Добірка ігор і завдань, які стануть цікавим доповненням до опорного навчального матеріалу на п'ятому тематичному навчальному тижні.

Осінь – ідеальний час для спостережень, творчості та пізнання нового! П'ятий тиждень навчання присвячений саме цій порі року. Тож попереду у ваших учнів багато цікавого: вони мають навчитися спостерігати за явищами природи, аналізуючи їх взаємозв'язки, попрактикуватись у створенні неймовірних саморобок з природних матеріалів, стати учасниками шкільного Свята осені та багато всього іншого.

Модельна навчальна програма, розроблена згідно з Державним стандартом початкової школи містить опорний план організації навчального процесу впродовж кожного тематичного тижня. А редакція освітнього проекту «На Урок» щотижня готує матеріали з добіркою ігор, завдань та корисних матеріалів, які можуть стати цікавим доповнення у навчально-виховному процесі впродовж відповідного тижня. Тож, пропонуємо добірку ідей завдань до П'ятого тижня НУШ «Осінь».

Пальчикові та рухливі ігри

Чи знаєте ви, що вплив на нервові закінчення рук сприяє активізації розумової діяльності? Отже, пальчикова гімнастика сприяє розвитку зорової уваги, пам'яті, уяви та фантазії. А інсценування казок за допомогою пальчикових ігор надзвичайно подобається дітям! Пропонуємо такі тематичні вправи:

«Осінь»

Запропонуйте дітям виконати вправи, візуалізуючи висловлювання про осінь за допомогою пальчиків.

«Повіяв осінній прохолодний вітерець …» (подути на пальці рук).
«Закружляло листя і полетіло з дерев на землю…» (поворушити пальчиками, опустити ручки вниз).
«По листочках застукав дощик: кап-кап-кап…» (постукати пальчиками по парті).
«За ним забив град …» (постукати кулачками по парті).
«Потім сніг припорошив …» (зробити плавні рухи вперед-назад).
«І накрив їх сніговою ковдрою …» (притиснути руки до парти долонями вниз).

Вправа «Дощик накрапає»

«Квасимо капусту»

Ми капусту шаткували! (прямими, напруженими долонями імітуємо рухи сокири: уверх-униз)

Солі в неї ми поклали! (пальці зібрані «щіпкою», «солимо капусту»)

Ми капусту м’яли, дерли! (енергійно стискаємо пальці в кулачки, то одночасно на двох руках, то по черзі)

І морквичку туди терли! (пальці однієї руки зжаті в кулак і виконують ритмічні рухи уверх-униз по долоні другої руки. Після цього міняємо руки)

«Дерева»

Вітер залетів у гай (руки витягнуті долонями вперед, пальці розведені та напружені)

Ти дерева не гойдай, (качати руками з одного боку в інший)

Дуже гілки не клони, щоб не тріснули вони! (качати руками униз – угору, не згинаючи пальців)

«Грибник»

Хід гри: Обирають ведучого – «грибника». Інші учасники об'єднується у 2 команди – «дерева» і «гриби». «Дерева» стають колом. За ними ховаються  «гриби».  По центру ходить «грибник» і промовляє:

По гриби я в ліс пішов,
Та грибів там не знайшов.
Де ж сховались там вони?
Під дерева чи кущі?

«Гриби»: А ось і ми! Тілько ти нас дожени! 1,2,3! Біжи! («гриби» тікають, а «грибник» має їх упіймати, кого зловили, той стає ведучим).

«Дощик, грім та лід»

Хід гри: Щойно ведучий вимовляє слово «дощик», учні починають бігати та стрибати, вдаючи, що ховаються від дощу. Коли ведучий вигукує слово «грім», всі присідають. Якщо пролунає команда «лід», всі мають завмерти на місцях, намагаючись не поворухнутися.

Ведучий має уважно спостерігати за учасниками. Той, хто ворухнеться першим, стає ведучим, і гра продовжується.

«Змалюй природу»

Хід гри: Перед початком гри вчитель розповідає дітям про рослини, дерева, кущі, квіти, трави, які ростуть у лісі. Кожен учасник гри обирає рослину, дерево або квітку, яку буде зображувати. Після розподілу ролей ведучий дає завдання зобразити:

  1. Як рослина буде поводитися під легким ранковим вітерцем (дерева похитують гілками-руками, ворушать пальцями-листочками, квіти і кущі плавно погойдуються).
  2. Як рослини згинаються під натиском урагану.
  3. Як лісові рослини гойдаються під поривами холодного осіннього вітру.
  4. Як рослини поводяться під час літньої спеки.
  5. Як рослини радіють вечірній прохолоді (інші варіанти завдань можна придумати по ходу гри).

Приклади завдань для розвитку спостережливості

«Розсортуй каштани, шишки, жолуді!»

Завдання: Під час прогулянки у парку діти мають назбирати жолуді, каштани та шишки.Після цього на шкільному майданчику чи у класі за командою вчителя учні заплющують очі або зав'язують хусткою та сортують предмети, визначаючи їх на дотик – окремо каштани, жолуді та шишки. Після цього розплющують очі та дивляться, чи правильно розсортовані дари природи. Можна ускладнити завдання, запропонувавши на дотик визначати, якому дереву належить лист.

«Метеоролог»

Дітям подобається спостерігати. Запропонуйте школярам уявити себе справжніми метеорологами та здійснювати спостереження за погодою. Вони можуть самостійно створити певний прилад чи зробити цілий метеомайданчик.

Як створити власноруч термометр для спостереження за температурою повітря

Завдання: Запропонуйте учням вашого класу разом реєструвати погоду вранці та самостійно ввечері. Використовуйте для цього символічні зображення сонця, дощу, хмар і вітру, якими можна позначати погоду у спеціально створеному для цього зошиті.

Як створити власноруч флюгер (перегляд доступний із субтитрами будь-якою зручною мовою)

Можна зробити простий вимірювач дощу і додати в щоденник погоди ще одну графу – спостереження за дощем. Вам будуть потрібні високий тонкий посуд і широка воронка. Таке пристосування допоможе підрахувати навіть мінімальну кількість опадів, що потраплятимуть через воронку в посудину. Нанесіть на її поверхню різнокольорові поділки через певний інтервал і поставте на підвіконня. Добре починати такі спостереження, коли погода сильно змінюється, оскільки будь-які зміни активізують увагу дітей.

Як створити власноруч опадомір

Додаткові матеріали, які можуть стати у пригоді протягом п'ятого навчального тижня НУШ «Осінь»

  • Розмальовки. Навіть якщо хтось із ваших учнів не дуже любить малювати, створювати різнобарвні картинки з чорно-білих шаблонів подобається практично кожному! Запропонуйте школярам під час уроку розфарбувати на власний смак попередньо підготовлені вами роздруківки (тут зібрано 70 варіантів, а тут – 45 шаблонів на осінню тематику).
  • Лепбуки. Запропонуйте школярам створити власну творчу книгу з безліччю рухливих об'єктів, в якій буде міститись будь-який цікавий матеріал за темою вивчення ! Це і є лепбук. Для цього можна зробити заготовки самостійно, переглянувши відповідні майстер-класи, або вирізати їх, роздрукувавши шаблони.
  • Казки. Оберіть відповідну казку за тематикою для позакласного читання чи спробуйте разом з учнями поставити виставу. У цьому вам допоможе справжня Чарівна скарбничка казок.
  • Поробки. Осінь – час для натхнення! Створіть на уроці атмосферу творчості та запропонуйте учням разом зробити поробки з овочів та фруктів до прийдешнього Свята осені.
  • Загадки. Перевірте, наскільки кмітливі ваші учні! Запропонуйте їм відгадати тематичні загадки про осінь, рослин та тварин.
  • Мультфільми. Навчання відбувається повсякчасно! Запропонуйте до перегляду коротенькі тематичні мультфільми, наприклад, «Мудрі казки тітоньки Сови» (Вересень, Жовтень, Листопад, Про гриби тощо).

Мудрі казки тітоньки Сови «Осінні турботи»

Корисні матеріали до П'ятого тижня НУШ з Бібліотеки «На Урок»

Тема: НУШ Цифровий кейс 5 тиждень «Осіння мозаїка»
Автор: Савченко Тетяна Володимирівна
Про матеріал: Автором зібрані та упорядковані матеріали відповідно до Модельної навчальної програми для першого класу, розробленої учасниками проекту «Нова українська школа» під керівництвом Р. Шияна. Кейс включає такі матеріали: відео про те, як тварини готуються до зими, аудіозапис вірша «Ходить гарбуз по городу», добірка презентацій (про осінь, осінні явища, зміни в житті рослин та зміни в неживій природі, які відбуваються восени, загадки про осінь).


Тема: Урок в 1 класі «Осінь» НУШ
Автор: Орел Наталія Миколаївна
Про матеріал: Розробка уроку на основі нового Державного стандарту початкової освіти НУШ для учнів 1 класу. Конспект, розроблений за новою схемою, включає низку різнопланових тематичних завдань (ранкова зустріч, мистецька хвилинка, робота з каліграфією, прислів’ями, загадками, музичними творами, віршиками, впровадження методу «6 цеглинок», підготовка та проведення екскурсії осіннім парком). Матеріал стане справжньою знахідкою для вчителів, які навчають за програмою НУШ.


Тема: Ранкова зустріч до тижня «Осінь»
Автор: Шевчук Дарія Юріївна
Про матеріал: Розробка ідей для проведення ранкових зустрічей у 1 класі до відповідного тематичного тижня «Осінь» (за програмою Держстандарту НУШ).


Тема: Ранкова зустріч у 1 класі «Осінь»
Автор: Бойко Олена
Про матеріал: Добірка вправ та прийомів, які будуть доречними під час проведення пятого навчального тижня та стануть у пригоді педагогам, які працюють у початкових класах, а особливо – вчителям першого класу.


Тема: Ранкові зустрічі для 1 класу «Осінь в гості завітала»
Автор: Ковалевська Наталія
Про матеріал: Добірка вправ та прийомів, які можуть використати вчителі під час проведення ранкових зустрічей з першокласниками НУШ.


Тема: Прикраси для класу. Осінь
Автор: Малько Аліна Сергіївна
Про матеріал: У розробці подані 3 шаблони (2 типи листочків та парасолька), розфарбувавши макети яких можна створити затишний осінній декор у класі.


Тема: Додатки до уроку «Осінь розмальовує листя дерев»
Автор: Федів Ігор Степанович
Про матеріал: У матеріалі подані 8 шаблонів листочків різних видів дерев, шаблони яких можна розфарбувати разом зі школярами, використовуючи для цього, наприклад, техніку «мокрим-по-мокрому».


Тема: Розтяжка-напис «Осінь золота»
Автор: Руденко Анна Сергіївна
Про матеріал: Розтяжка-напис «Осінь золота» з букв формату А4. Матеріал може бути використаний для виховного заходу на осінню тематику, а також під час проведення тематичного тижня в початкових класах.


Тема: Хмаринка слів до слова «Осінь»
Автор: Сушко Світлана Вікторівна
Про матеріал: Хмара слів містить асоціації до слова «Осінь», її можна використати при складанні розповідей чи сенканів. Скориставшись одним із зручних сервісів, ви можете створити власну хмаринку для учнів свого класу.


Тема: Уроки - екскурсії «Осінь творить дива.....»
Автор: Долецька Лариса Миколаївна
Про матеріал: У розробці наведені ідеї проведення трьох тематичних екскурсій шкільним подвір'ям для учнів 1 класу: «Осінні зміни у природі»,«Граємо в барви, звуки та пахощі осені» та «Осінні явища в житті рослин».


Тема: Лепбук для молодших школярів про осінь і Матеріали та шаблони для лепбуку «Осінь»
Автор: Посохова Людмила Вікторівна та Старенька Марина Володимирівна
Про матеріал: Автори пропонують заготовки шаблонів для виготовлення тематичного лепбуку.


Додаткові матеріали, які стануть чудовим доповненням навчально-ігрового процесу протягом попередніх тематичних тижнів НУШ, ви можете переглянути у таких статтях:  

  1. «Я – школяр». 1 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації.
  2. «Мій/наш клас». 2 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації.
  3. «Мої друзі». 3 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації.
  4. «Моє довкілля». 4 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації.
  5. «Я і моя Батьківщина». 6 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації.
  6. «Ми – підприємливі (осінній доброчинний ярмарок)». 7 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації.
  7. «Техніка, яка допомагає». 8 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  8. «Ігри». 9 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації.
  9. «Театр». 10 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації.
  10. «Мода». 11 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації.
  11. «Пригоди крапельки». 12 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації.
  12. «Зима». 13 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації.
  13. «Таємниці космосу». 14 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації.
  14. «Подорожуємо в часі». 15 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації.
  15. «Зимові свята». 16 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  16. «Світ захоплень». 17 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  17. «Я – мандрівник». 18 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  18. «Ми – дослідники. Ми – винахідники». 19 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  19. «Спорт». 20 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  20. «Мої улюблені книжки». 21 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  21. «Транспорт». 22 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  22. «Професії». 23 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  23. «Час. Як керувати часом». 24 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації

А як ви урізноманітнюєте навчально-виховний процес? Діліться з колегами власними напрацюваннями та запозичуйте ідеї від найбільш прогресивних вчителів України, користуючись матеріалами з Бібліотеки освітнього проекту «На Урок»! Творімо разом Нову українську школу!

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter