Тире між підметом і присудком

Про матеріал
Конспект уроку з української мови на тему "Тире між підметом і присудком". Мета: навчити учнів правильно вживати розділові знаки між підметом та присудком
Перегляд файлу

Тема. Тире між підметом і присудком.

Мета: навчити правильно ставити розділовий знак між підметом і присудком, користуватися відповідними правилами; виробити навички аналізувати будову простого двоскладного речення; знаходити і виправляти помилки на вивчені правила; вдосконалювати будову речення; правильно вживати двоскладне речення у власних висловлюваннях; виховувати інтерес до української культури минулих часів.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

2.1. Словниковий диктант

Недбалий, неозорий, невсипущий - без не прикметник не вживається;

Невеликий(малий), невисокий (низький), незрячий(сліпий);

Не ледачий, а працьовитий, не широкий, а вузький,

Недовчений, жовтогарячий, синьо-жовтий, українсько-білоруський (між ними можна встановити сполучник і) , світло-зелений

2.2. Перевірка домашнього завдання

2.3. Бліц-опитування.

— Які члени речення належать до головних?

— Що називається підметом? Які види підмета вам відомі? Чим

вони виражаються?

— Що називається присудком? Які види присудків ви знаєте?

ІІІ. Ознайомлення восьмикласників з темою, метою й завданнями уроку.

ІV. Пояснення нового матеріалу

Колективне опрацювання теоретичного матеріалу таблиці

Тире між підметом і присудком

Тире ставиться

Тире не ставиться

1. Якщо підмет і присудок виражені іменниками у формі називного відмінка: Малі дітки — ясні зірки, світять і радують у темну ніч (Нар. творчість).

2. Якщо підмет і присудок виражені інфінітивами: Спатине воювати (Нар. творчість).

3. Якщо перед присудком, вираженим іменником у формі називного відмінка, стоять слова це, то, ось, значить: Пам’ятаймо: що державаце ми (О. Глушко). Автор «Літопису Самовидця» - то людина глибоких патріотичних почувань (М. Слабошпицький)

1. Якщо підмет виражений особовим займенником: Ти друг, ти вірність (М. Рильський).

2. Якщо присудок має порівняльне значення і вживається зі сполучниками як, ніби, наче, немов, начебто та ін.: Діти як квіти: полий, то роститимуть (Нар. творчість).

3. Якщо перед присудком, вираженим іменником, уживається заперечна частка не: Серце не камінь.

4. Якщо присудок виражений прикметником чи дієприкметником: Почуття великі і глибокі.

Примітка. Якщо є необхідність стилістично виділити присудок, то перед ним ставиться тире. Наприклад: Хмари в небі — мов сива шаль (В. Симоненко). Яукраїнець.

 

V. Закріплення знань і вироблення вмінь.

5.1. Виконайте вправу 86

І. Прочитайте афоризми Василя Сухомлинського. Випишіть лише ті, в яких між підметом і присудком ставиться тире. Поясніть пунктограму.

1. Справжня любов народжується тільки в серці, що пережило турботи про долю іншої людини. 2. Дитина дзеркало родини; як у краплі води відбивається сонце, так у дітях відбивається моральна чистота матері і батька. 3. Людина народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою. 4. Любов це насамперед відповідальність. 5. Совість емоційний страж переконань. 6. Роки дитинства це насамперед виховання серця. 7. Людина така, яке її уявлення про щастя. 8. Закоханий у себе не може бути здатний на справжню любов (В. Сухомлинський).

II. Визначте вид присудків та спосіб їх вираження. У яких реченнях ужито прості присудки? Якою формою дієслова вони виражені?

III. У якому реченні підмет виражений дієприкметником, що переходить в іменник?

 

 

5.2. Виконайте вправу 88 (Усно)

І. Перебудуйте речення так, щоб між підметом і присудком уживалося тире. Порівняйте спосіб вираження присудків у реченнях.

1. Інтелігентністю є здатність до розуміння, до сприйняття, толерантне ставлення до світу й до людей (Д.Лихачов). 2. Дружба є могутнім і невичерпним джерелом доблесті, мужності і стійкості. 3. До найголовнішого в людській дружбі належить відданість високому, ідеальному. 4. Дружбою можна назвати віру в людину, вимогливість до неї (В.Сухомлинський). 5. Добро і зло нині належать до моральних категорій, у яких дається позитивна й негативна оцінка людям, явищам, подіям тощо (В. Ковальчук). 6. Милосердя є моральним багатством людини.

5.3. Мовознавче дослідження. Виконайте вправу 89

І.У наведених заголовках до висловлювань визначте граматичні основи. Дослідіть, у яких із них між підметом і присудком ставиться тире, а в яких — ні (див. с. 62). Накресліть і заповніть таблицю.

Тире між підметом і присудком

Ставиться

Не ставиться

1. Праця джерело натхнення. 2. Дружба як цінність. 3. Звичаї скарб народу. 4. Дівчина як калина. 5. Великдень день осббливий. 6. Танцівник та балетмейстер Серж Лифар

зірка світової величини. 7. Роксолана це символ краси й жіночності. 8. Оксана Петрусенко як співачка-легенда. 9. Я українець. 10. Творчість художника-графіка Георгія Нарбута це яскрава сторінка в українському мистецтві. 11. Картопля не український овоч. 12. Люди не рослини. 13. Дружба найкраще людське почуття. 14. Слово то живуче джерело. 15. Острів як Міланський собор. 16. Лелека символ батьківщини.

5.4.  Тренувальна вправа

Запишіть речення, зробіть повний синтаксичний розбір, поясніть пунктограми.

 

5.5. Самостійно виконати вправу 85.

І. Об'єднайтесь у групи, сформулюйте і запишіть визначення понять, використовуючи подані початки речень. За необхідності скористайтеся тлумачним словником. Проведіть взаємоперевірку виконаного завдання. Поясніть наявність або відсутність тире в реченнях (див. с. 62).

1. Добро — це ... . Добром називається ... . 2. Дружба — це ... . Дружбу називають ... . 3. Спілкування є ... . Спілкування — це ... . 4. Інтелігентністю вважається ... . Інтелігентність — це ... .

II. Підкресліть присудки. Визначте їх вид та спосіб вираження.

VІ. Підсумки уроку

„Інтерактивна вправа «Рефлексія».

— Якими знаннями ви збагатилися на уроці?

VІІ. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання„

1. Завдання для всього класу.

1) Опрацювати теоретичний матеріал § 9

2) Виконати вправи 90

2. Індивідуальне завдання.

docx
Додано
5 березня 2023
Переглядів
15623
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку