Двадцять перший тиждень у Новій українській школі присвячено ознайомленню першачків із книгами та читанням. Завдяки цьому діти зможуть усвідомити, що читання є невід’ємною складовою нашого розвитку. Учні удосконалять читацькі навички і зможуть сформувати власні уподобання у світі дитячої літератури.
Модельна навчальна програма пропонує пояснити дітям, навіщо нам потрібно читати книжки та яке значення має читання у нашому житті. Крім того, дітлахи мають усвідомити важливість дбайливого ставлення до книги.
Вікторина «Що ми знаємо про читання?»
Розкажіть дітям, що успішне навчання неможливе без регулярного та вдумливого читання. Читати не тільки корисно для особистого розвитку, це ще й цікаво, адже так ми розвиваємо фантазію та уяву. Запропонуйте учням відповісти на запитання:
- Чи вмієте ви читати?
- Що ми можемо читати?
- Що таке книга?
- Чим книга відрізняється від газети?
- Які книги ви знаєте?
- Як називають людину, що створює книгу?
- Чим за значенням різняться слова «читати» та «розуміти»?
Бесіда «Хто-хто у книзі живе?»
Поговоріть із першачками про книги. Попросіть їх розказати усе, що вони про них знають. Після цього запропонуйте дітям уявити, що книга – це своєрідний будиночок, у якому живуть різні твори. Для прикладу скажіть, що у книзі можуть жити казки, вірші, загадки, прислів’я тощо (перелік літературних творів оберіть самостійно). Підготуйте по одному такому твору та прочитайте їх дітям. Після цього запропонуйте учням висловити свої враження щодо почутого, спробувати пояснити різницю між ними та назвати відомі їм твори.
Вправа «Слухаємо уважно»
Насамперед розкажіть дітям, що їм потрібно вчитися уважно слухати, щоб розуміти та запам’ятовувати інформацію. Варто пояснити різницю між поняттями «слухати» і «чути». Після цього запропонуйте комусь із учнів (хто уже вміє читати) прочитати невеличкий твір (наприклад, вірш). Інші діти мають уважно слухати.
Ніч у лісі
Сплять пташата на осиці,
Сплять зайчата під пеньком.
Сплять ведмеді та лисиці,
Їжачок спить під листком.
Тихо в лісі. «Люлі-люлі», –
По стежині ходить ніч.
Темно в лісі, всі поснули,
Лиш не спить сова і сич:
До світанку не заснуть –
Сон у лісі стережуть.
(А. Камінчук)
Запитайте у дітей:
- Як називається твір, який ви слухали?
- Про що розповідає цей вірш?
- Назвіть головних героїв твору.
- Де відбуваються події?
- Чому нас може навчити почуте?
- Скільки назв тварин ви почули у вірші?
Гра «Про що ця книга»
Запропонуйте першачкам відчути себе дослідниками. Продемонструйте дітям деталі різних книг, а вони нехай спробують описати їхні сюжети, вказати назви та назвати імена персонажів. Учні можуть орієнтуватися за:
Назвою
Ілюстраціями
Головним героєм
Перегляд мультфільмів та пізнавальних відео
Мультфільм «Грицькові книжки»
Переглянувши мультиплікаційний фільм, діти дізнаються про історію школяра Грицька, який не поважав і не цінував книжок. І ось одного разу ображені та покривджені книги покинули його. Після цього, хлопець усвідомив, що поводився неправильно і пообіцяв виправитися.
Запитання до дітей:
- Чи чули ви про книги, які демонструвалися у мультфільмі?
- Як ви гадаєте, чому Грицько не цінував книги?
- Чому нам не можна так поводитися з книжками?
Пісня про книжку
До вашої уваги короткий музичний мультфільм, який навчає правильно поводитись із книгами. Ролик допоможе навчити дітлахів дбайливо використовувати друковані матеріали.
Запитання до дітей:
- Що нового ви дізналися після перегляду мультфільму?
- Як не варто поводитися з книгами?
- Чи погоджуєтеся ви з тим, що книжка допомагає нам досягати порозуміння (на прикладі мишки і котика)?
Пізнавальне відео про історію книги
Відеофільм допоможе вчителю успішно пояснити учням, як з’явилися книги. Діти дізнаються про структуру книги, процес її створення та зрозуміють значення друкованого слова для українців.
Запитання до дітей:
- Із чого люди робили книги?
- Що таке бібліотека?
- Із чого складається книга?
Як треба читати книги
Запропонуйте дітям ознайомитися із правилами користування книгами. Варто детально обговорити важливість кожного з них. Можна запропонувати учням об’єднатися у групи і колективно скласти невеличкі історії (послідовно, по одному реченню) про правильне поводження із книгою.
Що треба знати, працюючи з книгою:
- Не треба перегинати палітурку.
- Не варто загинати кути сторінок.
- Краще зробити закладку. Вона допоможе знайти потрібну сторінку і продовжити читання.
- Не можна робити позначок у книзі чи розмальовувати її.
- Потрібно уникати потрапляння рідини на книгу.
- Не варто читати книгу під час вживання їжі.
- Не можна брати книгу брудними руками.
- Носити книгу треба лише у чистому портфелі чи сумці.
- Залишати книгу можна лише на чистому столі або книжковій полиці.
- Варто організувати спеціальне місце для зберігання книг.
- Заборонено псувати книгу: рвати сторінки, пошкоджувати обкладинку тощо. Адже книга – наш друг!
Мозковий штурм «Обладунки для книги»
Першачки уже дізналися про те, що книга є джерелом знань. Її необхідно берегти і поважати. Вона – наш друг, а друзів треба захищати від неприємностей. Дітям варто дізнатися про основні методи і засоби, які допоможуть захистити книжку від пошкодження. Крім того, таку розмову можна успішно поєднати із розвитком вміння шукати аналогії та мислити креативно.
Спробуйте провести мозковий штурм. Для цього підготуйте зображення предметів, які могли б захистити книги від псування та пошкоджень. Покажіть їх дітям і попросіть, щоб учні висловили будь-які ідеї щодо можливого застосування цих предметів. Після обговорення значення та функцій кожного з них варто колективно обрати найкращу ідею. Щоб інформація краще засвоїлася, можна зробити такі захисні елементи із підручних засобів.
Кілька прикладів «обладунків для книги»:
Обкладинка
Закладка
Захист для країв сторінок
Книжкова полиця – дім для книги
Транспорт для книги в обладунках
Ви можете знайти багато цікавих ідей для корисних поробок у статті «Як створити оригінальні закладки для книг власноруч».
Гра «Наша бібліотека»
Розкажіть дітям, що таке бібліотека, навіщо вона потрібна та чому її ще називають «домівкою для книг». Після цього запропонуйте учням пограти. Для цього знадобиться лише чорний маркер, кольорові аркуші паперу і, звичайно ж, гарний настрій.
Попросіть дітей згадати будь-які назви книг, які вони знають або чули. Діти можуть навіть вигадати назву власної книги за умови, що зможуть стисло переказати її зміст. Вчитель виконує роль бібліотекаря і записує на кожен окремий аркуш по одному найменуванню. Коли учні озвучать усі можливі назви, вчитель може запропонувати підрахувати кількість книг на аркушах кожного кольору.
Для такої бібліотеки можна створити окреме місце і запропонувати школярам поступово замінювати аркуші на справжні книги. Так діти будуть самостійно формувати класну бібліотеку.
Груповий проект «Створюємо книгу»
Першачки уже дізналися про книги та їхню історію, зрозуміли значення книги у житті людей. Тому доречно запропонувати учням відчути себе авторами, які працюють над створенням колективної книги. Для цього вам знадобляться папір (краще білий), різнокольорові олівці та клей. Перед початком роботи радимо зробити позначки на аркушах (з лівого боку), щоб було зручно їх підклеювати. Можна поєднати цю роботу із закріпленням знань про цифри.
Об’єднайте учнів у декілька груп. Поясніть дітям, що їхнє завдання – написати коротеньку історію (5–6 речень) про улюблений мультфільм (або казку, вірш тощо). Якщо хтось із учнів ще не вміє писати – попросіть зробити малюнок. Також діти мають домовитися щодо нумерації сторінок (кожен учень має послідовно пронумерувати свій аркуш). Оберіть одного з учнів, який буде розмальовувати титульну сторінку. Таку книжечку можна назвати «Наші улюблені мультфільми» або «Казки від першачків».
Після того, як усі аркуші будуть оформлені, допоможіть учням склеїти їх у одну книжку. А потім можна усім разом почитати цю книгу та обговорити почуте.
Корисні матеріали до двадцять першого тижня НУШ із Бібліотеки «На Урок»
Тема: Тиждень 21. Тема тижня «Мої улюблені книжки» (Розтяжка)
Автор: Загородна Катерина Анатоліївна
Про матеріал: Матеріал допоможе вчителю ознайомити дітей із темою двадцять першого тижня Нової української школи. Яскраве оздоблення розтяжки неодмінно допоможе зацікавити дітей питаннями, які стосуються вивчення книг та розвитку навичок читання.
Тема: Бібліотечний урок «Мандрівка до Книжкового царства»
Автор: Крєчко Марина Вікторівна
Про матеріал: Розробка допоможе вчителю активізувати знання учнів про дитячу книжку (її різновиди, будову та правила використання). Урок доцільно проводити у бібліотеці. Або запросити на заняття бібліотекаря. Першачки навчаться правильно вживати слова-назви частин книги. Усе це виховуватиме любов до книги як джерела знань та формуватиме культуру користування нею.
Тема: Урок-свято «Свято книги». 1 клас
Автор: Баранник Ольга Григорівна
Про матеріал: У ході проведення свята діти зможуть усвідомити важливість читання, навчаться поважати книгу і сформують уявлення про необхідність дбайливого ставлення до неї. Розробка містить віршовані матеріали, скоромовки і загадки. Завдяки цьому учні зможуть розвивати свої мовленнєві навички, пам’ять та увагу.
Тема: 21 тиждень НУШ «Мої улюблені книги», «Медаль читача»
Автор: Білинець Діана Михайлівна
Про матеріал: «Медаль читача» розроблена у техніці векторна графіка для 21 тижня НУШ. На цьому тижні доцільно буде нагородити всіх учнів медалями за читацькі досягнення. Медалі у чотирьох варіантах .Потрібно роздрукувати потрібну кількість і вирізати. Підійде для учнів всіх молодших класів.
Тема: Урок «Моя улюблена книга»
Автор: Калита Надія Володимирівна
Про матеріал: Урок «Моя улюблена книга» завершує тематичний тиждень першокласників, створенням лепбука з даної теми. Діти ознайомлюються з різноманітним світом книг та історією її створення, вчаться шанобливо ставитися до книги як духовної та матеріальної цінності.
Тема: Матеріали для виготовлення лепбуку «Мої улюблені книжки»
Автор: Йовенко Ольга Василівна
Про матеріал: У пропонованому матеріалі представлені різноманітні матеріали для виготовлення лепбуку: картинки, оповідання та вірші.
Додаткові матеріали, які стануть чудовим доповненням навчального процесу впродовж тематичних тижнів НУШ, ви можете переглянути у таких статтях
- «Я – школяр». 1 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Мій/наш клас». 2 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Мої друзі». 3 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Моє довкілля». 4 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Осінь». 5 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Я і моя Батьківщина». 6 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Ми – підприємливі (осінній доброчинний ярмарок)». 7 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Техніка, яка допомагає». 8 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Ігри». 9 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Театр». 10 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Мода». 11 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Пригоди крапельки». 12 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Зима». 13 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Таємниці космосу». 14 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Подорожуємо в часі». 15 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Зимові свята». 16 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Світ захоплень». 17 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Я – мандрівник». 18 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Ми – дослідники. Ми – винахідники». 19 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Спорт». 20 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.