Вставні слова. Розділові знаки у реченнях із вставними словами

Про матеріал
Урок на тему:"Вставні слова. Розділові знаки у реченнях із вставними словами". Мета уроку: з'ясувати поняття вставне слово, значення вставних слів, розділові знаки у реченні, ускладненому вставними словами
Перегляд файлу

Тема. Вставні слова, словосполучення, речення. Розділові знаки при вставних словах, словосполученнях, реченнях.

Мета:

поглибити знання учнів про вставні слова, словосполучення, речення, їхні види за значенням; сформувати  вміння знаходити вставні слова( словосполучення, речення) в реченні, конструювати  та інтонувати правильно речення із вставними словами( словосполученнями, реченнями), використовувати  виражальні можливості речень із вставними словами,(словосполученнями, реченнями)  в усному й писемному мовленні , відрізняти види вставних  слів і словосполучень від співзвучних членів речення, правильно розставляти розділові знаки при вивчених конструкціях; розвивати логічне мислення, пам'ять, виховувати любов до природи

                                                   Хід уроку

І. Організаційний момент.

Слайд 1

    1. Привітання

Похожее изображение

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Слайд  2 

  1.               За вікном плакав вітер
  2.               Бувало, за вікном плакав вітер (оцінка фактів)
  3.               Як завжди, за вікном плакав вітер (оцінка фактів)

Вчитель :

     Як називаються такі слова та сполучення слів ?

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.

Слайд 3

Слайд 4.

Рефлексія

ІV. Актуалізація опорних знань

      Бесіда :

  1.               Які слова називаються вставними?
  2.               Що вони виражають, на що вказують?
  3.               Як виділяються на письмі та мовленні?

 

V. Засвоєння нових знань

 Робота з підручником.

 Самостійне опрацювання теоретичного матеріалу  підручника – с.219

параграф 50

Узагальнення за таблицею.

Бесіда :

  •                   Що нового ще ви дізналися про вставні слова та вставні сполучення слів?
  •                   Якими розділовими знаками виділяються на письмі вставні слова, сполучення слів?
  •                   Чи виступають вони членами речення?
  •                   З якою інтонацією вимовляються вставні слова та сполучення слів?VІ.

VІ. Закріплення нових знань.

Слайд 5.

 

  •                   Робота з підручником.

Вправа 586 ІІ ( дошка 2 учні ) – 4, 5, 6 речення

  Отут, бувало, із – за тину вилась квасоля по тичині. ( оцінка фактів )

  Може, то птахи приносять на своїх крилах весну. ( невпевненість )

  Безперечно, вам усе тут незнайоме, дивне. ( впевненість )

Слайд 6 -7                    Робота з текстом

Прихід весни

 

Слайд 8                      

Метод « Творче конструювання» ( працюємо за рядами )

  1.               Весна – це, справді, найкраща пора року. (відтінок упевненості )
  2.               З цим погодяться, мабуть, усі. ( відтінок припущення )
  3.               Весна, як відомо, днем красна. ( відтінок припущення )
  4.               Скоро зацвітуть сади, але, зверніть увагу, вночі можливі заморозки. (активізація уваги )
  5.               Отже, треба підготуватися, щоб вчасно захистити цвіт. ( зв'язок з попередньою думкою )
  6.               Пізня весна, кажуть, дарує сухе літо. ( джерело повідомлення )

Вчитель : зверніть увагу на слайд.

      Метод «Два – чотири – усі разом»

Слайд 9                     

 

Поміркуйте, у якому із двох поданих речень є вставні слова.

Доведіть свою думку.

  1.               Здалеку видно плесо річки.
  2.               Будинок тут, видно, недавно. ( припущення )
  1.               Максим може вам заспівати.
  2.               Я, може, вам заспіваю. ( невпевненість )

Вчитель : отже, то який висновок можемо зробити, діти ?

 Слайд 10                     

 «Розумовий штурм»

 

Робота в парах

І ряд – на щастя ( задоволення )

ІІ ряд – здається ( невпевненість )

ІІІ ряд – може ( невпевненість )

Вчитель : - діти, зверніть увагу на таблицю на слайді. В українській мові є слова, які завжди є вставними і ті, які ніколи не бувають вставними. Вам потрібно їх запам`ятати.

Слайд 11                    

                                          Лірична хвилинка

Наталя Данилюк «Весна, як жінка…»

 

Весна, як жінка. Жінка, як весна:

Буває ніжна, а бува примхлива,

То зазвучить грайливо, як струна,

А то раптово вибухне, мов злива!..

 

Весна і жінка. Жінка і весна:

У них обох свої земні турботи

Своя морська бездонна глибина,

Свої космічні зоряні висоти.

 

І не спізнаєш істину сповна,

Бо хміль думок обсиплеться, мов сонях...

Весна-це жінка. Жінка-це весна:

Чиясь розрада і чиєсь безсоння...

 

Графічний диктант ( 1 учень дошка )

Прослухайте речення, накресліть схеми :

  1.               Як відомо, до першого грому земля не розмерзається.
  2.               Весняний день, до речі, рік годує.
  3.               Весна, кажуть, ледачого не любить.
  4.               Весною літає багато павутиння – на спекотне літо, між іншим.
  5.               Весна принаймні несе нові емоції та сподівання.

«Синтаксичний конструктор» ( 2 учні дошка ) , решту в зошитах складають речення на вибір

Слайд 12                    

 

-Індивідуальна творча робота

Твір – пейзажна замальовка «Весно красна, завітай до нас» , - використати у ньому звертання та вставні слова.

VІІ. Підсумок уроку

        Бесіда. Повернення до проблемного питання

Слайд 13                    

 

VІІІ. Домашнє завдання

Опрацювати теоретичний матеріал підручника параграф 50, с.217 – 220, вправа 593, 588 (д.р, в.р)

Слайд 14                    

 

 

ІХ. Оцінювання

Х. Рефлексія

Слайд 15                    

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Весна - пора краси й натхнення!

Номер слайду 2

Зіставте речення , зробіть висновок, яке уточнення в основне повідомлення вносить у кожному випадку виділене слово чи словосполучення. За вікном плакав вітер. Бувало, за вікном плакав вітер. Як завжди, за вікном плакав вітер.

Номер слайду 3

Вставні слова, сполучення слів, речення. Розділові знаки при вставних словах, словосполученнях і реченнях

Номер слайду 4

Продовжіть речення: Від сьогоднішнього уроку я очікую… На сьогоднішньому уроці я зможу… На сьогоднішньому уроці я навчуся…

Номер слайду 5

Чи потрібно вживати вставні слова та словосполучення у мовленні? Чи можна без них обійтися?ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ

Номер слайду 6

     Прочитайте текст, визначте тип та стиль мовлення, тему та основну думку(усно). Випишіть з тексту вставні слова, вкажіть їхню групу за значенням. Прихід весни Без сумніву, весна прийшла і все навкруг ожило. Сонячні промені пробиваються крізь хмари, проганяючи холод. Сніг сходить з пагорбів веселими струмочками. Кажуть, звідусіль чується їх дзюрчання. Отже , весна прийшла і принесла нове життя. Зима намагається ще втриматися на своєму троні, проте з кожним днем її сили тануть, і вона вже не може протистояти весні. Коли весна вже зайняла свої володіння, починають повертатися з теплих країв птахи. Як вони скучили за рідною землею! А тому повертаються щороку, долаючи величезні відстані. Правду кажучи, саме перелітні птахи говорять про те, що прийшла весна. На щастя , зимове царство зруйновано і тепер буде тепло. На лісових галявинах прокидаються перші весняні квіти - підсніжники, які наче сніг вистилають землю. Як відомо, саме квіти є символом весни. Багато роботи у звірів і птахів. Вони повинні вирити нори, побудувати гнізда. Багато роботи і у людей. Безперечно, весна – пора неспокою, оновлення, відродження.  Робота з текстом.

Номер слайду 7

     Прочитайте текст, визначте тип та стиль мовлення, тему та основну думку(усно). Випишіть з тексту вставні слова, вкажіть їхню групу за значенням. Прихід весни Без сумніву, весна прийшла і все навкруг ожило. Сонячні промені пробиваються крізь хмари, проганяючи холод. Сніг сходить з пагорбів веселими струмочками. Кажуть, звідусіль чується їх дзюрчання. Отже , весна прийшла і принесла нове життя. Зима намагається ще втриматися на своєму троні, проте з кожним днем її сили тануть, і вона вже не може протистояти весні. Коли весна вже зайняла свої володіння, починають повертатися з теплих країв птахи. Як вони скучили за рідною землею! А тому повертаються щороку, долаючи величезні відстані. Правду кажучи, саме перелітні птахи говорять про те, що прийшла весна. На щастя , зимове царство зруйновано і тепер буде тепло. На лісових галявинах прокидаються перші весняні квіти - підсніжники, які наче сніг вистилають землю. Як відомо, саме квіти є символом весни. Багато роботи у звірів і птахів. Вони повинні вирити нори, побудувати гнізда. Багато роботи і у людей. Безперечно, весна – пора неспокою, оновлення, відродження.  Робота з текстом.

Номер слайду 8

Творче конструювання. Перепишіть речення, замість крапок доберіть вставні слова із значенням , указаним у дужках1 РЯДВесна - це … ( відтінок упевненості) найкраща пора року. З цим погодяться …(відтінок припущення) всі.2 РЯДВесна-…(вказівка на джерело вислову) днем красна. Скоро зацвітуть сади, але…(активізація уваги….) вночі можливі заморозки.3 ряд…..(зв'язок з попередньою думкою) треба підготувати, щоб вчасно захистити цвіт. Пізня весна…(джерело повідомлення) дарує сухе літо.

Номер слайду 9

Два - чотири – усі разом. Поміркуйте, у якому із двох поданих речень є вставні слова. Здалеку видно плесо річки. Будинок тут, видно, недавно збудовано. Максим може вам заспівати. Я, може, вам заспіваю?

Номер слайду 10

“Розумовий штурм” Скласти і записати по два речення так, щоб подане слово в одному з них було вставним , а в іншому членом речення.1 РЯДНа щастя2 РЯД Здається3 РЯДМоже

Номер слайду 11

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Слова, що завжди є вставними. Слова, що ніколи не бувають вставнимиотжемабутьпо-першепо-другещоправдаа втімадженавітьпринаймнівсе-такиненачебтонібито

Номер слайду 12

«Синтаксичний конструктор»Побудуйте речення, використавши подані слова так, щоб перше речення було ускладнене вставним словом, а друге - звертанням, зробити синтаксичний розбір речень. Посміхається рідна земля веселково безумовно

Номер слайду 13

Чи потрібно вживати вставні слова та словосполучення у мовленні? Чи можна без них обійтися?ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ

Номер слайду 14

Домашнє завдання. Опрацювати теоретичний матеріал підручника §28-29. с.132-138. Вправа 297,304 (д.р.та в.р.)

Номер слайду 15

Продовжіть речення: « На сьогоднішньому уроці Я навчився( лася )…Я не знав( ла ), а тепер знаю…Я зрозумів (ла)…Мене зацікавило…Мені найбільше сподобалося…”

Перегляд файлу

Прихід весни

Прочитайте текст, визначте тип та стиль мовлення, тему та основну думку(усно). Випишіть з тексту вставні слова, вкажіть їхню групу за значенням

       Без сумніву, весна прийшла і все навкруг ожило. Сонячні промені пробиваються крізь хмари, проганяючи холод. Сніг сходить з пагорбів веселими струмочками. Кажуть, звідусіль  чується їх дзюрчання.

Отже , весна прийшла і принесла нове життя.

     Зима намагається ще втриматися на своєму троні, проте з кожним днем її сили тануть, і вона вже не може протистояти весні.

     Коли  весна вже зайняла свої володіння, починають повертатися з теплих країв птахи. Як вони скучили за рідною землею! А тому повертаються щороку, долаючи величезні відстані. Правду кажучи, саме перелітні птахи  говорять про те, що прийшла весна. На щастя , зимове царство зруйновано і тепер буде тепло.

      На лісових галявинах прокидаються перші весняні квіти - підсніжники, які наче сніг вистилають землю. Як відомо, саме квіти є символом весни.

Багато роботи у звірів і птахів. Вони повинні вирити нори, побудувати гнізда. Багато роботи і у людей. Безперечно, весна – пора неспокою, оновлення, відродження.

 

zip
Додано
5 березня 2023
Переглядів
1088
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку