніхто не хворів, здоров’я не цінує.
5. Пам’ятай ( земляк ) хто здоровий, той і молодий.
6. Краще дихати свіжим повітрям ( тато), ніж пити ліки. Достатній рівень.
Введіть звертання з довідки у прислів’я. Запишіть речення, розставляючи розділові знаки. Зробіть так, щоб звертання стояли в різних позиціях: на початку, в середині і в кінці речення.
1. В підметеній хаті добре спати.
2. Знай, хто в чистому одязі, тому і поваги більше.
3. Руки миють не після обіду.
4. Кожна рослина тягнеться до сонця.
5. Багато ходити – довго жити.
6. Без діла слабіє сила.
Довідка: сестра, хлопець, дитина, мама, бабуся, онучка.
Високий рівень.
Складіть і запишіть речення, щоб подані слова були в них: - підметами;
- звертаннями.
Зразок: Сергій любить солодке ,а це дуже шкодить здоров’ю.
Сергію, вживай частіше фрукти. Довідка: Петро, дівчина, люди, друг.
Додаток 1
Посилання на презентацію до уроку.
https://docs.google.com/presentation/d/11hCd9oIuLflPnnDCwDLEBtUoUhWzCTHC/ed it?usp=sharing&ouid=118186094769190000270&rtpof=true&sd=true