Урок читання
1 клас
Тема. Звук [а]. Мала буква а. Складання речень за малюнками.
Мета: ознайомити учнів з друкованою малою буквою а, вчити друкувати її; удосконалювати вміння робити звуковий аналіз слів, добирати слова зі звуком [а] на початку, в середині та в кінці;
розвивати вміння виконувати завдання на встановлення відповідності, будувати речення з використанням допоміжних матеріалів;
формувати компетентності спілкування державною мовою, математичну та соціальну компетентність; формувати інтерес до навчальної діяльності; формувати інтерес до навчальної діяльності;
виховувати старанність.
Тип уроку: урок вивчення нового звука і букви.
Форма проведення: урок - свято.
Освітні галузі: мовно-літературна, математична, соціальна.
Обладнання: таблички для стіни слів, фішки для звукового аналізу, картки для гри «Розвідники», повітряні кульки, паперові квіти.
Хід уроку
. ВСТУПНА ЧАСТИНА.
1. Організаційний момент.
Усі почули ви дзвінок,
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався.
Зараз сядуть лиш дівчатка,
А за ними і хлоп’ята.
2. Актуалізація опорних знань.
1) Фронтальна бесіда.
- Вчора ми з вами закінчили перший розділ «Букваря».
- Згадаймо, про що говорили.
- Відгадайте загадку.
Цю найпершу в школі книжку
Знає будь – який школяр.
До усіх книжок доріжку
Прокладає наш … (буквар).
2) Звуковий аналіз слова – відгадки.
- З чого складається слово?
- Складаємо звукову модель слова «буквар»:
• поділ на склади;
• інтонування звуків; називання ланцюжка звуків у слові;
• характеристика звуків, позначення їх фішками;
• визначення наголосу.
- Чому навчає нас «Буквар»?
3. Бесіда.
- Сьогодні у нас справді свято. Послухайте вірш та спробуйте здогадатися яке.
Для того щоб навчитися читати,
Абетку треба досконало знати.
Без букви жодної не можна обійтись,
тож будь уважним і старанно вчись!
3) Розміщення слів абетка, алфавіт на стіні слів.
- Поділіть слова абетка, алфавіт на склади. Визначте наголос. Який склад наголошений?
- Порахуйте голосні звуки у слові абетка.
- Скільки голосних звуків у слові алфавіт?
- У якому слові голосних звуків більше?
4) Розучування віршика про абетку.
Букви всі від- А до Я, -
Як одна міцна сім’я.
Варто всіх у цій родині
Знати грамотній дитині.
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.
ІІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Аналітична вправа.
- Назвіть перший звук у словах абетка та алфавіт.
- Який це звук: голосний чи приголосний? Доведіть.
- На святі завжди співають пісні.
- Заспіваймо звук [а] на мотив колискової; на мотив пісні-гри «Подоляночка; на мотив пісні «Жили у бабусі два веселих гуси».
2. Спостереження за вимовою звука [а].
Виділяють діти перший звук у слові автобус, спостерігають за його вимовою (рот відкритий, немає ніяких перешкод) і роблять висновок, що звук [а] утворюється тільки з голосу, тому називається голосним.
Віднесення звука до голосних, позначення його фішкою .
- А на письмі звук [а] позначається буквою а.
2. Робота за букварем ( с. 32).
- Розгляньте малюнок. Де знаходяться букви Аа?
- На якій зупинці? На який транспорт очікують букви?
- Викладіть слово автобус з фішок для звукового аналізу. Поділіть його на склади. Визначте наголошений склад. (Далі аналізують звуковий склад слова автобус, будують на дошці або викладають із фішок його звукову схему і порівнюють з тією, яка зображена під малюнком.)
- Пригадайте правила поведінки в автобусі.
3. Хвилинка - жартівлинка
- Послухайте віршик про хлопчика Івася та скажіть, чи добре він поводився в автобусі.
Подвиг Івася
У автобус на зупинці увійшла бабуся.
Хлопчик швидко підхопився, весело всміхнувся.
Я постою, не біда… Сядьте, мовив басом.
Сам навколо погляда, чи не скажуть часом:
«Молодчина наш Івась, він культурний, чемний…
Наш Івась в четвертий клас ходить недаремно!»…
Та ніхто його чомусь похвалить не хоче.
І тоді він до бабусі нахиливсь й шепоче:
«Ну, здається, вже у вас відпочили ніжки.
Може, сходити вам час? Я посиджу трішки…» (Михайло Білецький)
4. Позначення звука [а] буквою а.
- Отже, звук [а] на письмі позначається буквою а.
- Розгляньте букву а. З яких елементів вона складається?
5. Ознайомлення з буквою.
Під керівництвом учителя учні аналізують, з яких елементів складається ця літера. Звертають увагу на стрілочки, які показують напрямок руху олівця під час друкування букви а. Спочатку, дивлячись на зразок букви, друкують її умовно в повітрі (здійснюючи рухи за напрямом стрілочок), а потім у клітинках. Учитель привчає дітей виконувати всі дії по його команді і друкувати літеру під рахунок раз і, два і.
6. Звуковий аналіз слів. Складання речень.
Розгляньте малюнки. Складіть речення про те, що робить буква а на першому малюнку. (Буква а зриває аґрус.). Потім роблять звуковий аналіз слова аґрус, знаходять місце звука [а] в цьому слові (він стоїть на початку слова) і позначають цей звук буквою а в першій клітинці під малюнком.
Аналогічна робота проводиться з іншими малюнками цього завдання. Здійснюючи звуковий аналіз слова рак, діти встановлюють, що звук [а] в цьому слові другий, тому букву а друкують у другій клітинці, а в слові сумка звук [а] стоїть у кінці слова, отже, друкуємо букву а в останній клітинці. Якщо в класі є учні, які знають усі букви, вони можуть надрукувати в клітинках цілі слова (аґрус, рак, сумка).
7. Фізкультхвилинка.
«Раз » - підняти руки вгору,
«Два» - нагнутися додолу,
Не згинайте, діти, ноги,
Як торкаєтесь підлоги.
«Три - чотири» - прямо стати,
Будемо знову починати.(повторити ще раз)
8. Завдання Читалочки.
Варто повідомити учням про те, що з сьогоднішнього уроку на сторінках букваря вони будуть зустрічатися з дівчинкою Читалочкою. Вона пропонуватиме їм завдання для читання. Діти будуть читати завдання Читалочки, а вона говоритиме вчителю, чи подобається їй, як вони читають, кому ще треба потренуватися в читанні. Сьогодні вивчили букву а, тому Читалочка пропонує читати рядки з нею.
Зверніть увагу на стрілочки біля букв, вони показують, в якому напрямку треба читати (спочатку зліва направо, а потім зверху донизу).
Діти читають спочатку ланцюжком, потім хором та індивідуально.
Мета цього завдання – озвучувати побачені букви, а також розширювати поле зору під час читання.
9. Встановіть відповідність.
Учні спочатку звертають увагу на те, що назви всіх малюнків починаються з букви а. Потім роблять звуковий аналіз цих слів, перевіряють, чи відповідає слову антена та схема, до якої проведено стрілочку. Далі з фішок чи на дошці будують під керівництвом учителя схему слова альбом, зіставляють її з верхньою схемою на малюнку і проводять стрілочку від альбому до верхньої схеми. Після цього заповнюють звукову схему слова ананас і друкують у відповідних клітинках букву а (у 1-й, 3-й і 5-й клітинках). Учні, які знають усі букви, можуть друкувати слово ананас повністю.
ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ БУКВИ а.
1. Гра «Розвідники». Робота в парах.
На картках зображено предметні малюнки. Учням потрібно відшукати та обвести лише ті, що починаються буквою а.