Урок читання 1 клас, післябукварний період
Тема. Тарас Григорович Шевченко – великий український поет. Читання уривків із віршів поета.
Мета:
Обладнання: таблиця «Алфавіт», відео з піснею алфавіту, портрет Т. Г. Шевченка, фото «Т.Шевченко у Луцьку», «Кобзар», книги поета, малюнки Т. Г. Шевченка.
Тип уроку: традиційний, урок вивчення нового матеріалу.
Тема. Тарас Григорович Шевченко – великий український поет. Читання уривків із віршів поета Мета:
- ознайомити учнів із життям і творчістю Великого Кобзаря;
- удосконалювати навичку читання;
- виховувати почуття глибокої поваги до творчості поета, бажання вивчати його поезію;
- виховувати почуття гідності і любові за свій народ, прагнення зберігати в пам’яті історію свого народу
Обладнання: буквар, таблиця «Алфавіт», відео з піснею алфавіту, портрет, фото «Т. Шевченко у Луцьку», «Кобзар», книги поета, малюнки Т. Г. Шевченка.
Тип уроку: традиційний, урок вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1. Повторення українського алфавіту – Діти, відгадайте загадку.
Ця хатинка невеличка має тридцять три кімнати, в кожній з них живе сестричка.
Як же цю хатинку звати? (Абетка.)
Т. Коломієць
– Скільки букв в українському алфавіті?
– Заспіваймо разом пісеньку про літери.
– Перегляньте алфавіт у таблиці. Закрийте очі та назвіть «сусідів» букв Ж, Л, Ц, Ю. Назвіть послідовно кілька букв, починаючи з букви Е (Е Є Ж З И І); з букви О (О П Р С Т У Ф).
– Повторимо ще раз алфавіт за абеткою-добавлянкою Ігоря Січовика. Тільки я спочатку буду говорити літери абетки, а ви – «добавлянку».
АБВ – мишка у норі … (живе);
ГҐД – по дорозі пес … (іде);
ЕЄЖ – коник весело … (ірже);
ЗИІ – повзе ящірка в . (траві);
ЇЙК – ворон каркнув на … (жука);
ЛМН – серед жаб і я . (спортсмен);
ОПР – вгору кіт хвоста . (задер);
СТУ – щохвилини я . (росту);
ФХЦ – посадив я … (деревце);
Ь (м’який знак) – рак вщипне, то буде . (знак); ЮЯ – абетка вся від А до . (Я).
– Букви пригадали. А тепер їх треба повернути на своє місце в кожному слові. вріш топе куарнїа
– Із «розсипаних» букв ми утворили слова ВІРШ, ПОЕТ, УКРАЇНА.
– Із попереднього завдання ви вже здогадалися, що сьогодні ми будемо читати вірші відомого українського поета, дізнаємося більше про його життя й творчість. Якого саме? Послухайте уривок з одного із віршів.
Зацвіла в долині червона калина, Ніби засміялась дівчина-дитина.
– Як ви гадаєте, хто автор цих рядків?
– Автор цих рядків Тарас Григорович Шевченко. Його твори вам читали ваші рідні, а також вихователі в дитячому садку, і звичайно, розповідали про життя і творчість Т. Г. Шевченка.
– Сьогодні ми розпочинаємо вивчати творчість Т. Г. Шевченка, будемо слухати і читати його твори, дізнаємося більше про його життя і творчість. Учитель відкриває портрет Т. Г. Шевченка та виставку його книг.
1.Вступна бесіда з елементами розповіді.
– Пригадаймо разом, що вам уже відомо про життя і творчість Т. Г. Шевченка.
Після відповідей учнів учитель доповнює їхні повідомлення.
9 березня 1814 року в селі Моринцях на Київщині серед темної ночі блиснув вогник – це народилася дитина. Народився Т. Г. Шевченко у родині кріпаків, тобто селян, які працювали на поміщиків, не мали жодних прав. Тяжке життя було в цих людей. Хлопчик ріс мовчазний, завжди замислений. Дитинство Тараса було теж нелегким. Особливо важким воно стало, як померла мати хлопчика. Малому Тарасові доводилося пасти чужих ягнят. Часто били його різками. І від лиха подалі він, бувало, ховався в бур’янах. Там у зшиток переписував пісні, вірші. Ось як про це пізніше написав сам Т. Г. Шевченко:
Та сам собі у бур’яні, щоб не почув хто, не побачив, виспівую та плачу.
Допитливим і кмітливим зростав малий Тарас. Хлопець був охочий до навчання, швидко все запам’ятовував, чарівний світ знань тягнув його до науки. Ще в дитинстві у Тараса проявився талант до малювання, до віршів. І от коли Т. Шевченко став уже поетом, у своїх віршах він описував і нелегке життя дітей-сиріт, і життя тих, хто тяжко працював на поміщиків за часів кріпаччини, і неповторну красу природи, свою любов до рідної землі, до народу. Шевченко називали художником (Учитель показує малюнки), а також поетом, письменником, його назвали Великим Кобзарем. Кобзарями називали народних співців, які, граючи на кобзі (музичному інструменті) розповідали про тяжку долю народу. Свою першу книгу віршів Т. Г. Шевченко назвав «Кобзар». Книга ця багато разів перевидавалася. Одне з таких видань є на нашій виставці. (Учитель демонструє книгу.) Тут же і книги, видані для дітей.
Відомо, що спеціально для дітей Т. Г. Шевченко не писав віршів, але дітям вони також зрозумілі. Поезію Т. Г. Шевченка високо цінують і дорослі, і діти.
– Сьогодні і на наступному уроці ми прочитаємо деякі з віршів відомого поета.
– Спочатку прочитаємо статтю про Т. Г. Шевченка, яка вміщена в букварі. Тільки спершу повправляємося у читанні слів. (Слова записані на дошці.) поет вірш рідна портрет вірші великий природа віршах український – Прочитайте слова першого абзацу.
– Як ви розумієте значення слова ПОРТРЕТ?
– Прочитайте слова другого і третього абзацу. Зверніть увагу на наголос у словах ВІРШІ, ВІРШАХ. Повторіть ще раз ці слова і запам’ятайте правильне наголошення. – Прочитайте слова четвертого абзацу. Як ви розумієте прочитане?
– А тепер прочитайте статтю повністю. Самостійне читання тексту учнями.
– Отже, хто зображений на портреті?
– Коли Т. Г. Шевченко почав малювати і писати вірші? (Ще малим хлопчиком.)
– Знайдіть і прочитайте речення, у якому сказано, що описував поет у своїх віршах.
– До чого закликав поет? (Любити і шанувати рідну мову.)
Трава низенька-низенька. (Присідають.) Дерева високі-високі. (Піднімають руки вгору.)
Вітер дерева колише-гойдає. (Обертаються.)
То направо, то наліво нахиляє. (Нахиляються праворуч, ліворуч.)
То вгору, то назад. (Потягуються вгору, назад.)
То вниз нагинає. (Нахиляються вперед.)
Птахи летять-відлітають. (Махають руками-«крильми».) А учні тихенько за парти сідають. (Сідають за парти.)
– Що ви можете розповісти про місце, пов’язане з іменем Тараса Шевченка, у вашій місцевості, тобто у місті Луцьку? (+ фото з Луцька)
Учитель виразно читає вірш «Тече вода з-під явора» з букваря. Наголошує, що опрацьовувати вірш будуть в класі на наступному уроці.
• Тарас Григорович Шевченко – український поет, письменник, художник, громадський та політичний діяч, фольклорист, етнограф (вивчав культуру, історію народу).
• У 1980 роках відкрили нову планету, яку назвали «Кобзар». На Марсі є кратер ім. Т. Г. Шевченка.
• Вчені знайшли мінерал, який назвали Тарасовіт.
• В горах Кавказу є пік Шевченка.
• Українському поетові Тарасу Шевченко встановлено близько 1200 пам’ятників по всьому світу. Іменем Т. Г. Шевченка названо міста і села, вулиці і площі, а пам’ятники побудовані не лише в Україні, а й далеко за її межами: в Росії, Молдові, Казахстані, Канаді, Франції, Америці.
• Твори Т. Г. Шевченка видані на 33 мовах світу.
V. ПІДСУМОК УРОКУ.
– Творчість якого поета ми почали вивчати?
– Що ви запам’ятали про життя і творчість Т. Г. Шевченка?
– Про що писав поет у своїх віршах?
– До чого він закликав людей?
– Ми вчимося у Шевченка шанувати і любити рідну землю, рідний народ, рідну українську мову, рідних батьків. Діти, де б ви не були, ким би ви не стали, пам’ятайте, що всі ви – онуки Тараса Григоровича Шевченка. Тож будьте достойні його імені.