Добірка ігрових прийомів, які можна використати під час третього тижня навчання для створення дружнього середовища у класі, формування доброзичливого і толерантного ставлення до людей.

Як відомо, авторський колектив під керівництвом Р. Б. Шияна на допомогу вчителям-новаторам розробив до кожного навчального тижня НУШ Модельну навчальну програму для першого класу та навчально-методичні матеріали. А освітній проект «На Урок» пропонує добірку ігрових прийомів, які можуть стати цікавим доповненням до неї. Оскільки третій тиждень НУШ, як зазначено у документі, має назву «Мої друзі», ці вправи та ігри мають допомогти першокласникам розібратися, хто такий друг, які існують правила дружньої поведінки і якими є принципи дбайливого ставлення до тварин.

Ігри, які допоможуть створити у класі дружнє середовище

«Ім’я-асоціація»

Пропонована гра дозволить дітям навчитися визначати важливі риси-характеристики оточуючих, коректно формулювати свої твердження, розглядати осіб, предмети, події та явища з різних точок зору, аналізувати і сприймати різні характеристики. Дітям у класі вона допоможе краще пізнати одне одного.
Завдання може бути пов’язане з однією темою – задайте її: наприклад, рослини, квіти, явища природи. Ускладнений варіант гри – попросіть дитину пояснити свою асоціацію: «Маша – це дощик, бо вона часто сумує».
Орієнтовний час: 5–7 хв.
Хід гри:
І варіант
Діти разом з учителем сідають колом. Кожен по черзі називає своє ім’я і слово, з яким воно асоціюється. Тут важливо одразу визначити, асоціація пов’язана із самим іменем чи особою, яка його має; мова йде про звучання імені чи про конкретну дитину. Учителеві варто почати, щоб задати тон гри, показати можливі варіанти. Такий варіант покаже, які власні риси дитина вважає найважливішими.
ІІ варіант
Діти разом з учителем сідають колом. Кожен по черзі називає ім’я однокласника, якого хоче схарактеризувати, і слово-асоціацію. Учитель, починаючи, демонструє, яким чином можна підкреслити певні риси особистості, як бути коректним, обережним і в той же час влучним та цікавим.
 

«Най-най…»

Орієнтовний час: 10 – 15 хв.
Хід гри:
Діти об’єднуються в групи по 4 – 5 осіб і отримують 7 – 10 хвилин для спілкування. Учні мають розказати в групі про себе, а потім усі разом визначити, хто є найкращим у певній категорії – найкращий гравець у футбол, найкращий декламатор, найкращий помічник. По закінченню часу діти повинні розказати про свою групу, назвавши всіх її членів і відповідно схарактеризувавши.

«Розкажи і покажи»

Орієнтовний час: 5 – 7 хв.
Хід гри:
Школярів об’єднують у пари і надають 3 – 5 хвилин для спілкування. Діти мають розказати одне одному про себе так, щоб потім товариш міг легко іншим розповісти про нього і показати пантомімою визначальні риси. Така гра дає можливість дітям краще познайомитися, дізнатися більше один про одного, навчитися презентувати себе, а також візуалізувати асоціації.
 

Завдання, які допоможуть учням презентувати своїх друзів

Груповий малюнок

Орієнтовний час: 20 – 30 хв.
Хід виконання:
Діти отримують завдання намалювати домашню тваринку, яку вони мають або мріють мати вдома.  Але так, щоб на тому ж аркуші інші могли розташувати своїх улюбленців. Кожна дитина отримує аркуш і малює на ньому, а потім передає іншій дитині. Таким чином діти обмінюються малюнками, додають своїх друзів або певні деталі, якщо мають бажання. По закінченню роботи можна запропонувати дітям обговорити, за що вони люблять своїх домашніх тварин, як доглядають їх, чим годують тощо.
 

Плакат зі світлинами

Орієнтовний час: 20 – 30 хв.
Хід виконання:
Варіант І.
Запропонуйте учням оформити плакат або стенд зі світлинами, на яких вони зображені зі своїми товаришами. Або принести окремі світлини, а потім прикріпити їх до стіни з коментарями: хто цей друг, як ви познайомилися, чому саме його ти вважаєш своїм другом, за що ти його цінуєш. Це не обов’язково мають бути  однокласники, але якщо серед представлених людей не буде дітей із класу, треба звернути увагу на те, чому так сталося.
Варіант ІІ.
Запропонуйте дітям принести свої світлини з домашніми улюбленцями - собаками, кішками, папужками тощо. Можна розташувати ці зображення на окремих аркушах А4, додавши коментарі: ім’я, вік, звички… Потім з цих фото зібрати цілий стенд, залишивши місце для того, щоб за необхідності додати нові. Розташовуючи фотографії, діти коментуватимуть свої плакатики, розповідатимуть цікаві й веселі історії, обговорюватимуть, що спільного в їхніх улюбленців тощо.
 

Корисні матеріали до 3 тижня НУШ з Бібліотеки «На Урок»

Про матеріал: Цифровий кейс містить презентацію «Уміння товаришувати», презентацію «Домашні улюбленці» та мультфільм «Мудрі казки тітоньки Сови. Квіти дружби». В його основу покладено Модельну навчальну програму для першого класу, розроблену учасниками проекту «Нова українська школа» під керівництвом Р. Шияна.
Про матеріал: Презентація «Мої друзі». Пропоновані матеріали мають допомогти вчителю 1 класу організувати роботу на третьому тижні навчання.
Про матеріал: В основу календарного планування «Я досліджую світ» покладено Модельну навчальну програму для першого класу, розроблену учасниками проекту «Нова українська школа» під керівництвом Р. Шияна.
Про матеріал: Пропонований матеріал являє собою орієнтовний план української мови (читання) за Типовою освітньою програмою (за ред. Р. Б. Шияна) за підручником «Українська мова. Буквар» авт. Большакова І.О., Пристінська М.С.(60 сторінок)
Про матеріал: Урок розроблений для 1 класу за програмою на основі нового Державного стандарту початкової освіти НУШ. Конспект уроку, розроблений за новою схемою, може бути використаний вчителями початкових класів при організації роботи на третьому тижні НУШ «Мої друзі».
Про матеріал: застосування пропонованої розробки допоможе вчителю ширше і глибше представити поняття «дружба»; виховувати в учнів звичку уважно ставитися до товаришів; сприяти створенню дружнього дитячого колективу, усвідомленню дітьми цінності дружніх стосунків та їх важливості в житті, а також дозволить дітям з’ясувати критерії справжньої дружби.
Про матеріал: Конспект заняття ранкової зустрічі в НУШ для учнів 1 класу на тему: «Хто такі друзі?» має на меті створити у класі дружнє середовище – простір, де цінують дружбу і друзів; допомогти дітям з'ясувати критерії справжньої дружби; сприяти усвідомленню в дітей цінності дружніх стосунків та їх важливості в житті. Автор використовує ранкові вітання в колі друзів, ігри, вправи, складає правила товаришування.
Тема: Розробка уроку мистецтва (музичне мистецтво) за темою «Мої друзі» для 1 класу (НУШ)
Автор: Івлєва Ольга Вікторівна
Про матеріал: Розробка уроку за темою «Мої друзі» допоможе учителю знайти вправи до уроку, де розглядається поняття: довгі та короткі звуки. Наприклад, вправа «Луна у колі». Вправа дає можливість учню відчути себе лідером, пограти на шумовому дитячому інструменті, а вчителеві встигнути провести цю гру з усіма учнями класу.

Тема: Урок музичного мистецтва «Мої друзі – іграшки»
Автор: Палій Олена
Про матеріал: Урок музичного мистецтва № 3 «Мої друзі – іграшки» 1 клас НУШ за підручником О. Калініченко, Л. Аристової. 

Тема: Урок «Мої друзі. Слова – назви ознак»
Автор: Подольська Ольга Володимирівна
Про матеріал: Мета заняття – удосконалювати вміння учнів орієнтуватись у звукових моделях слів та пояснювати їх; учити дітей роз­пізнавати слова – назви ознак, добирати їх та ста­вити запитання до них; розвивати усне мовлення, підтримувати інтерес до дитячого оповідання; фор­мувати в класі добрі, дружні взаємини.

Редакція освітнього проекту «На Урок» готує до публікації серію статей із добірками тематичних ігор та завдань, які можна використати як доповнення Модельної навчальної програми для першого класу впродовж відповідних тематичних тижнів.
Стежте за оновленнями нашого журналу.
А також скористайтеся можливістю додати власні розробки до Бібліотеки «На Урок» або ознайомитися з напрацюваннями колег-новаторів, представленими там.
До вашої уваги серія статей, створених для урізноманітнення роботи під час проведення тематичних тижнів НУШ протягом навчального року:
  1. «Я – школяр». 1 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації.
  2. «Мій/наш клас». 2 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації.
  3. «Моє довкілля». 4 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації.
  4. «Осінь». 5 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації.
  5. «Я і моя Батьківщина». 6 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  6. «Ми – підприємливі (осінній доброчинний ярмарок)». 7 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  7. «Техніка, яка допомагає». 8 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  8. «Ігри». 9 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації.
  9. «Театр». 10 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації.
  10. «Мода». 11 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації.
  11. «Пригоди крапельки». 12 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації.
  12. «Зима». 13 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації.
  13. «Таємниці космосу». 14 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації.
  14. «Подорожуємо в часі». 15 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації.
  15. «Зимові свята». 16 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  16. «Світ захоплень». 17 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  17. «Я – мандрівник». 18 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  18. «Ми – дослідники. Ми – винахідники». 19 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  19. «Спорт». 20 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  20. «Мої улюблені книжки». 21 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  21. «Транспорт». 22 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  22. «Професії». 23 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  23. «Час. Як керувати часом». 24 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter